برنامه‌ ریزی درسی کنکور 1402 استادبانک

معرفی انواع دانشگاه‌ها در ایران، دانشگاه‌های ایران را بهتر بشناسید!

2092 0
09 خرداد 1401
معرفی انواع دانشگاه‌ها در ایران

محیط و عواملی که در آن وجود دارد روی رفتار، انتخاب‌ها و سرنوشت افراد اثر می‌گذارد. دانشگاه به عنوان محیط و فضای تحصیل، همین نقش را نسبت به دوران درس خواندن و گرفتن مدرک دانشجو ایفا می‌کند. انوع دانشگاه‌ها با ساختار، سطح علمی و روش‌های تدریس متفاوت در ایران وجود دارند و هر کدام از آن‌ها انتخاب مناسبی برای قشر خاصی از دانشجویان هستند.

شناخت انواع دانشگاه‌ها در ایران به داوطلب کنکور و کسی که قصد انتخاب رشته را دارد کمک می‌کند تا با ذهنی بازتر تصمیم بگیرد و انتخاب بهتری داشته باشد. هدف دانشگاه‌ها پرورش افراد متخصص برای حوزه‌های مختلف جامعه از صنعت و اقتصاد تا فرهنگ و پزشکی است. دانش‌آموز با برنامه ریزی درسی و صرف هزینه‌های مختلف تحصیلی سعی می‌کند راه ورود به دانشگاه‌ را برای خود هموار کند.

اما وارد شدن به هر دانشگاهی، نشان‌دهنده‌ی موفقیت در کنکور نیست. دانشگاه‌های پرشمار ایران در چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام سطح علمی و شرایط مالی و پذیرش خاص خود را دارند. در این مقاله شما را با انواع دانشگاه‌ها در ایران آشنا می‌کنیم.

ورود به انواع دانشگاه‌ها در ایران با معلم خصوصی کنکور

هدف دانش‌آموزانی که خوب درس می‌خوانند و برنامه‌ریزی دارند ورود به بهترین دانشگاه‌های کشور است. ایران هم مانند بسیاری از کشورهای دنیا، چندین دانشگاه‌ ممتاز و برتر دارد که از نظر سطح علمی، خدمات آموزشی، هیئت علمی، امکانات تحصیلی و کتابخانه‌ای جایگاه بالا و خاصی میان مراکز علمی کشور دارند. دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر از مهم‌ترین دانشگاه‌های این لیست هستند.

اما قبول شدن در این مراکز و حتی بسیاری دیگر از دانشگاه‌های سراسر کشور به سادگی ممکن نیست و نیاز به عوامل مختلفی دارد. کمک گرفتن از معلم خصوصی کنکور، مهم‌ترین و مطمئن‌ترن راه ورود به انواع دانشگاه در ایران است. معلمانی که در همه‌ی دروس عمومی و تخصصی با وسواس و دقت دانش‌آموز را در مسیر مطالعه و آموزش تا روز کنکور هدایت کنند. استادبانک لیستی از برترین اساتید تدریس خصوصی کنکور را برای شما آماده کرده است که با مناسب‌ترین قیمت در دسترس شما هستند.

لینک دسترسی به بهترین معلم خصوصی کنکور کشور

در ادامه با انواع دانشگاه در ایران آشنا می‌شوید.

1.دانشگاه‌های سراسری یا دولتی؛ بالاترین سطح علمی در ایران

واژه دولتی در اسم دانشگاه دولتی یا سراسری به خوبی مشخص کرده است که این نوع از دانشگاه‌ها وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری هستند که هزینه‌های آن توسط دولت پرداخت می‌شود. دانشگاه‌های سراسری در دو نوبت (بخش) روزانه و شبانه دانشجو می‌پذیرند و دانشجویان روزانه بدون هزینه درس می‌خوانند، ولی از دانشجویان شبانه هزینه‌ی اندکی دریافت می‌شود. البته باید بدانید که از نظر استفاده از امکانات، اساتید، شرایط تحصیلی و امکانات رفاهی هیچ تفاوتی میان این دو دسته از دانشجویان وجود ندارد.

درجه سختی قبولی در دانشگاه‌های سراسری:

دانشگاه‌های دولتی، بهترین مراکز علمی کشور هستند و هر سال برترین رتبه‌های کنکور برای ورود به آن‌ها باهم رقابت می‌کنند. باتوجه به دانشگاه و رشته موردنظر، رتبه‌های یک تا سه رقمی اجازه ورود به دانشگاه‌های سراسری را پیدا می‌کنند. داوطلبی که به فکر قبولی در این نوع از دانشگاه‌ها در ایران است باید از بهترین منابع کنکور و برترین اساتید تدریس خصوصی استفاده کند.

بهترین ویژگی دانشگاه‌های سراسری:

  • بالاترین سطح علمی همراه با اساتید برجسته
  • بدون پرداخت هزینه (در بخش روزانه)
  • امکانات تحصیلی بسیار خوب
  • اعتبار بالای مدرک تحصیلی

اما مراکز دیگری هم هستند که با کسب مجوز از وزارت علوم در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند و دانشجو می‌پذیرند. دانشگاه فرهنگیان (مراکز تربیت معلم سراسر کشور) و مؤسسات آموزش عالی وابسته به سایر وزارت‌خانه از مشهورترین این دانشگاه‌ها هستند. این نوع از دانشگاه‌ها قوانین خاصی نیز دارند. برای مثال دانشجویانی که در مراکز تربیت معلم درس می‌خوانند، موظف هستند بعد از پایان دوره تحصیلات به مدت مشخصی به کشور خدمت کنند.

دانشگاه سراسری از معتبرترین انواع دانشگاه‌ها در ایران

2.دانشگاه پردیس خودگردان – وابسته به دانشگاه دولتی

هدف از تاسیس دانشگاه‌های پردیس، جذب دانشجوی خارجی بود. اما این پروژه وزارت علوم با شکست همراه شد تا این دسته از دانشگاه‌ها وارد رده‌ی دانشگاه‌های داخلی شود. پردیس‌ها وابسته به دانشگاه دولتی هستند، ولی به صورت خصوصی اداره می‌شوند. بزرگ‌ترین تفاوت پردیس‌های خودگردان با دانشگاهای سراسر در دریافت هزینه از دانشجو است که شهریه‌ی آن بیشتر از شهریه‌ی نوبت شبانه یا همان نوبت دوم است.

درجه سختی قبولی در دانشگاه‌های پردیس:

داوطلبین برای ورود به دانشگاه‌های پردیس باید در آزمون کنکور سراسری شرکت کنند و رتبه‌ی مناسبی به دست بیاورند.

بهترین ویژگی دانشگاه‌های پردیس:

  • مدرک ارزشمند و برابر با دانشگاه روزانه
  • سطح علمی بالا
  • امکانات تحصیلی خوب

اساتید دانشگاه سراسری در پردیس‌ها نیز تدریس می‌کنند و این دو نوع دانشگاه از نظر سطح علمی باهم تفاوت ندارند. به همین دلیل ارزش مدرک دانشگاه پردیس با دانشگاه‌های سراسری روزانه برابر است که میان انواع دانشگاه‌ها در ایران، این یک مزیت محسوب می‌شود که دانشجو علیرغم صرف هزینه، مدرک معتبری دریافت می‌کند.

قبولی در این نوع از دانشگاه‌ها ساده نیست و شما باید در دروس عمومی و تخصصی کنکور عملکرد مناسبی داشته باشید. اگر در هر یک از دروس عمومی مشکل دارید از اساتید تدریس خصوصی دروس عمومی کنکور استادبانک کمک بگیرید.

 بهترین معلم خصوصی دروس عمومی کنکور کشور

3.دانشگاه آزاد؛ یکی از شلوغ‌ترین انواع دانشگاه در ایران

دانشگاه‌های آزاد یکی دیگر از انواع دانشگاه در ایران هستند که گسترش بسیار خوبی در سراسر کشور داشته‌اند. این دانشگاه‌ها به صورت خصوصی مدیریت می‌شوند و سطح علمی مناسبی نیز دارند. دانشجویان با پرداخت شهریه در دانشگاه آزاد درس می‌خوانند و راه ورود به این دانشگاه به سختی دانشگاه‌های دولتی نیست.

درجه سختی قبولی در دانشگاه‌های آزاد:

دانشجویان با رتبه‌های متوسط و حتی پایین می‌توانند وارد دانشگاه آزاد شوند. در سال‌های اخیر برخی رشته‌های بدون کنکور هم به این رده دانشگاهی اضافه شد که البته سطح علمی و رقابتی دانشگاه آزاد را کمی کاهش داده است.

بهترین ویژگی دانشگاه‌های آزاد:

  • ورود و قبولی راحت‌تر
  • وجود دانشگاه در مناطق محروم
  • تنوع رشته‌های دانشگاهی

یک راه دیگر ورود به دانشگاه آزاد استفاده از ظرفیت مازاد آزاد است که برخی دانشگاه‌ها این امکان را ایجاد می‌کنند و در دو نوبت دانشجو قبول می‌کنند. البته شهریه‌ی برخی رشته‌های پرطرفدار مثل پزشکی، پرستاری و دندان‌پزشکی در این روش ثبت‌نام بالاتر است. به طور کلی به دلیل اینکه راه ورود به دانشگاه آزاد ساده‌تر است، بسیاری از دانش‌آموزانی که سطح علمی بالایی ندارند وارد این نوع مراکز علمی می‌شوند  تا در پردرآمدترین رشته های تحصیلی در ایران درس بخوانند و درک دانشگاهی بگیرند.

دانشگاه آزاد؛ یکی از شلوغ‌ترین انواع دانشگاه در ایران

4.دانشگاه غیرانتفاعی

دانشگاه‌های غیرانتفاعی در بخش خصوصی و بدون کمک مالی از طرف دولت تاسیس می‌شوند و سیستم مدیریتی آن‌ها به شکل هئیت امنایی است. یکی از دلایلی که سطح علمی این مراکز را پایین نگه می‌دارد، جدا بودن از بخش‌های دولتی است. دانشگاه‌های غیرانتفاعی، رایگان نیستند و دانشجو در هر ترم باتوجه به رشته‌ی تحصیلی خود مبلغی را واریز می‌کند.

5.دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی یکی از پرطرفدارترین انواع دانشگاه در ایران

از معضلات پررنگ و پردردسر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، بلد نبودن کار و نداشتن مهارت است. وزارت علوم با هدف ارتقاء سطح مهارت و قدرت عملی دانشجویان در مشاغل مختلف، مراکزی را تحت عنوان دانشگاه‌های علمی کاربردی تاسیس کرد. خوشبختانه میزان شهریه و هزینه‌ی تحصیلی در این دانشگاه‌ها کمتر از دانشگاه آزاد است و از طرفی دیگر چارت درس‌های علمی آن بالا است تا دانشجو با جوانب متعدد رشته‌ی خود به طور تخصصی آشنا شود.

درجه سختی قبولی در دانشگاه‌های علمی کاربردی:

مزیت خوب دانشگاه علمی کاربردی این است که داوطلب را بدون آزمون کنکور و باتوجه سوابق تحصلی پذیرش می‌کند.

بهترین ویژگی دانشگاه‌های علمی کاربردی:

  • شهریه پایین‌تر نسبت به دانشگاه آزاد
  • قبولی بدون کنکور
  • ارتقاء مهارت و سطح علمی
  • آمادگی برای ورود به بازار کار بعد از فارغ‌التحصیلی

دانشگاه‌های علمی کاربردی مانند پلی میان مراکز  و سازمان‌های علمی دولتی و غیر دولتی با بخش‌های مختلف کشور عمل می‌کنند تا نیازهای جامعه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را پوشش دهند.

قبل از اینکه به سراغ معرفی ادامه‌ی انواع دانشگاه در ایران برویم، باید به شما یادآوری کنیم که موفقیت در کنکور و ورود به دانشگاه مورد علاقه‌ی شما با تلاش و کمک گرفتن از برترین اساتید امکان پذیر است. هیچ‌کدام از دروس عمومی و تخصصی کنکور را کنار نگذارید. اگر در یادگیری یک درس عمومی یا تخصصی برای مثال زبان انگلیسی، مشکل دارید، کافی است از معلم خصوصی زبان کنکور استادبانک استفاده کنید.

6.دانشگاه پیام نور

تحصیل از راه دور در همه‌ی جای دنیا رایج است که در ایران این سیستم تدریس را دانشگاه پیام نور ارائه می‌دهد. این روش درس خواندن و کسب مدرک بیشتر برای افرادی کارایی دارد که زمان کمی برای شرکت در کلاس حضوری دارند. دانشگاه‌های پیام نور در رده‌ی دانشگاه‌های دولتی قرار می‌گیرند و زیرنظر وزارت علوم هستند.

دانشجو در این نوع دانشگاه‌ها در کلاس‌های تئوری شرکت نمی‌کند و فقط در امتحانات پایان هر ترم حاضر می‌شود. مبنای آموزش پیام نور نیمه حضوری است و از این نظر کاملا متفاوت از دانشگاه‌های سراسری است. تحصیل در این مراکز علمی رایگان نیست ولی شهریه آن نسبت به دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی کمتر است.

7.دانشگاه سما

دانشگاه سما از زیرمجموعه‌های دانشگاه آزاد است که بزرگ‌ترین تفاوت آن با دانشگاه آزاد در نوع پذیرش رشته‌های تحصیلی است. در حالی که دانشگاه آزاد در انواع رشته‌ها دانشجو می‌پذیرد، دانشگاه‌های سما فقط در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش پذیرش دارد. به همین دلیل این دانشگاه برای دانش‌آموزانی که سطح علمی پایین‌تری دارند، انتخاب مناسبی است. البته باید بدانید که مدرک فارغ‌التحصیلان این دانشگاه کاردانی یا همان فوق دیپلم است.

8.دانشگاه مجازی

همان‌طور که از نام این دانشگاه‌ها مشخص است، این نوع از تحصیل به صورت مجازی و از طریق اینترنت انجام می‌شود. دانشجو همه‌ی مراحل ثبت‌نام و انتخاب واحد را در دانشگاه‌های مجازی، اینترنتی پشت‌سر می‌گذارد و امتحانات نیز به همین صورت برگزار می‌شود. قبولی در این نوع دانشگاه‌ها از طریق کنکور سراسری امکان‌پذیر است. چند دانشگاه مطرح کشور مانند: دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان و دانشگاه شیراز در حال حاضر خدمات تحصیل مجازی را ارائه می‌دهند.

توصیه مهم در مورد انواع دانشگاه‌ها در ایران

قبولی در دانشگاه‌های مطرح و ممتاز، بدون شک شیرین و موفقیت بزرگی است. هر داوطلبی دوست دارد با کسب رتبه‌ی برتر در یک دانشگاه عالی درس بخواند. بچه‌های کنکوری دوست دارند به هر زحمتی شده است وارد دانشگاه‌های سراسری شوند. اما همیشه ورود به یک دانشگاه دولتی بهترین انتخاب نیست. برخی از دانشگاه‌های آزاد و علمی کاربردی هستند که سطح علمی بسیار خوبی دارند.

اگر رتبه‌ی شما برای ورود به دانشگاه سراسری در رشته‌ی موردعلاقه‌تان مناسب نیست، فقط برای اینکه در دانشگاه دولتی درس بخوانید از علاقه و استعدادتان چشم‌پوشی نکنید. مهم‌ترین نکته در زمان انتخاب دانشگاه، توجه به علاقه شما است. اگر شرایطش را دارید، درس خواندن در دانشگاه‌های برتر آزاد، علمی کاربردی و پردیس در رشته‌ی موردعلاقه، کار عاقلانه‌تری است.

دومین مسئله هم، داشتن اساتید برجسته و کاربلد است. اگر شانس این را دارید که در یک دانشگاه خوب با اساتید عالی، رشته‌ی موردعلاقه‌ی خود را بخوانید به هیچ وجه این فرصت را از دست ندهید. اعتبار دانشگاه‌های ممتاز به دلیل وجود اساتید سرشناس و باسواد است.

امکانات آموزشی استادبانک راه ورود شما به انواع دانشگاه‌ها در ایران

در این مقاله با انوع دانشگاه‌ها در ایران آشنا شدید. سطح علمی، امکانات، محیط آموزشی و هزینه تحصیل از مهم‌ترین پارامترها یک داوطلب برای انتخاب دانشگاه است. همه‌ی دانش‌آموزان دوست دارند در برترین دانشگاه‌های کشور درس بخوانند.

اما موفقیت در کنکور نیاز به استمرار، تلاش و البته کمک گرفتن از منابع معتبر دارد. استادبانک با خدمات آموزشی متنوع مانند معلم خصوصی استادبانک برای همه دروس عمومی و تخصصی، مقالات آموزشی، گام‌به‌گام و نمونه سوالات کنکور، بسته‌های معلم خصوصی و اپلیکیشن استادبانک شما را به دانشگاه موردعلاقه‌تان می‌رساند.

اگر برای انتخاب معلم خصوصی نیاز به مشورت دارید یا در صورت داشتن سوال یا مشکل، می‌توانید با شماره‌ی 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک، آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز است.

آیا دانشگاه‌های بدون هزینه در ایران داریم؟

دانشگاه‌های سراسری در بخش روزانه (نوبت روزانه) رایگان هستند و دانشجویان بدون پرداخت شهریه از بهترین امکانات تحصیلی و علمی استفاده می‌کنند.

در ایران دانشگاه های بدون کنکور وجود دارد؟

در سال‌های اخیر برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه آزاد برای بعضی رشته، امکان ثبت‌نام بدون کنکور را ایجاد کرده‌اند تا در انواع دانشگاه‌ها در ایران شاهد این نوع پذیرش دانشجو هم باشیم.

بهترین دانشگاه های ایران کدام‌اند؟

رقابت برای ورود به دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر به دلیل سطح بالای علمی و امکانات تحصیلی همیشه سخت است و این دانشگاه‌ها از بهترین انواع دانشگاه در ایران هستند.