آموزش زبان

چطور فرزندم را به زبان علاقه ‌مند کنم؟

ملیحه فراهانی نویسنده
1969 0
27 دی 1399
چطور فرزندم را به زبان علاقه مند کنم؟

یادگیری زبان انگلیسی در سنین کودکی و نوجوانی اهمیت زیادی دارد اما اغلب اوقات فرزندان ما از این اهمیت آگاهی ندارند و علاقه زیادی به یادگیری زبان از خودشان نشان نمی‌دهند. همیشه عواملی هستند که باعث دلزدگی و بی‌علاقگی فرزندان ما از زبان انگلیسی می‌شوند. این‌ها چه عواملی هستند و چطور فرزندم را به زبان علاقه‌مند کنم؟

بهتر است اول از همه عواملی که باعث بی‌ علاقگی به زبان در کودکان و نوجوانان می‌شود را ریشه‌یابی کنیم، سپس راه حل هایی را برای ایجاد علاقه به زبان به تفکیک رده سنی معرفی کنیم.

ایجاد علاقه به زبان در کودکان

تحقیقات نشان می‌دهد، مهارت‌های دستیابی به زبان دوم در سن 6 یا 7 سالگی یا قبل از آن به اوج خودش می‌رسد. و هر چه سن بالاتر می‌رود امکان تسلط به زبان دوم در حد زبان مادری کمتر خواهد شد.

اما تمایل به یادگیری یک زبان جدید در سنین نوجوانی است که بیشتر می‌شود. پس امکان دارد کودکان در سنین 6 تا 7 سالگی بی‌علاقگی به یادگیری زبان از خود نشان دهند. این اتفاق ممکن است مواقعی شدید شود که درس زبان برای آن‌ها حوصله سر بر شده است، یا اینکه والدین فشار و سخت‌گیری زیادی به آن‌ها اعمال می‌کنند. پس بهتر است در این سنین با راهکارهایی آن‌ها را به زبان علاقه مند کنیم و یادگیری زبان را برایشان شیرین‌ کنیم.

اگر با فرزندتان بداخلاق باشید و او را بخاطر پشت گوش انداختن تکالیف‌اش دعوا یا تنبیه کنید، به وجود آمدن حس بی‌علاقگی و دلزدگی نسبت به زیان در او حتمی است، از طرفی ممکن است شما با او مهربان باشید و همیشه با هر ترفندی شده او را به یادگیری زبان تشویق کنید.

توجه کنید که تشویق زیاد هم می‌تواند نوعی تحت فشار قرار دادن محسوب شود. پس باید مراقب باشید آزادی فرزندتان را سلب نکنید و او را حتی با تشویق بیش از حد تحت فشار قرار ندهید.

تشویق کودک به یادگیری زبان باید طوری باشد که او خودش برای یادگیری زبان اشتیاق پیدا کند. مطالعات نشان می‌دهد، توانایی ذهنی یادگیری زبان در سن 4 تا 5 سالگی باعث می‌شود یادگیری زبان دوم بسیار آسان شود. 4 سال اول زندگی دوره طلایی یادگیری زبان برای کودکان است، زیرا یادگیری در بیشترین حد خود است و در این سن دنبال دلیل و منطق برای آن نیستند.

کودکان در سن دو یا سه سالگی

چطور فرزندم را به زبان علاقه مند کنم؟ در سنین دو و سه سالگی بهتر است، برای فرزندتان فیلم و موزیک انگلیسی پخش کنید و گاهی با او تمرین کنید تا دیالوگ‌ها یا متن آهنگ‌ها را حتی به اشتباه بخوانند، درست است که معنی آن‌ها را متوجه نمی‌شوند، اما گوشش به زبان و لهجه انگلیسی عادت می‌کند. می‌توانید در این سنین، خواندن و نوشتن اعداد و حروف الفبا، معادل انگلیسی کلماتی که استفاده روزمره دارند و مکالمات راحت را به او یاد بدهید.

چهارسالگی به بعد

روند یادگیری زبان دوم برای کودکان دقیقا مثل زبان مادری است. در این سن یادگیری زبان دوم بسیار آسان است، 50% توانایی ما برای یادگیری زبان در 4 تا 5 سالگی و 30% دیگر آن در سن 8 سالگی ایجاد می‌شود.

یادگیری زبان انگلیسی به صورت جدی بهتر است از سنین 4 سال به بالا شروع شود. در این سنین فرزندتان را کلاس زبان ثبت نام کنید یا برای او معلم خصوصی بگیرید.

امروزه موسسات آموزش زبان انگلیسی بسیار زیاد هستند، شما باید قبل از ثبت‌نام بررسی کنید که عملکرد این موسسات به چه شکل است؟ در هر کلاس چند دانش‌آموز هست؟ معلمِ فرزند شما چه رزومه کاری و چه تحصیلاتی دارد؟

در حالت کلی کلاس‌های زبان عمومی یک طرح درس دارند و فارغ از اینکه یادگیری هر دانش‌آموز چه میزان است و آیا همه درس را یاد گرفته است یا نه؟ معلم باید هر جلسه یک مبحث را به دانش‌آموزان تدریس کند. قاعدتاً نمی‌تواند وقت زیادی برای هر دانش‌آموز به صورت جداگانه بگذارد.

در کلاس خصوصی معلم موظف است:

  • اشتیاق کودک را به یادگیری زبان بالا ببرد و زبان را به علاقه‌مندی‌های او مرتبط کند؛
  •  روش تدریس خود را بر اساس نوع و سطح یادگیری شاگرد تنظیم کند.؛
  • از یادگیری شاگرد خود مطمئن شود سپس مبحث بعدی را شروع کند؛
  • گزارش کاملی از روند کلاس به والدین بدهد؛

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌های “کلاس خصوصی یا عمومی؟”  و “تاثیر کلاس خصوصی را چطور بفهمیم؟” را بخوانید.

نظر یکی از اساتید زبان استادبانک درمورد نقش معلم در علاقه‌مند کردن دانش آموز به زبان و یادگیری بهتر:

به نظر من تمام دانش‌آموزان باهوش هستند و علاقه، توانایی آن‌ها را در دروس مختلف تحت الشعاع قرار می‌دهد، دقت کرده‌اید زمان تحصیل خود هر معلمی را که دوست داشتیم به درس آن معلم هم علاقه بیشتری داشته و نمره بهتری می‌گرفتیم؟

در نتیجه من سعی خود را بر این می‌گذارم تا با دانش‌آموزان خود رابطه‌ای دوستانه با توجه به رعایت حریم معلم و دانش‌آموز برقرار کنم. به دانش‌آموز اعتماد به نفس داده و این مسئله که حضور من برای کمک به او برای یادگیری بهتر و رفع اشکال است و با همکاری همدیگر می‌توانیم به موفقیت برسیم را برای او جا بیندازم.

نتیجه‌ی ایجاد انگیزه، حس خوب و اعتماد دانش‌آموز به معلم علاقه‌مندی به درس است. حال اگر در مواردی کمی ضعیف بود سعی می‌کنم روی آن مورد بیشتر وقت بگذارم و آن مشکل را رفع کنم.

استادبانک دانش آموزی به من داد که با معلم قبل خود ارتباط خوبی برقرار نکرده بود و آنطور که متوجه شدم علاقه‌ای به انجام تمرین‌ها و تکالیف خود نداشته ولی خوشبختانه با توجه به روش تدریسی که برای او در نظر گرفته بودم و آگاهی‌ام از روانشناسی تربیتی و تجربیات قبلی‌ام، پس از مدتی دانش‌آموز در اول هر جلسه عنوان می‌کرد که تکالیفم را انجام داده‌ام چک می‌کنید؟ و اولیا بسیار از کلاس ایشان راضی بودند.


برخی والدین برای آموزش فرزندانشان به سراغ بسته های آموزشی می روند، بسته‌هایی که حاوی دی وی دی‌های آموزشی زبان، کتاب‌ها و جزوات است، ما در یک مقاله بصورت مفصل دلایلی را که نباید برای آموزش فرزندانمان روی این بسته‌ها تمرکز کنیم، توضیح داده ایم. برای اینکه بدانید چرا بسته های آموزشی زبان انگلیسی برای کودکان مفید فایده نیست، مقاله ۶ دلیل برای اینکه بسته آموزشی ابتدایی گزینه مناسبی نیست! + راه حل جایگزین را بخوانید.

یادگیری همراه با بازی و افزایش اعتماد به نفس در سنین کودکی اهمیت زیادی دارد، این روش ها بخوبی توسط یک معلم خصوصی زبان انجام می‌شود. شما باید زمینه و شرایط لازم برای یادگیری را برای فرزاندتان مهیا کنید، وقتی معلم خصوصی به خانه شما می‌آید، شما هم می‌توانید در کلاس های فرزندتان حضور داشته باشید و بعد از کلاس با فرزندانتان کار کنید.

  • همراه با فرزندانتان برای خریدن کتاب و محصولاتی که معلم معرفی می‌کند بروید.
  • در منزل با او به زبان انگلیسی صحبت کنید.
  • از او بخواهید معلم شما بشود و چیزهایی که یادگرفته است را تدریس کند.

اگر روش تدریس معلم زبان، برای فرزند شما مناسب نباشد، او نسبت به درس بی‌علاقه خواهد شد. معلم خصوصی می‌تواند، روش تدریسی متناسب با نیاز فرزند شما، برای او در نظر بگیرید.

ایجاد علاقه به زبان در نوجوانان

در بسیاری از موارد بخاطر شیوه تدریس و نوع آموزش زبان در مدرسه، دانش‌آموزان از یادگیری زبان دلزده می‌شوند. کتاب‌های آموزش زبان مدرسه مشکلات زیادی دارند و هدف آن ها یادگیری کامل زبان انگلیسی دانش‌آموزان نیست. به همین دلیل، خیلی از دانش‌آموزان در کنار کلاس‌های مدرسه به آموزشگاه‌های زبان مراجعه می‌کنند.

چطور فرزندم را به زبان علاقه مند کنم؟ دانش‌آموزانی که بیشتر از 15 سال دارند و همچنین بزرگسالان در یادگیری کندترند و این بخاطر محدودیتی است که رشد وجه شناختی ذهنشان ایجاد می‌کند. یعنی به زبان فارسی فکر می‌کنند و برای فکر کردن به زبان انگلیسی سرعتشان پائین است. ممکن است این کندی و سختی زبان انگلیسی باعث ایجاد دافعه و بی‌ علاقگی به زبان در آن‌ها بشود.

تجربه یکی از اساتید زبان استادبانک درمورد علاقه‌مند کردن شاگرد نوجوانش به زبان:

یکی از شاگردان من مدعی بود کاملا به مطالب درس زبان مدرسه مسلط است ولی حتی حروف الفبا را نمی‌توانست صحیح بیان کند و برای یادگیری حالتی شدیداً تدافعی گرفته بود.

پس از صحبت با او و خانواده اش و شناسایی علاقه شدیدش به فوتبال، از او خواستم مسابقه گل کوچک و پنالتی باهم داشته باشیم. پس از ده دقیقه فوتبال و ایجاد حسِ اطمینان در وجود شاگرد، به او گفتم که باید زبان را بطور واقعی یا بگیریم تا در آینده موفق‌تر باشیم. خوشبختانه حالا او با کمال اشتیاق مسیر یادگیری را طی می‌کنند.


ترس از شکست یا عقب بودن

یکی از عواملی که می‌تواند باعث بی علاقگی به زبان انگلیسی در نوجوانان شود، ترس آن‌ها از شکست خوردن است. یکی از دانش‌آموزان استادبانک که شاگرد استاد مهدی واشقانی فراهانی بود. علاقه به زبان داشت اما از وارد شدن به وادی یادگیری زبان واهمه داشت، و بهانه می‌آورد که زبان به درد من نمی‌خورد و… اما در حقیقت چون پسر عمو و دختر عمویش زودتر از او یادگیری زبان را آغاز کرده بودند، او احساس می‌کرد که از آن‌ها عقب است و اگر زبان خواندن را آغاز کند وارد مسابقه‌ای شده که خواهد باخت. استاد در او انگیزه ایجاد کرده بود تا به این باور برسد که مهم نیست چه کسی زودتر شروع کرده است، این مهم است که چه کسی تلاش بیشتری دارد.

ایجاد علاقه با بازی، فیلم و کتاب

بعضی دانش‌آموزان به بازی‌های رایانه‌ای علاقه دارند، اما اصلا به زبان علاقه ندارند، بازی‌هایی که فضای رقابتی و هیجانی بالایی دارند و زبان آن‌ها انگلیسی است. کسانی که این بازی‌ها را انجام می‌دهند باید زبانشان هم قوی باشد تا بتوانند امتیازهای بالایی در بازی بگیرند. این بازی‌ها می‌توانند انگیزه فرزند شما را به یادگیری زبان بالا ببرند.

آقای واشقانی در مورد یکی از دانش‌آموزانش که هیچ علاقه‌ای به زبان انگلیسی نداشت، بیان کردند که طی صحبت‌هایی با شاگردشان متوجه شدند روحیه رقابتی بالایی دارد، ایشان درمورد بازی Fortnite با او صحبت کردند و حتی یک بار هم با او این بازی را انجام دادند و به او قول دادند که اگر زبانش را قوی کند، می‌تواند یک فورتنایت‌باز حرفه‌ای شود.

خیلی از نوجوانان به فیلم دیدن علاقه دارند، می‌توانید با آن‌ها فیلم‌های زبان اصلی ببینید و آن‌ها را تشویق کنید که زبان انگلیسی خود را تقویت کنند و بتوانند بدون دوبله و زیرنویس فیلم‌ها را ببینند.

اکثر نوجوانان به کتاب‌های داستانی و رمان‌های خارجی علاقه‌مندند، اگر می‌دانید فرزندتان به چه ژانری علاقه بیشتری دارد یا کتاب‌های کدام نویسنده را بیشتر دوست دارد. برای او کتاب‌های آن ژانر یا آن نویسنده را به زبان انگلیسی بخرید و او را تشویق کنید که کتاب‌های مورد علاقه‌اش را به زبان اصلی بخواند تا از خواندن آن‌ها لذت بیشتری ببرد.

چطور فرزندم را به زبان علاقه مند کنم؟

فراموش نکنید که نگرانی شما نسبت به بی علاقگی فرزندتان به زبان انگلیسی نباید با سرزنش و مقایسه‌گری همراه باشد، زیرا با این کار بیشتر از قبل او را از درس می‌رانید. نوجوانان در سنین 15 و 16 سالگی مستقل می‌شوند و دوست دارند خودشان مشکلاتشان را حل کنند، پس در درجه اول بهتر است با او همراه باشید و او را متوجه کنید که درس زبان چه اهمیتی برایش دارد.

می‌توانید از یک معلم خصوصی کمک بگیرید، معلم خصوصی در همان جلسه اول سطح زبانی فرزند شما را می‌سنجد و به شما می‌گوید که اشکال کار از کجاست و با در نظر گرفتن توانایی یادگیری فرزندتان به او آموزش می‌دهد و البته بعد از پایان هر جلسه، میزان پیشرفت فرزندتان را به شما گزارش می‌دهد.

پیشرفت و عملکرد خوب تنها عاملی است که می‌تواند، اعتماد به نفس فرزند شما را بالا ببرد و باعث انگیزه برای پیشرفت‌های بیشتر شود. یک معلم خصوصی که به تکنیک‌های جدید آموزش زبان آگاهی داشته باشد، روش تدریسش را بر اساس نیاز فرزند شما تنظیم می‌کند و مدام از راه‌هایی استفاده می‌کند تا علاقه‌مندی او را به یادگیری بیشتر کند.

معلم با بی علاقگی به زبان دانش آموز چه می کند؟

وقتی معلم خصوصی وارد خانه یک دانش‌آموز می‌شود، از پدر و مادرش در مورد روتین ها، عادات و علایق دانش‌آموز می‌پرسند، برخی از والدین می‌دانند که فرزندشان بیشتر از همه به چه چیزهایی علاقه دارد و این اطلاعات را به معلم انتقال می‌دهند. معلم با توجه به علاقه‌مندی‌ها و خلقیات دانش‌آموز او را به درس خواندن سوق می‌دهد.

اما برخی از والدین حتی علایق فرزندشان و خلقیاتش را نمی‌دانند، در این موارد معلم سعی می‌کند آن‌ها را متوجه بشوند. سعی می‌کند با دانش آموز یک رابطه صمیمانه و دوستانه برقرار کند و در او انگیزه درس خواندن ایجاد کنند.

معلم در جلسه اول نیاز دانش‌آموز را متوجه می‌شود و بر اساس آن نیازها تدریس‌اش را آغاز می‌کند و وقتی دانش‌آموز خروجی و پیشرفتش را می‌بیند، با انگیزه‌تر می‌شود. ممکن است تصور کنید یک معلم خصوصی زبان که با تجربه و ماهر باشد، هزینه خیلی زیادی برای شما خواهد داشت، یا اینکه اصلا معیارهای قیمت‌گذاری روی کلاس‌های خصوصی زبان مشخص نیست.

چرا هر معلمی برای خودش یک قیمتی دارد؟ چه چیزهایی باید این قیمت‌ها را تعیین کند؟ و چه تضمینی وجود دارد با هزینه‌ای که ما می‌کنیم از کلاس خصوصی زبان نتیجه بگیریم؟ برای اینکه جواب این سوال‌ها را بیابید مقاله “قیمت کلاس خصوصی زبان” را بخوانید.

راهکارهای یکی از اساتید زبان استادبانک برای ایجاد علاقه در دانش‌آموزش:

من برای بالابردن اعتماد به نفس شاگردانم در جلسه اول از صحبت کردن آن‌ها ویس می‌گیرم و جلسات ششم و هفتم هم یک ویس دیگر می‌گیرم و برای او ارسال می‌کنم تا با دیدن پیشرفت خود روحیه بگیرد. یا از شاگردانم که برای آزمون‌های آیلتس و تافل می‌خوانند، می‌خواهم که نمرات آزمون‌هایشان را به دیوار اتاقشان بزنند تا هر روز بالا رفتن نمراتشان را ببینند و بیشتر تلاش کنند.

برای دانش‌آموزان نوجوان و مدرسه‌ای هم بسته به اینکه به چه چیزهایی علاقه داشته باشند، در آن مورد با آن‌ها مکالمه می‌کنم مثلا اگر دانش‌آموز به فوتبال علاقه داشته باشد، با او در زمینه‌های فوتبالی صحبت می‌کنم و در همین زمینه آموزشم را شروع می‌کنم.


✒️ شما چه راهکاری دارید؟
فرزند شما در چه سنی است؟ از چه سنی یادگیری زبان را شروع کرده است؟
آیا فرزند شما هم نسبت به یادگیری زبان انگلیسی بی میل است؟ برای این مشکل چه راهکاری دارید؟

بهترین راه علاقه‌مند کردن کودک زیر 4 سال به یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

بهتر است در این سنین برای کودک خود موسیقی و فیلم به زبان انگلیسی بگذارید تا گوش او به شنیدن این زبان عادت کند، در میان بازی معادل انگلیسی رنگ‌ها، خوراکی‌ها، اشیا و دیگر کلماتی که بصورت روزمره بکار می‌برد را به او آموزش دهید، الفبا را با شعر به او یاد دهید.

چطور کودک بالای 4 سال را به زبان انگلیسی علاقه مند کنیم؟

یادگیری زبان انگلیسی در این سنین بیشترین بازدهی را دارد، بهتر است برای کودک بالای 4 سال خود معلم خصوصی زبان انگلیسی بگیرید تا به در حین بازی و سرگرمی علاوه بر علاقه‌مند کردن و ایجاد انگیزه در فرزند شما آموزش را اصولی و براساس سطح یادگیری و توانایی فرزند شما جلو ببرد.

بهترین راهکار ایجاد علاقه به زبان انگلیسی در نوجوانان چیست؟

نوجوانان دوست دارند مستقل باشند، برای همین دخالت بیش از حد در درس هایشان را برنمی‌تابند، اگر می‌بینید نوجوانتان به زبان انگلیسی علاقه‌ای ندارد باید با او از در دوستی وارد شوید و سعی کنید بین علایق او و زبان انگلیسی ارتباط ایجاد کنید. در مقاله مثال‌هایی از این روش برایتان زده ایم.