روش مطالعه کنکور انسانیروش مطالعه کنکور تجربیروش مطالعه کنکور ریاضی

نکات تست زنی کنکور و آزمون‌های دیگر + بهترین فنون تست زنی

ملیحه فراهانی نویسنده
8803 40
20 خرداد 1402
نکات تست زنی کنکور و آزمون‌های دیگر + بهترین فنون تست زنی

تست، آزمون دقت و سرعت است. دانش‌آموز برای موفقیت در کنکور و دیگر آژمون‌های تستی یا چهارگزینه‌ای، نیاز به روش حل و رعایت تکنیک‌های خاصی دارد و باید نکات تست زنی را بداند. نکات و فنون تست زنی، با اینکه چندان پیچده نیستند، ولی تاثیر بسیار خوبی روی فرآیند پاسخ‌دادن به سوالات و سرعت عمل دانش‌آموز می‌گذارند.

به هر حال، همه‌ی دانش‌آموزان در سال‌های تحصیلی، دروس را به صورت تشریحی مطالعه می‌کنند و کمتر روی حل تست تمرکز دارند. به همین دلیل در این مقاله‌ی مشاوره تحصیلی مجله‌ی آموزشی استادبانک به سراغ موضوع بااهمیت فنون تست زنی رفتیم. در ادامه، مهم‌ترین نکات تستی زنی را توضیح می‌دهیم و سپس 4 تا از کاربردی‌ترین فنون تست زنی را به شما معرفی می‌کنیم. همه‌ی این نکات و تکنیک‌های تست‌زنی، مناسب کنکور و دیگر آزمون‌های چهارگزینه‌ای است.

تسلط روی نکات تستی زنی کنکور و آزمون‌ها با کمک مشاور تحصیلی

طراحی سوالات تستی از نظر محتوایی و آموزشی، کاملا متفاوت از سوالات تشریحی است. پایه و مبنای این‌گونه از امتحانات، ارزیابی همزمان عمق یادگیری دانش‌آموز و سرعت‌عمل است. آزمون تستی که معمولا با محدودیت زمانی خاصی به ازای هر سوال برگزار می‌شود، چالشی جدی برای دانش‌آموز است. حل تست با حل یک مسئله متفاوت است و دانش‌آموز نباید رویکردی یکسان نسبت به این دو دسته سوال داشته باشد.

به همین دلیل است که دانستن نکات تست زنی و تکنیک‌های مختلف، یک مهارت ارزشمند و بسیار ویژه محسوب می‌شود. برای رسیدن به این مهارت، پیشنهاد می‌شود دانش‌آموز از مشاور تحصیلی کنکور و دیگر آژمون‌های تستی کمک بگیرد. مشاور، فردی متخصص و کاربلد است که باتوجه به نوع آزمون، انواع تکنیک های تست زنی را توضیح می‌دهد و نکات لازم را یادآوری می‌کند.

این مسئله برای داوطلبین کنکور اهمیت بیشتری دارد و آن‌ها باید روی نکات تست زنی تسلط داشته باشند. داشتن مشاوری باتجربه، کمکی بزرگ است تا در مدت‌زمانی مناسب به مهارتی کاربردی تسلط پیدا کنند. سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک، مجموعه‌ای از برترین مشاورین تحصیلی کنکور و دیگر آژمون‌ها را در دسترس دانش‌آموزان سراسر کشور قرار داده است.مشاوره تحصیلی استادبانک

مهم‌ترین نکات تست زنی؛ جزئیاتی که باید در آزمون‌های تستی بدانید!

پاسخگویی به سوالات تستی، اگر همراه با دقت و سرعت نباشد، به راحتی تبدیل به مشکلی بزرگ می‌شود که دانش‌آموز را کلافه می‌کند. برخلاف تصور اولیه، گاهی حتی سوالات ساده‌ی تستی نیز، داوطلب را فریب می‌دهند و او را به اشتباه می‌اندازند. نکته در این است که در بسیاری از مواقع، بی‌دقتی دلیل اشتباه کردن دانش‌آموز است. در هر صورت، فضای امتحانات تستی همیشه، سنگین‌تر از امتحانات تشریحی است و معمولا این نوع از آزمون‌ها برای اهداف بزرگ‌تری طراحی می‌شود.

در ادامه به مهم‌ترین نکات تست زنی کنکور و دیگر آزمون‌های تستی اشاره می‌کنیم که رعایت آن‌ها، ضریب خطای دانش‌آموز را کاهش می‌دهند:

1.داشتن شک بین دو گزینه

اگر در حل سوالات تستی بین دو گزینه شک کردید، به هیچ وجه آن تست را کنار نگذارید. زیرا احتمال درست بودن یکی از گزینه‌ها براساس احتمالات 50 درصد است. در واقع، شک خود را مانند یک راهنما در نظر بگیرید که دو گزینه‌ی دیگر را حذف کرده است و دو گزینه را پیش‌روی شما قرار داده است. از این فرصت استفاده کنید و با تمرکز و حضور ذهن، بهترین پاسخ را انتخاب نمایید.

2.وجود دو گزینه متناقض در یک تست

این نکته را باید در ادامه‌ی نکته تست زنی مورد قبل دانست. اگر در تستی دو گزینه مخالف و متناقض وجود داشته باشد، به احتمال 80 درصد پاسخ در یکی از این دو گزینه است. بنابراین نیازی نیست روی گزینه‌های دیگر وقت بگذارید. بنابراین، زمانی که بین دو گزینه شک دارید یا دو گزینه متناقض را پیدا کردید، تمرکزتان را روی همین گزینه‌ها بگذارید تا به پاسخ صحیح برسید. یکی از ساده، اما کاربردی‌ترین نکات تست زنی است.

3.وجود دو گزینه مشابه در یک تست

برخلاف دو مورد قبلی، با کمک این نکته می‌توان، دو گزینه را حذف کرد تا شانس پاسخگویی به 50 درصد برسد. اگر دو گزینه از نظر معنایی مشابه یکدیگر بودند یا هر دو یک معنا را می‌رساندند، مطمئن باشید پاسخ این دو گزینه نیست. زیرا همه‌ی تست ها تنها یک جواب دارد.

توجه کنید که رعایت این نکات فقط مربوط به حل تست و گرفتن نمره سوال نمی‎‌شود و ارتباط مستقیمی با مدیریت زمان کنکور یا دیگر آزمون‌های تستی دارد.

4.خطاهای چشمی در هنگام خواندن گزینه‌ها

بعضی از طراحان سوال سعی می‌کنند، پاسخ‌های گزینه‌ای شبیه به هم را در گزینه‌ها مطرح کنند. یعنی از کلماتی استفاده می‌کنند که از نظر ظاهری مشابه یکدیگر هستند. بنابراین به جملات، منفی‌و‌مثبت بودن فعل‌ها و شکل اعداد بسیار دقت کنید. این یکی از نکات تست زنی یه ظاهر ساده‌ای است که بسیاری از داوطلبین آن را نادیده می‌گیرند.

جلسات آزمون‌های تستی، همراه با استرس است و بهترین دانش‌آموزان نیز، اندکی اضطراب را دارند. زمانی هم که این استرس وجود داشته باشد، شانس عدم تمرکز و خطاکردن بالا می‌رود. به همین دلیل، به صورت‌مسئله دقت کنید و سوالات را خوب بخوانید.

5.راه‌حل‌های طولانی برای حل تست

در سوالات کنکور، درس هایی مثل ریاضی، فیزیک و شیمی که مسئله زیاد دارند، معمولا نیازی به راه‌حل‌های طولانی نیست. بنابراین هنگام حل این گونه سوالات اگر درگیر راه‌حل‌های طولانی شده اید، متوجه باشید که از گزینه درست غافل شده‌اید، زیرا در طرح تست‌های کنکور از سوال‌هایی با راه‌حل‌های طولانی استفاده نمی‌کنند.

برای اینکه روی این موضوع تسلط پیدا کنید، باید حل تست کافی داشته باشید. توانایی تشخیص بهترین راه‌حل برای انواع سوالات با تمرین و تکرار به دست می‌آید و راز موفقیت در کنکور و دیگر آزمون‌های تستی است.

فنون تست زنی کنکور و نکات تست زنی

توضیح 4 فن از فنون تست زنی کنکور و آزمون‌های تستی

تکنیک‌ های تست زنی مختلفی را می‌توان برای یک آزمون در نظر گرفت. حتی هر دانش‌آموز باتوجه به توانایی و عادات مطالعه‌ی خود می‌تواند روش تست زنی منحصربه‌فردش را داشته باشد. اما برخی از نکات تست زنی و فنون وجود دارند که برای هر آزمون و دانش‌آموزی کاربردی هستند. مشاورین و معلمین نیز این روش‌ها را پیشنهاد می‌دهند و معمولا به داوطلبین کنکور توصیه می‌کنند تا در دوران جمع بندی کنکور و آماده‌سازی برای آزمون، روی این فنون تسلط پیدا کنند. در ادامه 4 تا از بهترین فنون تست زنی کنکور و دیگر آزمون‌های تستی را بررسی می‌کنیم:

1.تکنیک ضربدر و منها؛ یکی از رایج‌ترین فنون تستی زنی 

طبیعی است که سطح همه‌ی سوالات یک آزمون یکسان نیست و طراحان انواع تست‌های ساده، متوسط و سخت را برای داوطلبین در نظر می‌گیرند. بنابراین شما نیز باید رویکردی مشخص و مشابه داشته باشید. فن ضربدر و منها، تکنیکی است که در طول آزمون تستی می‌توانید از آن استفاده کنید و راندمان خود را بالا ببرید. برای استفاده از این روش تست زنی، ابتدا فقط سوالاتی را که پاسخ آن‌ها را در زمانی اندک و مناسب بلد هستید، با تمرکز پاسخ می‌دهید و نسبت به سوالات این رویکرد را در پیش می‌گیرید:

  • کنار سوالات وقت‌گیر و سوال‌هایی که اگر برای آ‌ن‌ها وقت بگذارید به جواب درست می‌رسید، علامت ضربدر را بگذارید. (در واقع این سوالات را بلدید، ولی حل آن‌ها زمان‌گیر است)
  • در سمت دیگر، کنار سوالاتی که پاسخ آنها را نمی‌دانید و بلد نیستید، علامت منها را بگذارید. در پایان آزمون اگر وقت اضافه داشتید به سراغ سوال‌هایی که علامت ضربدر گذاشته‌اید، بروید و برای حل آن‌ها تلاش کنید.

به این تریتب، می‌توان استفاده‌ی بهینه‌تری از زمان آزمون داشت و به بهترین شکل از انرژی ذهن و تمرکز بهره برد. در هر صورت، پاسخ‌گویی براساس دانش شما، مهم‌ترین هدف در جلسه آزمون است و در ابتدا باید مطمئن شوید، آنچه را که بلد بودید در برگه پاسخ پیاده کردید.

2.تکنیک زمان نقصانی

در این روش، باید برای هر درس زمانی را ذخیره کنید. برای مثال درس زمین‌شناسی از کنکور رشته تجربی را در نظر بگیرد. این درس 15 دقیقه زمان دارد که در این روش باید پس از 12 دقیقه آن را رها کنید و به سراغ درس بعدی دفترچه‌ی آزمون بروید. به این ترتیب، در انتهای آزمون چند زمان ذخیره‌شده دارید که باتوجه به اولویت‌تان می‌تواند از آن استفاده کنید.

نکات تستی زنی کنکور و آزمون‌ها

3.تکنیک استراتژی بازگشت

سومین فن از فنون تست زنی، مکمل تکنیک زمان نقصانی است. در این روش، هر دانش‌آموز باتوجه به نیاز و هدفش از زمان ذخیره‌شده در تکنیک زمان نقصانی، استفاده می‌کند. باید توجه دانش که روش بهره بردن از این فن، کاملا متفاوت است و حتی دو دانش‌آموز نیز شبیه هم تصمیم نمی‌گیرند.

عملکرد دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی، میزان تسلط روی دروس، توانایی، نوع درس و میزان تمرکز می‌تواند روی انتخاب استراتژی بازگشت تاثیر بگذارد. بنابراین، اینکه چه عملکردی تا روز آزمون داشته باشید نیز، روی استفاد از فنون و نکات تست زنی اثر دارد.

4.تکنیک دو خودکار

در ابتدا تست‌ها را با یک رنگ خودکار و با در نظر گرفتن زمان مشخص آن‌ها را حل کنید. در اینجا هدف ما تنظیم زمان و ارزیابی خودمان است. در مرحله بعد همان تست‌ها را بدون در نظر گرفتن زمان، با خودکار رنگ دیگر حل کنید. در این مرحله هدف ما آموزشی است و اینکه ما با آرامش و بدون محدودیت زمانی فقط روی حل تست تمرکز داشته باشیم.

این 4 فن از فنون تست زنی، زمانی اثرگذار هستند که قبل از جاضر شدن در جلسه آزمون، خوب درس خوانده باشید. داشتن نظم و مدیریت زمان برای درس خواندن، نیازهای اصلی موفقیت در هر آزمون و امتحانی است و دانش‌آموز باید با کمک والدین، معلمین خصوصی و مشاورین مسیر تحصیلی را با دقت طی کنید و سپس برای روز آزمون نیز آماده شود.

خدمات آموزشی استادبانک، همراه شما برای موفقیت در کنکور و دیگر آزمون‌های تستی

برخی از دانش‌آموزان، با اینکه تسلط کافی روی مفاهیم و مباحث درسی دارند، اما برای حل تست دچار دردسر می‌شوند. تست زدن باتوجه به شکل این نوع از سوالات، نیاز به مهارت کافی دارد. در کنار مطالعه‌ی عمیق و تمرین و تکرار، باید برخی از نکات و تکنیک‌ها نیز رعایت شود. در این مقاله مهم‌ترین نکات تست زنی و کاربردی‌ترین فنون را برای شما توصیح دادیم.

سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک، خدمات آموزشی مختلفی را با هدف کمک به دانش‌آموزان سراسر کشور آماده کرده است. جمعی از برترین اساتید تدریس خصوصی استادبانک در کنار برترین مشاورین تحصلیی، مجموعه مقالات برنامه‌ریزی درسی و روش مطالعه، بسته‌های معلم خصوصی، بانک نمونه سوالات کنکور و امتحانی و اپلیکیشن استادبانک در دسترس دانش‌آموزان، والدین و معلمین قرار دارد.

اگر شما کاربران عزیز برای انتخاب معلم خصوصی یا مشاورین تحصیلی نیاز به راهنمایی دارید یا در صورت وجود هرگونه مشکل، می‌توانید با شماره 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک، آماده‌ی پاسخگویی به شما عزیزان است.

نکات تست زنی کنکور با دیگر آزمون‌ها متفاوت است؟

برخی از نکات تست زنی، میان و کنکور و دیگر آزمون‌های تستی مشترک است و داوطلبین باید آن‌ها را رعایت کنند. در این مقاله به مهم‌ترین نکات تستی کنکور و دیگر آزمون‌های تستی اشاره شده است.

فنون تست زنی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

در این مقاله 4 فن اصلی از فنون تست زنی کنکور و دیگر آزمون‌های تستی را بررسی کردیم. که تکنیک های تست زنی، مهم‌ترین روش‌های حل تست هستند و سرعت عمل دانش‌آموز را بالا می‌برند.

چونه روی فنون تست زنی مسلط شویم؟

بهتر است از مشاور تحصیلی برای تسلط روی فنون تست زنی و یادگیری نکات تست زنی کمک بگیرید. در غیر صورت از معلم خصوصی خود مراجعه کنید.