روش مطالعه کنکور تجربیروش مطالعه کنکور ریاضیمشاوره تحصیلی کنکور

روش مطالعه فیزیک کنکور و امتحان | برای رشته‌های ریاضی و تجربی

ملیحه فراهانی نویسنده
2783 0
09 شهریور 1401
روش مطالعه فیزیک کنکور کنکور و امتحان

فیزیک یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دروس دوره متوسطه و آزمون کنکور است و در هر دو رشته ریاضی فیزیک و تجربی اهمیت بسیار بالایی دارد. از این رو روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور نیز متفاوت از سایر درس‌هاست. اگر بیشتر درس‌های دوره متوسطه بر مبنای حفظ کردن هستند یا درس ریاضی با یادگیری روابط و محاسبات برای حل مسائل پیش می‌رود، در فیزیک علاوه بر حفظ‌ فرمول‌ها و یادگیری نحوه محاسبات، از نظر مفهومی نیز به درک کاملی از قوانین فیزیک برسید تا قادر به حل تمرین‌های آن باشید.

بنابراین همان طور که در ابتدا اشاره شد، روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور مخصوص به خود است و بهتر است دانش‌آموز با بهره‌گیری از مشاوره تحصیلی توسط یک مشاور مجرب تحصیلی، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای درس فیزیک داشته باشد.مشاوره کنکور استادبانک

اهمیت یادگیری روش مطالعه فیزیک کنکور

در آزمون کنکور، درس فیزیک با ضریب 4 برای دانش آموزان ریاضی و ضریب 3 برای دانش آموزان تجربی از کلیدی‌ترین دروس برای موفقیت در آزمون محسوب می‌شود. با وجود پیچیدگی‌های درس فیزیک، گاهی دانش‌آموزان نمی‌توانند به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند و به همین خاطر در یادگیری‌ نیز دچار مشکل می‌شوند. از مهم‌ترین دلایل عدم علاقه بعضی از دانش آموزان به درس فیزیک، می‌توان به نبود تمرکز حین کلاس، روش تدریس اشتباه و ناکافی معلم، ضعف پایه‌ی تحصیلی و اشکالات حل‌نشده در علوم متوسطه اول اشاره کرد. بنابراین برای موفقیت در یادگیری درس فیزیک، باید از همان ابتدا با برنامه‌ریزی درست و استاندارد پیش بروید و در صورت لزوم از معلم خصوصی فیزیک کنکور برای رفع اشکالات پایه‌ای خود و بهبود روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور کمک بگیرید.

برای مطالعه صحیح فیزیک کنکور باید:

  • کتاب درسی را کاملا مطالعه کنید.
  • تمام مثال‌های حل شده را بررسی و چندین بار حل کنید.
  • مثال‌ها و تمرینات حل‌نشده را حتما بخوانید.

حتی اگر برای حل تمرینات از کتاب‌های کمک آموزشی که در آن راه حل تمرینات وجود دارد هم استفاده کنید، مشکلی ندارد(البته  به شرط این که مفهوم سوال را به خوبی متوجه شده باشید). زیرا بعضی از سوالات کتاب فیزیک بسیار سخت است و دانش‌آموزان بعد از حل کردن سوالات ممکن است به درستی جواب‌هایشان شک داشته باشند یا اساسا با خواندن راه حل‌ها به درک درست‌تری از سوال می‌رسند.

در هر صورت سوالات و مثال‌های کتاب درسی همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند و به طور مثال در کنکور سال 1399 چند نمونه از سوالات امتحان دقیقا از کتاب درسی انتخاب شده بود که نشان می‌دهد باید این سوالات را با دقت فراوان مطالعه کرد.

معلم خصوصی فیزیک کنکور

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور تجربی

اگرچه مباحث مطرح‌شده در درس فیزیک تجربی با فیزیک ریاضی در مجموع یکسان است، اما در جزییات کمی با همدیگر متفاوت هستند و درس‌هایی در فیزیک تجربی وجود دارند که نسبت به فیزیک ریاضی خلاصه‌تر بیان شده است. این گونه تفاوت‌ها میان درس‌های مشترک البته محدود به درس فیزیک نیست و شامل بعضی دروس دیگر نیز می‌شود. به همین خاطر روش مطالعه کنکور تجربی متفاوت است و فیزیک تجربی نیز از این امر پیروی می‌کند.

از آن جا که در فیزیک تجربی- به خصوص در فیزیک یازدهم و دوازدهم تجربی- مباحث کمی فشرده‌تر مطرح شده است، بنابراین اندکی از میزان سخت‌بودن سوالات کنکور فیزیک تجربی نیز کاسته می‌شود و این را می‌توان با بررسی سوالات کنکور تجربی سال‌های گذشته مشاهده کرد. یک نکته مهم در این میان وجود دارد و آن هم این است که داوطلبان کنکور تجربی حتما و تنها از نمونه سوالات فیزیک تجربی برای تمرین استفاده کنند و با توجه به مدیریت زمان داوطلب برای تست زدن، حل تمرینات فیزیک کنکور ریاضی ضروری نیست.

روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور ریاضی

به طور کلی روش مطالعه کنکور ریاضی بر دو اصل کلیدی استوار است: فهم سوال و تمرین زیاد. این اصول به خصوص در دروس ریاضی، فیزیک و شیمی بیشتر از بقیه خود را نشان می‌دهد. با وجود گسترده‌تربودن مباحث فیزیک در رشته ریاضی فیزیک و سخت‌ترشدن سوالات کنکور آن، صرفا با تمرین زیاد و حفظ‌کردن به موفقیت نمی‌رسید. بلکه باید مفهوم درس فیزیک را خوب یاد بگیرید و برای این مسئله، باز هم به کتاب درسی فیزیک برمی‌گردیم. بسیاری از سوال‌های مفهومی و صحیح-غلط کنکور دقیقاً و عیناً بر مبنای متن کتاب درسی هستند. پس خواندن کامل و با دقت کتاب درسی بسیار مهم است.

چگونه روش تست‌زنی در فیزیک کنکور را یاد بگیریم

چگونه روش تست‌زنی در فیزیک کنکور را یاد بگیریم

برای آن که در تست زنی فیزیک کنکور موفق شوید، ابتدا بهتر است از تست‌های ساده شروع کرده و سپس به سمت تست‌های سخت‌تر حرکت کنید. وقتی یک تست را به خوبی متوجه نمی‌شوید، به کتاب برگردید و همان مبحث را دوباره بخوانید و از کتاب‌های کمک درسی نیز کمک بگیرید تا مفهوم آن به خوبی برایتان قابل درک شود.

بعضی از تست‌های کنکور سوال‌هایی هستند که شبیه آن در متن کتاب درسی نیست یا مفهوم آن بسیار سخت‌تر است. در حقیقت این سوالات تلفیقی از چند سوال یا مفاهیم مختلف به شمار می‌آید. به همین دلیل با این که کتاب درسی منبع اصلی کنکور است، اما به تنهایی کفایت نمی‌کند و شما باید بتوانید تست‌های سخت‌تر و مفاهیم پیچیده‌تر را نیز یاد بگیرید.

هنگام حل یک تست با سه گروه سوال روبرو می‌شوید:

  1. راه حل را کاملا بلد هستید و پاسخ درست را می‌یابید.
  2. برای حل سوال تا نیمه‌ی مسیر پیش می‌روید، اما به جواب نهایی نمی‌رسید.
  3. برای حل تست هیچ ایده‌ای ندارید.

بعد از این که تست را خواندید، اگر جواب را بلد نیستید، با مطالعه و تمرین جواب درست را بیابید و تا انتهای کتاب پیش بروید. توجه کنید که هیچوقت جواب درست را در کتاب تست خود علامت نزنید، زیرا با این کار همواره جواب درست را می‌دانید و از سختی تمرین دوباره کاسته می‌شود.

بهتر است سه مدل علامت در نظر بگیرید، مثلاً دایره، ضربدر و مربع. در کنار تست‌های گروه اول با مداد یک دایره بزنید، اگر نکته مهمی درون تست هست که فکر می‌کنید مرور دوباره‌ی تست برایتان مفید واقع می‌شود، یک نقطه هم کنار دایره‌‌ی خود بگذارید. کنار تست‌های نوع دوم ضربدر و کنار تست‌های نوع سوم مربع بکشید. این کار کمک می‌کند یک کتاب تست را چندبار و به طور کامل نخوانید، بلکه در خوانش دور دوم تنها تست‌هایی که نیاز به مرور دوباره دارند را بررسی کنید.

در دور دوم به سراغ سوالاتی که دایره و نقطه دارند بروید؛ یعنی سوالاتی که حل کرده‌اید، اما نکات کلیدی داشتند و ترجیح داده‌اید دوباره آن‌ها را مطالعه کنید. سپس سوالاتی که ضربدر دارند را بخوانید؛ یعنی سوالات متوسط و دست آخر هم سوالات مربع‌دار را تمرین کنید.

شما در دوره‌ی دوم و سوم متوجه می‌شوید چقدر پیشرفت کرده‌اید. توجه داشته باشید که علامت‌ها را با مداد بزنید و در دور دوم و سوم علامت‌های قبلی را پاک کرده و علامت‌های جدید بزنید، بدین صورت خواهید دید که تعداد سوالات ضربدر و مربع‌‌دار کمتر و کمتر می‌شود.

با بررسی روش مطالعه رتبه های برتر کنکور، مشاهده می‌کنید که بسیاری از آن‌ها از این روش برای موفقیت استفاده کرده‌اند. بنابراین با وجود آن که در ظاهر این روش سخت و زمان‌بر به نظر می‌رسد، اما در درازمدت می‌تواند به شما کمک کند تا در حل تمرینات بهتر شوید.

نکات مهم در روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور

نکات موثر در یادگیری بهتر فیزیک امتحان و کنکور

آموزش صحیح و اصولی اولین و مهم‌ترین نکته در یادگیری درس فیزیک است. بدون یادگیری درست فرمول‌ها و مباحث تحلیلی فیزیک، به سختی می‌توان از پس سوال تحلیلی و محاسباتی فیزیک برآمد. با بررسی سوالات سال‌های اخیر امتحانات نهایی مدارس و همچنین کنکور متوجه خواهید شد که بیشتر سوالات درس فیزیک از بخش محاسباتی و تحلیلی فیزیک می‌آید تا بخش‌های حفظی.

بنابراین با توجه به دسته بندی سوالات، مهم‌ترین نکته یادگیری صحیح فرمول‌ها و قواعد فیزیک است و اگر برای فهم این قواعد کلاس‌های مدرسه کافی نیست، یک معلم خصوصی فیزیک می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. بنابراین در یادگیری بهتر فیزیک به خصوص برای آزمون کنکور، میزان تاثیر کلاس کنکور را دست کم نگیرید.

اما یک نکته مهم دیگر در مورد مطالعه فیزیک، حل تمرین از اصلی‌ترین بخش‌های یادگیری درس فیزیک است. برای تسلط در حل سوالات متنوع امتحانی و کنکور در درس فیزیک، باید مرتب و پیوسته سوال حل کنید و البته این سه مورد را در نظر بگیرید:

  1. کتابی را انتخاب کنید که سوالاتش متناسب با سطح یادگیری شما باشد؛ یعنی شامل سه سطح ساده، متوسطه و دشوار که در حل تمرین بر اساس سختی سوالات به صورت پلکانی پیش بروید.
  2. اگر پایه درسی ضعیفی دارید، برای افزایش انگیزه بهتر است از سوالات حفظی و ساده‌تر کتاب شروع کنید تا این گونه با مباحث بیشتر آشنا شوید.
  3. اگر در درس فیزیک خیلی ضعیف هستید، حتما با مشورت استاد فیزیک خود یک برنامه پیوسته داشته باشید و به طور روزانه تعدادی سوال پیوسته حل کنید تا ذهنتان متمرکز به یادگیری شود و قدرت تجزیه و تحلیل را داشته باشید.

نکته مهم دیگر در یادگیری بهتر فیزیک امتحان و کنکور، اطلاع از مباحث مهم و کاربردی درس فیزیک است. با توجه به زمان محدود دانش‌آموز روزهای باقی‌مانده امتحان یا کنکور، او باید با مدیریت زمان وقت بیشتری روی این مباحث بگذارد. در این مورد باز هم نقش معلم فیزیک اهمیت زیادی دارد و فراموش نکنید که لزوما نباید به آن چه در مدرسه یاد می‌گیرید، اکتفا کنید و در صورت نیاز به یادگیری بیشتر، همواره می‌توانید از یک معلم خصوصی درس فیزیک استفاده کنید.

بهترین روش خلاصه نویسی فیزیک

با توجه به حجم بالای دروس و زمان فشرده دانش‌آموز در دوره امتحانات نهایی یا آزمون کنکور، خلاصه نویسی دروس یک امر اجتناب‌ناپذیر است. اما چگونه خلاصه نویسی کنیم؟

همان طور که پیشتر اشاره شد، فیزیک یک درس مفهومی و محاسباتی است و برخی از مفاهیم را تنها در حل سوال متوجه می‌شوید. بنابراین تنها نوشتن فرمول نمی‌تواند برای خلاصه نویسی فیزیک کافی باشد و بهتر است در یادداشت برداری خود در کنار رابطه‌ای که می‌نویسید، یک تست مربوط به آن مبحث را نیز همراه با پاسخ بنویسید.

فیزیک از جمله درس‌هایی است که بسیاری از دانش‌آموزان تمایل به حذف برخی مباحث آن دارند تا در زمان باقی‌مانده به بخش‌های مهم‌تر برسند. البته حذف مبحث همیشه هم بد نیست، اما به دو شرط:

  1. اگر قرار است مبحثی را حذف کنید، حتما با مشورت معلم فیزیک کنکور این کار را انجام دهید.
  2. حذف مبحث به معنای کاملا بی‌خیال شدن آن نیست، بلکه بدین معناست که در اولویت شما نیست. بنابراین اگر بتوانید از نظر زمانی به مباحث دیگر برسید، می‌توانید در زمان باقیمانده به سراغ مباحث حذف‌شده برگردید.

شاید از خودتان بپرسید که چرا باید از مبحث حذف شده تست بزنید؟ دلیل آن غیرقابل پیش‌بینی بودن تست‌های فیزیک است. این احتمال همواره وجود دارد سوالی که از یک مبحث مطرح می‌شود، سوال آسانی باشد یا شاید مباحث با هم ترکیب شده باشند. پس در واقع چیزی به عنوان حذف صددرصد در درس فیزیک وجود ندارد.

بهترین روش خلاصه نویسی فیزیک و اهمیت آن در مطالعه فیزیک برای امتحان و کنکور

چگونه درس فیزیک را یاد بگیریم؟

اول از همه باید یک بازه زمانی بیست دقیقه‌ای را به پیش خوانی درس فیزیک اختصاص دهیم. بهتر است پیش خوانی را از روی یک خلاصه از پیش نوشته شده انجام شود. برای دسترسی به خلاصه‌ها، می‌توانید از منابع معتبر در اینترنت و یا کتب آماده استفاده کنید تا وقتی سر کلاس حاضر می‌شوید، یک ذهنیت نسبی درباره موضوع درس داشته باشید.

در هنگام درس‌دادن معلم باید سراپا گوش باشید. بهتر است قبل از درس دادن به کلاس، تمام فرمول‌های کلیدی هر مبحث را گردآوری کنید. اگر با دید کامل نسبت به این فرمول‌ها سر کلاس حاضر شوید، خواهید دید که حتی این فرمول‌ها هم نیازی به حفظ کردن ندارند. شما در دوران دبیرستان به اندازه کافی درس حفظی دارید، پس سعی کنید تا جای  ممکن مطالب را بفهمید. اگر به جای حفظ کردن فرمول‌ها را بفهمید، هم بهتر از پس سوالات برمی‌آیید و هم کار حفظ کردن مطالب سایر دروس راحت‌تر می‌شود.

یک نکته مهم را باید در نظر گرفت و آن هم این است که منظور از پیش خوانی در هر درسی، یادگیری صد در صد آن نیست. پیش خوانی، یعنی این که بدانید کلیت مبحث درباره چه موضوعی است. برای این کار باید تیتر‌های هر فصل را بررسی کنید. پس از بررسی تیترها، عناوین مرتبط را پیدا کرده و طوری علامت بزنید که ارتباطشان مشخص باشد.

بعد از مشخص‌شدن شکل ارتباط عنوان‌های هر فصل، مقدمه هر پاراگراف عنوان‌ها را به ترتیب ارتباط بخوانید. با این کار کلیت کتاب برایتان روشن می‌شود. بعد از این که کلیت فصل را خواندید، باید سراغ فرمول‌های اصلی بروید و پس از مطالعه، کنار یکدیگر یادداشت کنید.

زمانی که سر کلاس هستید، باید دست به قلم شوید و شروع به نت‌برداری کنید. نت‌برداری، بخش جدانشدنی روش مطالعه فیزیک است(البته جزوه‌نویسی را با نت‌برداری یکسان در نظر نگیرید). سعی کنید از هر نمونه سوالی که استاد فیزیک حل می‎کند، نکات کلیدی‌اش را یادداشت کنید. اگر جایی از سوالات یا روش حل برایتان مبهم بود، حتما آن را با استاد خود در میان بگذارید.

استادبانک، مرجع جامع آموزش خصوصی فیزیک

استادبانک به عنوان مرجع جامع آموزش خصوصی درس فیزیک می‌تواند در یادگیری بیشتر و بهتر درس فیزیک برای امتحان نهایی و کنکور موثر باشد. شما می‌توانید با بهره‌مندی از تدریس خصوصی استادبانک و انتخاب استاد خصوصی درس فیزیک، در جهت رفع مشکلات و اصلاح روش مطالعه فیزیک کنکور برای امتحان و کنکور قدم بردارید. از این رو می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از خدمات استادبانک با شماره پشتیبانی 91005343 – 021 تماس بگیرید.

چرا مطالعه فیزیک کنکور اهمیت دارد؟

با توجه به ضریب بالای درس فیزیک در کنکور ریاضی و تجربی، برای موفقیت در کنکور باید حتما برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای مطالعه فیزیک کنکور داشت.

آیا تفاوتی بین فیزیک تجربی با فیزیک ریاضی وجود دارد؟

در مجموع مباحث مطرح‌شده در فیزیک تجربی با فیزیک ریاضی یکسان است. اما در برخی بخش‌ها، جزییات بیشتری در فیزیک ریاضی وجود دارد و در فیزیک تجربی به صورت خلاصه‌تر بیان شده است.

اگر در یادگیری درس فیزیک ضعف داریم، باید چه کاری انجام دهیم؟

در صورت ضعف یادگیری یا برنامه‌ریزی برای درس فیزیک، حتما از یک استاد خصوصی فیزیک کمک  بگیرید.

آیا می‌توانیم از کتاب‌های حل تمرین فیزیک برای یادگیری استفاده کنیم؟

از آن جا که بخش عمده‌ای از نکات مفهومی فیزیک در پاسخ سوالات و مسائل نهفته است، بنابراین استفاده از کتاب‌های حل تمرین فیزیک در صورتی که تنها برای یادگیری استفاده شود، ایرادی ندارد.