روش مطالعه کنکور انسانیروش مطالعه کنکور تجربیروش مطالعه کنکور ریاضیروش مطالعه کنکور زبان انگلیسی 1402روش مطالعه کنکور هنر 1402

روش مطالعه لغت و املا به همراه روش مناسب مرور کنکوری

استادبانک نویسنده
4952 0
12 مهر 1399

اولین گام برای یادگیری روش مطالعه لغت و املا ، آشنایی با تیپ سوال‌های آن است. سر جلسه کنکور طراح به سه روش دانش لغت و املای شما را به چالش می‌کشد:

  1. کلماتی از یک جمله را مشخص شده و از شما درباره معنی یا املا آن‌ها سوال می‌شود.
  2. تمام گزینه‌ها صرفا شامل کلمات هستند و شما باید گزینه‌ای را که بیشترین غلط یا کم‌ترین اشتباه را دارد پیدا کنید.
  3. لغاتی در صورت تست آورده می‌شود و شما باید تکلیف درستی یا غلط بودن املا یا معنی آن‌ها را مشخص کنید.
  4. طراح از دانش‌آموز درباره مطابقت داشتن املای هرکلمه با معنای کلمه‌ای که جلوی آن نوشته شده سوال می‌کند.

همانطور که می‌بینید تیپ سوال‌ها محدود هستند، اما الحق جواب دادن به آن‌ها ممکن است دشوار یا وقت گیر باشد. یک وقت به فکر حذف کردن این مبحث از چارت مطالعاتی خود نیفتید. اصلا اگر لغت و املا را حذف کنید، دیگر چه برای پاسخ دادن می‌ماند؟ پس بهترین کار این است که روش مطالعه لغت و املا را یاد بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله انواع روش های مطالعه را بخوانید.

استادبانک یک سامانه قدرتمند انتخاب آنلاین معلم خصوصی است می توانید در سایت استادبانک درخواست تدریس خصوصی ادبیات و زبان فارسی در منزل یا آنلاین بدهید، دانش آموزان بهترین معلم خصوصی در تهران و سایر شهرهای کشور را در استادبانک می یابند.

چرا نباید بی‌خیال یادگیری روش مطالعه لغت و املا شویم؟

قضیه فقط حل کردن یکی دو تست بیشتر نیست. اگر روش مطالعه لغت و املا برای کنکور را یاد بگیرید، می‌توانید به حدود سی درصد  از سوال‌ها بدون تردید پاسخ دهید. این در حالی است که حل تست‌های قرابت، نیازمند دانش لغت املا هستند و از طرفی شاید نتوانید تست‌های زبان فارسی را بدون تردید پشت سر بگذارید. اما پاسخگویی به تست‌های لغت و املا در صورت پیروی از روش مطالعه لغت و املای کنکور رد خور ندارد.

مرور سریع گرامر و واژگان مهم زبان انگلیسی کنکور | جزوه‌ی اختصاصی استادبانک

لغات زبان کنکور، مرور سریع گرامر و لغات مهم زبان کنکور | جزوه‌ استادبانک

اولین گام برای یادگیری روش مطالعه لغت و املا ، آشنایی با تیپ سوال‌های آن است. سر جلسه کنکور طراح به سه روش دانش لغت و املای شما را به چالش می‌کشد: کلماتی از یک جمله را مشخص شده و از شما درباره معنی یا املا آن‌ها سوال می‌شود. تمام گزینه‌ها صرفا شامل کلمات هستند و شما باید گزینه‌ای ...

روخوانی هم فرصت مطالعه آزاد است و هم ابزار یادگیری

راه حل یادگیری املای کلمات به در دست گرفتن یک کتاب کمک آموزشی محدود نمی‌شود. کتاب‌های کمک آموزشی شامل اشتباهات رایج بچه‌های کنکوری هستند. چه تضمینی وجود دارد که شما دقیقا همان اشتباهات را مرتکب شوید؟ اگر می‌خواهید املا را به خوبی یاد بگیرید باید خودتان آستین بالا بزنید.

در نظر گرفتن یک میکرو بازه برای مرور لغات مهم، جز جدا نشدنی روش مطالعه لغت و املا است. به غیر از آن بر اساس روش مطالعه لغت و املا استاندارد، باید وقتی را برای روخوانی دروس نیز کنار بگذارید. حین روخوانی از دروس زیر لغات مهمی را که پیدا می‌کنید در دفتر مخصوصی یادداشت کنید. این کار فقط در زمینه یادگیری املا به شما کمک نمی‌کند. آشنایی چشم با شکل چینش واژگان در کنار یک دیگر، شما را در زمینه یادگیری معنی لغات نیز یاری می‌دهد.

نقطه ضعف‌های کلیدی بحث املا

قضیه فقط یادگیری روش مطالعه بحث لغت نیست. برای این که بتوانید سر جلسه کنکور، حسابی از خجالت بحث املا دربیایید، باید تکنیک‎های مورد نیاز برای حل سوالات آن را بیاموزید. تکنیک هم خانواده است. تکنیک هم خانواده، عملا تعداد واژه‌هایی که باید حفظ کنید را نصف می‌کند. کافی است واژه‌ای را به عنوان سر گروه انتخاب کنید و سایر واژه‌ها را با آن تطبیق دهید. اگر سر جلسه کنکور املای لغتی خاطرتان نبود، سعی کنید هم خانواده آن را به یاد بیاورید.

توجه به حروف متغیر از جمله دیگر نکات مهمی است که باید در روش یادگیری لغات و املا خود بگنجانید. حروف ز/ذ/ظ/ض، حروف ت/ط، حروف ح/ه و حروف ق/غ از جمله حروف متغیر هستند. طراحان کنکور علاقه ویژه‌ای به این حروف دارند. پس حتما هایلایت و مرور مداوم این حروف را در روش مطالعه لغت و املا خود بگنجانید.

روش-مطالعه-لغت-و-املا-رتبه-برترها

وقتی روش مطالعه لغت و املا شبیه به استراتژی جنگی می‌شود

لباس‌های جنگیتان را بپوشید که قرار است غول مرحله آخر را زمین بزنیم. یکی از اصلی‌ترین راه‎‌های به خاطر سپردن کلمات، دیدن جایگاه کلمات در جمله است. اگر از تکنیک روخوانی برای یادگیری املا استفاده کنید، خود به خود این مشکلتان نیز حل می‌شود. بهتر است حین روخوانی، خودتان هم یک جمله با کلمه مورد نظرتان بسازید.

راه حل دومی که در این روش مطالعه لغت و املا قرار است درباره آن صحبت کنیم، همانند سازی است. مثلا حین حفظ معنی کلمه احلام، می‌توانید آن را به “شخصیت تلویزیونی احلام” مربوط کنید. آن وقت یادتان می‌ماند که مثلا عشق “احلام”، شخصیت “جناب خان” را پریشان کرده بود.

لغات مهم را به مرور مرور کنید (روش مرور نت‌های لغت)

بخش مرتبط با مرور یکی از مهم‌ترین قسمت‌های روش مطالعه هر درسی، از جمله روش مطالعه لغت و املا است. بهترین راه برای مرور نت‌های لغت و املا، تدارک دیدن میکرو بازه مطالعاتی است. بگذارید اول تکلیفتان را با میکرو بازه روشن کنم. میکرو بازه‌ها، بازه‌های مطالعاتی نسبتا کوتاهی هستند که برای کنکوری‌ها حکم زنگ تفریح را دارند.

اما هر کدام از این میکرو بازه‌ها را باید به چه کاری اختصاص دهید.

  • در میکرو بازه‌های اولیه، لغاتی مهمی که یادداشت کرده‌اید را یک دور بخوانید. چون سابقا، حین یادداشت برداری معنی لغات را مطالعه کرده‌اید، پس از مطالعه اولیه درجا از خودتان امتحان بگیرید. لغاتی که معنای آن‌ها را به خاطر ندارید هایلات کرده و معنای آن‌ها را بازخوانی کنید.
  • در میکرو بازه دوم، همین کار بدون هرگونه مطالعه قبلی به انجام برسانید. هرچه به میکرو بازه‌های پایانی نزدیک‌تر می‌شوید، امتحانی که از خودتان می‌گیرید را سخت‌تر کنید. در نهایت لغاتی که باقی می‌مانند، نیازمند توجه جدی شما هستند. لغات باقی مانده را از سایر لغات جدا کرده و در دفترچه جدیدی وارد کنید.

شاید آن چه به عنوان روش مطالعه بحث لغت به شما معرفی کردیم، کمی وقت گیر به نظر برسد. اما اگر کنکوری‌ها وقتشان را صرف خواندن نکنند، چه کار کنند؟ پیشنهاد شما برای مطالعه لغت و املا چیست؟ آیا این بحث نقطه ضعفتان است یا نقطه قوتتان. با ما درباره روش‌های مطالعاتی خودتان صحبت کنید و البته درباره این روش به تبادل نظر بپردازید.

لغت و املا چند درصد از سوالات کنکور را شامل می‌شوند؟

اگر روش مطالعه لغت و املا برای کنکور را یاد بگیرید، می‌توانید حداقل به حدود سی درصد از سوال‌ها بدون تردید پاسخ دهید.

آیا روخوانی دروس ضروری محسوب می‌شود؟

بر اساس روش مطالعه لغت استاندارد، باید وقتی را برای روخوانی دروس نیز کنار بگذارید.

چه راهی برای مرور لغات کنکوری پیشنهاد می‌شود؟

بهترین راه برای مرور نت‌های لغت و املا، تدارک دیدن میکرو بازه مطالعاتی است.