روش مطالعه کنکور انسانیروش مطالعه کنکور تجربیروش مطالعه کنکور ریاضیروش مطالعه کنکور زبان انگلیسی 1402روش مطالعه کنکور هنر 1402

چگونه زبان را 100 بزنیم؟

ملیحه فراهانی نویسنده
5641 3
28 اردیبهشت 1401
چگونه زبان را 100 بزنیم؟

چگونه زبان کنکور را 100 بزنیم؟ این سوال اغلب دانش‌آموزانی است که می خواهند در کنکور شرکت کنند. زبان، یکی از مهم‌ترین دروس دفترچه سوالات عمومی کنکور سراسری است که کسب درصد عالی در آن می‌تواند روی نتیجه‌ی نهایی کنکور داوطلب تاثیر بسیار خوبی بگذارد.

اریسون سووت ماردن (تاجری موفق) در نقل و قولی مشهور گفته: “میزان بزرگی و موفقیت هر فرد بستگی به این دارد که تا چه حد می تواند همه نیروهای خود را در یک کانال بریزد.” کسب یک رتبه عالی نیز تنها یک مرحله از مراحل موفقیت در کنکور است. اینکه بدانید چطور می‌توانید با رتبه‌ای که کسب کرده‌اید، رشته و دانشگاه مورد علاقه‌تان را قبول شوید.

مجله استادبانک در این مقاله‌ی مطالعه و برنامه‌ریزی درسی کنکور به سوال “چگونه زبان انگلیسی را 100 بزنیم؟” پاسخ می‌دهد و در مورد موضوعات روش تست زدن لغات زبان کنکور و تکنیک‌های حل تست زبان هم صبحت می‌کند.

چگونه زبان انگلیسی را 100 بزنیم؟ | با معلم خصوصی زبان!

دفترچه زبان عمومی مانند دروس عمومی دیگر، دارای 25 سوال است که در مجموع 100 سوال دفترچه عمومی آزمون کنکور سراسری را تشکیل می‌دهند. اما زبان به عنوان یک درس کنکوری، قواعد، ساختار، معانی و مفاهیم خاص خود را دارد که درک کردن آن‌ها برای بسیار از دانش‌آموزان ساده و راحت نیست.

وقتی محصل تصمیم بگیرد که زبان انگلیسی کنکور را 100 بزند به طور همزمان به دو مهارت مهم نیاز دارد:

  1. تسلط کامل روی همه‌ی بخش‌های کتاب درسی و یادگیری عمیق قواعد و مباحث
  2. دانستن بهترین تکنیک‌های تست‌زنی زبان انگلیسی و یادگیری جزئی‌ترین نکات درس

رسیدن به این دو مهارت به تنهایی اگر غیرممکن نباشد، سخت و زمان‌بر است. به همین دلیل، مطمئن‌ترین پاسخ به داوطلبانی که به دنبال سوال “چگونه زبان را 100 بزنیم؟” هستند، کمک گرفتن از معلم خصوصی زبان انگلیسی کنکور است. معلمی که با تکیه به تجربه و سطح علمی بالای خود در مدت زمان مناسب دانش‌آموز را به آمادگی کامل برای شرکت در کنکور و رسیدن به درصد 100 در درس زبان برساند.

تیم استادبانک برای دسترسی راحت شما به بهترین اساتید تدریس خصوصی زبان کنکور، لیستی از معلمین زبان را تهیه کرده است که با بهینه‌ترین و متنوع‌ترین قیمت‌ها، آماده‌ی برگزاری کلاس خصوصی آنلاین و حضوری هستند.

لینک دسترسی به معلم خصوصی زبان کنکور استادبانک

برنامه‌ریزی درسی اولین گام در مسیر 100 زدن زبان کنکور

برنامه‌ریزی درسی یکی از مهم‌ترین ارکان موفقیت در کنکور است و به هیچ‌عنوان نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. اگر بهترین منابع آموزشی را داشته باشید و در کلاس خصوصی برترین اساتید شرکت کنید، همچنان به برنامه‌ریزی درسی و داشتن نقشه‌ی راه نیاز دارید. بنابراین برای رسیدن به درصد 100 زبان کنکور هم باید منظم و دقیق درس بخوانید.

زبان زا بخش‌های مختلفی شکل گرفته است و مطالعه‌ی هرکدام از آن‌ها زمان و تمرکز کافی می‌خواهد. در ادامه این موضوع را بهتر درک می‌کنید و با همه‌ی این بخش‌ها آشنا می‌شوید. اگر برای برنامه‌ریزی دچار تردید یا مشکل هستید می‌توانید به بخش برنامه ریزی درسی کنکوری استادبانک مراجعه کرده و مقالات آموزشی مفیدی را بخوانید.

چگونه زبان کنکور را 100 بزینم؟ اهمیت دانستن بودجه بندی زبان کنکور

شناخت دقیق بودجه‌بندی زبان کنکور به شما کمک می‌کند تا آشنایی بهتری با سوالات آرمون داشته باشید و در زمان برنامه‌ریزی درسی هم به کارتان می‌آید. تعداد سوالان زبان در کنکور 25 تست است که به ترتیب زیر در 4 بخش تقسیم‌بندی می‌شود:

بودجه بندی زبان کنکور نظام جدید

بودجه‌بندی زبان انگلیسی کنکور به داوطلب کمک می‌کند تا اولویت‌بندی بهتری برای مطالعه‌ی هر بخش از زبان داشته باشد. طبق این جدول قسمت‌های درک مطالب و لغات زبان کنکور از نظر طراحان سوال اهمیت بیشتری دارند و مشخص است که برای 100 زدن زبان باید تسلط عالی روی این دو بخش داشت. خواندن مقاله‌ی بودجه بندی موضوعی سوالات زبان انگلیسی کنکور شما را با جزئیات بیشتری از تقسیم‌بندی سوالات زبان آشنا می‌کند.

در ادامه به 4 بخش واژگان، گرامر، کلوز تست و درک مطلب زبان انگلیسی کنکور سراسری می‌پردازیم تا به پاسخ سوال “چگونه زبان را 100 بزنیم؟” نزدیک‌تر شویم.

بخش گرامر؛ چگونه زبان انگلیسی کنکور را بخوانیم؟

بخش گرامر از نظر تعداد سوال به اهمیت بخش واژگان و درک مطلب نیست، اما بیشترین چالش دانش‌آموزان برای خواندن زبان در قسمت گرامر است. وقتی داوطلبی می‌پرسد ” چگونه زبان انگلیسی کنکور را بخوانیم” بیشترین دل‌نگرانی او درمورد درک و فهم قواعد دستور زبان انگلیسی است. به همین دلیل نباید مطالعه‌ی گرامر به صورت سطحی انجام شود. در ادامه با یادآوری چند نکته ساده، روند یادگیری گرامر را توضیح دادیم:

شیوه‌ی مطالعه و نکات تست زنی زبان انگلیسی بخش گرامر (GRAMMER)

بهترین روش برای مطالعه گرامر، خواندن تمام گرامرهای کتاب درسی و در هر بخش، تمرین و تکرار است. شما نیاز دارید مفاهیم گرامری را درک کنید تا بدون از دست دادن زمان به سادگی سوال را بفهیمد و به آن پاسخ دهید. برای یادگیری بهتر گرامر زبان به نکات زیر دقت کنید:

  • بعد از مطالعه کامل و دقیق هر گرامر بهتر است یک خلاصه کلی داشته باشید. (خلاصه‌نویسی)
  • برای درک بهتر گرامر در کنار خلاصه‌نویسی، بهتر است که تمرین های کتاب درسی یا کمکی را برای تسلط بیشتر انجام دهید.
  •  متون انگلیسی را بخوانید. اگر با کلماتی نا آشنا بودید برای درک جملات و مفهوم کلی متن آن کلمه را حدس بزنید. در پایان معنی لغت را از کتاب یا دیکشنری پیدا کنید.
  •  تست گرامر زبان انگلیسی کنکور سال‌های گذشته را بزنید.
  • منابع معتبر برای مطالعه زبان کنکور را بشناسید و در صورت نیاز از معلم خصوصی مشورت بگیرید.
  • بعد از هر بار تست زدن، اشتباهات و نکات تستی را یادداشت و خلاصه‌برداری کنید.

بخش گرامر ممکن است زمان زیادی از داوطلب بگیرد. در صورتی که این مدت زمان بیش‌از‌حد طولانی شد، بهتر است از معلم خصوصی زبان کنکور کمک گرفته شود. زبان از دروس عمومی کنکور است و اساتید بسیار خوبی در این حوزه در سامانه تدریس خصوصی استادبانک حضور دارند. شما با کلیک روی لینک زیر به همه‌ی معلمین برجسته دروس عمومی کنکور دسترسی دارید.

دسترسی به معلم خصوصی دروس عمومی کنکور استادبانک

بخش واژگان؛ چگونه تست لغات زبان بزنیم؟

با یک محاسبه‌ی ساده متوجه می‌شوید که حدود 32 درصد سوالات زبان در کنکور، متعلق به بخش واژگان است. لغات نقش حیاتی در 100 زدن زبان دارند و باید زمان و انرژی کافی برای آن‌ها صرف کنید. یادگیری واژگان باید در طول درازمدت صورت بگیرید و به طور مداوم تکرار و مرور شوند.

نکته مهم‌ دیگر این است که حتی در بخش کلوز تست نیز شما به واژگان وابسته هستید و اگر تسلط خوبی روی این بخش نداشته باشید به طور همزمان 8 تست بخش لغات و 4 تست کلوز را به خطر می‌اندازید. در ادامه برای یادگیری بخش vocabulary زبان کنکور، حزئیات بیشتری را برای شما شرح می‌دهیم:

شیوه‌ی مطالعه و نکات تست زنی زبان انگلیسی بخش واژگان (VOCABULARY)

همان‌طور که گفته شد در کنکور از بخش واژگان 8 سوال طراحی می شود به همین خاطر بخش مهم و پراهمیتی است. اما حفظ کردن لغات زبان کار فرار و مشکلی است به همین دلیل در زمان کم نمی‌شود در این بخش به تسلط رسید. بهتر است در مطالعه واژگان زبان نکات زیر را رعایت کنید:

  •  زمانی که یک درس را می‌خوانید، همه‌ی لغات بکار رفته در تمرین‌ها، متن‌ها، زیرنویس‌ها و جدول‌ها را استخراج کنید.
  •  جداولی را برای وارد کردن لغات زبان تهیه کنید.
  • کلمات مترادف و متضاد را در یک جدول بنویسید. کلمات با یک پیشوند و پسوند را در یک جدول بنویسید.
  • کلمات با یک مضمون را مانند بخش میوه‌ها، جانوران را در یک جدول بنویسید.  کلمات هم شکل و دارای یک ساختار یا در تلفظ هم آوا هستند را در یک جدول وارد کنید.
  • لغاتی که شامل موارد بالا نیستند را بهتر است در یک جدول با عنوان other words وارد کنید.
  • این جداول باید دارای چهار ستون باشد که یک ستون مربوط کلمه، یک ستون مربوط به معنی فارسی، یک ستون مربوط به معنی انگلیسی و یک ستون هم شامل جمله‌ای ساخته‌شده از آن کلمه باشد.
  • روش تست زدن لغات زبان کنکور زمانی اثر بخش است که دایره‌ی واژگان بالایی داشته باشید. فکر نکنید با تکنیک خالی می‌توانید در بخش موفق باشید.

تهیه‌ی این جداول و جمع‌آوری واژگان باید به صورت تدریجی و همراه با مطالعه درس‌های کتاب پیش برود. به این دو نکته نیز در مورد این خلاصه‌برداری‌ها دقت کنید:

  • پس از تهیه این جداول، باید وقتی را برای مطالعه این لغات بگذارید. بهترین روش برای مطالعه لغات زبان استفاده از روش لایتنر است.
  •  سعی کنید کلمات را در قالب تصاویر و جملات حفظ کنید. استفاده از این روش باعث می شود مطالب بهتر در حافظه تثبیت شوند. مثال: برای اینکه معنی fig (انجیر) در ذهنتان بماند بهتر است کلمه pig را تصور کنید که شبیه کلمه fig است.

این شیوه‌ی جمع‌آوری، مطالعه، تمرین مداوم و مرور لغات کمک می‌کند تا کلمات زبان را به حافظه‌ی بلندمدت خود وارد کنید. استفاده و خواندن مقاله و جزوه‌ی پرتکرارترین لغات زبان کنکور استادبانک هم می‌تواند منبع خوبی برای مرور و یادگیری لغات زبان باشد.

چگونه به کلوز تست کنکور پاسخ دهیم؟

بخش کلوز تست؛ چگونه به کلوز تست کنکور پاسخ دهیم؟

مشهور است که بخش کلوز تست، سخت‌ترین قسمت زبان انگلیسی کنکور است. بنابراین وقتی دنبال پاسخ “چگونه زبان کنکور را 100 بزنیم” هستید، باید راه‌حل مطئمنی هم برای سوال “چگونه به کلوز تست کنکور پاسخ دهیم؟” باشید. ساختار کلی کلوز تست‌ها، یک متن با جاهای خالی است که معمولا تعداد سطرهای این متن بیشتر از 5 خط است.

درک درست متن و معنی جملات، کلید پاسخگویی به سوالات کلوز تست است. همان‌طور که در بخش واژگان هم اشاره شد، حضور ذهن و داشتن دایره لغات وسیع کار داوطلب را برای حل 4 – 5 تست بخش کلوز راحت می‌کند. در ادامه چند نکته‌ی کاربردی در مورد تست‌زنی کلوز تست را بخوانید:

چگونه کلوز تست بزنیم ؟ (نکات تستی بخش CLOZE TEST)

  •  برای حل کردن سوالات کلوزتست اولین قدم تسلط بر درک مطالب است، زیرا کلوزتست‌ها هم یک تم داستانی را دارند.
  • به نکات گرامری توجه کنید. باید به نکاتی مثل ضمیر ملکی، فاعلی و مفعولی تسلط داشته باشید.
  •  به زمان متن ها و جملات در سوالات دقت کنید.
  • بررسی کنید زمان جمله برای گذشته است و یا آینده و گزینه مربوط به زمان را انتخاب کنید. مثلا اگرجمله شما با was, were شروع شده باشد باید بررسی کنید چه نوع فعلی مد نظر طراح سوال است.
  •  collocation ها را خوب حفظ کنید. دو تا حرفی که همیشه در جملات در کنار هم می‌آیند.
  •  به مفرد و جمع بودن فعل در سوالات دقت کنید.
  • در جدول برنامه‌ریزتان، هر روز برای بخش کلوز تست زمان بگذارید و تمرین حل کنید.

بخش درک مطلب؛ پاسخگویی به سوالات درک مطلب زبان کنکور سراسری

درک مطلب در کنار بخش واژگان 8 سوال از 25 سوال زبان کنکور را تشکیل می‌دهد. این یعنی چیزی حدود 32 درصد کل سوالات زبان در بخش ریدینگ طراحی می‌شوند. صحبت از “چگونه زبان انگلیسی کنکور را 100 بزنیم” زمانی اعتبار پیدا می‌کند که خوب روی بخش READING تمرکز کنید. در ادامه در مورد روش تست زنی درک مطلب زبان کنکور و شیوه‌ی مطالعه این بخش نکانی را شرح می‌دهیم:

چگونه درک مطلب زبان انگلیسی کنکور را بخوانیم؟  (READING COMPREHENSION)

داوطلبین بیشتر از هر چیزی برای حل سوالات ریدینگ به دقت نیاز دارند. شما با متن زبان انگلیسی طرف هستید که مطالعه‌ی آن در مدت زمان کم به تجربه و تمرین مداوم نیاز دارد. به طور کلی موارد زیر را برای  مطالعه و حل تست درک مطلب رعایت کنید:

  •  روی متنی که در حال مطالعه آن هستید، خوب و دقیق تمرکز کنید. همه‌ی متن‌هایی که در سوالات می‌بینید، نویسنده‌ی آن سعی در انتقال یک مفهوم به شما را دارد.
  • هر پاراگراف یک یا چند جمله اصلی دارد که مابقی جملات کامل کننده و پشتیبان جمله اصلی هستند.
  • از روش تند خوانی استفاده کنید.
  • لازم نیست مطالعه کامل داشته باشید یا تمام لغات را حفظ باشید. یک مطالعه سریع و تند از متن داشته و سعی کنید مغهوم اصلی متن را متوجه شوید.
  • به لغاتی که معنی آن را نمی‌دانید، توجه نکنید.
  • به جای توجه به معنای لغت به معنای جمله در متن توجه کنید.
  • مترادف‌ها و متضادهای لغات را با دقت بیشتری مطالعه کنید.
  • سعی کنید در دوران مطالعه زبان برای کنکور، انگلیسی فکر کنید. انگلیسی معنی کنید، انگلیسی بخوانید و از دیکشنری انگلیسی برای مطالعه لغات استفاده نمایید.
  •  در دوران کنکور هدفمند درس بخوانید. به جای خواندن روزنامه‌وار متن‌ها، بررسی کنید هدف نویسنده چیست و لغات کلیدی آن کدام است؟

چگونه درک مطلب زبان انگلیسی کنکور را بخوانیم؟ و زبان کنکور را 100 بزنیم

خلاصه‌ای از نکات تست زنی زبان انگلیسی و رعایت آن در سوالات کنکور

در مورد هر 4 بخش زبان انگلیسی کنکور توضیحات و نکات بسیار کاربردی به شما دادیم تا 100 زدن زبان انگلیسی کنکور دور از دسترس یا دستاوردی غیرممکن برای‌تان نباشد. در ادامه یک جمع‌بندی و خلاصه از نکات تست زنی زبان انگلیسی کنکور می‌خوانید.

  •  مرتب آزمون های مشابه کنکور و آزمون‌های کنکورهای گذشته را استفاده کنید.
  •  از تست‌های طبقه بندی شده موضوعی استفاده نکنید.
  •  برای تست زدن سوالات را به صورت درهم (تالیفی، کنکوری، سخت و آسان) جواب دهید.
  •  زمان را در نظر بگیرید.
  • آزمون‌های مختلف را حل کنید تا نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. مثلا بررسی کنید در گرامر ضعیف هستید یا در بخش لغات  و برای رفع مشکالات زمان بگذارید.
  •  در انتهای هر آزمونی که از خود می‌گیرید بهتر است کلمات ناآشنا و جدید را یادداشت کنید تا در حین مطالعه آنها را مرور کنید.
  • در سوالات مربوط به درک مطلب بهتر است متن کلی را به روش تندخوانی مطالعه کرده و زیر نکات مهم خط بکشید.
  • در سوالات مربوط به گرامر گزینه‌هایی را انتخاب کنید که از ساختار گرامری ساده‌ای برخوردارند.
  • در صورت تمایل از بهترین کتاب ریدینگ و کلوز تست برای تمرین بیشتر استفاده کنید. (منابع معتبر و مورد تایید معلم)

 یک نکته خاص هم در مورد سوالات گرامری وجود دارد. گزینه‌هایی که ساختار گرامری پیچیده‌ای دارند احتمال اشتباه بودن آن‌ها بالا است. این نوع سوالات برای منحرف کردن ذهن شما در جلسه آزمون طراحی می‌شوند.

پاسخ قطعی به “چگونه زبان را 100 بزنیم” با خدمات آموزشی مختلف استادبانک

در این مقاله با توضیح هر 4 بخش گرامر، واژگان، کلوز تست و درک مطلب، سعی کردیم به دغدغه و سوال “چگونه زبان را 100 بزنیم” داوطلبین پاسخ دهیم. دانش‌آموزی که به دنبال جواب این سوال است، پشتوانه‌ی علمی و تلاش بالایی دارد. صد زدن زبان کنکور دور از انتظار نیست و شما می‌توانید با کمک اساتید برجسته، بهترین کتاب زبان انگلیسی کنکور و تمرین و تکرار به این هدف برسید.

استادبانک هم در مسیر یادگیری زبان انگلیسی کنکور با امکانات آموزشی مختلف در کنار شما است. برترین اساتید تدریس خصوصی استادبانک به دو صورت آنلاین و حضوری، مقالات آموزشی، مشاوره تحصیلی، گام‌به‌گام، نمونه سوالات کنکور و اپلیکیشن آموزشی استادبانک در دسترس دانش‌آموزان سراسر کشور قرار دارند.

اگر برای انتخاب معلم خصوصی به راهنمایی نیاز دارید یا در صورت داشتن هرگونه مشکل یا سوال با شماره 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک، آماده‌ی پاسخگویی به سوالات و نظرات شما کاربران عزیز است.