معرفی رشته های زبان

رشته زبان آلمانی را انتخاب کنیم یا نه ؟ بازار کار و موقعیت شغلی رشته زبان آلمانی

ملیحه فراهانی نویسنده
6854 9
07 مهر 1399
معرفی رشته زبان آلمانی و بازار کار رشته زبان آلمانی

رشته زبان آلمانی در ظاهر سخت و پیچیده به نظر می‌رسد. شاید فکر کنید این زبان خیلی سخت‌تر از زبان انگلیسی است و یاد گرفتن آن مثل شکستن شاخ غول دردسر دارد. خیلی هم بیراه فکر نمی‌کنید! برای مثال در این زبان کلمه‌ها جزو یکی از موارد مذکر، مونث و خنثی بوده و هیچ کلمه‌ای بدون پیشوند بیان نمی‌شود. برخی کلمه‌ها نیز خیلی طولانی بوده و تلفظ‌شان سخت است. مانند کلمه Lebensabschnittsgefährte که حتی به نظر می‌رسد خواندنی نباشد! اما وقتی بحث علاقه در میان باشد، سختی دیگر معنایی ندارد.

شاید زبان آلمانی کمی سخت‌تر از زبان انگلیسی باشد، اما اگر انگلیسی را به خوبی بدانید، می‌توانید زبان آلمانی را هم یاد بگیرید. این زبان خیلی پرکاربرد است و غیر از کشور آلمان، زبان اصلی کشورهایی مانند اتریش، سوئیس، تیرول جنوبی و بخش‌هایی از بلژیک محسوب می‌شود.

به طور کلی ۲۲۰ میلیون نفر در دنیا به این زبان صحبت می‌کنند. پس شاید یادگرفتن آن خیلی هم دور از ذهن نبوده و حتی برای مهاجرت به خارج از کشور یا ارتباط برقرار کردن با افراد آلمانی ضروری باشد. بنابراین در این محتوا از بخش مشاوره تحصیلی، راجع به معرفی رشته زبان آلمانی، بازار کار رشته زبان آلمانی، درآمد رشته زبان آلمانی و سایر اطلاعات مرتبط با این رشته، توضیحاتی ارائه شده است.

نقش مشاوره تحصیلی برای موفقیت در رشته‌های پرطرف‌دار

برای قبولی در برخی از رشته‌های تحصیلی نظیر رشته زبان آلمانی، رشته زبان فرانسه، رشته زبان و ادبیات انگلیسی یا حتی رشته‌هایی با شرایط پذیرش خاص، باید راجع به برخی از نکات مهم آن در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، اطلاعات داشته باشید. برای مثال راجع به رشته‌‌ زبان آلمانی بیشتر بدانید، راجع به این سوال که دانشگاه‌های دارای رشته زبان آلمانی، کدام دانشگاه‌ها هستند؟ رتبه لازم برای رشته زبان آلمانی دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های تاپ ایران چه رتبه‌ای است؟ بازار کار رشته زبان آلمانی به چه صورت است؟ آیا درآمد رشته زبان آلمانی همانند برخی از پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی، پررونق است؟

علاوه بر اطلاعات بالا، برای قبولی در این رشته، رتبه‌ و تراز قبولی سال‌های قبل را بررسی کرده و براساس آن و همینطور با بررسی سایر عوامل تاثیر‌گذار بر رتبه‌ و تراز نظیر سهمیه‌ها، بتوان در نهایت یک انتخاب رشته موفق داشت. برای راحتی مسیر می‌توان از یک فرد متخصص کمک گرفت. در این زمینه، بهترین فرد مشاوره انتخاب رشته زبان است که با سال‌ها تجربه در زمینه انتخاب رشته کنکور و همچنین با اطلاع از قوانین و ضوابط دانشگاه‌ها و سازمان سنجش برای پذیرش دانشجو، می‌تواند شما در این مسیر راهنمایی کند. بنابراین می‌توانید برای یک انتخاب رشته موفق و قبولی در رشته مورد علاقه خود، روی لینک زیر کلیک کنید:

مشاوره انتخاب رشته زبان 

گرایش‌های رشته زبان آلمانی

رشته زبان آلمانی یکی از رشته‌های خاص بین دانشجویان است که در زمان انتخاب رشته کنکور زبان، علاقه حرف اول را در انتخاب این رشته بین داوطلبان کنکور سراسری می‌زند. در بخش معرفی رشته زبان آلمانی، این رشته گرایش‌های متفاوتی دارد که شامل گرایش‌های زیر است:

گرایش مترجمی زبان آلمانی

برای تحصیل در رشته مترجمی زبان آلمانی از رشته های دانشگاهی زبان علاقه و انگیزه کافی برای ادامه تحصیل حرف اول را می‌زند. خیلی از افراد بدون هیچ زمینه‌ای وارد این رشته می‌شوند و حتی یادگیری حروف آن را هم در دانشگاه آموزش می‌بینند.

چنین افرادی باید تلاش کنند و برای یادگیری زبان آلمانی وقت زیادی گذاشته تا بتوانند یک مترجم با اطلاعات بالا باشند. در این رشته مکالمه، گرامر و نگارش را به طور کامل می‌آموزید و بعد از 4 سال به یک مترجم تبدیل می‌شوید.

تعدادی از دروس تخصصی این گرایش عبارت است از:

  • زبان‌شناسی‌ همگاني
  • جمله‌نويسی و مقدمات‌ انشا
  • ترجمه‌ ساده‌
  • ترجمه‌ متون‌ علوم‌ انساني
  • ترجمه‌ متون‌ مطبوعاتی و …

گرایش زبان و ادبیات آلمانی

اگر دوست دارید با فرهنگ و ادبیات کشور آلمان و زبان آلمانی آشنا شوید، رشته زبان و ادبیات آلمانی را انتخاب کنید. آن وقت است که می‌توانید کتاب‌های زبان اصلی شاعران و نویسندگان معروف این کشور مثل “گوته” یا “برتولت برشت” را بخوانید و تحلیل کنید.

درس های بااهمیت این گرایش به قرار زیر است:

  • خواندن‌ متون‌ پيشرفته‌
  • ترجمه‌ پيشرفته‌
  • خواندن‌ با تفسير
  • تلخيص‌ متون‌
  • بررسی‌ چند نمايشنامه‌
  • بررسی‌ آثار منثور و …

دروس مشترک گرایش‌های رشته زبان آلمانی

در بخش معرفی رشته‌های زبان، راجع به معرفی رشته زبان آلمانی، دروسی که دانشجویان این رشته در گرایش‌های مختلف باید به صورت مشترک پاس کنند، شامل درس‌های زیر است:

  • دستور زبان‌ آلمانی‌
  • درک‌ مفهوم‌ متن‌ و تمرین‌ بیان‌
  • گفت‌ و شنود و آزمایشگاه‌
  • تجزیه‌ و تحلیل‌ دستوری‌ متن‌
  • تمرین‌ واژگان‌ و اصطلاحات‌
  • دستور پیشرفته‌
  • اصول‌ تحقیق‌

معرفی زبان آلمانی و بازار کار زبان آلمانی

دانشگاه‌های دارای رشته زبان آلمانی کدام‌اند؟

دو راه برای ورود به دانشگاه در رشته زبان آلمانی وجود دارد. این دو راه شامل دو گزینه زیر است:

  • ثبت نام در کنکور سراسری
  • ثبت نام بدون کنکور

اگر کنکور زبان می‌دهید، می‌توانید در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، اصفهان یا دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی درس بخوانید. اما موسساتی هم هستند که پذیرش بدون کنکور در رشته زبان آلمانی داشته و امکان ثبت‌نام در آن‌ها بدون آزمون و کنکور وجود دارد.

  • گرایش زبان و ادبیات آلمانی تنها در دانشگاه‌های شهید بهشتی، علامه طباطبایی و آزاد واحد تهران مرکزی ارائه می‌شود. 
  • گرایش مترجمی زبان آلمانی در دانشگاه‌های تهران، اصفهان و آزاد واحد تهران مرکزی ارائه می‌شود.

می‌توان رشته زبان آلمانی دانشگاه شهید بهشتی را بهترین انتخاب برای ادامه تحصیل در این رشته عنوان کرد؛ البته قبولی در آن به رتبه‌ سه رقمی در کنکور زبان انگلیسی نیاز دارد.

ظرفیت دانشگاه‌ها در رشته زبان آلمانی

این رشته سالانه به طور میانگین ۱۲۰ دانشجو در سراسر کشور می‌پذیرد؛ پس می‌توان گفت قبولی در آن خیلی هم راحت نیست و تلاش زیادی می‌خواهد.

ظرفیت گرایش‌ مترجمی زبان آلمانی و گرایش زبان و ادبیات آلمانی به طور کلی ۱۲۵ نفر است. از این مقدار، تعداد زیر از دانشجویان رشته زبان آلمانی، مشغول به تحصیل هستند:

  • ۱۰۵ نفر در دوره روزانه
  • بین ۱۵ الی ۲۰ نفر در دوره شبانه

 همچنین ظرفیت دانشگاه آزاد در هر گرایش ۶۰ نفر است.

آخرین رتبه قبولی رشته زبان آلمانی چقدر است؟

رتبه لازم برای قبولی در رشته زبان آلمانی به انتخاب سایر داوطلبان کنکور ارتباط دارد. اما می‌توان با توجه به نتایج سال‌های قبل یک سری آمار کلی ارائه داد. برای مثال رتبه لازم برای رشته زبان آلمانی دانشگاه تهران حداقل ۱۲۰ منطقه ۱ و حداکثر ۲۰۰۰ منطقه ۳ است. اما افرادی که سهمیه دارند، می‌توانند با رتبه‌های بالاتری هم در این رشته قبول شوند.

مترجمی زبان آلمانی دانشگاه اصفهان هم حداقل ۱۱۰۰ و حداکثر رتبه ۳۰۰۰ لازم دارد. البته شما سعی کنید رتبه بهتری کسب کنید تا شانس قبول خود را بالا ببرید.

بازارکار رشته زبان آلمانی چطور است؟

موفقیت در این رشته مانند هر رشته دیگری به علاقه، استعداد و تلاش بستگی دارد. اگر جزو افراد شب امتحانی و فقط به دنبال گرفتن یک نمره هستید، در زبان آلمانی موفق نمی‌شوید.

بعضی افراد هم از همان اول دوست دارند ترجمه متون را یاد گرفته و کار ترجمه را شروع کنند. این موضوع خیلی اشتباه است و از یادگیری صحیح و اصولی جلوگیری می‌کند. پس اول از همه مطالعه و تحقیق را در اولویت قرار داده و بعد به فکر کسب درآمد باشید.

این رشته در ایران وضعیت تقریباً خوبی دارد. اگر مترجم خوبی باشید، می‌توانید در مطبوعات، صداوسيما، شرکت‌های مختلف یا حتی صنعت توریسم مشغول می‌شوید.

یا می‌توانید آزادانه کار کرده و ترجمه فیلم، کتاب و … انجام دهید. حتی امکان آموزش این زبان را در آموزشگاه‌های مختلف سطح شهر را هم دارید. به عنوان معلم خصوصی زبان آلمانی نیز می‌توانید کسب درآمد بالایی کسب کنید اگر توانایی‌ها و مهارت‌های خود را در این زمینه افزایش دهید.

معرفی زبان آلمانی و بازار کار زبان آلمانی

چقدر روی درآمد رشته زبان آلمانی حساب کنیم؟

درآمدی که می‌توانید از این راه داشته باشید ثابت نیست و به توانایی خود و اطلاعاتی که در اختیار مخاطب یا کارتان قرار می‌دهید، بستگی دارد. حتماً غیر از زبان آلمانی یک زبان دیگر مانند زبان انگلیسی را به خوبی یاد بگیرید که در کارتان موفق‌تر باشید. حتی این کار یادگیری زبان آلمانی را برای‌تان راحت‌تر می‌کند.

  • اگر در یک آموزشگاه آموزش زبان مشغول به کار باشید، درآمد متوسطی خواهید داشت. اما می‌توانید این زبان را به صورت خصوصی هم آموزش داده و درآمدتان را افزایش دهید. هزینه دریافتی برای تدریس خصوصی آموزش عمومی زبان آلمانی برای اساتید سطح متوسطه بین ۱۹۰ تا ۲۶۰ هزار تومان به ازای هر ساعت است. اگر به تعداد کافی دانش‌آموز داشته باشید، همچنین بین اساتید سطح بالا از لحاظ توانایی تدریس این زبان باشید، درآمد رشته زبات آلمانی به صورت تساعدی افزایش پیدا می‌کند.
  • اگر بتوانید به عنوان مترجم در یکی از سازمان‌های دولتی کار کنید، درآمد نسبتا بالایی خواهید داشت.
  • کار در سفارت امور خارجه هم بسیار عالی است که البته توانایی‌های بسیار بالایی می‌طلبد.
  • ترجمه کتاب درآمد زیادی در پی نداشته و به فروش و تیراژ کتاب بستگی دارد. اما می‌توانید با ترجمه فیلم‌های آلمانی و ساخت زیرنویس و فروش آن به سایت‌ها شروع کرده و کم کم معروف‌تر و حرفه‌ای‌تر شوید.

در نهایت این نکته را در نظر بگیرید که علاقه و ذوق هر کاری در درون فرد وجود داشته باشد، می‌تواند به بهترین جایگاه‌ها برسد.

بیشتر بخوانید: بازار کار زبان فرانسه

نقش استادبانک برای قبولی در رشته زبان آلمانی و سایر زبان‌های خارجی

برای تسلط بالا در رشته زبان آلمانی از بخش معرفی رشته زبان آلمانی و بازار کار رشته زبان آلمانی، کلاس‌های ترمیک و آکادمی دانشگاه‌ها در حین مفید بودن، به تنهایی کافی نیست. هرچه سریع‌تر بتوانید در رشته زبان آلمانی یا سایر زبان‌های خارجی تسلط پیدا کنید، می‌توانید در این حوزه سرآمد بوده و درآمد بالایی نیز کسب نمایید. در این زمینه استادبانک می‌تواند به شما کمک شایانی کند. این مجموعه می‌تواند با معرفی برترین اساتید زبان خود نظیر معلم خصوصی زبان آلمانی، شما را به آن سطح و توانمندی بالا در این زبان برساند. زیرا معلم خصوصی زبان با میزان تجربه در امر تدریس زبان مورد نظر و با مهارت و توانایی‌های بالا خود در تدریس، بهتر از هر فرد دیگری می‌تواند شما را یاری کند.

همچنین اگر تمایل داشته در کنار یادگیری زبان آلمانی، زبان انگلیسی یا فرانسه و سایر زبان‌‌ها را نیز یاد بگیرید، می‌توانید به استادبانک مراجعه کنید. با ورود به سایت استادبانک و جستجوی زبان مورد نظر خود در بخش زبان‌های خارجی، نزدیکترین معلم خصوصی به معیار‌های خود را انتخاب کرده و درخواست معلم خصوصی خود را ثبت نمایید.

 تیم پشتیبانی استادبانک نیز با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ برای راهنمایی و مشاوره در دسترس شما عزیزان قرار دارند. تنها کافیست با این شماره تماس گرفته تا راهنمایی‌های لازم را در خصوص ثبت درخواست معلم خصوصی و استفاده از سایر خدمات آموزشی این مجموعه دریافت کنید.

برای وارد شدن به رشته آلمانی باید پیش‌زمینه‌ای در مورد این زبان داشته باشیم؟

خیر لازم نیست از قبل زبان آلمانی را بدانید. ولی اگر اطلاعات ابتدایی را داشته باشید بهتر است. در ضمن تسلط به زبان انگیلسی برای پیشرفت بهتر توصیه می‌شود.

وضعیت کار و درآمد رشته زبان آلمانی به چه صورت است؟

اگر توانایی کافی در زمینه ترجمه، آموزش و مکالمه داشته باشید، در زمینه‌های مختلفی می‌توانید کار کنید.

ظرفیت دانشگاه‌ها برای رشته زبان آلمانی چطور است؟

ظرفیت دانشگاه‌های سراسری در رشته زبان آلمانی خیلی کمتر از زبان انگلیسی است. معمولاً این رشته در کل کشور بین ۸۰ تا ۸۵ نفر ظرفیت دارد.

البته ظرفیت پذیرش هر سال ممکن است تغییر کند. بنابراین بهتر است به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ توجه کنید.