هدایت تحصیلی و انتخاب رشته نهم

راهنمای انتخاب رشته ریاضی نهم به دهم + معرفی کتاب‌ها و رشته‌های دانشگاهی

استادبانک نویسنده
12236 2
16 مهر 1401
شرایط انتخاب رشته ریاضی نهم به دهم

انتخاب رشته نهم به دهم یکی از انتخاب‌های مهم و سرنوشت‌ساز در زندگی دانش‌آموز به شمار می‌رود، چرا که می‌تواند آینده شغلی و درآمد فرد را تحت تاثیر قرار دهد. هرساله دانش‌آموزان پایه نهم از آنجایی که باید برای ورود به پایه دهم یکی از رشته‌های علوم پایه (علوم تجربی، ریاضی فیزیک و علوم انسانی)، فنی حرفه‌ای، کار و دانش و علوم و معارف اسلامی را انتخاب نمایند، ممکن است دچار سردرگمی شوند و ندانند که کدام رشته را برگزینند.

این سردرگمی کاملا طبیعی است، چون انتخاب هر کدام این رشته‌ها می‌تواند در آینده دانش‌آموزان تاثیر قابل توجهی ایجاد کند. به همین خاطر نقش مشاوره تحصیلی انتخاب رشته را نباید دست کم گرفت، چرا که مشاور می‌تواند به دانش‌آموز کمک کند تا در این مسیر دشوار انتخاب بهتری داشته باشد. در این مقاله از مجله آموزشی استادبانک به توضیح درباره انتخاب رشته ریاضی نهم به دهم خواهیم پرداخت.مشاوره تحصیلی استادبانک

شرایط انتخاب رشته ریاضی نهم به دهم

مطابق با آیین نامه جدید هدایت تحصیلی، دانش‌آموزان از پایه نهم رشته تحصیلی خود را انتخاب می‌کنند که در آئین نامه هدایت تحصیلی و انتخاب رشته نهم براساس 6 مولفه تعیین شده است و براین اساس عوامل موثر در انتخاب شاخه و رشته تحصیلی دانش آموزان جهت انتخاب رشته ریاضی نهم به دهم موارد زیر در اولویت‌بندی انتخاب رشته ریاضی مدنظر قرار می‌گیرد:

  • علاقه دانش‌آموز به رشته ریاضی (با اثر 10 درصد)
  • نظر پدر، مادر و همین طور خود دانش‌آموز برای انتخاب رشته ریاضی (با اثر 5 درصد)
  • نمره‌هایی که فرد در آزمون‌های مشاورهای برای ورود به رشته ریاضی به دست آورده است (با اثر 35 درصد)
  • نظری که مشاور تحصیلی دانش‌آموز دارد (با اثر 10 درصد)
  • نظر معلم‌های دانش‌آموز در مورد شرایط تحصیلی وی برای ورود به رشته ریاضی (با اثر 10 درصد)
  •  نمره‌هایی که دانش‌آموز در انواع دروس مورد نیاز برای ورود به رشته ریاضی به دست آورده است (با اثر 35 درصد در انتخاب رشته)

مجموع این نمرات در نهایت منجر به انتخاب رشته خواهد شد. بنابراین دانش‌آموز باید در این مقطع مهم تحصیلی همه این موارد موثر در تعیین رشته تحصیلی مورد نظر در پایه دهم را در نظر داشته باشد.

معدل لازم برای انتخاب رشته ریاضی نهم به دهم

از نظر معدل و نمرات هم شرایطی طبق آیین‌نامه‌های جدید برای انتخاب رشته ریاضی فیزیک نهم به دهم تعریف شده که به شرح زیر است:

  • مجموع سه نمره پذیرفته‌شده خرداد یا شهریور هر یک از درس‌های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد.
  • مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد. نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می‌گردد.

در صورتی که دانش‌آموز بخواهد رشته ریاضی را انتخاب کند، باید حتما نسبت به معدل لازم برای انتخاب این رشته توجه داشته باشد.

معرفی رشته ریاضی فیزیک برای انتخاب رشته نهم به دهم

رشته ریاضی فیزیک ارتباط تنگاتنگی با دو درس ریاضی و فیزیک دارد. اغلب رشته‌های دانشگاهی رشته ریاضی و فیزیک، عنوان مهندسی در کنار خود دارند که نشان می‌دهند ماهیت آن‌ها غالبا فنی و مهندسی است. از آن جایی که اکثر فارغ‌التحصیلان این دو رشته را مهندسان آینده تشکیل می‌دهند، درک درست از این دو درس می‌تواند در آینده کمک بسیاری به موفقیت در رشته‌های دانشگاهی مربوطه کند و در پایان کلاس نهم متوسطه اول که زمان انتخاب رشته تحصیلی است، با ذهنیت بازتری رشته مورد علاقه‌اش را انتخاب کنند.

به جرات می‌توان گفت هریک از فصول فیزیک مربوط به یک رشته مهندسی است، پس دانش‌آموزی که درک درستی از درس فیزیک و ریاضی و قسمت‌های تجسمی دارد، می‌تواند آینده درخشانی در این رشته داشته باشد. هرچند نباید از نقش درس شیمی هم در انتخاب رشته ریاضی فیزیک به راحتی گذشت. بسیاری از رشته‌های اصلی دانشگاهی ریاضی فیزیک در واقع مستقیما مرتبط با درس شیمی است که از میان آن‌ها می‌توان به مهندسی شیمی، شیمی کاربردی و مهندسی متالوژی اشاره کرد.

انتخاب رشته ریاضی نهم به دهم برای چه کسانی مناسب است؟

دانش‌آموزی که رشته ریاضی فیزیک را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب می‌کند، ترجیحا بهتر است از ویژگی‌های زیر برخوردار شود تا بتواند به موفقیت دست یابد:

  • نمرات بالا در دروس ریاضی و علوم
  • استعداد بالا در تجسم فضایی
  • علاقمندی به مشاغل عینی، عملی و فنی
  • توانایی بالا در محاسبات ریاضی
  • قدرت درک مفاهیم انتزاعی

دانش‌آموزانی که وارد رشته ریاضی و فیزیک می‌شوند، باید توانایی بالایی در زیرمجموعه‌های دو درس ریاضی وعلوم مانند فیزیک، هندسه و آمار داشته باشند. علاوه بر توانایی بالا و نمرات خوب در این درس‌ها، علاقه به آن‌ها نیز نقشی محوری و کلیدی دارد. برنامه ریزی درسی متوسطه اول نیز می‌تواند در این مقطع حساس کمک کند تا دانش‌آموز از پس حجم بالای دروس برآید.

نکته دیگر این که دانش‌آموزانی که رشته ریاضی و فیزیک را انتخاب می‌کنند و می‌خواهند از طریق آن به شغل مناسب و مدنظر خود دست پیدا کنند، باید بدانند که صرفا اخذ دیپلم ریاضی و فیزیک نمی‌تواند هدف نهایی باشد و آن‌ها پس از اخذ دیپلم باید وارد دانشگاه شده و حداقل مدرک کاردانی یا کارشناسی را اخذ نمایند. همچنین می‌توانند بعدا وارد تحصیلات تکمیلی شده و تا کارشناسی ارشد و بعد دکترا و حتی پسادکترا ادامه تحصیل دهند.

معمولا برای رشته‌های مهندسی نظیر مهندسی مکانیک یا عمران، فارغ‌التحصیلان می‌توانند پس از دریافت مدرک کارشناسی وارد بازار کار شوند. اما اگر رشته‌های علوم پایه نظیر ریاضی یا فیزیک را انتخاب کرده باشید، حداقل مدرک کارشناسی ارشد و در حالت ایده‌آل مدرک دکترا باید کسب کنید تا بتوانید شغل مناسبی داشته باشید. این رشته‌ها عموما از جنس پژوهشی هستند و فضای کار ایده‌آلشان محیط‌های دانشگاهی یا تدریس خصوصی است.

شرایط انتخاب رشته ریاضی نهم به دهم

بررسی بازارکار و مشاغل رشته ریاضی برای انتخاب رشته نهم به دهم

اگر به درس‌های ریاضی و فیزیک علاقه و در آن استعداد دارید، می‌توانید آینده خوبی را در این رشته برای خود متصور باشید. رشته‌های دانشگاهی ریاضی اکثراً به رشته‌های مهندسی مربوط می‌شود و اگر به شغل‌هایی با زمینه مهندسی علاقه دارید می‌توانید این رشته را انتخاب کنید. همچنین رشته‌های علوم پایه برای کسانی که به کارهای علمی و پژوهشی علاقمند هستند، انتخابی ایده‌آل به شمار می‌آید.

فراموش نکنیم که با وجود شرایط دشوار یافتن کار در جامعه امروز، باز هم اگر کسی نسبت به رشته تحصیلی خود علاقه نشان دهد و آن را با جدیت و پشتکار دنبال کند، حتما می‌تواند شغل مناسب و مدنظر خود را نیز بیابد. البته این به هیچ وجه کار آسانی نیست و فرد باید بداند که مسیر دشواری در پیش دارد. اما تا زمانی که بتوان به یک نتیجه مناسب رسید، این سختی‌ها قابل تحمل خواهد بود. بنابراین داشتن تمرکز در هدف، صبر و پشتکار می‌تواند در نهایت هرکسی را به موفقیت برساند.

ادامه تحصیل دانشگاهی با انتخاب رشته ریاضی و فیزیک

اگر به درس‌های ریاضی و فیزیک علاقه و در آن استعداد دارید، می‌توانید آینده خوبی را در این رشته برای خود متصور باشید. رشته‌های دانشگاهی ریاضی اکثراً به رشته‌های مهندسی مربوط می‌شود و اگر به شغل‌هایی با زمینه مهندسی علاقه دارید می‌توانید این رشته را انتخاب کنید. همچنین رشته‌های علوم پایه برای کسانی که به کارهای علمی و پژوهشی علاقمند هستند، انتخابی ایده‌آل به شمار می‌آید.

فراموش نکنیم که با وجود شرایط دشوار یافتن کار در جامعه امروز، باز هم اگر کسی نسبت به رشته تحصیلی خود علاقه نشان دهد و آن را با جدیت و پشتکار دنبال کند، حتما می‌تواند شغل مناسب و مدنظر خود را نیز بیابد. البته این به هیچ وجه کار آسانی نیست و فرد باید بداند که مسیر دشواری در پیش دارد. اما تا زمانی که بتوان به یک نتیجه مناسب رسید، این سختی‌ها قابل تحمل خواهد بود. بنابراین داشتن تمرکز در هدف، صبر و پشتکار می‌تواند در نهایت هرکسی را به موفقیت برساند.

رشته های دانشگاهی رشته ریاضی فیزیک

گروه آزمایشی ریاضی فیزیک به سه زیرگروه تقسیم می‌شود که به تناسب رشته‌های موجود در آن‌ها، ضرایب دروس تخصصی تغییر می‌کند. برخی از رشته‌ها کاملا تخصصی بوده و صرفا از رشته ریاضی و فیزیک می‌توان به آن‌ها راه یافت. اما برخی از دیگر رشته‌ها با سایر گروه‌های آزمایشی، مشترک هستند. همانطور که گفتیم، اغلب رشته‌های دانشگاهی رشته ریاضی زمینه مهندسی دارند، اما رشته‌های علوم پایه نیز از محبوبیت قابل توجهی در میان برخی داوطلبان برخوردار است.

چگونه می‌توان نسبت به استعداد و علاقه خود آگاه شد؟

اگرچه همواره از علاقه به عنوان یک عامل مهم در انتخاب رشته یاد می‌شود، اما سوالی که پیش می‌آید، این است که چگونه می‌توان از علایق خود مطمئن شد؟ در پاسخ می‌توان به انواع تست استعدادیابی برای انتخاب رشته اشاره کرد که می‌توانند کمک کنند تا دانش‌آموز مسیر سلایق و توانایی‌های خود را بیشتر و بهتر بشناسد.

از مهم‌ترین تست‌های تست هوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تست هوش چندگانه گاردنر؛ مناسب‌ترین تست استعدادیابی برای انتخاب رشته نهم به دهم ریاضی

تست گاردنر بر هوش‌های چندگانه تمرکز می‌کند. بر اساس نظریه این تست، هر فرد هوش‌های مختلف با درصد‌های بهره‌مندی متفاوت از هرکدام دارد. این هوش‌ها 9 عدد هستند و بر اساس آن‌ها می‌توان دریافت که در کدام زمینه‌ها دانش‌آموز بیشتر توانایی دارد.

تست MBTI؛ معروف ترین تست شخصیت شناسی برای نوجوان

تست MBTI محبوبیت بسیار بالایی در میان عموم جامعه دارد و بر اساس آن 16 گروه مختلف تیپ‌بندی شخصی وجود دارد. هر فرد متناسب با اخلاقیات و رفتارهایش در یکی از این گروه‌ها قرار می‌گیرد و نتیجه آن تاثیر قابل توجهی در شناخت وی نسبت به خود دارد. تست‌های نئو و جانسون اوکانر از دیگر تست‌های روانشناسی معروف به شمار می‌آیند که آن‌ها نیز می‌توانند به شناخت توانایی‌های شخص کمک کند.

آزمون‌های رغبت سنجی نوجوانان

آزمون‌های رغبت‎سنجی به دانش‌آموز کمک می‌کند تا سطح رغبت و توانایی‌های خود را جهت ورود به رشته‌های تحصیلی مختلف بسنجد. شرکت در آزمون رغبت و توانایی پایه نهم می‌تواند تاثیر قابل توجهی در این مقطع داشته باشد و از شدت حساسیت انتخاب رشته نیز کم کند. چرا که این انتخاب شاید مهم‌ترین تصمیم زندگی نوجوان باشد و در صورتی که نتواند به درستی با آن مواجه شود، حجم قابل توجهی از اضطراب را به او وارد می‌کند. این آزمون‌ها تا حد بسیار زیادی در کاهش استرس موثر است و به همین خاطر همواره به دانش‌آموزان توصیه می‌شود تا آن‌ها را انجام دهند.

بررسی بازارکار و مشاغل رشته ریاضی برای انتخاب رشته نهم به دهم

معرفی کتاب های رشته ریاضی فیزیک در مقطع دهم متوسطه

کتاب‌های مقطع دهم متوسطه ریاضی فیزیک شامل یازده درس است که چهار درس تخصصی و هفت درس عمومی است. لیست دروس مقطع دهم ریاضی فیزیک به شرح زیر است:

دروس عمومی رشته ریاضی فیزیک پایه دهم:

دروس عمومی مقطع دهم ریاضی فیزیک شامل موارد زیر است:

  • عربی
  • ادبیات فارسی
  • دین و زندگی
  • جغرافیا
  • آمادگی دفاعی
  • زبان
  • سواد رسانه‌ای

در میان دروس عمومی دهم ریاضی فیزیک، عربی و ادبیات فارسی اهمیت بالایی برای کنکور سراسری دارند و پس از آن زبان و دین زندگی قرار دارند.

دروس تخصصی رشته ریاضی فیزیک پایه دهم:

دروس تخصصی مقطع دهم ریاضی فیزیک چهار درس زیر است:

  • شیمی 1 و آزمایشگاه
  • هندسه 1
  • فیزیک 1 و آزمایشگاه
  • ریاضیات 1

اهمیت همه این دروس برای کنکور بالاست، اما برای دروس ریاضی و فیزیک باید از همین مقطع برنامه‌ریزی کرد، چرا که بدون تقویت پایه نمی‌توان در سال‌های بعد این دو درس را خوب یاد گرفت.

منابع درسی رایگان کلاس دهم ریاضی

معرفی کتاب‌های رشته ریاضی فیزیک در مقطع یازدهم متوسطه

کتاب‌های مقطع یازدهم متوسطه ریاضی فیزیک شامل سیزده درس است که سهم دروس تخصصی هفت درس و دروس عمومی شش درس می‌شود. تغییر مهم مقطع یازدهم نسبت به سال دهم، افزایش قابل توجه دروس تخصصی است که باعث می‌شود دانش‌آموز کار دشوارتری را در پیش داشته باشد.

دروس عمومی رشته ریاضی فیزیک پایه یازدهم:

دروس عمومی مقطع یازدهم متوسطه ریاضی شامل شش مورد زیر می‌شود:

  • ادبیات فارسی
  • دین و زندگی
  • عربی
  • زبان فارسی
  • تاریخ
  • محیط زیست

در میان این دروس عربی، ادبیات و زبان فارسی و دین و زندگی اهمیت بسیار زیادی در آزمون کنکور دارند و با توجه به حجم بالای دروس در این مقطع و سال پس از آن، بهتر است با برنامه آن‌ها را پیش برد.

دروس تخصصی رشته ریاضی فیزیک پایه یازدهم:

دروس تخصصی مقطع یازدهم متوسطه ریاضی شامل موارد زیر می‌شود:

  • زمین شناسی
  • فیزیک 2 و آزمایشگاه
  • شیمی 2 و آزمایشگاه
  • ریاضی 2
  • آمار و مدل‌سازی
  • حسابان
  • هندسه

همه دروس تخصصی یازدهم منابع اصلی سوالات کنکور محسوب می‌شوند و در این میان، درس‌های مرتبط با رشته ریاضی چهارتاست که نشان از اهمیت بالای ریاضی است و دانش‌آموز باید به طور ویژه روی دروس ریاضی کار کند.

معرفی کتاب های رشته ریاضی فیزیک در مقطع دوازدهم

کتاب‌های مقطع دوازدهم ریاضی فیزیک شامل شش درس عمومی و پنج درس تخصصی است. با این که دروس تخصصی در این مقطع کاهش می‌یابد، اما درجه سختی آن‌ها بسیار بالاست و از این رو دانش‌آموز باید تمرکز ویژه‌ای روی آن‌ها داشته باشد.

دروس عمومی رشته ریاضی فیزیک پایه دوازدهم:

دروس عمومی مقطع دوازدهم متوسطه ریاضی فیزیک شامل شش درس زیر است:

  • ادبیات فارسی
  • دین و زندگی
  • عربی
  • زبان فارسی
  • اجتماعی
  • سلامت

ادبیات فارسی، زبان فارسی، دین و زندگی و عربی مهم‌ترین دروس عمومی پایه دوازدهم هستند که بخش اعظمی از سوالات کنکور نیز مربوط به آن‌هاست. بنابراین اگر دانش‌آموز بخواهد در کنکور سراسری دروس عمومی را با موفقیت پیش رو بگذارد، باید برنامه جامعی برای این چهار درس داشته باشد.

دروس تخصصی رشته ریاضی فیزیک پایه دوازدهم:

دروس تخصصی مقطع دوازدهم متوسطه ریاضی شامل پنج درس مهم و کلیدی است:

  • فیزیک
  • شیمی فرآیند های شیمیایی
  • حسابان
  • هندسه
  • گسسته

این دروس سخت‌ترین و مهم‌ترین دروس کنکور محسوب می‌شوند و دانش‌آموزانی که بتوانند از پس آن‌ها برآیند، در کنکور ریاضی به موفقیت خواهند رسید.

انتخاب رشته ریاضی نهم به هم و رشته های دانشگاهی و بازارکار رشته ریاضی و فیزیک

رشته های دانشگاهی را برای انتخاب رشته ریاضی نهم به دهم بشناسید

رشته‌های دانشگاهی ریاضی بسیار گسترده و متنوع است. این مسئله باعث می‌شود انتخاب رشته هم آسان و هم سخت باشد؛ آسان از این جهت که حق انتخاب بالایی وجود دارد و سخت از این لحاظ که ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد. در لیست زیر به معرفی رشته های ریاضی که می‌توانید پس از شرکت در کنکور سراسری ریاضی آن‌ها را انتخاب کنید، می‌پردازیم.

  • هوانوردی – خلبانی
  • هوانوردی – مراقبت پرواز
  • هوانوردی- ناوبری هوایی
  • مهندسی نساجی
  • مهندسی نفت
  • مهندسی هوا فضا
  • مهندسی مواد
  • مهندسی معماری
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی مکانیک نیروگاه
  • مهندسی کشاورزی
  • مهندسی ماشین‌های ریلی
  • مهندسی معدن
  • مهندسی فرماندهی وکنترل هوایی
  • مهندسی فناوری اطلاعات (IT)
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی عمران
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی سیستم
  • مهندسی شهرسازی
  • مهندسی دریا
  • مهندسی رباتیک
  • مهندسی پلیمر
  • مهندسی خط و سازه‌های ریلی
  • مهندسی حمل و نقل ریلی
  • مهندسی برق
  • مهندسی بازرسی فنی
  • مهندسی پزشکی
  • مدیریت هتلداری
  • مدیریت مالی
  • مدیریت و بازرگانی دریایی
  • مدیریت و کمیسر دریایی
  • کتابداری
  • مخابرات هواپیمایی
  • مدیریت
  • کاردانی معماری سنتی
  • کارشناسی علوم انتظامی
  • کانه آرایی
  • کاردانی دریانوردی
  • کاردانی فنی الکترویک صدا وسیما
  • کاردانی فنی عملیات پتروشیمی
  • کاردانی فنی مواد -ریخته گری
  • کاردانی فنی معدن
  • کاردانی فنی کشتی
  • کاردانی فنی مکانیک
  • فیزیک
  • کاردانی فنی عمران
  • علوم کامپیوتر
  • علوم و فنون هوانوردی-خلبانی هلی کوپتری
  • علوم اقتصادی
  • علوم حدیث
  • علوم سیاسی
  • ریاضی
  • شیمی
  • رشته‌های دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر
  • روانشناسی
  • حسابداری
  • حقوق
  • تکنولوژی ماشین‌های کشاورزی
  • تعمیر و نگهداری هواپیما
  • تکنولوژی آبیاری
  • امور گمرکی
  • اویونیک هواپیما
  • الکترونیک هواپیمایی
  • آمار
  • آبادانی وتوسعه روستاها

نکته مهمی که دانش‌آموز در هنگام انتخاب رشته باید رعایت کند، این است که باید سه عامل مهم را برای انتخاب رشته در نظر بگیرد. اول این که او به چه زمینه‌هایی علاقه‌مند است، دوم توانایی و استعداد وی در کدام مباحث و دروس بیشتر است و سوم زمینه کاری هرکدام از رشته‌ها چه چیزهایی است و آیا او به آن مشاغل علاقمند است یا خیر. با در نظر گرفتن این سه عامل محوری در انتخاب رشته، دانش‎آموز می‎تواند مناسب‌ترین رشته تحصیلی را برای خود برگزیند.

استادبانک، مرجع مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم ریاضی

با در نظرگرفتن تمام مواردی که پیشتر در این مقاله عنوان شد، نقش مشاور انتخاب رشته نهم به دهم ریاضی در موفقیت دانشجو انکارناپذیر است. دانش‌آموز می‌تواند با انتخاب مشاور مناسب جهت انتخاب رشته و البته برنامه‌ریزی تحصیلی در مسیر موفقیت قرار گیرد. همچنین در صورتی که نیاز به تقویت در برخی دروس داشته باشد، تدریس خصوصی استادبانک می‌تواند انتخاب استاد مناسب را ساده کند.

سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک علاوه بر برترین اساتید دروس مختلف، خدمات متنوع دیگری مانند مشاورین تحصیلی کنکور، مجموعه مقالات آموزشی، روش مطالعه و برنامه‌ریزی درسی، بسته‌های معلم خصوصی، بانک نمونه سوالات کنکور و اپلیکیشن استادبانک را نیز به دانش‌آموزان سراسر کشور ارائه می‌دهد.  شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره متناسب با شرایط خود از طریق شماره تماس 91005343 – 021 با استادبانک در ارتباط باشید. مشاوره تحصیلی استادبانک

شروط انتخاب رشته ریاضی در پایه نهم چه هستند؟

علاقه دانش‌آموز به رشته ریاضی(با اثر 10 درصد)، نظر  پدر، مادر و همین طور خود دانش‌آموز برای انتخاب رشته ریاضی(با اثر 5 درصد)، نمره‌ای که فرد در آزمون‌های مشاوره‌ای برای ورود به رشته ریاضی به دست آورده (با اثر 35 درصد)، نظری که مشاور تحصیلی دانش آموز دارد(با اثر 10 درصد)، نظر معلم‌های دانش‌آموز در مورد شرایط تحصیلی وی برای ورود به رشته ریاضی(با اثر 10 درصد)، نمره‌هایی که دانش‌آموز در انواع دروس مورد نیاز برای ورود به رشته ریاضی به دست آورده است(با اثر 35 درصد در انتخاب رشته)

معدل لازم برای ورود به رشته ریاضی چند است؟

مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس‌های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد. مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد. نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می‌گردد. برای داشتن بهترین انتخاب رشته باید ترکیبی از هردو عامل را در نظر گرفت. در این باره یک مشاور انتخاب رشته تحصیلی می‌تواند کمک شایانی به دانش‌آموز برای ارزیابی و تصمیم‌گیری داشته باشد.

مشاور انتخاب رشته چه تاثیری در روند انتخاب رشته ریاضی دارد؟

مشاور انتخاب رشته کمک می‌کند تا دانش‌آموز بتواند با شناخت توانایی‌ها و علایق خود مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشد و اگر در رشته ریاضی موفق‌تر است، آن را توصیه می‌کند.