انتخاب رشته کنکور تجربیمعرفی رشته های تجربی

بازار کار رشته دامپزشکی – معرفی رشته دامپزشکی در مصاحبه با فرشاد رجبی

استادبانک نویسنده
10998 16
27 خرداد 1400
بازار کار دامپزشکی

در بین محبوب‌ترین رشته‌های گروه تجربی یعنی رشته پزشکی، رشته دندان‌پزشکی و رشته داروسازی که از پرطرف‌دارترین رشته‌های این گروه آزمایشی است، رشته دیگری به نام رشته دامپزشکی نیز وجود داشته که در سال‌های اخیر طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. یکی از دلایل این محبوبیت در این سال‌ها،  علاقه روز افزون مردم به پت‌ها و نگهداری آن‌ها در منزل است.

اما هرچه به میزان محبوبیت این رشته در بین داوطلبین کنکور افزوده شده است، اطلاعات کافی و مناسبی راجع به رشته دامپزشکی، درآمد رشته دامپزشکی، خطرات رشته دامپزشکی و غیره، در دسترس‌شان نیست. در این محتوا ما می‌خواهیم راجع به تمام زوایای رشته دامپزشکی صحبت کنیم.

همچنین در این مطلب و در مصاحبه با دکتر فرشاد رجبی (دانشجو دکتری دامپزشکی) در مورد مباحثی مثل بازار کار رشته دامپزشکی، معرفی رشته دامپزشکی، درآمد رشته دامپزشکی و دانشگاه‌های دولتی رشته دامپزشکی نیز توضیحات مناسبی را ارائه نماییم. برای آگاهی بیشتر این محتوا را تا انتها خوانده تا در زمان انتخاب رشته کنکور تجربی، کنار مشاوره تحصیلی کنکور، راهنمای مناسبی برای شما باشد.

مشاوره کنکور تجربی، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور

شما به عنوان داوطلب کنکور رشته تجربی باید برای یک انتخاب هوشمندانه، آگاهی و اطلاعات خود را در زمینه انتخاب رشته کنکور تجربی و انواع شاخه‌های این رشته افزایش دهید.  اطلاعاتی مانند پردرآمد‌ترین رشته‌های پزشکی، رتبه و تراز لازم برای قبولی در این رشته‌ها، محبوب‌ترین رشته‌های تجربی، ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها برای ورود دانشجو و غیره را لازم بوده که بدانید. در این شرایط بهترین فرد متخصص که می‌تواند شما را راهنمایی و هدایت کند، مشاوره انتخاب رشته کنکور است.  زیرا شما نیاز داشته تا فردی متخصص براساس تجربه سال‌ها مشاوره در زمینه کنکور و همچنین براساس آخرین تغییرات دفترچه کنکور سراسری، شما را به بهترین نحو راهنمایی کند.انتخاب رشته کنکور سراسری استادبانک

بررسی رتبه و تراز کسب شده داوطلب، توجه به زمان‌های مهم و خاص نظیر تاریخ اعلام نتایج اولیه کنکور، زمان انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۲، زمان اعلام نتایج نهایی کنکور و سایر زمان‌ها، شرایط پذیرش در هر دانشگاه و ظرفیت‌های قبولی آن، توجه به پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی، اطلاعاتی نبوده که شما به تنهایی بتوانید از آن‌ها برای یک انتخاب رشته موفق، استفاده کنید، بلکه لازم است یک پشتیبان حرفه‌ای در کنار شما برای آگاهی از همه این قوانین، همراه‌تان باشد. بنابراین می‌توانید برای رسیدن به رشته محبوب خود، در قدم اول از یک مشاوره انتخاب رشته تجربی کمک بگیرید.

مشاوره انتخاب رشته تجربی

معرفی رشته دامپزشکی از زبان دانشجویان

در زمان انتخاب رشته کنکور تجربی، یکی از پر طرفدارترین رشته‌های تجربی، رشته دامپزشکی است. اما این پرتقاضا بودن آیا با شناخت کافی است یا داوطلبان تنها بخاطر ” پزشک “ شدن می‌خواهند که وارد این رشته شوند؟ از چه کسی بهتر است برای انتخاب رشته کمک بگیریم؟ آیا مشاورینی که در انتخاب رشته کنکور امسال فعال هستند به طور کامل خودشان، تمامی رشته ها را می‌شناسند؟ حقوق دامپزشکی در ایران آیا به اندازه رشته پزشکی است؟ و بسیاری از سوالات دیگر که باید قبل از انتخاب رشته در کنکور تجربی به آن توجه کنید.

در ادامه مطالب پیش رو را خواهیم خواند:

  • بازار کار رشته دامپزشکی به چه صورت است؟
  • درامد کلینیک دامپزشکی خوب است یا خیر؟
  • پذیرش برای رشته دامپزشکی به چه صورت امکان پذیر است؟
  • معرفی رشته دامپزشکی در دانشگاه‌های ایران به خوبی صورت میگیرد؟
  • درآمد دامپزشکان در استرالیا خوب هست؟

بازار کار رشته دامپزشکی و معرفی رشته دامپزشکی در مصاحبه با دکتر فرشاد رجبی

معرفی رشته دامپزشکی

۱- لطفاً خود را به طور کامل معرفی کرده و از نحوه آشنایی‌ خود با رشته دامپزشکی به توضسح دهید؟

به نام خدا، فرشاد رجبی هستم. علاقه‌ای که به حیوانات از کودکی داشتم، باعث شد تا جذب رشته دامپزشکی شوم. اما آشنایی اصلی من، در سن 12 الی 13 سالگی و ملاقات با یک دامپزشک شکل گرفت.

دلیل اصلی انتخاب رشته تجربی هم در دوران دبیرستان، تحصیل در پزشکی یا دامپزشکی بود. که متاسفانه امکان قبولی در رشته پزشکی را نداشتم، ولی در انتخاب دوم خود یعنی رشته دامپزشکی قبول شدم و بسیار هم از انتخابم و ورود به بازار کار رشته دامپزشکی رضایت دارم.

 همانطور که آقای رجبی گفتند و ما نیز بارها در مقاله انتخاب رشته کنکور به آن اشاره کرده‌ایم، مهم‌ترین دلیلی که شما را در رشته‌ای به موفقیت و خلاقیت می‌رساند، گرایش و علاقه‌تان به رشته مورد نظر است.

حتماً محتوا راهنما انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ را بخوبی مطالعه کرده تا بدانید که به چه نکاتی باید در زمان انتخاب رشته کنکور توجه کنید.

۲- از نظر شما، تفاوت‌های رشته پزشکی با بازار کار رشته دامپزشکی در چه مواردی است؟

یک پزشک عمومی به هیچ عنوان تجربه هیجان در محیط کاری خودش را ندارد!  منظورم این است که اگر داوطلبین بخاطر ارضای حس هیجان درونی، وارد رشته‌ای شده، قطعاً پزشکی مناسب این افراد نیست. اما بازار کار رشته دامپزشکی سرشار از هیجانات است؛ به عبارت دیگر در رشته پزشکی و بازار کار پزشکی از بیمار می‌پرسند مشکل شما چیست و علت مراجعه به پزشک را از بیمار می‌خواهند. بیمار خودش توضیح داده و پزشکان با معاینه و کنکاش، آن قسمت بیماری را بررسی و علت را در نهایت متوجه می‌شوند. اما اولین سوالی که یک دامپزشک از دامداران می‌پرسد این است که مشکل این حیوان چیست و شاید کمتر کسی بداند که دام یا حیوان خانگی‌اش چه مشکلی داشته و اینجا است که باید دامپزشک با معاینه و بررسی توسط خود و تیم تخصصی‌اش، مشکل را کشف کند.

نکته دیگر در این رشته این است که با یک اشتباه دامپزشک، ممکن بوده که کل سرمایه دامدار از بین رود و همچنین اشتباهی در بازار کار رشته دامپزشکی، معادل بیکار شدن در دامپزشک یا حتی باطل شدن جواز پزشکی‌اش است. در صورت بروز این خطا، هیچ دامدار دیگری به او و تیمش،  اعتماد نکرده و حتی شاید مجبور به مهاجرت به شهر دیگری شود.

از آنجا که حیوانات کنترلی بر روی عواطف‌شان ندارند، شغل دامپزشکی بسیار شغل خطرناکی محسوب می‌شود. برای مثال تصور کنید اگر دام یا حیوان بزرگی هنگام معاینه به دامپزشک ضربه بزند که امکانش نیز به هیچ عنون کم نیست، احتمال دارد که دامپزشک آسیب دیده یا حتی جانش را نیز از دست بدهد. ولی در برخورد با انسان همچین اتفاقاتی را خیلی به ندرت می‌شود دید و همین موضوع نشان بر پر خطر بودن شغل دامپزشکی دارد.

برای اینکه در کنار رشته دامپزشکی راجع به رشته پزشکی نیز بدانید می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

۳- امکانش است تخصص‌های دامپزشکی و گرایش‌های آن را برای‌ ما ذکر کنید؟

دامپزشکی بعد از پزشکی یکی از پر تخصص‌ترین رشته‌های بالینی است. اما پیش از گفتن تخصص‌های دامپزشکی باید کمی در مورد مراحل تحصیل در رشته دامپزشکی صحبت کنم.

رشته دامپزشکی نیز درست مثل رشته‌های دیگر پزشکی، دوره دامپزشکی عمومی داشته و بعد از شرکت در آزمون دستیاری، وارد دوره‌های تخصصی می‌شود. رشته دامپزشکی فقط دوره دکتری دارد. بعد از اتمام دوره‌ دکترا،  فرد دامپزشک عمومی شده که بعد از شرکت در آزمون می‌تواند وارد دوره تخصصی و سپس بازار کار رشته دامپزشکی شود. این دوره 4 ساله بوده که بعد از گذراندن آن، فرد یک دامپزشک جراح می‌شود.

اما تخصص‌های دامپزشکی شامل موارد زیر است:

  • رشته جراحی عمومی
  • بیماری‌های دام کوچک
  • بیماری‌های دام بزرگ
  • مامایی و طراحی مصنوعی حیوانات
  • رشته بیهوشی
  • رشته درونی دام بزرگ
  • بیماری ماهیان
  • بیماری پرندگان

تخصص‌هایی که بیشتر برای خانم‌ها در رشته دامپزشکی پیشنهاد می‌کنم مواردی مانند کلینیکال پاتولوژی؛ پاتولوژی؛ بیماری‌های انگلی؛ قارچ‌شناسی است

همچنین این نکته را نیز باید اضافه کنم که امکان تغییر رشته از دامپزشکی به پزشکی بعد از گرفتن مدرک عمومی وجود دارد. حتی ما می‌توان که چند تا از تخصص‌های داروسازی را نیز بخوانیم اما رقابت کردن با دانش‌آموختگان رشته‌های پزشکی و داروسازی خیلی سخت است.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته داروسازی
معرفی رشته دامپزشکی

۴- بازار کار رشته دامپزشکی خوب است؟ بنظرتان درآمد رشته دامپزشکی چطور افزایش پیدا می‌کند؟

طبق تحقیقاتی که انجام شده متاسفانه ۷۹ درصد از  دانشجویانی که رشته دامپزشکی برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند، یا از رشته شون پشیمان شده و یا انصراف می‌دهند. همین موضوع نشان دهنده عدم شناخت و معرفی رشته دامپزشکی در محیط‌های تحصیلی‌مان است.

به همین خاطر کسانی که اشتباهی وارد این رشته شده، نباید انتظار بالایی از درآمد رشته دامپزشکی داشته باشند. مگر اینکه کسی را فعال در این حوزه داشته باشند تا بتوانند کنار آن‌ها مشغول بکار شوند. اما بطور کل درآمد رشته دامپزشکی برای افرادی که بدون هدف و علاقه وارد این رشته شده، پایین است.

اما اگر فرد دارای علاقه، انگیزه و علم و مهارت باشد، درآمد رشته دامپزشکی به صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. برای مثال دوست خود من که در بیمارستان‌های دامپزشکی تهران مشغول به کار است، درآمدی حدود ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان در ماه دارد؛ همین موضوع نشان می‌دهد که علم و مهارت و علاقه تاثیر مستقیم بر روی موفقیت در بازار کار رشته دامپزشکی خواهد گذاشت.

همچنین این نکته نیز قابل ذکر است که جراحی یک نوع هنر است و افرادی که می‌خواهند تو دامپزشکی بخصوص گرایش جراحی موفق شوند، باید این هنر را داشته باشند. برای تاسیس کلینیک نیز اگر هدف‌شان دام کوچک بوده و از درآمد کلینیک دامپزشکی اطلاعی ندارند، باید بگوییم که این موضوع کاملا به این بستگی داشته که کلینیک در کجا تاسیس شود. شهرهای کوچک که خیلی داشتن حیوانات خانگی در آنجا باب نیست، جای مناسبی برای کلینیک‌های دامپزشکی نمی‌باشد.

این نکته رو هم در آخر اضافه کنم که اکثر کارخانه‌های داروهای انسانی، فروشگاه‌های مواد غذایی گوشتی، کشتارگاه ها و غیره از دامپزشکان استفاده می‌کنند. پس بازار کار رشته دامپزشکی مناسب و مقبول است.

۵- به نظر شما چه دانشگاه‌هایی در زمینه ارائه و معرفی رشته دامپزشکی پیشرو بوده و چرا این دانشگاه‌ها بهترین شدند؟

دامپزشکی رشته‌ای نیست که فقط به دانشگاه محدود شود و  اگر علاقه و مهارت‌های متناسب با بازار کار رشته دامپزشکی را داشته باشند، می‌توانند که موفق شوند. اما اگر به صورت دانشگاه محور بخواهم به موضوع نگاه کنم، دانشگاه‌های زیر می‌توانند در این رشته بهترین باشند:

  • در دانشگاه‌های دولتی رشته دامپزشکی ؛ دانشگاه تهران به طور قطع یکی از بهترین‌ها است که این رشته رو ارائه می‌دهد.
  • در رتبه‌های بعدی دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز و دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه ارومیه و تبریز قرار می‌گیرند.
  • دانشگاه‌های آزاد که به خوبی در این رشته عمل کرده شامل : دانشگاه علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد کرج، بابل، گرمسار ، تبریز و ارومیه است.
  • ولی به طور کل دانشگاه تهران و شیراز به صورت فوق حرفه‌ای و عالی به معرفی رشته دامپزشکی می‌پردازند.
  • دلیل موفق عمل کردن این دانشگاه‌ها اساتید خوبی است که همگی تحصیل کرده دانشگاه‌های بین المللی هستند. قطعا این موضوع بر روی سطح علمی دانشجویانی که زیر نظر ایشان تحصیل کرده، تاثیرگذار خواهد بود.

۶- چقدر امکان کارآفرینی و ایجاد کسب و کار در رشته دامپزشکی وجود دارد؟

با شرایط الان که در تحریم غذا و علوفه دام هستیم، راه برای ایجاد کسب و کار و شروع کارآفرینی خیلی راحت‌تر است. خیلی از فارغ‌التحصیل‌های رشته دامپزشکی می‌توانند که شرکت‌های تولید علوفه و غذای دام را با هزینه‌های خیلی پایین تاسیس کرده و موفق شوند. به طور کل کارآفرینی نیازمند خلاقیت است و در همه شغل‌ها امکان کارآفرینی وجود دارد.

۷- تخصص‌های دامپزشکی چه روحیه‌ای را می‌طلبد؟

  • فرد دامپزشک باید جسور بوده و از چیزی نترسد. رشته دامپزشکی پر از چالش‌هایی است که شاید برای بعضی‌ها خوشایند نبوده، ترسناک بوده و با روحیه دامپزشک سازگار نباشد. بنابراین جسور بودن شرط اولیه موفقیت در این شغل است.
  • دامپزشک باید قابلیت ذهن خوانی داشته باشد. باید ذهن دامدار را بخواند که زمان مراجعه به دامپزشک چه چیزی مدنظرش است.
  • دامپزشک باید به هیجان علاقه داشته باشد. این رشته سرشار از هیجان است و حتماً افرادی که می‌خواهند وارد این رشته شوند، باید به این موضوع توجه داشته باشند.
  • دامپزشک موفق باید مطالعه داشته و اطلاعات خود را دائماً بروز کند. از آن‌جایی که علم دامپزشکی نسبت به پزشکی در ایران کمی عقب‌تر است، یک فرد متخصص در این رشته همواره مقالات و مراجع بروز را مطالعه کرده تا خود را به سطح جهانی برساند.
  • یک دامپزشک مانند پزشک، باید تمرکز داشته باشد. این فرد باید با تمرکز زیاد، سرعت عمل بالایی داشته باشد. همانطور که قبل‌تر گفتم دام‌ها و حیوانات قدرت کنترل بر روی احساسات‌شان را نداشته و ممکن است که کوچک‌ترین حرکتی از آن‌ها باعث آسیب زدن به دامپزشک شود.

۸- با توجه به شرایط بازار کار و نحوه معرفی دامپزشکی، شما به داوطلبان پیشنهاد می‌کنید که در حین کار تحصیل کنند؟

بله حتماً باید این‌کار را انجام دهند. کار کردن حین تحصیل به افزایش مهارت و شناخت دانشجو از تخصصی که قرار است وارد آن شود، کمک به سزایی می‌کند.

پس کار کردن در کلینیک‌هایی که در سطح شهرها وجود دارد، ورود به بازار کار رشته دامپزشکی با مراجعه به دامداری‌ها و مرغداری‌ها برای آشنایی بیشتر آن‌ها با این محیط شدیداً توصیه می‌شود و بهتر است که این‌کار را بعد از ترم‌های ۶ و ۷ انجام دهند.

۹- چقدر امکان مهاجرت در رشته دامپزشکی وجود دارد؟

مهاجرت برای گرفتن اقامت کاری، بسیار سخت است و شاید کمتر کسی امکان انجام آن را داشته باشد. ولی برای مهاجرت تحصیلی ترمیک باید خیلی از درس‌ها مجدد پاس شود. زیرا واحدهای درسی‌مان با کشورهای دیگر متفاوت است. تطبیق دروس خیلی کم صورت می‌گیرد. همچنین به هیچ عنوان امکان اپلای کاری و ورود به بازار کار دامپزشکی در کشورهای دیگر با مدرک ایران وجود نداشته و باید هزینه‌ای انجام دهند و آزمون دهند تا قبول شوند.

آلمان، فرانسه و استرالیا خیلی کشورهای خوبی بوده و به صورت تخصصی درمورد رشته دامپزشکی مثل گرایش حیات وحش صحبت می‌کنند.

توصیه استادبانک به دواطلبان برای انتخاب رشته دامپزشکی

در کنار تمام رشته‌های پرمتقاضی تجربی مثل رشته پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی که اکثر دواطلبان کنکور تجربی در وهله اول تمایل داشته، آن‌ها را انتخاب کنند، سایر رشته‌ها گزینه‌های بعدی انتخاب‌شان هستند. مثل رشته پرستاری، رشته مامایی و رشته دامپزشکی و غیره.

 برای قبولی این رشته‌ها و تحصیل در یک دانشگاه خوب نیز، لازم است رتبه مناسبی داشته باشید. باید دوره‌ای که برای کنکور وقت می‌گذارید با کمک معلم خصوصی یا با استفاده از کتاب‌های حل تست و تمرین و تکرار زیاد برای قبولی در این رشته‌ها نیز تلاش کنید.

بنابراین برای کسب تراز و رتبه لازم در رشته‌های پزشکی و همچنین رشته‌هایی نظیر دامپزشکی، می‌توانید از بخش معلم خصوصی استادبانک برای تقویت دروس و یادگیری فنون تست‌زنی کمک بگیرید و برای یک انتخاب رشته موفق روی بخش مشاوره انتخاب رشته کنکور این مجموعه، حساب کنید. تنها کافیست روی لینک تدریس خصوصی استادبانک کلیک کرده یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ تماس بگیرید. انتخاب رشته کنکور سراسری استادبانک

تخصص‌های رشته‌ دامپزشکی شامل چه مواردی است؟

شاخه‌های رشته دامپزشکی برای ادامه تحصیل در این رشته در دانشگاه، رشته‌های زیر است:

  • رشته جراحی عمومی
  • بیماری‌های دام کوچک
  • بیماری‌های دام بزرگ
  • مامایی و طراحی مصنوعی حیوانات
  • رشته بیهوشی
  • رشته درونی دام بزرگ
  • بیماری ماهیان
  • بیماری پرندگان
بهترین دانشگاه‌ها در رشته دامپزشکی در ایران کدام موارد است؟

بهترین دانشگاه‌ها در رشته دامپزشکی شامل موارد زیر است:

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه شیراز
  • فردوسی مشهد
  • شهید چمران اهواز
  • دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • دانشگاه ارومیه و تبریز
چطور می‌توان در زمان انتخاب رشته کنکور تجربی، برای قبولی در یک رشته و دانشگاه خوب، به طور موثر اقدام کرد؟

برای موفقیت در انتخاب رشته کنکور در ابتدا باید تراز و رتبه بالایی در کنکور کسب کرد، سپس با بررسی همه جوانب و قوانین انتخاب رشته، انتخاب رشته موفقی براساس اولویت‌های خود انجام داد.

دو انتخاب هوشمندانه برای کسب تراز و رتبه بالا و همچنین موفقیت در زمان انتخاب رشته کنکور، معلم خصوصی و مشاوره تحصیلی است. که هر دو فرد تاثیر‌گذار را می‌توان با مراجعه به سایت تدریس خصوصی استادبانک انتخاب و درخواست کرد.