معرفی رشته های انسانی

معرفی رشته فلسفه | بررسی گرایش‌ها، درآمد و بازار کار رشته فلسفه

استادبانک نویسنده
5703 1
25 خرداد 1402
معرفی رشته فلسفه | بررسی گرایش‌ها، درآمد و بازار کار رشته فسلفه

بگذارید با این سوال شروع کنیم، رشته فلسفه چیست؟ فلسفه که به عنوان مادر علوم دانسته می‌شود را باید پرسابقه‌ترين رشته‌ های دانشگاهی علوم انساني در دنيا دانست. این دانش در ايران و اسلام نيز از قدمتي طولاني برخوردار است. فلسفه رشته‌ای است که به مسائل پیچیده‌ی فکری می‌پردازد و در مورد و اساسی انسان مانند هستی و آگاهی مطالعه می‌کند.

تحصیل در رشته فلسفه، قبل از هر معیاری نیاز به علاقه داوطلب دارد. اما به دلیل خاص بودن این رشته، دغدغه‌هایی مانند: درآمد رشته فسلفه، بازار کار و شرایط تحصیل نیز اهمیت دارد و دانش‌آموز باید این دسته از اطلاعات را داشته باشد. به همین دلیل، در این مقاله‌ی مشاوره تحصیلی مجله استادبانک به بررسی رشته فسلفه می‌پردازیم و در مورد همه‌ی جوانب کاری و تحصیلی آن صحبت می‌کنیم.

شناحت شرایط تحصیل، درآمد و  بازار کار رشته فلسفه با کمک مشاور تحصیلی

بدون تردید رشته فلسفه، یکی از خاص‌ترین رشته‌های تحصیلی در دانشگاه است که افراد با عشق و علاقه به آن را انتخاب می‌کنند و کمتر جنبه‌ی مالی و بازار کار این رشته را در نظر می‌گیرند. اما، فسلفه از سخت‌ترین رشته‌های علوم انسانی نیز است که از دروس پیچیده‌ی فکر و تحلیلی تشکیل شده است.

داوطلب قبل از انتخاب رشته کنکور، باید روی همه‌ی جوانب رشته فلسفه، شرایط تحصیل و شانس قبولی در دانشگاه‌های معتبر آگاهی داشته باشد. به همین دلیل است که باید از مشاوره انتخاب رشته انسانی کمک بگیرید. مشاور، جزئیات رشته فلسفه را برای شما شرح می‌دهد و در مورد مسائل جدی‌تر مانند: بازار کار رشته فلسفه، موقعیت‌های شغلی و حتی مهاجرت تحصیلی با شما صحبت می‌کند. انتخاب رشته کنکور، بسیار حساس است و نباید صرفا براساس علاقه و هیجانات لحظه‌ای تصمیم بگیرید.

در سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک، مشاورین تحصیلی و انتخاب رشته کنکور، آماده‌ی برگزاری جلسات مشاوره هستند. برترین مشاورین کشور با مناسب‌ترین قیمت با استادبانک همکاری می‌کنند و شما فقط با چند کلیک به آن‌ها دسترسی دارید.انتخاب رشته کنکور سراسری استادبانک

رشته فلسفه چیست؟ دانشجوی فلسفه چه می‌خواند؟

مبانی رشته فسلفه، پرسش و تحلیل انواع مسائل – به خصوص مفاهیم عقلی و فکری – است. روش پرداختن فلسفه به مسائلی مانند عرفان، اسطوره و دین تکیه بر عوامل عقلانی و منطقی است. به‌طور مثال؛ در فلسفه از خدا گرفته تا انسان، از عالم طبیعت گرفته تا ماوراء طبیعت و از روح انسان و موجودات غیرمادی گرفته تا اجسام، مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد. تفاوت دوم فلسفه با سایر علوم در این است که در فلسفه مسائلی عام و کلی که درباره هرموجودی قابل طرح است، مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌گیرد.

این رشته، علمی است که با دیگر اصول به‌ویژه علوم اجتماعی و موضوعات انسانی مانند ادبیات، سیاست، تاریخ و هنر سروکار دارد و به عنوان یک علم دشوار در مواردی مانند تجزیه و تحلیل مفاهیم اخلاقی درخصوص طرح ریزی‌های تحقیقی شناخته می‌شود.

در رشته‌ فلسفه‌ دانشجويان‌ بيشتر شناخت‌ مفصلي‌ درباره‌‌ی تاريخ‌ فلسفه‌ غرب‌ به‌ دست‌ مي‌آورند. به این معنی که سیر تاریخی فلسفه را از فلسفه یونان تا عهد حاضر بررسی‌ می‌کنند. البته، روند تاریخی فلسفه اسلامی مورد مطالعه قرار می‌گیرد و به مفاهیم اصلی فلسفه اسلامی، پاسخ‌های آن و پرسش‌های بنیادین این فلسفه پرداخته می‌شود. دانشجویان این رشته، مباحث فلسفی دیگری نیز مانند فلسفه دین، فلسفه اخلاق، فلسفه علم و معرفت شناسی و باقی زمینه‌ها را نیز باید بخوانند.

بنابراین، در زمان انتخاب رشته کنکور انسانی باید به خوبی همه‌ی این موارد را در نظر بگیرد. فلسفه رشته‌ی آسانی نیست و نیاز به قدرت تفکر، تامل و تحلیل عمیق دارد.

چگونه در رشته فلسفه موفق شوید! آیا رشته فلسفه سخت است؟

چگونه در رشته فلسفه موفق شوید! آیا رشته فلسفه سخت است؟

شخصی که در این رشته قصد ادامه تحصیل دارد، باید دارای برخی توانایی های خاص باشد، از جمله توانایی‌های علمی می‌توان به داشتن پایه ریاضی قوی اشاره کرد، چرا که ریاضیات نیز مانند فلسفه با مسائل ذهنی، انتزاعی و غیرتجربی سروکار دارد و برای موفقیت در ریاضیات به‌خصوص ریاضیات جدید نیز باید ذهن خود را از مسائل تجربی دور کرده و در حوزه استدلال تعمق و تفکر کرد. به همین دلیل یکی از راه‌های موفقیت در فلسفه آشنایی اولیه با ریاضیات و مباحث ریاضی است. برخلاف تصور بسیاری از افراد، ریاضیات پلی مناسب برای رفتن به طرف فلسفه است.

علاقمندی به فلسفه یکی دیگر از عوامل موفقیت در این رشته است. تنها فردی می‌تواند در این رشته موفق گردد و صاحب‌نظریه باشد که هم قدرت ذهنی و خلاقیت داشته و هم به این رشته بسیار علاقمند باشد. آشنایی کامل با زبان انگلیسی را برای دانشجویان فلسفه غرب و آشنایی با زبان عربی را برای دانشجویان فلسفه اسلامی ضروری می‌داند. چراکه کتاب‌های فلسفه به زبان فارسی بسیار محدود هستند و تازه همین کتاب‌های محدود نیز اکثرا نامفهوم ترجمه شده‌اند.

به طور کلی، معمولا ترجمه‌های کتاب‌های فلسفی در رساندن مفاهیم به گیرایی منابع اصلی نیستند. باید اشاره کرد که میان معرفی رشته های انسانی، هیچ رشته‌ای مانند فلسفه، نیازمند تفکر و تحلیل نیست و رشته فلسفه، اهمیتی بنیادی در ارتقاء سطح فکری جامعه دارد.

در هر صورت، هر جامعه نیازمند افرادی است که اهل تفکر و نقادی باشند و مسائل فرهنگی را فهمیده و مبانی فرهنگی را تشخیص دهند و این رشته وظیفه پرورش چنین متفکرانی را بر عهده دارد. در واقع، فسلفه علم نقد، پرسش و پیش‌روی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

دروس رشته فلسفه | سرفصل دروس فلسفه و تعداد واحدها

رشته فسلفه در دانشگاه از 136 واحد درسی تشکیل شده است که دروس تخصصی آن 86 واحد، عمومی 20 واحد، پایه 18 واحد و اختیاری 10 واحد دارند.  برخی از مهمترین دروسی که در طول تحصیل این رشته با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید عبارتند از:

منطق قدیم، منطق جدید، منتخب متون کلامی و فلسفی، تاریخ‌فلسفه‌اسلامی، علم کلام، فلسفه اسلامی، فلسفه اخلاق در تفکر غربی، اخلاق در تفکر اسلامی، عرفان نظری، تاریخ فلسفه یونان، تاریخ فلسفه قرون وسطی تا رنسانس، تاریخ فلسفه از “بیکن” تا “هیوم”، تاریخ فلسفه از “کانت” تا نیمه دوم قرن نوزدهم، تاریخ فلسفه جدید و معاصر، فلسفه معاصر و مکاتب جدید قرن بیستم، متون فلسفی به زبان خارجی، متون فلسفی به زبان عربی، متافیزیک در غرب، فلسفه علوم.

رتبه لازم برای فلسفه دانشگاه‌های برتر کشور

همان‌طور که می‌دانید، فسلفه در زیرگروه علوم انسانی قرار دارد. این رشته بدون کنکور پذیرش دارد اما برای قبولی در دانشگاه‌های معتبر نیاز به داشتن رتبه‌ای خوب در کنکور سراسری دارید. البته با رتبه تا حدود 30 هزار هم می‌توان در دانشگاه‌های دولتی این رشته پذیرفته شد. دانشگاه اصفهان، دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه تبریز، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی بهترین دانشگاه‌های رشته فلسفه هستند.

جالب است بدانید، فسلفه یکی دیگر از رشته‌ های بورسیه دارد علوم انسانی است که از طریق آن می‌توان به مهاجرت تحصیلی فکر کرد. هرچند، در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، پذیرش گرفتن بسیار ساده‌تر است.

معرفی رشته فلسفه | بررسی گرایش‌ها، درآمد و بازار کار رشته فسلفه

گرایش‌های فلسفه در دانشگاه

در دفترچه معرفی رشته‌های دانشگاهی آزمون سراسری، با نام فلسفه، در دو رشته برخورد می‌کنیم که یکی رشته فلسفه به معنای عام آن و دیگر رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی است. تفاوت این دو رشته را می‌توان به دو بخش زیر تقسیم کرد:

  • رشته فلسفه به‌طور سنتی بیشتر به آموزش فلسفه غرب می‌پردازد و هرچند که در این رشته به موازات فلسفه غرب، فلسفه اسلامی نیز تدریس می‌شود.
  • فلسفه اسلامی یک گرایش فرعی تلقی می‌گردد. به همین دلیل، در رشته معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی فقط به فلسفه اسلامی پرداخته می‌شود.

اما گرایش های فلسفه در ارشد، تنوع بیشتری دارد و دانشجویان انتخاب‌های جالبی در پیش دارند. در مقطع کارشناسی ارشد این رشته دارای گرایش‌های فلسفه و حکمت اسلامی، فلسفه تطبیقی، فلسفه دینی، منطق فهم دین و اخلاق (با 2 گرایش) است.

بازار کار رشته فلسفه؛ چالشی برای فارغ‌التحصیلان

بازار کار رشته فلسه، یکی دیگر از نقاط مبهم این رشته است که برای بسیاری از افراد جای سوال دارد و ذهن‌شان را درگیر می‌کند. اما، فردی که در این رشته درس خود را به اتمام می رساند می‌تواند در دو حوزه زیر مشغول به‌کار شود:

  • کرسی استادی یا معلم فلسفه ب
  • فعالیت در مراکز پژوهشی مانند پژوهشگاه علوم انسانی و یا دایرةالمعارف‌ها 

البته مراکز تخصصی بیشتر دنبال فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترای فلسفه هستند. شخصی که دارای مدرک کارشناسی است، می‌تواند به عنوان دستیار این رشته مشغول به‌کار شود. با توجه به اینکه این رشته بسیار مهمی است، اما بی‌توجهی به آن باعث کمرنگ شدن این رشته و بازار کار آن شده است و غالباً فارغ التحصیلان این رشته با مشکل در بازار کار و درآمد و حقوق مواجه هستند.

اما به طور کلی، موقعیت‌های شغلی مثل معلم، پژوهشگر، نویسنده و سردبیر نشریات در ارتباط با این رشته تحصیلی هستند و فارغ التحصیلان این رشته در صورتی که در این مشاغل مشغول به کار شوند، می‌توانند بیشترین ارتباط را بین شغل و رشته تحصیلی خودشان داشته باشند.

البته فارغ التحصیلان این رشته شانس استخدام در نهادها و سازمان هایی همچون سازمان صداوسیما، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وغیره را هم دارند. هر یک از این سازمان‌ها به نحوی با تخصص این افراد مرتبط است.

درآمد رشته فلسفه چگونه است؟

به طور کلی، افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند با مشکل شاغل شدن مواجه هستند و نمی‌توانند در کاری مرتبط با رشته خود مشغول شوند و مجبور می‌شوند به کارهای غیرمرتبط روی بیاورند. به همین دلیل، درآمد رشته فسلفه، وابسته به وضعیت کاری افراد، بسیار متفاوت است.

بیشتر بخوانید: بازار کار رشته حقوق

نظرات دانشجویان رشته فلسفه

یکی از مواردی که دانش‌آموزان قبل از انتخاب رشته، علاقه دارند آن را بدانند، نظرات دانشجویان هر رشته است. در مورد رشته فلسه نیز، این مسئله وجود دارد. زمانی‌که نظرات دانشجویان رشته فلسفه را بررسی می‌کنیم، به چند نکته جالب و پرتکرار می‌رسیم:

  1. اهمیت ریاضیات و تسلط روی این درس
  2. نیاز به درک و تحلیل مباحث
  3. تاثیر روی دیدگاه و روش زندگی

البته، سخت بودن و نیاز به پشتکار از دیگر مواردی است که میان نظرات دانشجویان رشته فلسفه بسیار دیده می‌شود. اما، در هر صورت سخت بودن یا آسانی هر درسی برای همه یکسان نیست و بستگی به هر دانشجو و میزان علاقه و استعداد دارد.

قبولی در رشته فسله با کمک بهترین اساتید تدریس خصوصی کنکور انسانی

قبول شدن در بهترین دانشگاه رشته فلسه یا یکی از بهترین دانشگاه‌ها، آسان نیست. علوم انسانی از دروس تخصصی متعدد و سختی تشکیل شده است که دانش‌آموز را به چالش می‌کشند. شما در کنار برنامه‌ریزی درسی، تمرین، تکرار و علاقه نیاز به کمک افرادی متخصص و کاربلد دارید. معلمان خصوصی، بهترین انتخاب برای یادگیری درس‌های تخصصی و دشوار رشته انسانی هستند.

سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک، برای همه‌ی دروس تخصصی انسانی، بهترین معلم خصوصی  را در دسترس شما قرار می‌دهد. کلاس‌ خصوصی کنکور در استادبانک به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود. قیمت تدریس خصوصی دروس کنکور نیز بسیار متنوع است تا همه‌ی دانش‌آموز، شرایط شرکت در کلاس خصوصی و بهره بردن از آموزش باکیفیت را داشته باشند.

معلم خصوصی کنکور انسانی


استادبانک با انواع خدمات آموزشی، همراه شما تا پذیرش در رشته فسلفه

معرفی رشته فلسقه در این مقاله با بررسی همه‌ی اطلاعات لازم، انجام شد. بازار کار رشته فلسه، درآمد، موقعیت‌های شغلی و همین‌طور گرایش‌های و دروس دانشگاهی رشته فلسفه را معرفی کردیم. سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک در کنار برترین اساتید تدریس خصوصی کنکور انسانی و مشاورین تحصیلی، خدمات آموزش دیگری نیز برای موفقیت دانش‌آموزان آماده کرده است.

مجموعه مقالات برنامه‌ریزی درسی و روش مطالعه، بانک نمونه سوالات کنکوری، بسته‌های معلم خصوصی و اپلیکیشن استادبانک با هدف ساده‌تر کردن درس خواندن، در دسترس دانش‌آموزان سراسر کشور قرار دارد.

اگر در زمینه گرفتن معلم خصوصی کنکور یا مشاوره تحصیلی نیاز به راهنمایی دارید یا در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکل، می‌توانید با شماره 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک، آماده‌ی پاسخگویی به شما کاربران عزیز است.

درآمد رشته فلسفه چقدر است؟

افرادی که در رشته فلسفه فارغ التحصیل می‌شوند با مشکل شاغل شدن مواجه هستند و نمی‌توانند در کاری مرتبط با رشته خود مشغول شوند و مجبور می‌شوند به کارهای غیرمرتبط با رشته روی بیاورند. به همین علت درآمد فارغ التحصیلان این رشته بسته به وضعیت شغلی شان بسیار متفاوت است اما به طور متوسط یک فارغ التحصیل فلسفه درآمد ماهیانه دو تا شش میلیون تومان دارد.

گرایش‌های رشته فلسفه در دوره کارشناسی چه هستند؟

در دفترچه معرفی رشته‌های دانشگاهی آزمون سراسری، با نام فلسفه، در دو رشته برخورد می‌کنیم که یکی رشته فلسفه به معنای عام آن و دیگر رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی است. تفاوت این دو گرایش در مقاله توضیح داده شده است.