معرفی رشته های ریاضی

معرفی رشته معماری – بررسی بازار کار رشته معماری در مصاحبه با امیر سرافراز

ملیحه فراهانی نویسنده
2428 0
03 تیر 1398
معرفی رشته معماری و بازار کار رشته معماری

در این مطلب و در مصاحبه با آقای امیر سرافراز نیکو در مورد موضوعاتی مثل معرفی رشته معماری، بازار کار رشته معماری، درآمد معماری، شاخه های رشته معماری و همچنین بهترین دانشگاه برای رشته معماری در ایران صحبت خواهیم کرد.

همچنین با کمک بخش مشاوره تحصیلی اطلاعات تکمیلی بیشتری راجع به رشته معماری و نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری در رشته‌های پرطرف‌دار دانشگاهی خواهیم گفت. با ما همراه تا بوده تا بهتر و کامل‌تر راجع به رشته معماری و بازار کار آن بدانید.

مشاوره انتخاب رشته ریاضی و تاثیرش بر قبولی در پرطرف‌دارترین رشته‌های دانشگاهی

برای قبولی در پرطرف‌دارترین رشته‌های دانشگاهی نظیر رشته معماری در دانشگاه‌های برتر ایران، باید رتبه و تراز قبولی بالایی داشته باشید. برای کسب رتبه خوب در کنکور باید نحوه برنامه‌ریزی صحیح و اصولی را بدانید. همچنین نحوه صحیح مطالعه برای کنکور و به تلاش برای ادامه این مسیر نیز آگاه باشید.

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور نیز باید از قوانین و ضوابط دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری اطلاع پیدا کنید و براساس اولویت‌های خود نظیر علاقه، استعداد در رشته، بازار کار رشته مورد نظر خود در ایران و سایر اطلاعات، یک انتخاب رشته موفق داشته باشید. در تک تک این مراحل از ابتدای شروع درس خواندن برای کنکور تا زمان انتخاب رشته و ورود به دانشگاه، مشاوره تحصیلی کنکور می‌تواند نقش موثری در راهنمایی و هدایت شما برای قبولی در رشته مورد علاقه‌تان داشته باشد.

از همین جهت می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید تا با آگاهی و اطلاعات کامل به جنگ با کنکور ریاضی رفته و با همراهی یک فرد متخصص در نهایت در رشته معماری یا رشته‌ای که به آن علاقه داشته، قبول شوید.

مشاور انتخاب رشته ریاضی

نظر دانشجویان رشته معماری در مورد این رشته و بازار کار آن

در زمان انتخاب کنکور رشته ریاضی، تصوری که از رشته های ریاضی بخصوص رشته‌های مهندسی وجود دارد، فضایی بسیار خشک و بدون هیچ روح هنری است. اما رشته معماری که از آن به عنوان یکی از هفت هنر یاد می‌شود، مثال نقضی برای خشک بودن رشته‌های ریاضی است.

در واقع معماری رشته‌ای بسیار شیرین و خاص است. بعید است که دانش‌آموز رشته ریاضی فیزیک باشید و رویای قبولی در این رشته را در سر نپرورانید.

لازم است که دانش‌آموزان قبل از انتخاب رشته، چه در مقطع متوسطه و چه برای انتخاب رشته‌های دانشگاهی، اطلاعات لازم را کسب کنند. کسب اطلاعات از دو طریق امکان پذیر است. اولین راه پرسیدن از افرادی است که در این زمینه تجربه دارند و دومین روش مراجعه به مشاور است.

مصاحبه با امیر سرافزار در مورد رشته معماری و بازار کار آن

معرفی رشته معماری

۱. لطفا خودتون رو به طور کامل معرفی کنید و از نحوه‌ی آشنایی‌تون با رشته معماری برای ما بگید.

سلام؛ من امیر سرافراز نیکو هستم فارغ التحصیل معماری از دانشگاه شهید بهشتی. در سال آخر دبیرستان، برادر من که در  دانشگاه علم و صنعت درس می‌خوند به من پیشنهاد داد تا باهم به دانشگاه برویم و من با فضای دانشگاه و رشته های دانشگاهی بیشتر آشنا شم.

در اون زمان به نظر من روحیه ام با افرادی که رشته معماری میخوندن بیشتر همخوانی داشت. همچنین برای من فاکتور آفرینش خیلی ارزشمند بود و دوست داشتم که چیزی را خلق کنم که بنظرم این رشته کاملا برای من مناسب اومد.

بچه‌ها دقت کنید که اگر به رشته معماری علاقمند هستید منتها بدلیل شرایط ضعف در درس‌ ریاضی براحتی نمی‌توانید در این رشته قبولی بیاورید حتماً از یک معلم تدریس خصوصی ریاضی خوب استفاده کنید تا تمام نقاط ضعف و مشکل خود را رفع کنید.

آقای سرافزار با پایه قوی که در درس‌های تخصصی رشته ریاضی داشتند، بدون توجه به سایر رشته‌ها، رشته‌ای که باب میلشان بود و به آن علاقمند بودند را انتخاب کردند.

۲. ممنون میشیم اگر بتونیم معرفی رشته معماری رو از زبان شما بشنویم.

بخوام معرفی رشته معماری رو دقیق‌تر براتون باز کنم، میتونم مثال فرمول صابون رو بگم. صابون فرمولی دو قطبی داره که یک قطب اون برای جذب چربی هست و قطب دیگرش برای حل شدن در آب. معماری هم دقیقاً به همین شکل هست، یک قطب کاملاً هنری داره و یک قطب کاملا مهندسی.

البته که این روز ها بعد هنری معماری با نرم افزار های کامپیوتری کمی راحت تر شده و نیاز نیست تا معماران تمام وقت خود را برای طراحی بگذارند.

در واقع این رشته دو بُعد دارد. یک بعد آن آموزش‌های سنتی و یادگیری مفاهیم اصلی آن است. بعد دیگر هم به یادگیری اصول آکادمیک این رشته مربوط می‌شود. آشنایی با این بعد سبب می‌شود که طراحی‌های پیچیده و جدیدی به وجود بیاید. ساختمان‌های جالب و دیدنی که نمونه آن‌ها در دنیا بسیار اندک است. به طور مثال برج هلال ماه در دبی یکی از این موارد نادر محسوب می‌شود.

وقتی از رشته معماری صحبت می‌کنیم، به یاد ذهنی خلاق، هنرمند و دارای تجسم و تخیل قوی می‌افتیم. چرا؟ چون همین موارد هستند که در این رشته اهمیت دارند.

یک مهندس معمار باید بتواند اثری هنری و در عین حال با کیفیت طراحی کند. اثری که هم با ویژگی‌های طبیعت و اقلیم یک منطقه ارتباط داشته باشد و هم از بعد ایستایی، مقاومت و سایر پارامترهای مهندسی قابل و درخور باشد.

آشنایی با طراحی‌ها و المان‌های اولیه و سپس استفاده از نرم‌افزارهای این رشته بسیار مهم است. درست است که خیلی از برنامه‌های کامپیوتری برای کمک به مهندسین به وجود آمده‌اند؛ اما آشنایی با اصول اولیه طراحی، عناصر زیبایی شناختی بصری و ذوق هنری هم اهمیت دارد.

خلاصه کنم! اگر دوست دارید با مقوا، ماکت، ابزارهای طراحی و بعد هم نرم‌افزارهای کامپیوتری سر و کله بزنید، به شما تبریک می‌گوئیم! رشته مورد علاقه خود را پیدا کرده‌اید. البته برای موفقیت در این رشته باید صبر و حوصله زیادی به خرج دهید. به هر حال هر موفقیتی به آسانی به دست نمی‌آید.

بیشتر بخوانید: چه رشته‌ای خوب است؟

۳. شاخه های رشته معماری چه تفاوت هایی دارند؟

این رشته در مقطع کارشناسی گرایش ندارد و گرایش‌های اصلی آن در مقطع کارشناسی ارشد هستند.

بچه‌ها برای بررسی میزان ظرفیت رشته معماری دانشگاه‌ها و گرایش‌های آن می‌توانید با کلیک روی لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۲ آن را دانلود کرده و براحتی صفحه مربوط به کدرشته مهندسی معماری را مشاهده کنید.

اما بطور کلی شاخه های رشته معماری در مقطع ارشد شامل موارد زیر هستند:

معرفی رشته ی معماری داخلی | طراحی فضای گرم داخل منزل

طراحی داخل خانه کار واقعا دلچسبی است. حتی خیلی از افرادی که تخصص این کار را ندارند، در مورد قسمت‌های مختلف خانه و جانمایی برخی المان‌ها نظر می‌دهند. مخصوصا اشخاصی که در حال ساخت خانه شخصی خودشان هستند. بسیاری از افراد هم بدون داشتن تخصص دانشگاهی و با یادگیری نرم‌افزارهایی مثل 3dmax و AUTO CAD این کار را یاد گرفته‌اند و انجام می‌دهند.

البته برای اینکه بتوانید در این رشته موفق‌تر باشید، باید اصول علمی طراحی داخلی منزل را بدانید و بتوانید از علمی مانند هندسه به صورت پویا استفاده کنید و طرحی نو و خلاقانه ارائه دهید. توجه به چگونگی پخش نور و صوت در بخش‌های مختلف خانه هم اهمیت دارد. به طور کلی یک معمار خبره باید اطلاعات کافی در مورد علوم روانشناسی، اقتصاد، ریاضی، هندسه و روابط اجتماعی خوب داشته باشد.

فرد باید بتواند جانمایی بخش‌های مختلف منزل را به درستی تشخیص دهد و خود را به جای مخاطب بگذارد تا خانه‌ای زیبا و پر از حس خوب ارائه دهد. آشنایی با رنگ‌ها و هارمونی درست و دقیق تنالیته‌های رنگ نیز اهمیت زیادی دارد. در این صورت است که همه چیز به خوبی پیش می‌رود و خانه‌ای زیبا از آب درخواهد آمد.

گرایش معماری اسلامی | کاشی‌ها و گنبدهای فیروزه‌ای

این گرایش که در شاخه “معماری” قرار دارد، دانشجویان را با طراحی فضاهای داخلی و خارجی بناهای ساخته شده در دوره اسلام و پس از آن آشنا می‌کند. نمونه‌های زیبای این بناها در شهر اصفهان به وفور دیده می‌شود.

همچنین نمونه‌های دیگری مانند گنبد سلطانیه در سلطانیه زنجان یا حمام سلطان امیر احمد در کاشان نیز دیده می‌شود. اگر به این سبک علاقه دارید، حتما این گرایش را انتخاب کنید. کندوکاو در گنبدهای فیروزه‌ای و کاشی‌های رنگارنگ روحتان را تازه می‌کند.

گرایش معماری پایدار (انرژِی) | مواظب محیط زیست باشیم!

گرایش پایداری، گرایشی نوظهور هست که کارهایی مثل پیاده سازی اهداف توسعه پایدار برای کاهش اتلاف انرژی و الودگی های محیط زیستی را این معماران انجام میدن. هدف گرایش معماری پایدار استفاده بهینه از محیط زیست هست.

در این گرایش جالب و کاربردی از شاخه معماری، یاد می‌گیرید که طراحی‌هایی مبنی بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی یا استفاده از انرژی‌های پاک انجام دهید. با توجه به اهمیت محیط زیست و گرمایش جهانی، این گرایش نیز بسیار کاربردی و مفید است.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته‌ های ریاضی

 

معرفی رشته معماری

گرایش طراحی شهری | شهرک‌سازی کنیم!

در این شاخه، با علم طراحی انواع شهرک‌ها، فضاهای بزرگ در شهر و هر موضوع دیگری که به این شاخه ربط داشته باشد، آشنا می‌شوید. اگر به طراحی در اشل بزرگ و شهری علاقه دارید، این شاخه از علم منتظر حضور شما است.

گرایش معماری فن آوری | هنر یا تکنولوژی!

طراحی فنی ساختمان و بهینه ترین روش‌های ساخت آثار معماری و به کارگیری تکنولوژی‌های مناسب در طراحی، ساخت و بهره برداری از بنا از وظایف معماران فعال در گرایش معماری فن آوری است.

گرایش معماری مسکن

همه موضوعات گرایش معماری مسکن به حوزه ساخت و ساز، ساختمان های مسکونی مرتبط میشه.

گرایش معماری منظر

ارتباط فضای مصنوع معماری با طبیعت از وظایف معماران گرایش منظر هست.

۴. به نظر شما چه دانشگاه هایی در زمینه ی ارائه و معرفی رشته معماری پیشرو هستن و چرا این دانشگاه ها بهترین شدند؟

وقتی اسم دانشگاه میاد، مشخص است که همه عاشق دانشگاه تهران و شهید بهشتی هستند. اما دانشگاه‌های دیگری هم در کشور هستند که برای این رشته جایگاه مناسبی ایجاد کرده‌اند. مثلا دانشگاه‌های هنر اصفهان، فردوسی مشهد، یزد و گیلان هم حرفی برای گفتن دارند.

هر چند بهترین دانشگاه‌های معماری، دانشگاه تهران، علم و صنعت، شهید بهشتی و هنر تهران است. اما می‌توانید در دانشگاه‌های شیراز، مازندران، تبریز، بوعلی سینا همدان و کاشان هم این رشته را ادامه دهید. جالبه بدونید که دانشگاه هایی که رشته معماری رو ارائه میدن به دو دسته تقسیم میشن:

دانشگاه هایی که به روی بعد فنی رشته معماری کار میکنن و دانشگاه هایی که به روی بعد هنری معماری فعالیت دارن.

  • دانشگاه علم صنعت دانشگاهی هست که به قسمت فنی رشته معماری توجه خاصی نشون میده و از لحاظ فنی دانشگاه بهتری هست.
  • دانشگاه تهران رشته بیشتر به بعد هنری رشته معماری اهمیت میده، و با بعد فنی این رشته ارتباط زیادی ندارن.
  • دانشگاه شهید بهشتی به علت وجود تیم بهتر و اساتید دانشگاهی خوب به هر دو بعد رشته معماری اهمیت میده و از همین جهت از نظر من بهترین دانشگاه برای رشته معماری در ایران است.

۵. با توجه به شرایط بازار کار رشته معماری و نحوه معرفی آن، شما به بچه ها پیشنهاد می‌کنید که در حین کار تحصیل کنند؟

بزارید از این منظر به این قضیه نگاه کنم. قطعا هیچ فردی با خواندن دروس نقاشی، نقاش نمیشه. باید قلم رو به دست بگیره و شروع به کشیدن کنه. در مورد رشته معماری هم همین موضوع صدق میکنه. در واقع محیط های اکادمیک و دانشگاه ها هرچقدر هم به روز باشن تا دانشجو ها وارد بازار کار رشته معماری نشن نمیتونن که معمار خوبی شن.

به همین خاطر من شدیدا پیشنهاد می‌کنم تا برای افزایش مهارتشون  وارد بازار کار رشته معماری بشن. همونطور که خودم از ترم دوم کارشناسی مشغول به کار شدم. پس اگر در دوران دانشجویی حداکثر توان خود را برای ساخت رزومه‌ای پربار به کار بگیرید، مطمئناً با نشان دادن طراحی‌ها و کارهایی که قبلا انجام داده‌اید، می‌توانید کاری خوب و متناسب با شایستگی خودتان به دست بیاورید.

۶. بازار کار رشته معماری خوب است؟ همچنین درآمد معماری چطور افزایش پیدا میکنه؟

 ورودی معماری در دانشگاه های ایران حدود 20 هزار نفر است. همین نشون دهنده فاجعه به وجود آمده در بازار کار رشته معماری است. همین موضوع نشان دهنده این است که بازار کار رشته معماری زیاد اوضاع خوبی ندارد.

اما این اشباع شدن بازارکار تنها باری کسانی است که فقط مدرک معماری دارن، اما افرادی که مهارت، خلاقیت و تجربه سرلوحه کارشون هست قطعا حرفی برای گفتن خواهند داشت.

در خصوص درآمد؛  زمانی درآمد معماری برابر با یک پزشک جراح بود. ولی الان بخاطر اشباع بازار کار، درآمد معماری با مشکل مواجه شده و کمتر کسی موفق می‌شود.

البته با داشتن سرمایه کافی هم می‌توانید یک دفتر مهندسی تاسیس کنید و به صورت شخصی شروع به کار کنید. امروزه طراحان معماری و به خصوص طراحی داخلی درآمد بسیار خوبی دارند؛ هر چند این رشته خواهان زیادی دارد و به اصطلاح اشباع شده است. اما امیدوار باشید که بتوانید درآمدی عالی داشته باشید.

به طور کلی امکان استخدام در دفترهای فنی و مهندسی، ادارات یا سازمان‌های دولتی، شهرداری و … هم وجود دارد. واقعیت این است که نمی‌توان سقفی برای درآمد یک معمار متصور شد و با توجه به گستردگی کار و توانایی‌های شما، درآمدتان بسیار عالی خواهد بود.

۷. چقدر امکان مهاجرت در رشته معماری وجود داره؟

مهاجرت برای رشته معماری به سادگی مهیاست و اگر دانشجو های دانشگاه های خوب و رتبه برتر  باشد به سادگی راحت میتونن که اپلای کنن. معرفی رشته معماری در کشور های خارجی به خوبی مطرح شده و همین موضوع باعث موفقیت افرادی میشه که اپلای میکنن.

افراد زیادی حتی با رتبه های بالاتر، تونستن که برای رشته معماری به خارج از کشور برن. اتفاقاً افرادی که رتبه های بالاتیری دارن و در داخل کشور جایگاهی ندارن می‌تونن با مهاجرت موفق تر بشن، چون با گذراندن دوره های آموزشی کسب مهارت میکنن و به همین ترتیب موفق تر می شوند.

معرفی رشته معماری

۹. رشته معماری چه روحیه و چه تیپ شخصیتی رو میطلبه؟

گفتن این مسئله برای بچه هایی که در سنین پایین تر قرار دارن، شاید زیاد منطقی نباشه، چرا که هنوز شخصیت متزلزلی دارن و ممکن هست که بعد ها روحیه آن‌ها متفاوت تر شود.

اما به طور کلی شخصیت هایی که برای افراد تحصیلکرده در این رشته نیاز هست شامل موارد زیر است:

  • قدرت تعامل با افراد رو داشته باشه.
  • دقت بالا و تمرکز زیادی داشته باشه.
  • روحیه انجام کار تیمی و مدیریت رو داشته باشه.
  • بتونه فشار کاری خیلی بالا رو تحمل کنه.
  • قدرت تجسم و تخیل بالایی داشته باشه.
  • توانایی حل مسئله داشته باشه.
بیشتر بخوانید: رشته هوش مصنوعی

۱۰. هر فردی قبل از اینکه وارد رشته ای میشه باید خصوصیت اخلاقی و مهارت های عمومی بخصوصی داشته  باشه. به نظر شما این مهارت ها چه چیز هایی هستند؟

زبان انگلیسی یکی از مفروضاتی است که حتما باید همه افراد این رو داشته باشن. با مثال ساده تر بخوام بگم مثل این میمونه بگی بدن انسان خون نداشته باشه. اما جدا دونستن زبان های بین المللی باید با فرهنگ این افراد هم آشنا بود. فرهنگ ، دین ، رسوم در ساخت و طراحی بنا ها برای معمارانی که قصد دارند  خودشون رو در حوزه معرفی رشته معماری و بازار کار ان مطرح کنن،  یکی از واجبات است.

۱۱. حرف یا توصیه آخری است که بخواهید به بچه ها بگید؟

با معرفی رشته دانشگاهی معماری داخلی، از بخش کنکور ریاضی متوجه گستردگی کاری و شغلی این رشته شدید. آینده شغلی رشته معماری واقعا خوب است و اگر فردی خلاق و خوش‌ذوق باشید، روابط اجتماعی بالایی داشته باشید و مهم‌تر از همه صبور باشید، می‌توانید به راحتی در این رشته عالی پیشرفت کنید.

یک حرف هست اون هم اینه که: سرنوشت شما با دانشگاهتون انتخاب نمیشه، سرنوشت شما با استعداد مهارت و عشقی که به شغلتون دارید رقم میخوره.

رسیدن به رویای قبولی با نکات گفته شده در استادبانک

در ادامه صحبت‌های آقای سرافزار بهتر است به این نکته توجه کنید که اگر در زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ در مسیری هستید که علاقه و استعداد خود را مبنای انتخاب رشته خود قرار داده‌اید، مطمئن باشید که در مسیر درست قرار گرفته‌اید.

اما اگر باز هم در این زمینه شک و تردید دارید می‌توانید در کنار مطالعه محتوا‌های مربوط به کنکور و معرفی رشته‌ها، برای راهنمای و مشاوره با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ با مشاورین استادبانک در تماس باشید. همچنین با کمک معلم خصوصی کنکور ریاضی استادبانک می‌توانید بهترین اساتید ریاضی را برای تقویت دروس کنکوری برای قبولی در رشته معماری و سایر رشته‌های تاپ ریاضی در کنار خود داشته باشید.

امیدواریم رشته مناسب خودتان را انتخاب کنید و به فردی موفق و با انگیزه تبدیل شوید. مجله استادبانک برای شما بهترین‌ها را آرزو می‌کند. اگر در مورد این مطلب پیشنهاد یا سوالی دارید، با ما در میان بگذارید.

برای ورود به رشته معماری چه روحیه‌ای لازم است؟

هر چقدر توانایی شما در روابط عمومی و صحبت کردن بهتر باشد، موفقیت‌تان هم راحت‌تر است. چون یکی از اصول این کار برقراری ارتباط با افراد مختلف است.

چقدر باید برای رشته معماری خرج کرد و آيا رشته پر خرجی است یا نه؟

این رشته به نسبت پرخرج است و هر ترم باید هزینه‌هایی بابت تهیه و ساخت ابزارها و وسایل ماکت، نقشه کشی و … بپردازید.

زمینه شغلی رشته معماری به چه صورت است؟

چون این رشته مثل سایر رشته‌های دانشگاهی طرفدار زیاد دارد، پیدا کردن کار کمی مشکل است. اما همه چیز به توانایی، خلاقیت، نشان دادن استعداد و طرح‌های نو افراد برمی‌گردد.