مشاوره تحصیلی متوسطه اولهدایت تحصیلی و انتخاب رشته نهم

آزمون رغبت و توانایی پایه نهم | شناخت صفر تا صد این آزمون

23169 1
23 بهمن 1400
آزمون رغبت و توانایی

آزمون رغبت و توانایی یکی دیگر از بخش‌های پایه نهم است که دانش‌آموزان باید طی این سال تحصیلی پشت‌سر بگذارد تا بهترین انتخاب رشته نهم به دهم را داشته باشد. زمانی که از مهم‌ترین مراحل دوره تحصیلات دانش‌آموزان صحبت می‌کنیم، معمولا کنکور سراسری و پایه دوازدهم بیشتر مورد نظر است.

اما قبل از اینکه دانش‌آموز وارد رشته تخصصی دوره متوسطه دوم شود، باید از استعدادها، توانایی و از همه تاثیرگذارتر، علایق او اطلاعات کافی به دست آورد. بسیاری از دانش‌آموزان و والدین در زمان انتخاب رشته نهم به دهم، احساسی عمل می‌کنند که این شیوه‌ی انتخاب، می‌تواند کاملا آینده‌ی تحصیلی و شغلی دانش‌آموز را تحت تاثیر قرار دهد.

مجله استادبانک به طور مداوم مقالات مختلفی را برای برنامه ریزی یا روتین درسی دانش‌آموزان با هدف مشاوره تحصیلی به آن‌ها آماده می‌کند. شما با خواندن این مجموعه مقالات، می‌توانید بهترین تصمیمات و عملکرد را در مسیر آموزشی خود داشته باشید.

در این مقاله هم به سراغ آزمون رغبت و توانایی رفتیم تا شما با همه‌ی جنبه‌های این آزمون آشنا شوید. ابتدا درباره جزئیات این آزمون و در ادامه از میزان تاثیر نتیجه‌ی آزمون رغبت و توانایی در انتخاب رشته‌ نهم به دهم صحبت می‌کنیم.

آزمون رغبت و توانایی چیست؟

آموزش و پرورش برای اینکه دانش‌آموزان انتخاب رشته نهم به دهم دقیق‌تر و بهتری داشته باشند، طرح هدایت تحصیلی را ایجاد کرده است. آزمون رغبت و توانایی  هم یکی از مهم‌ترین مراحل این طرح شناخته می‌شود. دانش‌آموز در پایان مقطع نهم، باید برای ادامه مسیر تحصیلی خود یک تصمیم مهم بگیرد و از میان رشته‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، یک رشته را انتخاب کند.

علاقه و سپس استعداد دانش‌آموز، باید مهم‌تر دلیل انتحاب یک رشته باشد

خوشبختانه در چند سال گذشته نسبت به این انتخاب، حساسیت بیشتر ایجاد شده است تا دانش‌آموز صرفا با داشتن لیستی از نمرات، وارد یک رشته تخصصی نشود. توجه به استعداد، توانایی و عشق و علاقه‌ی دانش‌آموز به کار یا حرفه‌ای خاص به والدین و مشاورین هم کمک می‌کند تا مسیر درست را به محصل نشان بدهند. هدف اصلی آزمون رغبت هم شناسایی همین علایق و استعدادها است.

برای داشتن یک انتخاب رشته عالی، باید نمرات بالا و خوبی هم داشته باشید. خواندن مقاله‌ی برنامه ریزی جامع کلاس نهم در این مسیر به شما کمک زیادی می‌کند. برنامه داشتن؛ یعنی استفاده‌ی بهینه از زمان و انرژی!

سوالات آزمون رغبت و توانایی چگونه است؟

آزمون رغبت و توانایی از دو دفترچه‌ی “رغبت دانش‌آموزان” و “توانایی دانش‌آموزان” تشکیل می‌شود. برخلاف تصور رایج، سوالات آزمون رغبت و توانایی بر اساس اطلاعات و محتوای تخصصی و علمی نیست و دانش‌آموز باید بر اساس دانش فردی خودش به سوالات پاسخ دهد. تعداد سوالات در بخش رغبت 319 سوال و در بخش توانایی 255 سوال است.

کشف استعداد و توانایی دانش‌آموز با کمک آزمون رغبت و توانایی

محتوای سوالات این آزمون طوری تنظیم شده است میزان علایق محصل را درباره‌ی هر حرفه و کار بسنجد. دانش‌آموزان برای هر سوال 5 گزینه (اعداد 1 تا 5) را پیش‌روی خود دارند که این عددها، نشان‌دهنده‌ی میزان گرایش دانش‌آموز نسبت به حرفه است. برای مثال: دانش‌آموزی که در جواب سوال “میزان علاقه شما به سیستم‌های کامپیوتری چه میزان است؟”، گزینه 5 را انتخاب کند، یعنی علاقه بسیار زیادی به دنیای کامپیوتر و مشاغل مربوط به آن دارد.

همان‌طور که متوجه شدید، نوع سوالات و برگزاری آزمون برای هدایت تحصیلی نهم دانش‌آموزان طراحی شده است تا والدین، دانش‌آموزان و مشاورین، کار ساده‌تری در زمان انتخاب رشته داشته باشند.

دلیل برگزاری آزمون رغبت و توانایی در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم

آزمون رغبت و توانایی در هر سه پایه‌ی متوسطه اول برگزار می‌شود و دانش‌آموزان باید به سولات هر دو دفترچه در مقاطع هفتم، هشتم و نهم پاسخ دهند. برآیند و جمع‌بندی این سه آزمون است که نتیجه‌ی نهایی این فرآیند را مشخص می‌کند.

دلیل برگزاری این آزمون در طول دوران متوسه اول، اطمینان پیدا کردن از علایق دانش‌آموز است. به هر حال دانش‌آموزان در این دوران در آستانه بلوغ هستند و تصمیمات احساسی بیشتری می‌گیرند. شرکت در آزمون در سه سال مختلف، اجازه می‌دهد تا تیم کارشناسی آموزش و پرورش، اطلاعات دقیق‌تری از روند تغییرات سلیقه و رشد استعدادهای دانش‌آموز به دست آورد.

اگر شما از علاقه‌مندان به رشته سخت ریاضی هستید، قبل از هر اقدامی حتما مقاله‌ی انتخاب رشته ریاضی نهم مجله استادبانک را بخوانید.

برای ورود به کدام رشته‌ها شرکت در آزمون رغبت و توانایی لازم است؟

انتخاب رشته نهم به دهم دانش‌آموزان برای همه‌ی رشته‌های نظری، فنی حرفه‌ای و کار و دانش انجام می‌شود، بنابراین دانش‌آموزان برای ورود به هر کدام از این رشته باید در آزمون رغبت و توانایی شرکت کنند. در ادامه به طور خلاصه با همه‌ی این رشته آشنا می‌شویم:

رشته‌های نظری؛ 4 رشته با طرفداران فراوان

علوم نظری، همیشه طرفدران بسیاری دارند که برای ورود به این رشته‌ها تلاش بسیاری می‌کنند. این 4 رشته عبارت است از:

  • رشته ریاضی فیزیک
  • رشته علوم تجربی
  • رشته علوم انسانی
  • رشته فرهنگ و معارف اسلامی

ورود به هر کدام از این چهار رشته کار چندان ساده‌ای نیست و دانش‌آموز باید علاوه بر استعداد و علاقه، نمرات بسیار خوبی را در دوره متوسطه اول کسب کند. برای درک بهتر این موضوع باید تحقیق بیشتری کنید و مقالات مربوط به آن را بخوانید. برای مثال اگر از طرفداران رشته‌ی محبوب علوم تجربی هستید، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی انتخاب رشته تجربی نهم را بخوانید و با شرایط و موارد موردنیاز برای قبولی در این رشته آشنا شوید. استادبانک برای همه‌ی رشته‌ها مقالات مشاوره تحصیلی مفصلی را تدارک دیده است.

رشته‌های شاخه کار و دانش

معمولا شاخه کار و دانش را بی‌شباهت از رشته فنی و حرفه‌ای نمی‌دانند. زیر شاخه‌های این رشته کاملا شبیه به رشته فنی است. اما روند تحصیلات در کار و دانش آسان‌تر است و دانش‌آموزان واحدهای کارگاهی و عملی بیشتری دارند. ابتدا با زیر شاخه‌های این رشته آشنا شوید:

  • صنعت
  • خدمات
  • هنر
  • کشاورزی

رشته‌های شاخه‌های کار و دانش متنوع است و دانش‌آموز انتخاب‌های بیشتری نسبت به فنی و حرفه‌ای دارد. برای کسب اطلاعات بیشتری مقاله‌ی انتخاب رشته کار و دانش را بخوانید و با جزئیات این زیرگروه آشنا شوید. هر کدام از زیرشاخه‌های نام‌برده شده در لیست بالا، مشاغل و حرفه‌های متنوعی را شامل می‌شوند که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده است.

رشته‌های فنی و حرفه‌ای

دانش‌آموزانی هستند که علاقه و استعداد خوبی در زمینه‌ی کارهای عملی و هنری دارند. این دسته از محصلان ترجیح می‌دهند، سریع‌تر وارد بازار کار و حرفه‌ی مورد علاقه‌ی خود شوند. رشته‌های فنی و حرفه‌ای بهترین انتخاب برای این دانش‌آموزان است تا در یکی از زیرشاخه‌های این رشته ادامه تحصیل دهند.  چهار زیر گروه فنی و حرفه‌ای شامل موارد زیر است:

  • هنر
  • مدیریت و خدمات
  • کشاورزی
  • صنعت

فنی حرفه‌ای زیر شاخه‌های مختلفی دارد که بازار کار خوبی را هم برای علافه‌مندان آن‌ها ایجاد کرده است. اما رشته‌های هنری گروه فنی و حرفه‌ای بسیار متنوع هستند و علاقه‌مندان فراوانی هم دارند. اگر شما هم از مشتاقان این رشته‌های هنری هستید، حتما مقاله‌ی انتخاب رشته‌ هنرستان نهم را مطالعه کنید.

نحوه ثبت نام در آزمون رغبت و توانایی

دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در آزمون رغبت و توانایی باید وارد سامانه همگام شوند. به طور خلاصه نحوه ثبت‌نام در این آزمون به شکل زیر است:

  1. وارد سایت آموزش و پرورش به نشانی medu.ir شوید.
  2. کد ملی و رمز را وارد کنید. (رمز را باید از مدیر مدرسه دریافت نمایید)
  3. از طریق سایت، گزینه‌ی آزمون مشاوره‌ای همگام را انتخاب کنید.
  4. روی گزینه‌ی آزمون رغبت همگام (آیکونی به شکل دفترچه) کلیک کنید.
  5. به سوالات پاسخ دهید. روبه‌روی هر سوال یک کادر وجود دارد که اعداد 1 تا 5 در آن وجود دارند، برای هر سوال یک اعداد را انتخاب کنید.
  6. بعد از اتمام هر سوال روی گزینه‌ی ذخیره کلیک کنید تا پاسخ شما به صورت موقت، ذخیره شود.
  7. بعد از اتمام پاسخگویی به صفحه‌ی قبل برگردید و تیک کنار دفترچه را بزنید تا پاسخ‌های شما ثبت نهایی شده و در سیستم ذخیره شود.

شما باید به سوالات به صورت صادقانه و بر اساس میل و استعداد خود پاسخ دهید. یادتان باشد، آزمون رغبت و توانایی یک امتحان رقابتی نیست و هدف آن کمک به شناخت ذهن و توانایی‌های شما است.

میزان تاثیر نتیجه آزمون رغبت و توانایی در انتخاب رشته نهم به دهم

هرچند هدف اصلی آزمون رغبت سنجی و توانایی فردی دانش‌آموزان، تشخیص استعداد و علایق محصلان است. اما کارشناسان و مسولین برگزاری برای هریک دو بخش رغبت و توانایی، امتیازی را در نظر می‌گیرند که در مجموع 30 درصد روی سرنوشت انتخاب رشته نهم به دهم دانش‌آموز تاثیر می‌گذارد. در واقع بخش رغبت 15 درصد و بخش توانایی دانش‌آموز نیز 15 درصد از 100 امتیاز کلی که برای انتخاب رشته نهم به دهم در نظر گرفته شده است را تشکیل می‌دهند.

ما تا اینجا درباره‌ی همه‌ی جزئیات آزمون رغبت و توانایی با شما صحبت کردیم و میزان اثرگذاری در زمان انتخاب رشته‌های مختلف را بررسی کردیم. اما واقعیت این است که دانش‌آموزان رشته‌های علوم نظری، نیاز بیشتری به امتیاز مناسب در این آزمون‌ها دارند و سخت‌گیری در زمان انتخاب رشته نهم به دهم رشته‌های علوم نظری بیشتر است.

اگر قصد ادامه تحصیل در رشته انسانی را دارید، خواندن مقاله‌ی انتخاب رشته انسانی نهم مجله استادبانک به شما کمک زیادی می‌کند.

آزمون رغبت و توانایی و دانش‌آموزان تیزهوش!

پایه نهم را از هر نظر که بررسی کنیم، مهم جلوه می‌کند. انتخاب رشته نهم به دهم، پایان یافتن یک دوره تحصیلی و داشتن آزمون رغبت و توانایی، همه‌ی دلایل اهمیت این مقطع نیستند. برخی دانش‌آموزان هم در پایان این سال، تصمیم می‌گیرند خود را برای ورود به مدارس تیزهوشان آماده کنند.

این دسته از دانش‌آموزان باید علاوه برای عملکرد درخشان در دوران متوسطه اول و کسب نتیجه مناسب در آزمون‌های رغبت سنجی و استعدادیابی، حتما در آزمون تیزهوشان نهم به دهم نیز موفق باشند تا مجوز ورود به مدارس تیزهوشان را به دست آورند. خوشتبختانه مجله استادبانک به فکر این قشر از محصلان بوده است و فایل‌های نمونه سوالات تیزهوشان متنوعی را برای آن‌ها آماده کرده است.

بهترین انتخاب رشته با توجه به استعداد و توانایی شما با کمک خدمات آموزشی استادبانک

در این مقاله با زیر و بم آزمون رغبت و توانایی آشنا شدید. محتوایی سوالات، نحوه ثبت نام، میزان اثرگذاری و اهمیت این آزمون‌ها را شناختید و درک کردید که باید به سوالات آزمون رغبت و توانایی صادقانه و دقیق پاسخ دهید.

سامانه تدریس خصوصی استادبانک هم به شما کمک می‌کند تا روند انتخاب رشته‌ی راحت‌تری داشته باشید. شما می‌توانید با خواندن مقالات مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی درسی مجله استادبانک با همه‌ی رشته‌ها آشنا شوید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

اما برای ورود به یک رشته نیاز دارید تا نمرات خوبی نیز در دروس مختلف کسب کنید. کمک گرفتن از معلم خصوصی نهم استادبانک، می‌تواند بهترین راه‌حل شما برای یادگیری درس‌های این مقطع حساس باشد.

اگر برای انتخاب معلم آنلاین یا حضوری نیاز به راهنمایی دارید یا در صورت داشتن هرگونه مشکل و سوال، می‌توانید با شماره 91005343 – 021 تماس بگیرید.

زمان برگزاری آزمون رغبت و توانایی چه در تاریخی است؟

این آزمون معمولا در اسفند ماه هر سال تحصیلی برگزار می‌شود، امکات تغییر این تاریخ نیز وجود دارد که سازمان آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی می‌کند.

سایت ثبت نام آزمون رغبت و توانایی چیست؟

سایت همگام سامانه ثبت نام این آزمون است که آدرس آن در مقاله ذکر شده است.

محتوای سوالات آزمون رغبت و توانایی چیست؟

محتوای سوالات رغبت و توانایی علمی نیست و براساس استعداد و علایق دانش‌آموزان طرح شده است.

مشاوره تحصیلی استادبانک