آموزش زبان

صفر تا صد آزمون تافل | راهنمای جامع آزمون TOEFL

استادبانک نویسنده
1465 0
27 فروردین 1403
صفر تا صد آزمون تافل | راهنمای جامع آزمون TOEFL

داشتن یک مدرک زبان فرصت‌های تحصیلی و شغلی زیادی در زندگی شما به‌ وجود می‌آورد. چه قصد مهاجرت داشته باشید، چه نداشته باشید، داشتن مدرکی مانند تافل به شما کمک می‌کند تا بتوانید در بهترین مراکز آموزشی جهان تحصیل کنید یا فرصت‌های شغلی بسیار خوبی را به دست آورید. آزمون تافل هر ساله در چند نوبت برگزار می‌شود و یکی از معتبرترین مدرک‌های زبان به حساب می‌آید. دانشگاه‌ها، موسسات، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف و متعددی در سرتاسر جهان، آزمون تافل را به رسمیت می‌شناسند و می‌توان با داشتن این مدرک در بسیاری این مراکزی آموزشی و تجاری، پذیرش گرفت.

اما، مانند هر مهارت ارزشمند دیگر، آزمون تافل نیز از جزئیات مختلفی تشکیل شده است و قوانین خاص خودش را دارد. زبان‌آموزی در امتحان تافل موفق می‌شود که به خوبی از پس مراحل آن بربیاید. در این مقاله‌ از مجموعه مقالات آموزش زبان مجله‌ی آموزشی استادبانک، صفر تا صد آزمون تافل را برای شما شرح می‌دهیم تا با آمادگی کامل در کلاس خصوصی تافل و سپس آزمون آن شرکت کنید.

آزمون تافل (TOEFL) چیست؟

آزمون تافل (TOEFL) یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی برای افراد غیر بومی زبان انگلیسی است که برای ورود به دانشگاه‌های خارجی، کار و مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان مورد نیاز است. این آزمون توسط سازمان ETS (Educational Testing Service) در سراسر جهان برگزار می‌شود و شامل چهار بخش Reading، Listening، Speaking و Writing است. به طور کلی، هدف این آزمون ارزیابی مهارت زبان انگلیسی در محیط تحصیلی و کاری است.

آزمون تافل چگونه برگزار می‌شود؟

آزمون تافل 4 بخش دارد که در هریک از این بخش ها یکی از مهارت های فرد آزموده می شود. چهار بخش تافل بصورت زیر است:

  • درک مطلب یا Reading
  • شنیداری یا Listening
  • گفتاری یا Speaking
  • نوشتاری یا Writing

آزمون تافل به صورت آنلاین و در بیش از ۱۶۰ کشور جهان برگزار می‌شود. همانطور که گفتیم، آزمون شامل چهار بخش Reading، Listening، Speaking و Writing است و مدت زمان کل آن حدود ۴ ساعت است.

  • بخش Reading شامل ۳۶-۴۲ سؤال چهارگزینه‌ای است که برای پاسخ دادن به آن‌ها ۶۰ دقیقه زمان دارید. در این بخش، مهارت خواندن و درک مطلب شما بررسی می‌شود.
  • بخش Listening شامل ۳۴-۳۶ سؤال چهارگزینه‌ای است و برای پاسخ دادن به آن‌ها ۶۰ دقیقه زمان دارید. در این بخش، مهارت شنیداری و درک مطلب شما بررسی می‌شود.
  • بخش Speaking شامل ۶ سؤال است که شما باید به آن‌ها پاسخ دهید. در این بخش، مهارت صحبت کردن و ارائه نظر شما بررسی می‌شود. زمان اختصاص داده شده برای هر سؤال ۲۰ تا ۳۰ ثانیه و برای پاسخ دادن به هر سؤال ۴ تا ۶ دقیقه است.
  • بخش Writing شامل دو سؤال است که شما باید به آن‌ها پاسخ دهید. در این بخش، مهارت نوشتاری و قابلیت بیان نظر شما بررسی می‌شود. زمان اختصاص داده شده برای هر سؤال ۳۰ دقیقه است.

نمره‌دهی در آزمون تافل از ۰ تا ۱۲ است و نمره کل آن از جمع نمرات چهار بخش تعیین می‌شود. نمره حداقل قابل قبول برای بسیاری از دانشگاه‌ها ۷۰-۸۰ است. یکی از بهترین روش‌های برای گرفتن نمره بالا در آزمون تافل کمک گرفتن از معلم خصوصی تافل است.

آزمون تافل در ایران هم برگزار می‌شود؟

خبر خوب این است که آزمون تافل هر سال و در چندین نوبت در ایران برگزار می‌شود. به طور تقریبی می‌توان گفت این آزمون هر ماه دو بار در مراکز آموزشی معتبر برگزار می‌شود. هزینه شرکت در آزمون تافل 265 دلار تعیین شده است. بنابراین برای شرکت در این آزمون حتما باید آمادگی لازم و کافی داشته باشید.

بسیاری از موسسه‌ها و مراکز آموزشی در ایران، دوره‌ها و کلاس‌های آمادگی مربوط به این آزمون و آموزش زبان را برگزار می‌کنند. اما یکی از بهترین راه‌کارها برای یاد گرفتن زبان و آماده شدن برای آزمون تافل این است که از یک معلم خصوصی کمک بگیرید. در هر صورت به دلیل گران بودن این آزمون برای شهروندان ایرانی، باید با آمادگی کامل و اطمینان کافی در جلسه آزمون TOEFL شرکت کرد.صفر تا صد آزمون تافل | تافل در ایران

بررسی بخش‌های آزمون تافل | درک‌مطلب، شنیداری، مکالمه و نوشتاری

همان‌طور که قبل از این گفته شد، آزمون تافل از 4 بخش تشکیل شده است که هدف از آن‌ها، سنجیدن میزان توانایی زبان‌پژوه در چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی است. طبیعتا هر کدام از این بخش‌های امتحان، شامل جزئیات مختلفی می‌شود. در ادامه در مورد تعداد سوالات هر بخش، مدت زمان مورد نیاز و سبک و نوع سوالات، اطلاعات کافی را برای شما مطرح می‌کنیم. همچنین به شما می‌گوییم که بهترین روش های یادگیری زبان انگلیسی چیست تا بهتر بتوانید در آزمون تافل شرکت کنید.

1.بخش درک مطلب آزمون تافل

توضیح: در آزمون تافل، اول سوالات درک مطلب پرسیده می‌شود. در بخش درک مطلب، 3 یا 4 متن مطرح می‌شود و شما لازم است براساس آن متون، به تعدادی سوال پاسخ دهید.

  • تعداد متن‌ها: 3 یا 4 متن
  • تعداد سوالات هر متن: به طور متوسط 14 سوال

زمان پاسخگویی: 60 دقیقه تا 80 دقیقه (به طور متوسط 20 دقیقه برای هر متن)، همیشه متن اول 20 دقیقه زمان مجزا، متن دوم و سوم باهم 40 دقیقه (به همین دلبل مدیریت زمان اهمیت پیدا می‌کند) و 20 دقیقه زمان مجزا در صورت وجود متن چهارم.

موضوعات متن‌ها: متن‌ها علمی و تخصصی مانند هنر، اقتصاد، زیست و غیره هستند. یادتان باشد، نیاز نیست همه لغاتی که در متن های تافل می‌آید را بلد باشید، چون تقریبا شدنی نیست اما لازم است معنی لغات اصلی و کلیدی که کمک می کند مفهوم اصلی متن را درک کنید، بلد باشید. همچنین شما باید بتوانید با استفاده از معنی لغاتی که بلد هستید، معنی سایر کلمات را حدس بزنید و به مفهوم متن دست پیدا کنید.

هنگامی که زمان یک متن به اتمام برسد یا شما به خواست خود به متن بعدی بروید دیگر نمی‌توانید به متن قبلی بازگردید، حتی اگر زمان اضافه داشته باشید. اما در داخل یک متن می‌توانید به سوالات قبلی همان متن برگردید.

سوالات بخش درک مطلب، سه نوع هستند:

الف) Basic Questions یا سوالات پایه:

توضیح: پاسخ این سوالات به صورت مستقیم در متن توضیح داده شده است و هدف از آن‌ها سنجش فهم لغات است. این دسته از سوالات شامل سوالات اطلاعات واقعی (factual information)، اطلاعات غیر واقعی ( negative factual information)، لغات و یافتن مراجع ضمایر می‌شود.

تعداد این سوالات: متغیر بین 3 تا 8 عدد

روش پاسخگویی: معمولا در سوال پاراگرافی که جواب در آن قرار دارد، گقته شده است. بنابراین، کافیست پاراگراف مورد نظر در سوال را سریعا نگاه کنید و به دنبال کلمات کلیدی سوال در متن پاراگراف باشید و جواب را مستقیما استخراج نمایید.

سختی این سوالات چیست؟ نباید اینگونه تصور کرد که پاسخ به این سوالات بسیار آسان است چرا که هرچند پاسخ در متن وجود دارد، گاهی یافتن پاسخ دشوار می‌شود.

ب) Inference Skill Questions یا سوالات مهارت استنتاجی:

توضیح: پاسخ این سوالات به صورت مستقیم در متن وجود ندارد و فرد باید از اطلاعات موجود در کل متن یا یک پاراگراف جهت جواب دادن به این سوالات استفاده کند. این سوالات ممکن است در مورد روند کلی موضوع، هدف و قصد نویسنده‌ی متن و یا لغاتی که مفهوم آن‌ها در متن به صورت ضمنی توضیح داده شده است باشد.

تعداد این سوالات: متغیر بین حداقل 3 تا 7

روش پاسخگویی:دراین نوع از سوالات نیز معمولا در پاراگرافی که جواب در آن قرار دارد، گقته شده است. پاراگراف مورد نظر در سوال را سریعا نگاه کنید و به دنبال کلمات کلیدی سوال در متن پاراگراف باشید پس پیدا کردن جواب حدودی سوال سعی کنید یک یا 2 جمله‌‌‌ی قبل و بعد آن را نیز مطالعه کنید و با استدلال این جملات جواب را بیابید.

سختی این سوالات چیست؟: گاهی ممکن است در بین جواب‌ها، جملاتی باشند که صریحا در متن گفته شده‌اند که با وجود درست بودن هدف سوال نیستند.

ج)  Reading to Learn Questionsیا سوالات خواندن جهت یادگیری:

توضیح: این سوالات در حقیقت آنچه که فرد از متن آموخته است را مورد سنجش قرار می دهد که شامل قرار دادن یک جمله در جای مناسب آن در متن، خلاصه سازی مطالب، دسته‌بندی و کلاس‌بندی موضوعات مورد بحث در متن می‌باشد.

تعداد این سوالات: حداقل 2 سوال در هر متن (دقت کنید که حتما یک سوال خلاصه‌سازی یا طبقه بندی در هر متن وجود دارد که این نوع سوالات 2 امتیاز دارد در حالی که همه‌ی سوالات دیگر فقط 1 امتیاز دارد).

روش پاسخگویی: نکته‌ی اصلی این است که هدف این نوع سوالات ایجاد ارتباط بین کلیات مفاهیم متن است و باید جواب را به گونه‌ای استخراج کنید که ارتباط بین مطالب و ایده‌های اصلی (main idea) متن را نشان بدهد.

سختی این سوالات چیست؟: گاهی ممکن است ایده‌های اصلی (main idea) را راحت نتوانید از ایده‌های فرعی (minor idea) تفکیک کنید که با دیدن چند نمونه سوال و تمرین این تمایز‌ها بیشتر قابل فهم می‌شوند.

چالش‌های بخش درک مطلب: ، مدیریت زمان، عدم دقت به لغات کلیدی سوال (مثل Except، Not) وجود لغات ناآشنا است. نکته‌ی دیگر این است که نباید خیلی گرفتار جزئیات شوید چون زمان را از دست می‌دهید و سعی کنید بدون وسواس از روی لغات ناآشنا و توضیحات اضافه با یک نگاه سریع (اصطلاحا اسکن کردن متن) به دنبال جواب سوال بگردید.


بخش شنیداری یا Listening آزمون تافل | تافل چیست؟

2.بخش شنیداری یا Listening آزمون تافل

نوع صوت‌ها: در بخش Listening آزمون تافل، 2 یا 3 مکالمه دو فرد انگلیسی زبان (هر مکالمه، 5 سوال) و 4 تا 6 سخنرانی (هر سخنرانی 6 سوال)

زمان پاسخگویی: یک مکالمه و 2 سخنرانی مجموعا 10 دقیقه زمان جهت پاسخ‌گویی دارد.

نکته‌ی مهم: در بخش مهارت شنیداری پس از پاسخ به سوال و تایید آن به هیچ‌وجه نمی‌توانید به سوال قبل بازگردید، بنابراین سوالات را با دقت زیاد جواب دهید.

موضوعات بخش شنیداری: در این بخش، معمولا محیط دانشگاه شبیه‌سازی می‌شود، به عنوان مثال، مکالمه‌ی بین دانشجوها و اساتید یا کارکنان دانشگاه مطرح می‌شود، یا سخنرانی یک استاد دانشگاه و سوالاتی که دانشجویان می‌پرسند. مکالمات، صحبت‌های رایج در محیط‌های دانشگاهی و سخنرانی‌ها موضوعات علمی را در بر می‌گیرد که دامنه‌ی وسیعی مانند علوم انسانی، هنر، اقتصاد و مدیریت و علوم تجربی ‌دارد.

یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه بتوانید مهارت شنیداری خود را در زبان تقویت کنید، کمک گرفتن از پادکست است. اگر شروع کنید به گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی، ظرف مدت کوتاهی مهارت Listening شما بهبود می‌یابد.

نت برداری، مهارت کلیدی برای پاسخگویی به سوالات Listening آزمون تافل:

دقت کنید، زمانی که درحال گوش دادن به سوالات هستید، نمایش داده نمی‌شوند. بنابراین، شما باید بتوانید پیش‌بینی کنید که در مکالمه یا سخنرانی که دارید گوش می‌دهید، چه نکاتی ممکن است به عنوان سوال مطرح شود و آن‌ها را یادداشت کنید، به این مهارت که بتوانید نکات کلیدی را در مکالمه یا سخنرانی شناسایی کنید و آن‌ها را برای خودتان یادداشت کنید، مهارت نت‌برداری گفته می‌شود.

سوالات بخش شنیداری آزمون تافل7 نوع هستند:

سوالات در بخش شنیداری شباهت زیادی به سوالات بخش درک مطلب دارند. دسته‌بندی کلی زیر را برای انواع سوالات این بخش می‌توان ارائه نمود:

الف) Purpose Questions :

توضیح: این گونه سوالات در آزمون تافل در مورد هدف کلی مکالمه یا سخنرانی است و محتوای جزئی آن را مورد بررسی قرار نمی‌دهند.

پاسخ سوال: این سوالات معمولا به صورت “چرا؟”  هستند، به عنوان مثال: ?Why does the student speak to the professor پاسخ به این سوالات ممکن است به صورت مستقیم در مکالمه یا سخنرانی باشد و یا اینکه فرد باید با استنتاج به جواب سوال برسد.

ب)  Detail Questions:

توضیح: در این سوالات جزئیات خاصی مورد پرسش هستند که تنها با نت‌برداری قابل پاسخ هستند.

پاسخ سوال: سطح سختی این سوالات می‌تواند متفاوت باشد: گاهی جواب این سوالات در یک قسمت خاص مکالمه یا سخنرانی است و گاهی باید از چندین بخش آن نتیجه‌گیری شود.

ج)  Function Questions:

توضیح: این سوالات شبیه به سوالات Purpose Question هستند و معمولا هدف آن درک معنا و یا کاربرد لغت، اصطلاح و یا عبارت خاصی است.

پاسخ سوال: در این سوالات معمولا قسمتی از مکالمه یا سخنرانی دوباره پخش می‌شود و سوال به صورت ?Why does the —- say this  یا ?What does the — mean when he say this است.

د) Attitude Question :

توضیح: این نوع از سوالات از شما می‌خواهد تا نظر یا احساس یکی از طرفین مکالمه یا سخنران را تشخیص دهید.

پاسخ سوال: برای پاسخ دادن به این گونه سوالات باید به احساس یا نظر گوینده در مکالمه توجه شود. نظر یا احساس فرد را می‌توان از مجموع مکالمه یا سخنرانی، صفت‌ها و قیدهای به کار رفته شده جهت توصیف موضوع و یا حتی آواها و حالت صدا، متوجه شد.

ه) Organization Questions :

توضیح:  این سوالات در آزمون تافل از آزمون‌دهنده می‌خواهد که اطلاعات و مطالب را مرتب کند یا اولویت‌بندی نماید. ممکن است امتیاز این سوال‌ها 2 نمره باشد.

پاسخ سوال: این سوالات معمولا به صورت جدول ظاهر می‌شوند. در برخی از سوالات ترتیب موارد گفته شده مورد نظر است بنابراین، باید به کلمات کلیدی که تقدم و تاخر و روابط علت و معلولی را نشان می‌دهند، توجه کرد. در برخی دیگر از سوالات طبقه‌بندی دو موضوع مختلف از نظر تفاوت‌ها و شباهت‌های موجود بین آن‌هاست که در این صورت باید به مقایسه‌ها توجه کرد.

و) Connecting Content Questions:

توضیح: این سوالات جهت سنجش توانایی برقراری ارتباط بین ایده‌ها و اطلاعات بیان شده در مکالمه یا سخنرانی طراحی شده‌اند.

پاسخ سوال: این سوالات می‌تواند به صورت گزینه ای یا پر نمودن جدول با یک سری گزینه‌ها داده شده باشد. در این سوالات صرفا وجود یا عدم وجود ارتباط بین گزینه‌ها و سوال اهمیت دارد.

ز) Inference Questions :

توضیح: این سوالات در حقیقت می‌تواند زیر مجموعه‌ای از تمام انواع ذکر شده در بالا باشد که به صورت ضمنی در مکالمه یا سخنرانی بیان شده است.

پاسخ سوال: نکته‌ی اصلی این است که پاسخ این سوالات به صورت صریح در متن گفتگو نیست و باید استنتاج شود که همین امر سطح دشواری را بالا می‌برد.


بخش گفتاری یا Speaking آزمون تافل

3. بخش گفتاری یا Speaking آزمون تافل

بخش اسپیکینگ آزمون تافل زا باید سخت‌ترین بخش و یک چالش سنگین برای زبان‌آموزان معرفی کرد. در هر صورت یادگیری مکالمه انگلیسی همیشه دشوارتر است و برای موفقیت در آزمونی مانند تافل هم باید به نکات مختلفی دقت کرد. در ادامه با جزئیات بیشتری از این بخش آشنا می‌شویم:

تعداد سوالات: 6 سوال

زمان پاسخ دهی: در کل حدود 20 دقیقه

نوع سوالات: سوال اول و دوم این بخش براساس نظر و ایده‌ی شخصی خود فرد آزمون‌دهنده‌ است، 2 سوال بعد، بازگویی اطلاعات موجود در یک متن کوتاه به همراه یک مکالمه یا سخنرانی می‌باشد و 2 سوال آخر تنها بازگویی اطلاعات موجود در مکالمه یا سخنرانی می‌باشد.

معیارهای امتیازدهی به پاسخ‌ها: با توجه با این که زمان صحبت کردن 45 ثانیه یا 60 ثانیه است، زبان‌آموز علاوه‌بر سرعت بالا در صحبت کردن، باید بتواند به بهترین نحو دانش گرامر و لغات خود را به نمایش بگذارد. زبان‌آموز باید بتواند با استفاده از ساختارهای گرامری پیچیده و لغات مناسب بیشترین حجم اطلاعات را در زمان محدود بیان نماید. نکته‌ی مهم این است که مصححین این بخش به گونه‌ای تعلیم داده شده‌اند که استفاده از جملات از پیش تعیین شده و یا حفظ شده، نمره‌ی فرد را بالاتر نمی‌برد وکل محتوای صحبت‌های فرد از نظر گرامری، لغات و دقت و صحت اطلاعات و دارا بودن ساختار منسجم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نتیجه استفاده از ساختارهای گرامری پیچیده، لغات علمی و آکادمیک، تلفظ صحیح و صریح سخن گفتن اهمیت زیادی دارد.

به عنوان مثال شما باید نشان دهید که در جمله‌بندی از نظر گرامری تسلط کامل دارید. بنابراین، برای داشتن یک مکالمه‌ی روان و طبیعی،  شما باید به همه زمان‌های انگلیسی تسلط داشته باشید تا فعل‌ها را درست بکار ببرید. به این ترتیب، بخش اسپیکینگ تافل را به بهترین شکل پشت‌سر می‌گذارید.

اما در ادامه هریک از سوالات این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد:

الف) سوال 1:

توضیح: این سوال از آزمون‌دهنده می‌خواهد که اولویت خود را در یک موضوع خاص از بین 3 گزینه‌ی داده شده مشخص کند.

زمان: 15 ثانیه زمان جهت آماده کردن پاسخ و 45 ثانیه جهت ارائه‌ی نظر و دلایل به فرد داده می‌شود.

نحوه‌ی پاسخ: در این قسمت فرد باید حداقل 2 دلیل برای انتخاب خود ارائه‌ دهد و از این دو دلیل با جزئیات و مثال دفاع کند.

ب) سوال 2:

توضیح: این سوال از آزمون‌دهنده می‌پرسد که بین دو گزینه کدام یک را ترجیح می‌دهد.

زمان: مانند سوال قبل 15 ثانیه زمان جهت آماده کردن پاسخ و 45 ثانیه جهت ارائه‌ی نظر و دلایل به فرد داده می‌شود.

نحوه‌ی پاسخ: جهت گرفتن نمره‌ی بالا در این قسمت فرد باید حداقل 2 دلیل برای انتخاب خود ارائه‌ دهد و از این دو دلیل با جزئیات و مثال دفاع کند.

ج) سوال 3:

توضیح: در این سوال ابتدا یک نامه، اطلاعیه، نوشته‌ی روزنامه یا یک پیشنهاد به صورت نوشتاری بر روی صفحه نمایش داده می‌شود و فرد 45 ثانیه فرصت دارد تا آن را مطالعه نموده و نت برداری نماید. سپس یک مکالمه‌ی مرتبط با موضوع خوانده شده پخش می‌شود که در آن حداقل 2 دلیل برای موافق یا مخالف بودن با نوشته بیان می‌شود و در حین مکالمه باید نت برداری انجام شود.

زمان: 30 ثانیه زمان جهت آماده کردن پاسخ و 60 ثانیه جهت بازگویی محتوای نوشته و مکالمه به فرد داده می‌شود.

نحوه‌ی پاسخ:  در این قسمت فرد باید اطلاعات نوشته و مکالمه را به صورت دقیق و کامل و با جزئیات هر چه بیشتر شرح دهد.

د) سوال 4:

توضیح: در این سوال ابتدا یک متن علمی که معمولا تعریف یک مفهوم علمی در زمینه‌های علوم انسانی، هنر، اقتصاد و مدیریت یا علوم تجربی است، به صورت نوشتاری بر روی صفحه نمایش داده می‌شود و فرد 45 ثانیه فرصت دارد تا آن را مطالعه نموده و نت برداری نماید. سپس یک سخنرانی مرتبط با موضوع خوانده شده پخش می‌شود که در آن یک مثال، تجربه‌ی شخصی یا آزمایش تجربی که آن مفهوم علمی را توضیح می‌دهد بیان می‌شود و در حین مکالمه باید نت‌برداری انجام شود.

زمان: 30 ثانیه زمان جهت آماده کردن پاسخ و 60 ثانیه جهت بازگویی محتوای متن و سخنرانی به فرد داده می‌شود.

نحوه‌ی پاسخ: جهت گرفتن نمره‌ی بالا در این قسمت فرد باید اطلاعات نوشته و سخنرانی را به صورت دقیق و کامل و با جزئیات هر چه بیشتر شرح دهد.

ج) سوال 5:

توضیح: بخش اول این سوال بازگویی یک مکالمه‌ است که در آن معمولا یکی از طرفین با یک مشکل مواجه است و طرف مقابل 2 راه حل ارائه می‌دهد و در بخش دوم سوال فرد آزمون دهنده باید نظر و راهکار خود را در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی بیان کند. مسلما در حین مکالمه نت‌برداری الزامی است.

زمان: بعد از اتمام مکالمه20 ثانیه زمان جهت آماده کردن پاسخ و 60 ثانیه جهت بازگویی محتوای مکالمه و بیان نظر شخصی خود به فرد داده می‌شود.

نحوه‌ی پاسخ: در این قسمت فرد باید مشکل ذکر شده، راه حل‌های پیشنهادی مکالمه و راهکار خود را به صورت دقیق و کامل و با جزئیات هر چه بیشتر شرح دهد و بتواند تا حدی از نظر و راهکار خود دفاع نماید.

ه) سوال 6:

توضیح: در این سوال یک سخنرانی پخش می‌شود که در آن یک موضوع یا مفهوم علمی در زمینه‌های علوم انسانی، هنر، اقتصاد و مدیریت یا علوم تجربی و 2 طبقه‌بندی یا دسته‌بندی از آن مفهوم به همراه حداقل 2 مثال بیان می‌شود و در حین سخنرانی باید از طبقه بندی و مثال‌ها نت‌برداری انجام شود.

زمان: 20 ثانیه زمان جهت آماده کردن پاسخ و 60 ثانیه جهت بازگویی محتوای سخنرانی به فرد داده می‌شود.

نحوه‌ی پاسخ: در این قسمت فرد باید مفهوم علمی، 2 طبقه یا دسته‌ی آن به همراه مثال‌هایش  را به صورت دقیق و کامل و با جزئیات هر چه بیشتر و ساختار مناسب شرح دهد.


رایتینگ تافل | آزمون تافل چیست؟


4.بخش نوشتاری یا  Writing آزمون تافل

تعداد سوالات: این بخش در آزمون تافل از دو قسمت تشکیل شده است. در قسمت اول که به آن Integrated Writing Task گفته می‌شود، یک متن و یک سخنرانی را باز‌نویسی می‌کنید و در قسمت دوم که Independent Writing Task نامیده می‌شود، باید نظر موافق یا مخالف خود را با بیان دلایل قانع‌کننده بنویسید. داشتن یک معلم خصوصی زبان انگلیسی در این بخش کمک بسیاری به شما می‌کند. به این دلیل که می‌تواند تمام قالب‌ها و روش‌های نوشتن یک Writing خوب را به شما آموزش دهد.

زمان: در مجموع 60 دقیقه زمان

معیارهای امتیاز‌دهی: همانند قسمت قبل باید بتوانید به بهترین نحو دانش گرامر و لغات خود را به نمایش بگذارید، به طوریکه با استفاده از ساختار های گرامری پیچیده و لغات مناسب (مترادف‌ها و متضادها) بیشترین حجم اطلاعات و ایده‌ها را بنویسید. همچنین اصول نوشتار صحیح نظیر نشانه گذاری، پاراگراف بندی و ساختارمند بودن نوشته باید رعایت شود. مسلما سرعت تایپ بالا در این مهارت بسیار حائز اهمیت است.

بخش نوشتاری 2 سوال دارد:

در ادامه هریک از قسمت‌های این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد:

الف) Integrated Writing :

توضیح: در این بخش ابتدا یک متن علمی بر روی صفحه‌ نمایش داده می‌شود که معمولا شامل 4 پاراگراف است و 3 دقیقه زمان برای خواندن و نت برداری، به آن اختصاص داده شده است. در پاراگراف اول، اصل موضوع توضیح داده می‌شود و در 3 پاراگراف بعد، 3 عیب یا فایده یا چالش یا دلیل در مورد موضوع به صورت مجزا در هر پاراگراف توضیح داده می‌شود. پس از 3 دقیقه متن از روی صفحه برداشته می‌شود و سخنرانی پخش می‌شود که محتوای اصلی آن همان محتوای متن است با این تفاوت که در اکثر موارد نظر سخنران دقیقا در نقطه‌ی مقابل نظر متن قرار دارد و در حقیقت دلایل یا مزایا یا معایب مورد بحث در متن را نقض می‌کند. .پس از اتمام سخنرانی دوباره متن بر روی صفحه نمایش قرار می‌گیرد و شما باید اطلاعات متن و سخنرانی را بازنویسی کنید.

زمان بازنویسی: 20 دقیقه

تعداد لغات: یک نوشته‌ با سطح جزئیات قابل قبول حداقل بین 150 تا 225 لغت است ولی از 250 لغت به بالا سطح جزئیات مناسب‌تر است.

دو نکته‌ی مهم:

1) در این مرحله نت برداری سریع به همراه جزئیات هر چه بیشتر خیلی مهم است.

2) چون متن در تمام مدت پاسخ‌دهی به سوال روی صفحه نمایش قرار دارد باید سعی کنید که بیشتر اطلاعات نوشته شده از سخنرانی باشد و بازنویسی متن اهمیت خیلی کمتری دارد.

نحوه‌ی پاسخ‌دهی: بهتر است ساختار نوشته مانند ساختار متن باشد به این ترتیب که پاراگراف اول توضیح کلی مسئله و بیان نظر کلی نویسنده‌ی متن و سخنران و سه پاراگراف بعدی به صورت مجزا مقایسه‌ی نظر نویسنده‌ی متن و سخنران در مورد هریک از دلایل، مزایا یا معایب موضوع اصلی باشد. در این مرحله باید سعی شود از ساختارهای گرامری مناسب جهت بیان تضادها، روابط علت و معلولی و نتایج استفاده شود. نظر شخصی فرد آزمون‌دهنده به هیچ عنوان نباید نوشته شود و نوشتن پاراگراف نتیجه‌گیری در این قسمت نیاز نیست و نمره داده نمی‌شود.در نهایت بهتر است حدود 3 تا 5 دقیقه برای بازبینی متن و اصلاح خطاهای احتمالی اختصاص داده شود.

ب) Independent Writing:

توضیح: در این قسمت سوال می تواند به دو صورت بیان شود: الف) یک جمله بر روی صفحه‌ی نمایش ظاهر می‌شود و سوال این است که آیا شما با این جمله موافق هستید یا مخالف؟ ب) نظر دو گروه که در نقطه‌ی مخالف یکدیگر هستند بر روی صفحه نمایش داده می‌شود و از شما می‌پرسد شما با کدامیک موافق هستید؟.

زمان نوشتن متن: 30 دقیقه

تعداد کلمات: حداقل تعداد لغات باید 300 کلمه باشد. بدیهی است هرچه تعداد کلمات بالاتر باشد بهتر خواهد بود.

نحوه‌ی پاسخ: در این سوال مهم این است که یک نظر واحد را به صورت قطعی انتخاب کنید و از آن دفاع نماید. در حقیقت باید قادر باشید تا موضوع را از زوایای مختلف به گونه‌ای تحلیل کنید که نظرات برای مصحح قانع‌کننده باشد. استفاده از ساختارهای گرامری پیچیده، کلمات علمی و آکادمیک، متضادها و مترادف‌ها، اصطلاحات و ضرب المثل‌ها می تواند نمره‌ی شما را بالاتر ببرد.

چطور در این بخش تر از آزمون تافل نمره خوب بگیرم؟

اگر به دنبال نمره‌ی خوب از این بخش در آزمون تافل هستید حتما همه ی مراحل زیر را انجام دهید:

گام1:

  • برای پاسخ به این قسمت ابتدا بهتر است حدود 2 دقیقه تنها به ایده پردازی اختصاص داده شود. یعنی در برگه نت برداری ابتدا نظر خود و سپس حداقل دو دلیل اصلی برای دفاع از نظر خود انتخاب بنویسید. سپس برای هر دلیل اصلی حداقل دو دلیل فرعی انتخاب پیدا کنید.

گام 2: نوشتن متن با ساختار مناسب به طوریکه:

  • الف) پاراگراف اول باید معرفی یا مقدمه‌ای بر موضوع مورد بحث باشد که در آن ایده‌ی کلی بحث، نظر افراد و گروه های مختلف درباره‌ی موضوع، مفاهیم کلی مربوط به موضوع مورد بحث قرار گیرد و در نهایت در جملات آخر نظر شخصی خود را شرح دهید.
  • ب) در پاراگراف دوم، اولین دلیل خود برای انتخاب موضع خود شرح دهید و سپس در مورد دو دلیل فرعی که تابع دلیل اصلی اول هستند بحث کنید.
  • ج) در پاراگراف دوم، دومین دلیل خود را برای انتخاب موضع بنویسید و سپس دو دلیل فرعی که تابع دلیل اصلی دوم هستند را توضیح دهید.
  • د) در پاراگراف آخر جمع‌بندی و نتیجه گیری کلی از متن، باید نوشته شود. که می تواند به صورت تکرار دلایل اصلی و فرعی و ارتباط کلی آن‌ها با موضوع اصلی باشد.

راهنمایی: در قسمت ب) و ج) می‌توان با استفاده از مثال، توضیح جزئیات، بیان تجربیات شخصی، مسائل اثبات شده‌ی علمی، سخن افراد معروف در آن حوزه وغیره از نظر خود دفاع نمود و آن را بسط داد.

گام3: مدیریت زمان به گونه‌ای باشد که در انتها حدود 4 تا 5 دقیقه جهت بازبینی و اصلاح خطاهای گرامری، املایی و نقطه‌گذاری، زمان باقی بماند.


مهم‌ترین بخش آزمون تافل کدام است؟ | اهمیت Listening تافل

برای موفقیت در آزمون تافل، باید هر چهار بخش را با سطحی مناسب پشت‌س گذاشت تا نمره نهایی زبان‌آموز، قابل‌قبول باشد. اما، واقعیت این است که در هر امتحانی، برخی از بخش‌ها مهم‌تر، سخت‌تر و در نهایت تاثیرگذارتر هستند. بخش لیسینینگ تافل، یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین مهارت‌های آن شناخته می‌شود. در ادامه به چند نکته‌ی کاربردی برای تقویت مهارت شنیداری اشاره می‌کنیم:

1.مهارت شنیداری یا Listening بالا، مهمترین عامل موفقیت در آزمون تافل:

شاید بتوان گفت مهم‌ترین بخش آزمون تافل، بخش Listening باشد. بنابراین یادتان باشد برای اینکه در آزمون تافل موفق باشید، باید قدرت شنیداری یا Listening شما در زبان انگلیسی بسیار قوی باشد. چرا؟

چون در همه بخش ها به نوعی نیاز به استفاده از مهارت شنیداری دارید، علاوه بر اینکه در بخش  Listening، باید به یک صوت گوش دهید و براساس آنچه از آن صوت فهمیده اید، به سوالات پاسخ دهید، در بخش های گفتاری و نوشتاری هم نیاز دارید ابتدا به صوت هایی گوش دهید و براساس آنها به سوالات پاسخ دهید، بنابراین بسیار مهم است که قدرت شنیداری شما به شدت تقویت شود.

2.در کنار Listening، قبل از آمادگی برای آزمون تافل به این دو مهارت هم بسیار نیاز دارید:

گرامر انگلیسی:

شما باید گرامر انگلیسی را نه در سطح عالی، بلکه به اندازه نیاز بلد باشید. برای اینکه در گرامر انگلیسی خود را تقویت کنید، در بخش منابع آزمون تافل بصورت کامل توضیح می‌دهیم که چه کتاب‌هایی را و چه بخش‌هایی از آن‌ها را لازم است، مطالعه کنید. یادتان باشد ما راحت‌ترین راه برای موفقیت در تافل را براساس تجربه خودمان، به شما یاد می‌دهیم. داشتن یک معلم خصوصی تافل در این زمینه می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. چرا که شاید یاد گرفتن قواعد گرامر به تنهایی کار چندان راحتی نباشد.

لغات انگلیسی:

طبیعتا برای اینکه شما در حد مناسبی متوجه متن‌ها و صوت‌های انگلیسی شوید، لازم است معنی کلمات زیادی را بلد باشید. خوشبختانه قبلا نویسنده‌های مختلفی چندین کتاب نوشته‌اند و همه لغات مورد نیاز تافل را در آن کتاب‌ها جمع آوری کرده‌اند، بنابراین کافیست دو – سه تا از بهترین کتاب‌های لغات انگلیسی را بشناسید و آن‌ها را مطالعه کنید، دیگر هیچ مشکلی در لغات تافل نخواهید داشت.

یادگیری تافل از صفر؛ برای شروع به چه منابعی نیاز است؟

یادگیری تافل از صفر؛ برای شروع به چه منابعی نیاز است؟

برای آماده شدن برای آزمون تافل می‌توانید به روش‌های مختلفی از جمله مطالعه کتاب‌های تافل، شرکت در کلاس‌های آموزشی تافل، استفاده از منابع آموزشی آنلاین و حل تست‌های تافل رسمی استفاده کنید. اما یکی از بهترین روش‌ها، کمک گرفتن از معلم خصوصی تافل است. یک معلم خصوصی می‌تواند به شما کمک کند ظرف مدت کوتاهی تمامی مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید. به خصوص اینکه معلم می‌تواند نقاط ضعف شما را شناسایی کرده و راهکارهای لازم برای بهبود ضعف‌هایتان را به شما یاد دهد.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که تمرین و تکرار برای افزایش سطح زبان انگلیسی و بهبود مهارت‌های شنیداری، خواندن، نوشتن و صحبت کردن نیز مفید است.

آمادگی برای تافل در خانه؛ روش خودخوان تافل

برای یاد گرفتن زبان، یا بدست آوردن مدرک تافل، همیشه لازم نیست به یک کلاس آموزشی بروید. بلکه می‌توانید کلاس را به خانه‌تان بیاورید. این روزها کمک گرفتن از یک معلم خصوصی به صورت آنلاین، بسیار راحت و مقرون به صرفه است. علاوه بر این نیاز نیست که زمان خود را در راه رفتن به کلاس و برگشتن به خانه هدر دهید. از طرفی بازدهی یادگیری شما هم با این روش بسیار بالاتر از وقتی است که در یک کلاس حضوری شرکت می‌کنید. به این دلیل که در محیط خانه خودتان هستید و احساس راحتی بیشتری می‌کنید. بنابراین آموزش زبان انگلیسی در خانه از همه نظر به نفع شماست و ظرف مدت کوتاهی شما را به سطح مطلوبی می‌رساند.

بنابراین برای آمادگی آزمون تافل، علاوه بر اینکه می‌توانید خودتان شروع به خواندن مباحث کنید، می‌توانید از کلاس‌های آنلاین و معلم خصوصی زبان هم کمک بگیرید. مهم‌ترین نکته این است که برای خودتان یک جدول برنامه‌ریزی و زمان‌بندی داشته باشید. همچنین باید بدانید که مهارت‌های شما در کدام بخش از آزمون تافل بیشتر و در کدام یک کمتر است. این موضوع را می‌توانید با کمک معلم خصوصی بهتر بفهمید. از طرفی با توجه به قیمت بالای آزمون تافل، خوب است که تمام نکات مهم و منابع به درد بخور برای شرکت در آزمون را پیدا کنید. این مورد را هم می‌توانید با کمک یک معلم خصوصی مجرب، پیگیری کنید. بنابراین این روزها آمادگی برای آزمون تافل در خانه، بسیار راحت و موثر است. می‌توانید با خیال راحت برای شرکت در این آزمون برنامه‌ریزی کنید.

مدت زمان لازم برای آمادگی شرکت در آزمون تافل

مدت زمان لازم برای آمادگی تافل به عوامل مختلفی مانند سطح زبان انگلیسی فعلی، هدف شما از نمره تافل، تعداد ساعات مطالعه و تمرین، روش‌های آموزشی استفاده شده و پیشینه تحصیلی و شغلی فرد بستگی دارد. با این حال، برای آماده شدن به خوبی برای آزمون تافل، بهتر است که حداقل ۲-۳ ماه قبل از آزمون شروع به مطالعه و تمرین کنید.

در پاس به این سوال که چرا نمی‌تونم زبان یاد بگیرم؟ باید گفت که شاید شما تا به حال از روش‌های درستی برای یادگیری زبان استفاده نکرده‌اید. مثلا کمک گرفتن از یک معلم مجرب می‌تواند برای یادگیری زبان بسیار اثربخش باشد.

برای شرکت در آزمون تافل، استادبانک چه کمکی به شما می‌کند؟

برای برخی از افراد هزینه تدریس خصوصی تافل بعد از کیفیت تدریس معلم، دومین مسئله مهم در زمان درخواست معلم خصوصی است. اما ما به شما با معرفی مجموعه تدریس خصوصی استادبانک این اطمینان را می‌دهیم که هر دو مسئله بسیار مهم یعنی کیفیت معلم و هزینه کلاس تضمین شده است.

کیفیت تدریس معلم در همان ابتدای ورود به استادبانک و قبل از همکاری با این مجموعه بررسی می‌شود. همچنین در طول جلسات معلم با شاگرد نیز عملکرد ایشان مورد ارزیابی کارشناسان استادبانک قرار می‌گیرد. قیمت تدریس خصوصی اساتید استادبانک نیز براساس توانایی‌ها و صلاحیت‌های تدریس معلم در جلسات مشخص می‌شود. یعنی اگر شما هزینه‌ای قرار بوده که صرف کلاس خود کنید، بابت ارزش‌های  استاد و مهارت‌های تدریس او می‌پردازید.

بنابراین با ورود به سامانه تدریس خصوصی استادبانک به راحتی می‌توانید بهترین معلم خصوصی تافل را براساس معیارهای خود انتخاب کرده و کلاس‌تان را برگزار کنید. اگر هم در زمینه ثبت درخواست کلاس خصوصی تافل نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید، می‌توانید با شماره 91005343 – 021 تماس گرفته و تمام ابهامات خود را برطرف کنید.

آزمون تافل چیست؟

آزمون تافل یکی از آزمون‌های معتبر زبان در سراسر جهان است که تقریبا در تمامی کشورهای دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. در صورت کسب نمره‌ی قابل قبول این آزمون متقاضیان می‌توانند از آن در جهت اهداف خود نظیر مهاجرت شغلی و یا تحصیلی استفاده کنند

سیستم نمره‌دهی آزمون تافل چگونه است؟

آزمون ETS TOEFL به چهار بخش Reading، Listening، Speaking و Writing تقسیم می‌شود. این بخش‌ها به صورت جداگانه با 30 امتیاز نمره‌دهی می‌شوند که مجموع آنها حداکثر امتیاز تافل (یعنی 120) باشد. بنابراین نمره 120 در بخش تافل حداکثر امتیازی است که داوطلبی که در آزمون تافل شرکت می‌کند می‌تواند کسب کند.

بهترین روش یادگیری تافل چیست؟

به لطف وجود انواع منابع یادگیری تافل، می‌توان تا رسیدن به یک سطح مناسب (متوسطه رو به بالا) از روش خودخوان و منابع چاپی و ویدیویی استفاده کرد. اما برای رسیدن به آمادگی کامل، باید از معلم خصوصی تافل کمک گرفت و مدتی را در کلاس خصوصی شرکت کرد.