معرفی رشته های زبان

معرفی زبان فرانسه – بررسی بازار کار زبان فرانسه در مصاحبه با خانم مرضیه حسین پور

استادبانک نویسنده
3893 0
04 تیر 1398
معرفی رشته زبان فرانسه

رشته زبان فرانسه خوبه؟ این سوالی است که خیلی از داوطلبان کنکور قبل از ورود به این رشته، به دنبال پاسخ آن هستند. علاوه بر این سوال، حتی می خواهند بدانند، رتبه لازم برای قبولی در رشته زبان فرانسه دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های دارای رشته زبان فرانسه، چه رتبه‌ای است؟ بازار کار رشته فرانسه در ایران به چه صورت بوده و چطور می‌توانند در این رشته کسب درآمد کنند؟

در این مطلب با کمک خانم مرضیه حسین پور راجع به رشته زبان فرانسه می‌خواهیم توضیحاتی ارائه دهیم. همچنین با کمک محتواهایی بخش مشاوره تحصیلی راجع به نحوه انتخاب رشته زبان فرانسه در زمان کنکور سراسری صحبت خواهیم کرد. در مورد موضوعاتی مانند معرفی زبان فرانسه، بازار کار زبان فرانسه، درامد زبان فرانسه، دانشگاه های دارای رشته زبان فرانسه و  همچنین درباره ‌ی گرایش های زبان فرانسه نیز در این محتوا پرداخته شده است.

مشاوره تحصیلی برای موفقیت در رشته‌هایی که به آن علاقمند هستید!

برای قبولی در برخی از رشته‌های تحصیلی نظیر رشته زبان فرانسه، زبان و ادبیات انگلیسی یا حتی رشته‌هایی با شرایط پذیرش خاص، باید راجع به برخی از نکات مهم آن در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، اطلاعات داشته باشید. برای مثال آیا رشته زبان فرانسه خوبه؟ رتبه لازم برای قبولی در رشته زبان فرانسه دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های تاپ چقدر است؟ دانشگاه‌های دارای رشته فرانسه بدون کنکور را نیز می‌توان برای ادامه تحصیل در این رشته انتخاب کرد؟ در واقع برای انتخاب رشته زبان فرانسه حتی باید در زمان کنکور به دروس و نحوه برنامه‌ریزی درسی خود نیز توجه کنید. رتبه‌ و تراز قبولی سال‌های قبل را بررسی کرده و براساس آن و همینطور سایر عوامل تاثیر‌گذار بر رتبه‌ و تراز نظیر سهمیه‌ها، یک انتخاب رشته موفق داشته باشید.

در این زمینه، بهترین فرد مشاوره انتخاب رشته زبان است که با سال‌ها تجربه در زمینه انتخاب رشته کنکور و همچنین اطلاع از قوانین و ضوابط دانشگاه‌ها و سازمان سنجش برای پذیرش دانشجو، می‌تواند شما در این راه همراهی کند. بنابراین می‌توانید برای یک انتخاب رشته آسان همراه با موفقیت روی لینک زیر کلیک کنید:

مشاوره انتخاب رشته زبان 

معرفی رشته زبان فرانسه از زبان دانشجویان

رشته‌های زبان خارجه از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین رشته‌های دانشگاهی در زیر شاخه بخش معرفی رشته‌ های زبان هستند. زبان فرانسه یکی از زبان‌های مهم بین المللی بوده و این روزها نیز طرفدار بسیاری پیدا کرده است. اما علاقه داشتن به یک موضوع هرچند که تاثیر مثبتی دارد، اما کافی نیست و فرد باید اطلاعات کافی از رشته ای که قصد تحصیل در آن را داشته، بدست بیاورد.

ما برای انتشار اطلاعات درست و کاربردی در خصوص انتخاب رشته کنکور سراسری تصمیم گرفتیم تا مصاحبه‌ای با سرکار خانم مرضیه حسین پور ترتیب دهیم و از تجارب ایشان برای اطلاع رسانی به داوطلبین کنکور در رشته‌های زبان استفاده نماییم.

در ادامه و در این مصاحبه به ارائه مطالب ذیل پرداخته خوهد شد:

  • دانشگاه‌هایی که رشته زبان فرانسه دارند، کدام‌ها هستند؟
  • معرفی زبان فرانسه و بازار کار زبان فرانسه به طور کامل
  • آیا رشته ادبیات فرانسه دانشگاه تهران خوب است؟
  • درآمد زبان فرانسه به چه صورت افزایش میابد؟

معرفی رشته زبان فرانسه

۱- لطفا خودتون رو به طور کامل معرفی کنید و نحوه‌ی آشناییتون با رشته زبان فرانسه رو بفرمایید؟

سلام من مرضیه حسین پور هستم فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فرانسه. در دوره دبیرستان، رشته من ریاضی فیزیک بود و تصمیم گرفتم کنکور زبان هم شرکت کنم. متاسفانه شرایط طوری نبود که یکی از رشته های مهندسی ریاضی رو قبول شم و رشته زبان فرانسه رو قبول شدم. از اونجایی که پدرم در دوران تحصیلش زبان فرانسه رو مطالعه کرده بودن برای همین من هم به زبان فرانسه علاقه خاصی پیدا کردم.

۲- گرایش های زبان فرانسه به چند دسته تقسیم می‌شوند؟  لطفاً هر کدام را برای بچه ها توضیح دهید؟

درست مثل باقی زبان‌های خارجی، گرایش‌های زبان فرانسه هم به سه دسته تقسیم می‌شود.

  • گرایش زبان و ادبیات فرانسه

در مورد ادبیات زبان فرانسه و هرچیزی که مربوط به اون هست صحبت میکنه.

در تکمیل توضیحات خانم حسین پور، در گرایش زبان و ادبیات فرانسه، دانشجویان با مفاهیم ادبیات زبان فرانسه، تاریخ ادبیات، نقد ادبی، انواع شعر نو و کلاسیک، رمان و نمایش‌‌نامه‌های فرانسوی به صورت جامع و گسترده آشنا می‌شوند.

  • گرایش مترجمی زبان فرانسه

ترجمه ی کلیه متون فارسی به فرانسوی و فرانسوی به فارسی بر عهده ی مترجمان زبان فرانسه است.

در تکمیل توضیحات خانم حسین پور، گرایش مترجمی زبان فرانسه، یکی از محبوب‌ترین گرایش‌های رشته زبان فرانسه است. در این گرایش دانشجویان با متون حوزه‌های مختلف سر و کار داشته و نحوه ترجمه و اصول و قواعد آن را برای ترجمه جملات و عبارات ساده تا پیچیده یاد گرفته و در نهایت با آموزش متون ادبی، به صورت حرفه‌ای مترجمی زبان فرانسه را یاد می‌گیرند.

  • گرایش آموزش زبان فرانسه

نحوه تربیت زبان آموز فرانسه با استفاده از متود های اموزشی از جمله کارهایی است که در این گرایش دانشجویان با آن مواجه میشوند. در مقطع دکتری هم گرایش‌های ادبیات تطبیقی، فرهنگی تقسیم میشه که معمولا اکثر دانشجوها به سمت ادبیات تطبیقی بخاطر بازار کار خوب به سمت آن کشش پیدا میکنن.

۳- بازار کار رشته زبان فرانسه خوبه؟ درآمد زبان فرانسه چطور افزایش پیدا می‌کند؟

رشته زبان فرانسه از جمله رشته‌هایی است که در زمان انتخاب رشته کنکور زبان، اکثر بچه‌ها بخاطر مهاجرت به سراغ یادگیری اون میرن. بنابراین اگر میخوان که تو این زمینه موفق بشن، اگر سراغ شغل هایی که در زمینه مهاجرتی فعالیت دارن برن موفق تر میشن.

پیش‌تر که رونق اقتصادی در ایران جریان داشت، خیلی از مترجم های شفاهی و کتبی میتونستن در شرکت های صادر کننده و یا وارد کننده اجناس از فرانسه فعالیت داشته باشند اما در این زمینه کمی کار کردن محدود شده.

اما در حوزه ترجمه کتب بازار کار فرانسه مقبول هست و امکان ایفای نقش در این حوزه وجود داره. پس به طور کل بازار کار زبان فرانسه با ترجمه کتب و آموزش در این چند سال اخیر اجین شده و باعث میشه تا افراد درآمد خوبی کسب کنن.

در خصوص افزایش درآمد فرانسه باید این نکته رو بگم که دانشجویان نباید تنها به علمی که از دانشگاه بدست میاره بسنده کنن و باید به دنبال افزایش علم دانش خودشون برن. در این صورت هست که میتونن در بازار کار رشته فرانسه موفق شوند و درآمد خوبی کسب کنند.

معرفی رشته زبان فرانسه

 

۴- رشته زبان فرانسه چه روحیه و چه تیپ شخصیتی رو میطلبد؟

تمام این سوال بستگی به این موضوع داره که وارد کدوم محیط شغلی میخوان بشن. معرفی زبان فرانسه تا چه حد براشون انجام گرفته.

  • اگر میخوان وارد حوزه تدریس بشن حتما باید روحیه معلمی رو داشته باشن. چه بسا ما همه‌مون معلم هایی داشتیم که بار علمی خیلی بالایی داشتن اما قدرت انتقال مباحث رو نداشته و نتونستن به خوبی آموزش رو برای ما میسر کنن. بنابراین اگر کسی میخواد که وارد گرایش آموزش زبان فرانسه بشه باید روحیه هایی مثل، صبر و تسلط بر روی جمع را داشته باشد
  • اما رشته هایی مثل ترجمه که کار ساکنی هست، نیاز به ادمی که روحیه ای آرام و توانایی نشستن در مدت زمان بالا و قدرت صبر و تحمل زیاد داشته را می‌طلبه.

۵-  به نظر شما این مهارت‌های لازم در بخش معرفی رشته فرانسه چه شامل چه مواری می‌شود؟

  • باید که خلاقیت استفاده از هرچیزی که در هنگام تدریس در دسترس داره را داشته و استفاده کنه. در واقع بهتر هست که این موضوع رو اینجوری مطرح کنم، داشتن مهارت یک بحث است، خلاقیت استفاده از اون مهارت یک بحث دیگه هست.  پس داشتن خلاقیت اصلی ترین و مهم ترین مهارتی است که فرد باید داشته باشه.
  • در بحث ترجمه باید سرعت تایپ بالا و نحوه استفاده از نرم افزار های دیکشنری و ماشین های ترجمه ای رو داشته باشه.

۶- با توجه نحوه معرفی زبان فرانسه و شرایط بازار کار آن، شما به بچه‌ها پیشنهاد می‌کنید که در حین کار تحصیل کنند؟

اگر بخواد درحوزه تدریس وارد بازار کار بشه، میتونه از همون دوران دانشجویی مشغول کار بشه، اما در خصوص ترجمه کمی مشکل تر هسـت و زمان میبره تا بچه‌ها با زیر و بم این شغل آشنا بشن.
بنابراین پیشنهاد نمیکنم که در حوزه ترجمه تا وقتی که حداقل ترم‌های پایین‌تر هستن، واردش بشن. ولی به طور کل معمولاً در ایران در این رشته باید مدرک لیسانس رو داشته باشی تا بتونی وارد بازار کار بشی.

همچنین بیشتر بخوانید: رشته زبان آلمانی

۷- به نظر شما چه دانشگاه‌هایی در زمینه ی ارائه و معرفی رشته زبان فرانسه پیشرو هستن و چرا این دانشگاه‌ها بهترین شدند؟

  • دانشگاه شهید بهشتی در رده ی اول در حوزه معرفی زبان فرانسه قرار دارد. در رده دوم دانشگاه الزهرا خیلی خوب عمل میکنـه و در رتبه سوم دانشگاه علامه طباطبایی بخاطر نیرو های جوان و خوبی که آورده خیلی خوب عمل میکنه.
  • در مورد رشته ترجمه زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد خیلی تخصصی و خوب روی اون کار میکنه.
  • دانشگاه تربیت مدرس روی قسمت آموزش زبان فرانسه خیلی خوب کار میکنه. در مرحله دوم الزهرا در حوزه آموزش فعالیت چشمگیری داره.
  • دانشگاه تهران بار علمـی تخصصی رو به بچه ها منتقل نمیکنه و فقط به صورت عمومی این رشته رو ارائه میده و برای همین دانشگاه خوبی در این زمینه نیست.

۸- چقدر امکان کارآفرینی و ایجاد کسب و کار در رشته زبان فرانسه وجود داره؟

کار آفرینی و ایجاد کسب و کار در حوزه زبان  فرانسه، به سه صورت تاسیس آموزشگاه زبان و کسب جواز نشریات و تاسیس دارالترجمه امکان پذیر هست.

  • تاسیس آموزشگـاه زبان نیاز به سرمایه‌ی اولیه زیادی داره ولی اگه تو شهر‌های کوچیک این آموزشگاه رو تاسیس کنن، میتونن موفق‌تر بشن.
  • با کسب جواز نشریه میتونن به طور تخصصی وارد حوزه ترجمه کتاب بشن و کسب درآمد داشته باشن.
  • تاسیس دارالترجمه کمی دشوار هست، یعنی باید آزمون ورودی بدن و پروانه مترجم دادگستری داشته باشن، البته که این کار هم به سرمایه اول هنگفتی نیاز داره.

اگر بخواهیم یکم خلاقیت رو پیش بکشیم بچه‌ها میتونن یک سامانه ی آنلاین تدریس یا ترجمه راه اندازی کنن و خیلی تو این زمینه موفق بشن.

۹- چقدر امکان مهاجرت در رشته زبان فرانسه وجود دارد؟

کسایی که مدرک زبان دارن، به راحتی میتونن برن کانادا و به راحتی اپلای تحصیلی بگیرن. البته اقامت در کشور‌هایی مثل خود فرانسه خیلی سخت بوده و برای اقامت دائم گرفتن، مدت زمان زیادی را نیاز دارن.

۱۰- حرف یا توصیه آخری هست که بخواهید به بچه ها بگید؟

در زمان انتخاب رشته کنکور، بهتر هست فرد متخصصی نظیر مشاوره تحصیلی، برای داوطلبان و علاقمندان این رشته، راهنمایی‌شون کنه. یا حداقل خانوده داوطلب از روحیه فرد به مشاور اطلاع بدن. بدون دونستن روحیه نمیشه انتخاب رشته‌ای درست و اصولی انجام داد. نکه بعدی این هست که داوطلبان کنکور باید میزان علاقه و ذوق خود را در رشته‌های این چنینی بسنج. به هیچ عنوان کم کاری نکرده و با بررسی تمام رشته‌های مد نظر خود، بهترین رو انتخاب کنن.

همچنین بیشتر بخوانید: رشته‌های خاص دانشگاه

اساتید زبان‌های خارجی استادبانک؛ برای رسیدن به تسلط در زبانی که به آن علاقمند هستید!

برای قبولی در رشته زبان فرانسه، در رشته زبان آلمانی، در رشته زبان و ادبیات انگلیسی و سایر گرایش‌های این رشته‌ها، باید دروس مشترک، دروس اختصاصی و اصلی این رشته‌‌ها را در دانشگاه پاس کنید. همچنین از ترم‌های بالاتر باید میزان تسلط‌تان بر مکالمه و صحبت، سلیس و روان باشد. هرچه تسلط‌ شما بیشتر باشد، بهتر و راحت‌تر می‌توانید در بازار کار رشته زبان فرانسه و سایر زبان‌های خارجی بدرخشید و درآمد بالایی کسب کنید. در این زمینه استادبانک نیز می‌تواند با معرفی برترین اساتید زبان نظیر معلم خصوصی زبان فرانسه به شما کمک کند. زیرا معلم خصوصی زبان با میزان تجربه در امر تدریس زبان مورد نظر و با مهارت و توانایی‌های بالا خود در تدریس، بهتر از هر فرد دیگری می‌تواند شما را یاری کند.

در واقع شما مسیری که باید با کلاس‌های ترمیک و چند ساله‌های دانشگاه طی کنید را با کمک معلم خصوصی، در مسیری کوتاه‌تر طی خواهید کرد. چون دانشگاه و تحصیل در آن به تنهایی نمی‌تواند سطح زبان شما را بالا ببرد، بلکه دانش و میزان مهارت شما است که می‌توانند برای تحصیل در دانشگاه کمک کننده باشد. این دانش و مهارت را می‌توانید با شرکت در کلاس معلم خصوصی به دست بیاورید.

حتی اگر رشته تحصیلی شما در دانشگاه، رشته‌ای غیر از زبان‌های خارجی است، اما علاقمند به یادگیری یکی از این زبان‌ها هستید، می‌توانید با ورود به سایت استادبانک و جستجوی زبان مورد نظر خود در بخش زبان‌های خارجی، نزدیکترین معلم خصوصی به معیار‌های خود را انتخاب کرده و درخواست خود را ثبت نمایید.

همچنین تیم پشتیبانی استادبانک با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ برای راهنمایی و مشاوره در دسترس شما عزیزان هستند. تنها کافیست با این شماره تماس گرفته تا راهنمایی‌های لازم را در خصوص ثبت درخواست معلم خصوصی و استفاده از سایر خدمات آموزشی این مجموعه دریافت کنید.