معرفی رشته های ریاضی

معرفی رشته کامپیوتر – بررسی بازار کار رشته کامپیوتر در مصاحبه با فاطمه بشارت نیا

ملیحه فراهانی نویسنده
28793 74
18 فروردین 1400
معرفی رشته کامپیوتر و بازار کار رشته کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر یکی از پرطرف‌دارترین و بهترین رشته‌های گروه علوم ریاضی است. در واقع در حال حاضر جزو اولین انتخاب‌های داوطلبان کنکور ریاضی در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری است. اگر در مشاوره تحصیلی نیز پرس و جو کنیم، طبق آماری که به ما می‌دهد، رشته مهندسی کامپیوتر از لحاظ تخصص، پرطرفدار بودن این رشته در بین رشته های دانشگاهی ریاضی و همچنین بازار کار و درآمد رشته کامپیوتر، در بین داوطلبان کنکور سراسری، جایگاه بالایی دارد.

اما این رشته به چه دلیل در حال حاضر، در زمان انتخاب رشته کنکور، جزو پرطرف‌دارترین رشته‌های ریاضی محسوب می‌شود؟ در بخش معرفی رشته کامپیوتر، گرایش‌های این رشته شامل چه مواردی بوده و بازار کار رشته کامپیوتر در شرایط امروزی به چه صورت است؟

در این مطلب و در مصاحبه باخانم فاطمه بشارت نیا (از اساتیدبرتر استادبانک) به بررسی و معرفی رشته کامپیوتر ، بازار کار رشته کامپیوتر، گرایش‌های مهندسی کامپیوتر، درآمد رشته کامپیوتر و همچنین به بهترین گرایش رشته کامپیوتر می‌پردازیم.

مشاوره تحصیلی بهترین فرد برای انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۲

یکی از بهترین افراد برای قبولی در رشته مهندسی کامپیوتر و سایر رشته‌‌های تاپ ریاضی، مشاوره انتخاب رشته ریاضی است. داوطلبان کنکور بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور توسط سازمان سنجش و مشخص شدن تراز و رتبه قبولی‌شان، باید تا مهلت انتخاب رشته، از تمام قوانین و ضوابط دفترچه انتخاب رشته کنکور آگاه شده و باتوجه به علائق خود، سهمیه‌بندی‌ها، بررسی تراز و رتبه‌های مشابه نفرات قبلی کنکور در رشته‌های موردنظرشان، یک انتخاب رشته موفق داشته باشند.

در این زمینه بهترین فرد، مشاوره انتخاب رشته ریاضی است که می‌تواند کمک شایانی به داوطلبان کنکور سراسری کند. زیرا او با تجربه سا‌ل‌های مشاوره در زمینه کنکور و با داشتن اطلاعاتی کامل در زمینه قوانین و ضوابط سازمان سنجش برای انتخاب رشته، می‌تواند فرد مناسبی در این روزهای حساس و نزدیک به انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ باشد.

شما می‌توانید با کلیک روی لینک زیر، به بخش مشاوره انتخاب رشته مراجعه کرده و شانس خود را برای یک انتخاب رشته موفق امتحان کنید.

مشاوره انتخاب رشته ریاضی 

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر از زبان دانشجویان

مهندسی کامپیوتر از همان رشته‌های سخت و خشک دانشگاهی است که از ترم‌های اول شما را از ادامه دادن پشیمان می‌کند! نه این جمله یک تعریف درست، از رشته مهندسی کامپیوتر نیست. اتفاقاً در زمان انتخاب رشته کنکور ریاضی، داوطلبانی رشته مهندسی کامپیوتر را برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب کرده که به شدت با فضای کامپیوتر، محیط دیجیتال و برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستند. از درس‌های تئوری و عملی این رشته آگاه بوده و با همه سختی و پیچیدگی آن، به خوبی دوره تحصیل را خود پاس می‌کنند.

البته باید بگوییم جذابیت رشته کامپیوتر نه در دوره کارشناسی، که بیشتر در دوره کارشناسی ارشد مشخص می‌شود. زیرا در دوره کارشناسی ارشد، می‌توان تمام دروس نظری و آموزش‌هایی که دیده را به صورت عملی کار کرد. اما اگر بخواهیم وارد جزییات رشته کامپیوتر شویم، باید به چه مطالبی بپردازیم؟

در ادامه نیز مطالب زیر را خواهیم خواند:

  • مهندسی کامپیوتر فناوری اطلاعات چه تفاوتی با مهندسی کامپیوتر دارد؟
  • زیر شاخه‌های رشته کامپیوتر چه چیزهایی هستند؟
  • گرایش‌های رشته کامپیوتر در مقطع کاردانی کدام‌ها هستند؟
  • رشته کامپیوتر کاردانش به چه صورت است؟

معرفی رشته کامپیوتر + بازار کار رشته کامپیوتر

۱. لطفاً خودتون رو به ما معرفی کرده و توضیح داده که چطور با رشته کامپیوتر آشنا شدید؟

سلام من فاطمه بشارت‌نیا هستم؛ دکتری مهندسی کامپیوتر نرم افزار از دانشگاه شهید بهشتی دارم. زمینه علاقه من از دوران دبیرستان به این رشته مشخص شد. همین علاقه باعث شد تا این رشته رو در مقطع کارشناسی در دانشگاه شیراز قبول شم و در مقطع کارشناسی ارشد هم مهندسی کامپیوتر فناوری اطلاعات رو ادامه بدم. به دلیل علاقه زیاد نسبت به رشته مهندسی کامپیوتر، کتاب ++C و 17 مقاله در این زمینه نوشتم که دو تا از این مقالات، جزو مقالات برتر در این رشته و دانشگاه شد.

۲. لطفاً راجع به گرایش‌های مهندسی کامپیوتر و بازار کار رشته کامپیوتر توضیح دهید؟

در خصوص معرفی رشته کامپیوتر و گرایش‌های مهندسی کامپیوتر و بازار کار رشته کامپیوتر اطلاعات زیادی وجود داره، اما اگر من بخوام که به صورت جامع و  کلی در مورد این گرایش‌ها صحبت کنم، می‌توانم به موارد زیر اشاره کنم:

گرایش نرم افزار | برنامه و اپلیکیشن بسازیم؟

این گرایش رشته کامپیوتر برای افرادی مناسب است که به سر و کله زدن با نرم‌افزارهای مختلف و طراحی آن‌ها علاقه‌مند هستند. دوست دارید بیشتر وقت‌تان را روبه‌روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر گذرانده و در دنیای داده‌ها و کدها غرق شوید؟ تبریک می‌گوئیم! رشته مناسبی را انتخاب کرده‌اید.

می‌توانیم این گرایش را به نوعی روح رشته کامپیوتر معرفی کنیم که بخش‌های غیر قابل لمس را در بر‌می‌گیرند. در این گرایش با انواع نرم‌افزارها آشنا می‌شوید و کدنویسی برای ساخت انواع برنامه‌ها را یاد می‌گیرید.

گرایش سخت افزار | تعمیر کامپیوتر یا ساختن آن؟

این گرایش به معماری کامپیوتر نیز معروف است. در گرایش سخت‌افزار، مهندس‌ها به طراحی سخت‌افزاری و کنترل سخت‌افزاری و به مطالعه و بررسی طراحی و کنترل شبکه‌های کامپیوتری می‌پردازند.

این گرایش برعکس نرم‌افزار به بدنه و فیزیک کامپیوترها مربوط می‌شود. برای موفقیت در گرایش سخت افزار باید بتوانید درک درستی از قطعات مختلف کامپیوتر داشته باشید و در آینده نزدیک حتی طراحی هم انجام دهید. اگر بتوانید برای ادامه تحصیل به یک کشور دیگر بروید، جای کار و پیشرفت زیادی خواهید داشت.

جان کلام اینکه با وارد شدن به این گرایش، باید در زمينه توليد ابزارها و طراحی مدارهای ديجيتال کار کنید. شاید الان این موضوعات خیلی قلمبه سلمبه باشد و چیزی از آن‌ها سر درنیاورید؛ اما با گذشت زمان و مطالعه عمیق و کار کردن، می‌توانید از پس این اصطلاحات کامپیوتری بربیایید.

گرایش فناوری اطلاعات (IT) | شبکه‌های اجتماعی جدید بسازید!

یکی دیگر از گرایش‌های جدیدتر و کاربردی‌تر این رشته در بخش معرفی رشته کامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات (IT) است. همه ما در طول زندگی روزمره‌مان از انواع فناوری‌های مختلف استفاده می‌کنیم و اصلاً نمی‌توانیم نبود این شاخه از علم را نادیده بگیریم.

خوبی این گرایش در این است که در کشور ما حسابی پر رونق است و می‌توان در آن پیشرفت زیادی داشت. به طور مثال می‌توان در زمینه‌هایی مانند پروژه‌های خدمات الکترونیکی مثل تجارت الكترونیکی، پرداخت، تحقیق در زمینه سیستم‌ عامل‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی فعالیت کرد. این گرایش واقعاً کاربردی بوده و همه فعالیت‌های آن به زندگی روزمره ما ارتباط دارد.

نکته مهم: گرایش‌های دوره کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر در ادامه معرفی شده‌اند و به علت اهمیت گرایش هوش مصنوعی، این گرایش به تفصیل توضیح داده شده است.

  • معماری کامپيوتر
  • مهندسی نرم‌افزار
  • هوش مصنوعی
  • الگوريتم و محاسبات
بیشتر بخوانید: بازار کار رشته آی تی

گرایش هوش مصنوعی | ما باهوش‌تریم یا کامپیوترهای نسل جدید؟

گرایش هوش مصنوعی یکی از جذاب‌ترین و بهترین گرایش رشته کامپیوتر است که خود این رشته شامل چندین زیرشاخه می‌شود. اما پیش از توضیح در خصوص این گرایش‌ها به معرفی رشته کامپیوتر و بازار کار رشته کامپیوتر در این زیرشاخه هوش مصنوعی می‌پردازیم.

در واقع در گرایش هوش مصنوعی در زمانِ نیاز به کامپیوترها به یاری انسان آمده و معمولاً بهترین تصمیم‌گیری را برای سرعت بخشیدن به کارها انجام می‌دهند. از آنجایی که این گرایش یکی از جذاب‌ترین گرایش‌های کامپیوتر است، با خلاقیت و علاقه بازار کار خوبی خواهد داشت.

حالا اگر دوباره برگردیم به سراغ  گرایش‌های مهندسی کامپیوتر در زیر شاخه هوش مصنوعی، این زیر شاخه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

یادگیری ماشین: به مطالعه و ساخت سیستم‌هایی با قابلیت یادگیری از داده‌ها می‌پردازد.

بینایی ماشین: فناوری و روش‌های مورد استفاده برای بهتر شدن شناسایی و تحلیل خودکار وابسته به  تصویر در کاربردهایی مانند بازرسی خودکار، کنترل روند و هدایت روبات در صنعت است.

پردازش زبان طبیعی: یکی از زمینه‌های علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی و زبانشناسی است که به تعامل کامپیوتر و زیان انسان (طبیعی) می‌پردازد.

رباتیک: رباتیک شاخه‌ای از تکنولوژی است که به طراحی، ساخت، عملیات و کاربرد روبات‌ها و سیستم‌های کامپیوتری برای کنترل، فیدبک حسگرها و پردازش اطلاعات می‌پردازد.

شبکه عصبی: این مدل از شبکه‌های عصبی مصنوعی مدل‌ الهام‌گرفته شده از سیستم عصبی مرکزی حیوانات (به ویژه مغز) است که توانایی یادگیری دستگاه و تشخیص الگو را هم دارند. این شبکه‌ها معمولاً سیستمی از عصب‌های به هم پیوسته‌ هستند که می‌توانند مقادیر ورودی را با تزریق اطلاعات در شبکه محاسبه کنند.

بیشتر بخوانید: رشته هوش مصنوعی
معرفی رشته کامپیوتر و بازار کار رشته کامپیوتر

در ادامه توضیحات خانم بشارت نیا، به توضیح مفصل‌تر و کامل‌تری راجع به رشته کامپیوتر و گرایش‌های آن می‌پردازیم.

رشته مهندسی کامپیوتر چند ترم است؟

در بخش معرفی رشته مهندسی کامپیوتر، این رشته همانند سایر رشته‌های فنی و مهندسی، در مدت ۴ سال به دانشجویان ارائه می‌شود. البته برای گذراندن رشته مهندسی کامپیوتر، دانشجویان حداکثر باید تا ۶ سال موفق به پاس کردن تمام واحد‌های درسی خود شوند. در مقطع کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر، ۱۴۰ واحد درسی وجود داشته که شامل موارد زیر است:

  • دروس عمومی و دروس پایه؛
  • دروس اصلی؛
  • دروس تخصصی؛
  • دروس اختیاری و دروس تخصصی اختیاری؛

مقطع کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر شامل ۲۲ واحد دروس عمومی، ۱۹ واحد دروس پایه، ۶۷ واحد دروس تخصصی و ۲۹ واحد دروس اختیاری است. هر دانشجو در هر نیم‌سال تحصیلی می‌تواند حداقل ۱۲ و حداکثر ۲۰ واحد درسی را انتخاب کند.

در مقطع کارشناسی، از سال ۱۳۹۵، دانشجویان این رشته دروس مشترکی داشته و گرایش‌بندی دیگر نیست. اگر فارغ‌التحصیلان علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی ارشد باشند، می‌توانند یکی از گرایش‌های زیر را در مدت زمانی دو ساله و با ۳۲ واحد درسی، پاس کنند. گرایش‌های رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع ارشد به شرح زیر است:

  • مهندسی کامپیوتر با گرایش معماری سیستم‌های کامپیوتری
  • مهندسی کامپیوتر با گرایش مهندسی نرم‌افزار
  • مهندسی کامپیوتر با گرایش شبکه‌های کامپیوتری
  • مهندسی کامپیوتر با گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز
  • مهندسی کامپیوتر با گرایش رایانش امن

گرایش‌های رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع دکتری نیز شامل گرایش‌های زیر است که دانشجویان مقطع دکتری باید یکی از این گرایش‌ها را در مدت ۲ الی ۳ سال با ۳۶ واحد درسی، پاس کنند.

  • مهندسی کامپیوتر با گرایش نرم‌افزار
  • مهندسی کامپیوتر با گرایش معماری کامپیوتر
  • مهندسی کامپیوتر با گرایش هوش مصنوعی
  • مهندسی کامپیوتر با گرایش الگوریتم‌ها و محاسبات
  • مهندسی کامپیوتر با گرایش شبکه‌های کامپیوتری
  • مهندسی کامپیوتر با گرایش رایانش امن

نرم‌افزارهای کاربردی رشته مهندسی کامپیوتر کدام نرم‌افزارها است؟

نرم‌افزارهای زیر، از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین نرم‌افزارهایی است که به عنوان دانشجوی این رشته در بخش معرفی رشته کامپیوتر دانشگاه، بهتر است روی آن‌ها یا برخی از آن‌ها مهارت داشته باشید.

  • نرم‌افزار Python
  • نرم‌افزار Matlab
  • نرم‌افزار ویژوال استودیو
  • نرم‌افزار Intellij IDEA
  • نرم‌افزار Xampp
  • نرم‌افزار PhpStorm
  • نرم‌افزار Android Studio
  • نرم‌افزار Power Designer
  • نرم‌افزار MySQL
  • نرم‌افزار Netbeens
  • نرم‌افزار ++C
  • نرم‌افزار QBasic
  • نرم‌افزار Turbo Pascal

۳. رتبه لازم برای مهندسی کامپیوتر چقدر است؟ با بالای ۵۰۰۰ هم می‌شود قبول شد؟

جواب دادن به این سوال سخت است! چرا؟ چون اول باید مشخص کنیم که دوست دارید در چه شهر و دانشگاهی قبول شوید؟ کدام گرایش را بزنید؟ مهندسی کامپیوتر سخت افزار می‌خواهید یا نرم‌افزار و کلی سوال مهم دیگر.

اگر بخواهیم خوش‌بینانه فکر کنیم، با رتبه ۵۰۰ می‌توانید در یکی از دانشگاه‌های تهران قبول شوید. ولی برای قبولی در سایر دانشگاه‌های معتبر سراسری تا ۲۵۰۰ هم جا دارید. البته بستگی دارد که کجا زندگی کرده یا به کدام دانشگاه فکر می‌کنید. وگرنه می‌توانید با رتبه حدودا ۷۰۰۰ در یکی از دانشگاه‌های سراسری قبول شوید.

برای مثال با بررسی کارنامه‌های قبولی داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۰، رتبه دانشجوی مرد با سهمیه ایثارگران، ۱۰۵ بوده که در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران پذیرش شده‌اند. رشته کامپیوتر برای دختر با سهمیه منطقه ۱، رتبه ۳۸۶ بوده که در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت تهران قبول شده‌ است.

البته به دلیل اینکه بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر، بسیار پرسود و مناسب است، رقابیت بین داوطلبان کنکور ریاضی برای ورود به این رشته بسیار زیاد شده است. وجود این رقابت، رسیدن به رتبه و تراز مناسب قبولی در رشته کامپیوتر در دانشگاه، سخت کرده است. بنابراین بهتر است برای قبولی در این رشته، از ابتدای سال تحصیلی شروع به مطالعه کنکوری کرده و در این راه از کمک معلم خصوصی برای تقویت دروس نیز غافل نشوید. زیرا معلم خصوصی می‌تواند نحوه مطالعه صحیح برای کنکور را به شما آموزش داده و فنون تست‌زنی را با شما کار کند.

تدریس خصوصی ریاضی

تدریس خصوصی فیزیک

تدریس خصوصی شیمی

۴. بهترین دانشگاه ایران در خصوص رشته کامپیوتر کدام است؟

شاید سوال مهم خیلی از بچه درس‌خوان‌ها این باشد که حالا که رتبه مناسب برای وارد شدن به این رشته را دارم، کدام دانشگاه را انتخاب کنم؟ دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، علم و صنعت، شهید بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه اصفهان و در نهایت فردوسی مشهد دانشگاه‌های برتر مهندسی کامپیوتر در کشور هستند.

یک سوال که ممکن است برای خیلی از داوطلبان کنکور پیش بیاید، این است که می‌توانیم مهندسی کامپیوتر رشته تجربی قبول شویم؟ جواب بله است. در واقع مهم نیست که شما چه رشته‌ای در دبیرستان خوانده‌اید؛ مهم این است که در چه رشته‌ای کنکور می‌دهید. پس اگر به این رشته علاقه داشته، می‌توانید در کنکور ریاضی شرکت کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته‌های ریاضی
معرفی رشته کامپیوتر

۵. هنرستانی‌ها چطور می‌توانند این رشته را ادامه دهند؟

خیلی از افراد از همان ابتدای دبیرستان این رشته را انتخاب کرده و به نوعی مسیر هموارتری برای خود پیدا می‌کنند. عزیزانی که وارد رشته کامپیوتر در هنرستان می‌شوند، آن را در مقاطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای ادامه می‌دهند. بعد از آن دانشگاه‌های سراسری پذیرای این علاقه‌مندان در مقاطع ارشد و دکترا است.

معرفی انواع دانشگاه‌ها در ایران

معرفی انواع دانشگاه‌ها در ایران، دانشگاه‌های ایران را بهتر بشناسید!

رشته مهندسی کامپیوتر یکی از پرطرف‌دارترین و بهترین رشته‌های گروه علوم ریاضی است. در واقع در حال حاضر جزو اولین انتخاب‌های داوطلبان کنکور ریاضی در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری است. اگر در مشاوره تحصیلی نیز پرس و جو کنیم، طبق آماری که به ما می‌دهد، رشته مهندسی کامپیوتر از لحاظ تخصص، پرطرفدار بودن این رشته ...

۶. بازار کار رشته کامپیوتر و درآمد رشته کامپیوتر چطور است؟

بازار کار رشته کامپیوتر چه برای خانم‌ها و چه برای آقایون مناسب است. حتی در این رشته و در شغل‌های رشته کامپیوتر می‌توانند به صورت نیمه وقت و پروژه‌ای مشغول به کار شوند. درآمد رشته کامپیوتر و بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر کاملاً بستگی به میزان کارکرد و حرفه و مهارت فرد دارد. اما به طور کلی بازار کار رشته کامپیوتر تا به حال  اشباع نشده و و در هر زمانی جامعه به مهندسین کامپیوتر نیاز دارد.

 به طور کلی آینده شغلی رشته مهندسی کامپیوتر نرم افزار و گرایش‌های دیگه این رشته درخشان هست. بازار کار رشته کامپیوتر در حوزه شبکه هم در ایران خوب بوده و مورد استقبال اکثر فارغ‌التحصیل‌های رشته کامپیوتر قرار گرفته است. دانشجویان می‌توانند با گذروندن دوره‌های آموزشی مثل network+ مهارت‌های خود را افزایش دهند که بعدها باعث افزایش درآمد رشته کامپیوتر هم می‌شود.

مهندسان کامپیوتر می‌توانند در شرکت‌های تولید کننده قطعات، دستگاه‌ها و مراکز صنعتی و تولیدی، تولید کننده نرم‌ افزار، قطعات و غیره کار کنند. برنامه‌نویسی برای سایت‌ها، تجزیه و تحلیل سیستم‌های نرم‌افزاری و طراحی مجموعه‌های نرم‌افزاری از دیگر زمینه‌های شغلی مهندسان رایانه است.

تحقیق درباره زبان‌های برنامه‌نویسی و آموزش و پژوهش درباره سیستم عامل‌ها و الگوریتم‌ها نیز از دیگر زمینه‌های شغلی این رشته است.

۷. فردی که سراغ بازار کار رشته کامپیوتر و شغل‌های رشته کامپیوتر می‌رود باید چه روحیه‌ای داشته باشد؟

  • بازار کار رشته کامپیوتر بیشتر از هر مسئله‌ای نیاز به روحیه تیمی دارد. فرد ممکنه در بعضی پروژه‌ها با چندین نفر در تعامل باشد. در صورت عدم سازگاری با گروه در بازار کار رشته کامپیوتر به مشکل بر میخورد.
  • مسئولیت‌پذیری هم از جمله روحیه‌هایی بوده که نه تنها کسی که در بازار کار رشته کامپیوتر فعالیت داشته بلکه در تمامی رشته‌ها باید داشته باشد.
  • هوش حل مسئله داشته باشد. بچه‌ها باید هوش حل مسئله و تجزیه و تحلیل و آشنایی ریاضی رو داشته باشند.
  • پایه ی ریاضی قوی هم با توجه به موارد بالا یکی از نیاز‌های رشته مهندسی کامپیوتر است.
  • کسب اطلاعات جدید و به روز برای یک مهندس کامپیوتر خیلی مهم است.
  • سخت‌کوشی و خلاقیت بالا هم لازمه ورود به این رشته است.

۸. فردی که سراغ بازار کار رشته کامپیوتر و شغل‌های رشته کامپیوتر می‌رود باید چه مهارت‌های عمومی رو داشته باشد؟

  • اصلی‌ترین مهارتی که فرد قبل از ورود به بازار کار رشته کامپیوتر باید کسب کند، یادگیری زبان انگلیسی است. این مهارت نه تنها در رشته کامپیوتر بلکه در تمامی رشته یکی از واجبات است.
  • کلاس‌هایی که پایه ریاضی بچه‌ها رو قوی کند، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی بوده که باید کسانی که وارد این رشته شده، داشته باشند.
  • پایه دروس گسسته، آمار و احتمالات خوبی داشته باشند.

۹. به نظر شما چقدر امکان کارآفرینی در رشته مهندسی کامپیوتر وجود دارد؟

مهندسی کامپیوتر یکی از رشته‌هایی است که امکان کار‌آفرینی در آن خیلی بالاست. به طور مثال با ساختن یک اپلیکیشن کاربردی، فارغ التحصیلان به راحتی می‌توانند که محیط استارت آپی را شروع کرده و کسب و کار آنلاین خود را راه بیاندازند.

برای مثال اپلیکیشنی مثل اسنپ، آپ و تپسی، یک نمونه کارآفرینی قوی از سمت تیم مهندسی کامپیوتر فناوری اطلاعات یا نرم افزار و سخت افزار بوده، مثال خوبی برای نمایش توانایی فارغ‌التحصیلان این رشته و همچنین بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر است.

۱۰. آیا شما پیشنهاد می‌کنید که دانشجویان حین تحصیل مشغول به کار هم شوند؟

بله صد در صد. حتی یکی از پیشنهاد‌های من این هست که بچه‌ها به دوره های کارورزی و حتی مدتی بدون حقوق هم مشغول به کار شوند. کار در حین تحصیل به بچه‌ها، به افزایش مهارت‌های کاربردی‌شان کمک بسزایی می‌کند. دراقع در این رشته، هرچقدر از محیط تئوری و آکادمیک دانشگاهی به سمت محیط عملی رفته و با بازار کار رشته کامپیوتر آشنا شوند،  درآمد رشته کامپیوتر برای‌شان چشمگیرتر می‌شود.

به نظر من حتی فارغ‌التحصیلان با حقوق کم، مشغول به کار شده تا بتوانند رزومه خوبی رو برای آینده شغلی‌شان جمع کنند.

۱۱. درآمد مهندسی کامپیوتر چقدر است؟ آیا این رشته در ایران درآمدزا است؟

کسب درآمد در هر رشته و حوزه‌ بستگی به خود شخص دارد. دوست دارید در یک مغازه تعمیر لوازم کامپیوتر مشغول شوید؟ مطمئناً نه! دوست دارید برنامه‌نویس ماهری باشید که کلی درخواست برای کدنویسی داشته  و اصطلاحا “هر کسی شما را روی هوا بزند”؟ آخ جون، بله! پس باید تلاش کنید.

هیچ فردی بدون تلاش و تخصص به جای خاصی نخواهد رسید. در رشته کامپیوتر هم این موضوع اهمیت دارد. مهم نیست که در چه دانشگاهی درس می‌خوانید؛ وظیفه خود را به عنوان یک دانشجو به درستی انجام دهید تا راه‌های پیشرفت به روی شما باز شود.

شرایط ورود به رشته مهندسی کامپیوتر خیلی هم عجیب و خاص نیست و به ذهن باز و خلاق، اراده‌ قوی و پشتکار زیاد نیاز دارد. اگر این شرط‌ها را داشته باشید، حتماً درآمد عالی هم کسب می‌کنید. می‌توان گفت در ایران مهندسی کامپیوتر نرم افزار نسبت به سخت‌افزار پتانسیل بهتری برای کار و درآمدزایی دارد.

اگر قصد ادامه تحصیل در ایران را دارید، دور گرایش سخت‌افزار را خط بکشید. چرا؟ جواب آن واضح است! چون این رشته آینده، بازارکار و کسب درآمد خوبی ندارد. شما شرکتی ایرانی را می‌شناسید که در زمینه تولید قطعات کامپیوتری فعالیت کند؟ مسلماً نه!

به طور کلی بازارکار مهندسی کامپیوتر در گرایش نرم‌افزار بهتر است و درآمدهای بالایی می‌توان از آن به دست آورد. اگر در زمینه کامپیوتر کارتان را خوب انجام دهید، می‌توانید ماهیانه تا بالای ۵۰ میلیون تومان درآمد داشته باشید. در صورتی که افراد خبره و کاربلد بیش از این‌ها درآمد داشته و نمی‌توان سقفی برای درآمد آن‌ها در نظر گرفت.

۱۲. سؤال آخر، فرصت مهاجرت چقدر در رشته مهندسی کامپیوتر مهیا است؟

تمامی گرایش های مهندسی کامپیوتر در کشورهای اروپایی با سطح بالاتری دنبال می‌شود. به همین دلیل افراد تنها با یک رزومه خوب و مقاله‌های ISI  و مهارت‌های بالا به راحتی می‌توانند به کشور‌هایی مورد نظرشان مهاجرت کنند. اما در کشورهایی که بازار کار رشته کامپیوتر در آن خوب بوده، می‌توانیم به استرالیا و کانادا اشاره کنیم. برای مثال برای مهاجرت به کشور کانادا و استرالیا اگر به زبان برنامه نویسی جاوا مسلط باشند، درآمد رشته کامپیوتر برای‌شان افزایش پیدا می‌کند.

معرفی رشته کامپیوتر

بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته کامپیوتر کدامند؟

بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته کامپیوتر، به شرح زیر است:

  • انیستیتو فناوری ماساچوست (MIT) در شهر کمبریج
  •  دانشگاه کارنگی ملون در آمریکا
  •   انیستیتو فدرال فناوری زوریخ سوییس
  • دانشگاه ملی سنگاپور
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه نانیانگ سنگاپور
  • دانشگاه ادینبورگ انگلستان
  • دانشگاه سلطنتی لندن
  • دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ
  • دانشگاه تسینگوآ چین

توصیه استادبانک در مورد رشته مهندسی کامپیوتر

با این تفاسیر باید تا به حال در مورد رشته کامپیوتر اطلاعات خوبی گرفته باشید. مطمئناً هم همینطور است. چون از سایت استادبانک کمک می‌گیرید و ما همیشه به فکر ارائه مشاوره‌های خوب برای شما هستیم.

از آنجایی که مهندسی کامپیوتر رتبه بالایی می‌خواهد و برای موفق شدن در آن علاقه خیلی مهم است، در مورد انتخاب آن وسواس به خرج دهید و از تمام نکات مهم محتوا دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ و همینطور راهنمای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ استفاده کنید.

اگر هم در زمینه ارائه خدمات معلم خصوصی سوالی داشته یا برای انتخاب رشته نیاز به راهنمایی یا مشاوره دارید، روی لینک معلم خصوصی استادبانک کلیک کرده یا با شماره تماس ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ برای راهنمایی و مشاوره با مجموعه استادبانک ارتباط بگیرید. به امید روزی که همه دانش‌آموزان و دانشجویان در رشته‌های موردعلاقه خود ادامه تحصیل دهند.

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر چطور است؟

این رشته همانند بسیاری از رشته های دیگر مهندسی در ایران اشباع شده است. اما برای افراد متخصص و دارای هوش و خلاقیت همیشه اوضاع متفاوت است. اگر قصد مهاجرت دارید، این رشته انتخاب درستی است.

ظرفیت مهندسی کامپیوتر در دانشگاه‌های برتر کشور به چه صورت است؟

هر کدام از دانشگاه‌های برتر تهران بین ۵۰ ـ۷۰ نفر به صورت روزانه و همینطور شبانه دانشجو می‌پذیرند.

حداکثر با چه رتبه‌ای در رشته مهندسی کامپیوتر قبول می‌شویم؟

در سال‌های اخیر میانگین حداکثر رتبه برای قبولی در این رشته ۱۱۵ هزار بوده است. البته با این رتبه انتظار قبولی در دانشگاه‌های سراسری و سطح بالا را نمی‌توان داشت.