معرفی رشته های ریاضی

رشته مهندسی عمران چیست؟ بررسی بازار کار، درآمد و گرایش‌ها

استادبانک نویسنده
2613 0
27 آبان 1402
رشته مهندسی عمران چیست؟ بررسی بازار کار، درآمد و گرایش‌ها

رشته مهندسی عمران، یکی از شناخته‌شده‌ترین شاخه‌های تحصیلی گروه ریاضی در ایران است. بسیاری از افراد از کودکی رویای تحصیل و موفقیت در این رشته را دارند. اما، واقعیت امروز جامعه‌ی تحصیلی و کاری، متفاوت از سال‌های گذشته است. عمران، همچنان یک رشته پرمخاطب است که قبولی در آن نیز ساده نیست. سوالات در زمان معرفی رشته مهندسی عمران، شکل متفاوت‌تری داد و بیشتر حول محور بازار کار و میزان اشتباع آن می‌چرخد. آیا عمران، همچنان در انتخاب رشته ریاضی یک تخصص ایده‌آل است؟

در این مقاله مشاوره تحصیلی مجله آموزشی استادبانک به سراغ معرفی رشته مهندسی عمران رفتیم. در مصاحبه با آقای حسین بهادر (دانشجو دکتری عمران در دانشگاه صنعتی شریف) در مورد مباحثی مثل معرفی مهندسی عمران، بازار کار مهندسی عمران، درآمد مهندسی عمران، بازار کار مهندسی عمران برای خانم ها، گرایش های مهندسی عمران، شرایط ورود به رشته عمران صحبت کردیم.

شناحت شرایط تحصیل، درآمد و  بازار کار رشته مهندسی عمران با کمک مشاور تحصیلی

رشته عمران به دلیل شهرتی که دارد، بسیار شناخته شده است و معمولا داوطلبین اطلاعات خوبی از این رشته تحصیلی دارند. اما، مسئله این است که در شناخت یک رشته برای تحصیل و انتخاب آن به عنوان حرفه‌ی آینده، باید بسیار جزئی‌بین و دقیق باشید. رشته عمران نیز، از آن دسته رشته‌ها است که شرایط و فرآیند تحصیل و سپس کار در آن اندکی پیچیده است.

به همین دلیل، توصیه می‌شود از مشاوره انتخاب رشته ریاضی استفاده کنید. در این جلسات، مشاور ابتدا شرایط تحصیلی، ضرایب و روند و نیازهای تحصیلی برای قبولی در رشته عمران را برای شما توضیح می‌دهد. اما در بخش مهم‌تر، شرایط تحصیل در دانشگاه، واحدهای درسی عمران و سایر مسائل به آن را بررسی می‌کند. در نهایت، در مورد بازارکار، میزان اشباع آن و چشم‌انداز شغلی رشته عمران اطلاعات کافی را در اختیار شما می‌گذارد.

این نوع از مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته، اجازه می‌دهد تا فقط بر حسب علاقه و احساسات تصمیم نگیرید. مشاور با ارائه‌ی اطلاعات لازم، کمک می‌کند تا دانش‌آموز با ذهنیت قوی و چشم‌اندازی روشن دست به انتخاب رشته بزند. در سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک، شما به برترین مشاورین تحصیلی کشور با مناسب‌ترین قیمت دسترسی دارید.انتخاب رشته کنکور سراسری استادبانک

مصاحبه با یک مهندس عمران برای بررسی جامع و معرفی مهندسی عمران

یکی از محبوب‌ترین رشته‌هایی که در سال های اخیر داوطلبین رشته ریاضی به سمت آن کشش بیشتری پیدا کرده‌اند، همین رشته مهندسی عمران است. شاید تعداد زیادی از داوطلبین تنها عمران را با ساخت سازه‌های ساختمانی می‌شناسند و فکر می‌کنند که مهندسین عمران، تنها در حوزه‌های ساختمانی و ساخت و ساز فعالیت دارند.

از سمت دیگر، بازار کار مهندسی عمران باتوجه به شرایط کاری کشور، دچار چالش شده است و ابهامات بسیاری در مورد آن وجود دارد. به همین دلیل، برای آنکه داوطلبان بتوانند انتخاب رشته کنکور ریاضی درست و معقولانه‌ای داشته باشند و در آینده شغلی خود موفق عمل کنند، ما تصمیم گرفتیم از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیریم. در ادامه به جزئیات مختلفی از رشته مهندسی عمران در مصاحبه با آقای حسین بهادر (دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی شریف) می‌پردازیم.

در این مصاحبه به جنبه‌های مختلف معرفی رشته مهندسی عمران پرداخته شده است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • شرایط ورود به رشته عمران به چه صورت است؟
  • شغل مهندسی عمران و بازار کار رشته عمران برای خانم ها مناسب است؟
  • گرایش های مهندسی عمران چیست و درآمد مهندسی عمران در کدام گرایش بالاتر است؟

معرفی رشته عمران را می‌توان به صورت تخصصی‌تر و با بررسی دروس دوره دانشگاه یا شرایط استخدامی نیز انجام داد. ما در این مصاحبه، به مهم‌ترین معیارها و اطلاعاتی پرداختیم که برای انتخاب رشته داوطلب کنکور ریاضی به آن نیاز است.

رشته مهندسی عمران چیست؟ بررسی بازار کار، درآمد و گرایش‌ها

۱. لطفا خودتون رو به طور کامل معرفی کنید و از نحوه‌ی آشنایی‌تون با رشته مهندسی عمران برامون بگید.

“حسین بهادر هستم فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران گرایش زلزله. درحال حاضر نیز مشغول تحصیل در مقطع دکتری همین رشته در دانشگاه شریف هستم.

من هم مثل بقیه بچه های دبیرستانی با معرفی معلم‌ها و تعریف اطرافیان و همچنین علاقه به حوزه‌ی ساخت‌وساز و ساختمان تصمیم گرفتم تا این رشته رو به عنوان رشته دانشگاهی در دوران تحصیل انتخاب کنم.

متاسفانه ما در دوره دبیرستان از رشته‌های دانشگاهی و نحوه درست انتخاب رشته ریاضی اطلاع زیادی نداریم و براساس تصورات شخصیمون در یک رشته میذاریم.”

همان‌طور که متوجه شدید، آقای بهادر قبل از ورود به رشته عمران، شناخت دقیقی از این رشته نداشته است. باید به این نکته توجه داشته که شناخت دقیق یک رشته، می‌تواند گاهی به علاقه شما نیز غلبه کند.

بنابراین، باید بسیار نسبت به این موضوع حساس باشید و مرحله‌ی بررسی رشته‌‌های دانشگاهی را نادیده نگیرید. بخش معرفی رشته‌ های ریاضی مجله استادبانک نیز در دسترس شما است تا سایر شاخه‌های تحصیلی این رشته را مطالعه کنید.


۲. به نظر شما چه دانشگاه‌هایی در زمینه‌ی ارائه و معرفی مهندسی عمران پیشرو هستند و چرا این دانشگاه ها بهترین شدند؟

از اونجایی که عمران تقریباً حدود ۱۵ گرایش داره، نمیشه گفت که به طور کل یک دانشگاه حتماً در تمامی گرایش های این رشته و معرفی مهندسی عمران به خوبی عمل میکنه.

اما اگر به طور کل بخواهیم به صورت تئوریک و آکادمیک به این موضوع نگاه کنیم، بهترین دانشگاه در کل ایران که به معرفی مهندسی عمران میپردازد، دانشگاه صنعتی شریف است. در جایگاه دوم نیز دانشگاه پلی تکنیک تهران قرار میگیرد.

از دو نظر این دانشگاه‌ها بهترین هستند. به زبان ساده‌تر بگم اساتید این دانشگاه‌ها تقریباً غربال شده و در یک کلام برترین‌ های ایران در آنجا قرار دارند. همچنین بیشتر دانشجوهای این دانشگاه‌ها افراد با پشتکار و اطلاعات خوب هستند که همین موضوع از دلایل بالا رفتن رتبه دانشگاه ها می‌شود.

به نظرم در بین دانشگاه های آزاد هم میشه گفت که دانشگاه تهران جنوب حرفی برای گفتن داره. تا جایی که من اطلاع دارم بعضی از اساتید دانشگاه تهران در این دانشگاه تدریس می‌کنند و همین باعث میشه که دانشجوهای خوبی تربیت شوند. همچنین دانشگاه علوم تحقیقات فعالیت خوبی در معرفی مهندسی عمران داره.

صحبت‌های آقای بهادر، اهمیت تفاوت میان انواع دانشگاه های ایران را نشان می‌دهد. مشخص است که هر دانشجویی دوست دارد در بهترین مراکز آموزشی، تحصیل کند. بنابراین، در زمان انتخاب رشته به این نکته توجه داشته باشید تا مناسب‌ترین دانشگاه را با توجه به رتبه خود انتخاب کنید.

۳. امکانش است که گرایش های مهندسی عمران کارشناسی رو به ما معرفی کنید؟

به طور کلی گرایش های مهندسی عمران به 5 دسته تقسیم میشه.

  • یک سری گرایش‌ها سازه‌ای وجود داره که مربوط ساخت‌وساز میشه. اکثر بچه‌ها علاقه دارن تا وارد گرایش‌های مربوط به سازه شوند.  ملموس‌ترین چیزی که در رشته عمران برای دانشجوها حس می‌شود همین گرایش‌های مربوط به سازه‌های ساختمانی است.

این دسته‌بندی شامل گرایش‌های زیر است:

  • گرایش سازه؛ گرایش زلزله؛ گرایش سازه‌ها دریایی؛ سازه‌های هیدرولیکی
  • یک سری گرایش‌ها مربوط به راه هستند به راه‌سازی و مدیریت حمل‌ونقل مربوط است.
  • یک گرایش هم مربوط به خاک و بیوتکنیک است.
  • گرایش دیگر هم بحث مدیریتی، مثل مدیریت ساخت است.
  • گرایش محیط زیست

گرایش‌هایی مثل سازه، زلزله و گرایش‌های مدیریتی در حال حاضر از جمله رشته‌هایی هستند که این روز‌ها در بازار کار مهندسی عمران حرفی برای ارائه دارند.

مهم‌ترین گرایش‌های این رشته هم شامل موراد زیر می‌شود:

  • عمران
  • آب و فاضلاب
  • راه
  • ساختمان
  • آب و سد سازی
  • راه و ساختمان
  • نفت
  • ترافیک
  • خط لوله
  • سازه

بدون شک، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در زمان انتخاب یک رشته بدانید، آینده تحصیلی آن در مقاطع بالاتر است. در این بخش آقا بهادر گرایش‌های این رشته را توضیح دادند. مشخص است که بعد از آغاز دوران تحصیل و شناخت بیشتر، می‌توانید بهترین گرایش مهندسی عمران  را برای خودتان انتخاب کنید.

معرفی مهندسی عمران - از نمونه های گرایش های مهندسی عمران گرایش سازه است

۴. بازار کار رشته عمران برای خانم ها مناسب است؟

کلیه رشته‌های مهندسی علی الخصوص بازار کار رشته عمران برای خانم ها به دو دسته مناسب روحیه زنان و نامناسب برای روحیه زنان تقسیم می‌شود.

البته باز هم این نکته فراموش نشه که هر کدام از این گرایش‌ها متناسب با روحیه فرد متفاوت است، مثلاً من خودم کار آموز خانمی داشتم که در کارهای اجرایی خیلی بازدهی بهتر و  بالاتری نسبت به کارآموزهای آقا داشت.

اما بطور کلی گرایش‌های طراحی سازه و گرایش‌های مدیریتی مثل مدیریت منابع آب یا مدیریت ساخت چون کمتر با محیط‌های اجرایی درگیر هستند محیط‌های کاری مناسب‌تری برای خانم‌ها است.

گرایش‌هایی مثل گرایش راه و گرایش سازه که قسمت‌های اجرایی آن بیشتر است شاید کمتر خانمی در این نوع محیط‌های کاری احساس راحتی داشته باشد.

به طور کل، اگر بخواهم رو راست باشم، خیلی به خانم‌ها پیشنهاد نمی‌کنم که در گرایش‌های اجرایی مهندسی عمران فعالیت داشته باشند و ادامه تحصیل دهند. اما اگر معرفی مهندسی عمران به وضوح برای آنها توضیح داده شود، هیچ ممانعتی برای موفقیت آنها وجود ندارد.

این یک سوال مهم و گاهی چالش است که کدام رشته‌ها برای دانشجویان خانم مناسب‌تر هستند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها مجله آموزشی استادبانک را مطالعه کنید.

۵. با توجه به شرایط بازار کار مهندسی عمران و نحوه معرفی مهندسی عمران به بچه‌ها، شما پیشنهاد می‌کنید که در حین کار تحصیل بکنند؟

اگر بخوان که در بازار کار مهندسی عمران موفق بشن و همچنین درآمد مهندسی عمران در آینده براشون عددی معقول بشه، باید که حتماً سابقه کار و تجربه داشته باشند.

البته این نکته فراموش نشه که  برای عده‌ای در بعضی مواقع این کار نتیجه ی مثبت داره و در بعضی جاها نیز نتیجه ی برعکس می‌دهد. چون در دانشگاه و دوره های آکادمیک بیشتر معرفی مهندسی عمران به صورت تئوری مطرح می‌شود.

بهتر است که از همون ترم‌های چهار و پنج به صورت نیمه وقت وارد بازار کار مهندسی عمران شوند و کسب تجربه کنند. همچنین این کار باعث میشه که دانشجویان علاقه خودشون رو در زمینه های کاری مختلف پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته مواد

۶. گرایش‌های مهندسی عمران چه روحیه ‌ای رو میطلبد؟

یکی از مسائلی که داوطلبین کمتر به آن توجه می‌کنند، سازگاری روحیات فرد با رشته و شرایط کاری است. به همین دلیل، از آقای بهادر درخواست کردیم در این مورد با جزئیات بیشتری توضیح دهند:

  • “خلاق باشه. چون زمانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند، یک سری اطلاعات و دانش‌های تئوری دارند که باید بتوانند با خلاقیت آن‌ها رو عملی کنند. همچنین خیلی از نکات شاید در دوران تحصیل ذکر نشه و در بازار کار مجبور شود با ایده پردازی آن‌ها رو به واقعیت تبدیل کنند.
  • انرژی و پشتکار بالایی داشته باشند. چون اینکار انرژی‌بر است.
  • روحیه بازاریابی داشته باشد. در هر رشته‌ای که وارد می‌شویم یک قسمتی بازاریابی وجود دارد. منظور از از بازاریابی، قانع کردن، جذب و نگهداری از ‌رجوعی است که به ما مراجعه می‌شود. حتی در پست های مدیریتی هم نیاز به روحیه بازاریابی است.
  • هوش هیجانی تقریباً نیاز هست. یعنی بهتر است که بعضی جاها بتونن هیجان خودشون رو کنترل کنند. اما بعضی جاها کنترل نکردن این هیجانات شاید نتیجه بهتری داشته باشد.
بیشتر بخوانید: چه رشته ای خوب است

۷. هر فردی باید  قبل از ورود دانشگاه یا در حین تحصیل یک سری مهارت عمومی داشته باشد. به نظر شما این مهارت‌ها چه چیزهایی هستند؟

داشتن مهارت‌های عمومی، یک جنبه مهم و موردنیاز دیگر برای ورود به هر حوزه‌ی کاری است. شما به عنوان فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا، فقط به مدرک تحصیلی یا دانش علمی نیاز ندارید. آقای بهادر، مهارت‌های مهم برای یک دانشجو رشته عمران را این‌گونه شرح می‌دهد:

  • در رشته مهندسی عمران یک سری نرم افزار وجود دارد که در دانشگاه‌ها  و در طی معرفی مهندسی عمران به دانشجوها تدریس نمی‌شود. به همین دلیل دانشجوها باید موازی با دوران تحصیلشون نرم افزارهای تخصصی رو یاد بگیرن.
  • تا زمانی که بچه‌ها نخوان که به خارج از کشور مهاجرت کنن، زبان انگلیسی زیاد نمیشه، دلیل این موضوع هم ترجمه تمامی کتاب‌های مرجع به زبان فارسی است. من فکر می‌کنم بچه‌ها حتی بدون زبان انگلیسی هم می‌تونن تا مقطع دکترا ادامه تحصیل بدن.

رشته مهندسی عمران چیست؟ بررسی بازار کار، درآمد و گرایش‌ها

۸. چقدر امکان مهاجرت در رشته مهندسی عمران وجود دارد؟

اگر شما تنها بخواهید که در یک دانشگاه خوب خارجی، بدون توجه به هزینه‌های آن تحصیل کنید، راه مهاجرت به راحتی در یکی از کشور های کانادا، استرالیا و حتی کشور های آمریکایی باز است.

اما اگر به دنبال اپلای با هزینه‌های پایین‌تر هستید دو پارامتر مهم نیاز هست: اول اینکه معدل بالایی داشته باشید و در دانشگاه خوبی تحصیل کرده باشید؛ دومین پارامتر که مهم‌ترین هم است، داشتن مدرک زبان یا نمره آیلتس بالا بوده که خیلی مهم است.

از آنجایی که بازار کار مهندسی عمران و اکثر رشته های مهندسی در کشورمون اشباع شده، مهاجرت کردن در این رشته بسیار پیشنهاد می‌شود و به قطع یقین بچه ها موفق‌تر می‌شوند.

گرایشی مثل محیط زیست، در ایران بسیار مظلوم واقع شده است و معمولاً آخرین گرایشی که بچه ها برای انتخاب رشته به سراغش میروند همین گرایش محیط زیست است.

اما من به بچه‌ها پیشنهاد می‌کنم که اگر قصد مهاجرت دارن این گرایش بیشترین داوطلب رو در کشور‌های خارجی داره و به راحتی با داشتن شرایطی که بالاتر ذکر کردم می‌توانند اپلای کنند و بسیار هم موفق شوند.

به طور کلی، عمران رشته جذاب در دانشگاه‌های سرتاسر جهان است. هرچند اگر بتوانید از مهاجرت کاری نیز استفاده کنید، فرصت‌های خوبی پیش‌روی شما قرار می‌گیرد.

۹. درآمد فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران چقدر است؟

در دهه‌های 70 و 80 شمسی، فارغ‌التحصیلان رشته عمران را یکی از موفقیت‌ترین متخصصین می‌دانستند. این تفکر، باعث شده است تا همچنان بسیاری از افراد عمران را یکی از رشته های پردرآمد در ایران بدانند. اما مسئله این است که درآمد مهندس عمران به شرکت، سازمان، رده کاری، شرایط کار (شاید مستقل کار کند) و مواردی از این دست بستگی دارد.

۱۰. رتبه لازم برای قبولی در رشته مهندسی عمران چیست؟

اگر بخواهم براساس منطقه، رتبه لازم برای قبولی در رشته مهندسی عمران را توضیح بدم:

منطقه ۱

  • دانشگاه فسا- 20135
  • دانشگاه تربت حیدریه- 24787
  • مجتمع آموزشی عالی بم- 29762
  • مجتمع آموزشی عالی گناباد- 27337

منطقه ۲

  • دانشگاه بیرجند- 19799
  • دانشگاه زابل- 27674
  • مجتمع آموزشی بم- 29122
  • دانشگاه مراغه- 21530

منطقه ۳

  • د انشگاه صنعتی بیرجند- 1234
  • دانشگاه بناب- 12580
  • دانشگاه جیرفت- 15679
  • مجتمع آموزشی بم- 18527
  • دانشگاه ارومیه- 13388

توجه داشته باشید که این رتبه‌ها به صورت حدودی است و نمی‌توان برای هر سال کنکور با ترازهای مختلف این اعداد را به‌کار برد.

۱۰. توصیه آخر شما راجع به رشته مهندسی عمران چیست؟

اگر وارد این رشته شدید و امکانش رو داشتید، حتماً مهاجرت کنید چون این رشته به طور کامل اشباع شده و تنها میتوانید با مهاجرت و ادامه تحصیل در کشور‌های دیگر موفق شوید و درآمد مهندسی عمران‌تان به عدد قابل قبولی برسد.

البته که در ایران هم اگر علاقه داشته باشید و در کنارش پشتکار می‌توانید تا حد قابل قبولی موفق شوید و زندگی تا حدی موفقی را داشته باشید.

قبولی در رشته مهندسی عمران با کمک بهترین اساتید تدریس خصوصی کنکور ریاضی

قبولی در رشته مهندسی عمران، ابتدا به تلاش و برنامه‌ریزی شما نیاز دارد. باید بدانید، زمان در کنکور محدود و حیاتی است و نیاز دارید تا بهترین انتخاب‌ها را در این مسیر داشته باشید. رشته ریاضی، دروسی تخصصی و سخت دارد که سرنوشت تحصیلی شما را تعیین می‌کنند. بنابراین، باید راهنمایی باتجربه در کنار شما حضور داشته باشد.

کمک گرفتن از معلم خصوصی کنکور، انتخابی عالی و هوشمندانه است که در هر کدام از دروس تخصصی رشته ریاضی مسلط شوید. سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک، برای همه‌ی دروس تخصصی ریاضی، بهترین معلم خصوصی  را در دسترس شما قرار می‌دهد. کلاس‌ خصوصی کنکور در استادبانک به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود. قیمت تدریس خصوصی دروس کنکور نیز بسیار متنوع است تا همه‌ی دانش‌آموز، شرایط شرکت در کلاس خصوصی و بهره بردن از آموزش باکیفیت را داشته باشند.

معلم خصوصی کنکور ریاضی


خدمات آموزشی استادبانک در کنار داوطلبین کنکور

نکته مهم راجع به معرفی رشته مهندسی عمران و سایر رشته های کنکور این است که تا زمانی‌که شما یک انتخاب رشته مناسب انجام نداده باشید هرگز نمی‌توانید به رشته‌ای که به آن علاقه دارید دست پیدا کنید. در این مقاله، به بررسی زوایای مختلف رشته مهندسی عمران پرداختیم. شرایط تحصیل، درآمد و بازار کار عمران، گرایش‌های رشته مهندسی عمران، محیط و حوره کاری و نیازهای یک فرد برای قدم گذاشتن در این مسیر را بررسی کردیم. علاقه‌مندان برای قبولی در رشته مهندسی عمران به منابع و کمک‌های آموزشی مختلفی نیاز دارند.

سامانه جامع آموزشی خصوصی استادبانک، با برترین اساتید تدریس خصوصی کنکور، مشاورین تحصیلی، مجموعه مقالات برنامه‌ریزی درسی و روش مطالعه، بانک نمونه سوالات کنکوری، بسته‌های معلم خصوصی و اپلیکیشن استادبانک در کنار دانش‌آموزان سراسر کشور است. خدمات متنوع آموزشی استادبانک، با هدف ساده‌تر کردن درس خواندن و موفقیت تحصیلی آماده می‌شوند.

اگر در زمینه گرفتن معلم خصوصی کنکور یا مشاوره تحصیلی نیاز به راهنمایی دارید یا در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکل، می‌توانید با شماره 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک، آماده‌ی پاسخگویی به شما کاربران عزیز است.

مهم ترین گرایش های مهندسی عمران کدام است؟

گرایش های رشته مهندسی عمران به 5 دسته کلی تقسیم می‌شوند که هر کدام زیر شاخه‌های مختلفی را شامل می‌شود. در این مقاله، گرایش‌های عمران به خوبی شرح داده شده است.

درآمد مهندس عمران چقدر است؟

درآمد مهندس عمران باتوجه به محل، شرایط و تخصص یک فرد می‌تواند متفاوت باشد. در این مقاله به جزئیات بیشتری از بازار کار رشته مهندسی عمران و درآمد آن پرداختیم.

شرایط قبولی در رشته پرستاری چگونه است؟

شرایط قبولی در رشته مهندسی عمران، بستگی به هدف دانش‌آموز دارد. اگر، قصد او ورود به دانشگاه‌ها برتر کشور است، باید درصد بالایی در دروس تخصصی به دست آورد. در این مقاله با کمک یک دانشجوی دکتری عمران به این سوالات پاسخ دادیم.