هدایت تحصیلی و انتخاب رشته نهم

هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، در پایان دوره تحصیلات متوسطه اول (پایه نهم دبیرستان) انجام می‌شود و هدف از آن، راهنمایی دانش‌پژوه برای مسیر آینده تحصیلی او است. دانش‌آموزان تا مقطع نهم، دروس پایه و مشترک مختلفی را یاد می‌گیرند و با مفاهیم متفاوتی آشنا می‌شوند. اما قبل از ورود به پایه دهم دبیرستان، دانش‌آموزان بر اساس استعداد، توانایی‌ها و علاقه‌شان، به دسته‌بندی‌های آموزشی مختلف تقسیم خواهند شد.

با کمک آزمون‌های هدایت تحصیلی، محصل و خانواده او، می‌توانند بهترین انتخاب را برای مسیر آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموز انتخاب نمایند. مجله استادبانک نیز به خوبی از اهمیت هدایت تحصیلی و انتخاب رشته نهم به دهم آگاه بوده و در این بخش، راهنمای کامل هدایت تحصیلی را برای شما آماده کرده است.

هدایت تحصیلی چیست؟

وزارت آموزش و پرورش، هدایت تحصیلی را آزمون رغبت و توانایی دانش‌آموزی هم معرفی کرده است. این آزمون با هدف بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموز و شناسایی استعداد و علایق او، بر اساس رشته‌های مختلف برگزار می‌شود. در کنار برگزاری این آزمون، مشاوران نیز به راهنمایی دانش‌آموز خواهند پرداخت تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشد.
در واقع، هدایت تحصیلی فرآیندی است که طی آن به دانش‌آموز کمک می‌شود، تا طبق علایق و استعداد خود و بر اساس نیاز جامعه به مشاغل مختلف، رشته‌های تحصیلی را برای خود اولویت‌بندی نماید. این روش، به محصل، والدین و سیستم آموزشی کمک می‌کند تا نسل آینده دانشجویان و نیروی کار کشور، به درستی دسته‌بندی شده و هدایت شوند.

فرآیند برگزاری هدایت تحصیلی چگونه است؟ آزمون رغبت و توانایی!

آموزش و پرورش، چند معیار را برای تعیین نمره نهایی فرآیند هدایت تحصیلی تعیین کرده است. نمرات دوران متوسطه اول، نظر دبیران، نظر دانش آموزان، نظر والدین و نظر مشاور قسمتی از این نمره را تشکیل می‌دهند. اما در کنار این معیارها، دو آزمون رغبت و توانایی نیز از دانش‌آموز گرفته خواهد شد که حدود 25% از نمره نهایی را شکل می‌دهند. بعد از پشت‌سر گذاشتن همه این آزمون‌ها و بر اساس نمره کسب شده، رشته‌های مختلف برای هر یک از دانش‌آموزان اولویت‌بندی خواهند شد.

عوامل موثر در انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم

عوامل اساسی در انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم شامل موارد زیر است:

1-نمرات دوران متوسطه اول ( راهنمایی )

نتایج نمرات دانش آموزان در تمامی دروس دوره اول متوسطه با ضرایب اختصاصی هر درس در رشته ها و گروه های مختلف به میزان 35 درصد بررسی می شود.

2- آزمون  استعداد ( هوش ) و آزمون رغبت

 آزمون های استعداد، رغبت و ارزش های تحصیلی – شغلی از دانش آموزان به میزان 30 درصد برگزار می شود.

3- نظر دبیران

به نظر معلمان تمام دروس متوسطه اول در تعیین اولویت های انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان به میزان 10 درصد توجه می شود.

4- نظر دانش آموزان

به انتخاب و اولویت بندی دانش آموزان از بین شاخه ها و رشته های موجود در دوره دوم متوسطه به میزان 10 درصد توجه می شود.

5- نظر والدین

به نظر والدین در اولویت های انتخاب رشته فرزند خود به میزان 5 درصد توجه می شود.

6- نظر مشاور

  • نظرات مشاور بر اساس بررسی تخصصی عملکرد تحصیلی دوره ابتدایی و متوسطه دانش آموزان
  • نتایج آزمون ها، مصاحبه ها و مشاوره با دانش آموزان و والدین
  • توجه به نمره هویت کسب شده به میزان 10 درصد

بهتر است بخوانید: برنامه ریزی برای نهمی ها

آیین نامه هدایت تحصیلی پایه نهم

ماده 10 آیین نامه هدایت تحصیلی پایه نهم

ماده 10 آیین نامه هدایت تحصیلی درمورد عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان صحبت کرده است.

بر اساس این ماده، دو ملاک مهمی که در در پایان دوره اول متوسطه برای انتخاب رشته لحاظ می شود دو مورد زیر است:

1- نمرات درسی مرتبط با رشته که امتیاز 35 درصد دارد.

2- امتیازات مشاوره ای که 65 درصد است.

این امتیازات مشاوره ای شامل موارد زیر است:

  • تست استعداد 15 درصد
  • تست رغبت تحصیلی و شغلی 15 امتیاز
  • نظر دبیران دروس مرتبط 10 امتیاز
  • نظر والدین دانش آموزان 5 امتیاز
  • نظر مشاوره مدرسه 10 امتیاز

که در مجموع این 65 امتیاز مشاوره ای با 35 امتیاز نمرات دروس، روی هم 100 امتیاز هدایت تحصیلی را شامل می شود.

ماده 11 آیین نامه هدایت تحصیلی پایه نهم

ماده 11 آیین نامه هدایت تحصیلی در مورد ضوابط انتخاب هر کدام از رشته های نظری، فنی و حرفه ای و کار و دانش صحبت می کند.

طبق این ماده، دانش اموزان در شاخه نظری به یکی از رشته های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی هدایت خواهند شد.

طبق این ماده در شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش، دانش آموزان در یکی از زمینه های صنعت، کشاورزی و خدمات هدایت شده و در هنرستان های موجود وارد می شوند.

طبق این ماده، هدایت تحصیلی دانش آموزان در گروه بزرگسالان، ایثارگران، استعدادهای درخشان، استثنایی و داوطلبان آزاد و دانش آموزان تطبیقی همانند دانش آموزان عادی مدارس می باشد.

هدایت تحصیلی پایه نهم

هدایت تحصیلی پایه نهم در رشته ریاضی و فیزیک

دروس اصلی این رشته، ریاضی و فیزیک است. به همین دلیل از پیش نیاز های اصلی برای انتخاب این رشته محسوب می شوند. دانش آموزان باید به درس های ریاضی، فیزیک و شیمی علاقمند بوده چون هم در دوره دوم متوسطه مهم است و هم ضرایب بالایی در کنکور سراسری دارند. در زمینه شغلی هم رشته های فنی و مهندسی که لازمه اش انتخاب رشته ریاضی است، در بازار متنوع ترند.

شرایط پذیرش رشته ریاضی فیزیک

برای پذیرش و ورود به رشته ریاضی فیزیک باید معدل نمره درس ریاضی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم حداقل 14 باشد. و معدل نمره  درس علوم سه پایه حداقل 133 باشد.

هدایت تحصیلی پایه نهم در رشته علوم تجربی

برای قبولی در این رشته باید دانش آموزان علاوه بر علاقمند بودن در درس های ریاضی و شیمی، به درس های علوم زیستی هم علاقه داشته باشند. دانش آموزانی که به طبیعت، گیاهان و … علاقه دارند، حافظه قوی در حفظ مطالب زیست شناسی دارند و علاقه خاصی به کارهای آزمایشگاهی دارند با انتخاب این رشته می توانند موفق شوند.

شرایط پذیرش دانش آموزان در رشته علوم تجربی

برای پذیرش و ورود به رشته علوم تجربی، باید معدل نمره سه پایه هفتم، هشتم و نهم حداقل 14 باشد. و معدل نمره ریاضی سه پایه حداقل 13 باشد.

تذکر مهم: 

برای قبولی و ورود به رشته علوم تجربی دانش آموزان باید بیشتر از دیگر رشته ها تلاش کنند و امتیاز بالاتری نسبت به دانش آموزان دیگر کسب کنند. دلیل آن هم محدودیت ظرفیت کلاس در مدارس دولتی در این رشته است.

عوامل زیر در پذیرش دانش آموزان در رشته علوم تجربی موثرند:

  • کسب امتیاز لازم در درس ریاضی و علوم
  • نظر دبیران علوم و ریاضی
  • نظر مشاور و عملکرد شما در تست های استعداد و رغبت تحصیلی

نکته مهم در مورد شرایط پذیرش در رشته های ریاضی و فیزیک و علوم تجربی

نمره کتبی پایانی درس ریاضی و علوم تجربی در پایه نهم با ضریب 3 محاسبه می گردد. اما نمره کتبی درس ریاضی و علوم پایه هفتم و هشتم با ضریب 1 محاسبه می گردد.

هدایت تحصیلی پایه نهم در رشته علوم انسانی

از شرایط قبولی در این رشته، مسلط بودن در درس های عربی و ادبیات است. برای موفق بودن در این رشته، علاوه بر علاقمند بودن به درس های ادبی، دانش آموز باید قدرت درک و حفظ مطالب هم داشته باشد.

شرایط پذیرش دانش آموزان در رشته علوم انسانی

برای پذیریش در رشته علوم انسانی مجموع سه نمره قبولی در خرداد و شهریور در هر یک از درس های زیر باید اینگونه باشد: در درس های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در سه پایه دوره اول متوسطه بدون ضریب، کمتر از 42 نباشد.

نکته: نمره درس زبان و ادبیات فارسی در پایه نهم متوسطه با ضریب 4 حساب می شود.

نکته: نمره درس عربی در پایه نهم با ضریب 2 محاسبه می گردد.

نکته: نمره درس مطالعات اجتماعی در پایه نهم با ضریب 3 حساب می شود.

هدایت تحصیلی در رشته فنی و حرفه ای

شاخه‌ فنی و حرفه‌ای در مقطع دوره دوم متوسطه شامل سه زمینه‌ صنعت، خدمات و کشاورزی است. دانش آموزان بعد از گذراندن دوره دبیرستان می تواند برای ادامه تحصیل در دانشگاه، وارد مراکز و دانشگاه علمی کاربردی و دانشکده های فنی و حرفه ای وابسته به آموزش و پرورش شوند. یا بعد از اخذ مدرک دیپلم خود با مهارت هایی که آموزش دیده اند وارد بازار کار شوند.

هدایت تحصیلی در رشته کار و دانش

شاخه‌ کار و دانش در دوره دوم متوسطه شامل سه زمینه‌ صنعت، خدمات و کشاورزی است. دانش آموزانی که کمتر علاقه به درس های نظری یا حفظی دارند و به بخش های عملی و مهارت آموزی علاقمند هستند بهتر است این رشته را انتخاب کنند.

شرایط پذیرش دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش

برای ورود به رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد و شهریور در درس های زیر به این صورت باشد:

در هر یک از درس های مطالعات، کار و فناوری در سه پایه دوره اول بدون ضریب، کمتر از 36 نباشد.

نکته: نمره درس مطالعات در پایه نهم متوسطه با ضریب 2 حساب می شود.

نکته: نمره درس کار و فناوری در پایه نهم متوسطه با ضریب 3 محاسبه می گردد.

تبصره ماده 11 در مورد رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش

پس از تعیین یکی از شاخه های رشته های تحصیلی فنی و حرفه ای و کار و دانش و بعد از ثبت نام اولیه در هنرستان مورد نظر، هدایت تحصیلی دانش آموزان به این صورت می باشد:

هدایت تحصیلی دانش آموزان برای ورود به رشته انتخابی براساس بررسی های مشاوره ای، نظرات مشاور و کمیته هدایت تحصیلی مستقر در هنرستان مربوطه انجام می شود.

شاخه‌های پایه‌ی نهم دبیرستان

به طور کلی در پایه نهم، دانش آموزان باید از میان سه شاخه با نام‌های علوم نظری، کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای، رشته مناسبشان را پیدا کنند.

  • شاخه علوم نظری شامل رشته های علوم تجربی، علوم ریاضی و فیزیک، ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی
  • شاخه کاردانش شامل رشته های با زمینه‌های مربوط به صنعت، هنر، خدمات و کشاورزی
  • فنی‌وحرفه‌ای شامل رشته های با زمینه‌های مربوط به صنعت، هنر، خدمات و کشاورزی

راهنمای انتخاب رشته ریاضی نهم

انتخاب رشته نهم به دهم رشته ریاضی، یکی از انتخاب‌های تحصیلی سرنوشت‌ساز دانش‌آموز است. رشته ریاضی از سخت‌ترین رشته‌های شاخه علوم نظری است که شرایط پذیرش در آن نیز دشوار است. دانش‌آموز قبل از انتخاب این رشته، باید به خوبی با پیش نیازها و جوانب دیگر رشته ریاضی فیزیک آشنا باشد. شما می‌توانید در این بخش از مجله استادبانک، راهنمای انتخاب رشته نهم به دهم ریاضی را مطالعه نمایید.

شرایط انتخاب رشته نهم تجربی

نوجوانان قبل از انتخاب رشته تجربی، به عنوان ادامه مسیر آینده تحصیلی خود، باید به خوبی با این رشته آشنا شوند. رشته تجربی یکی دیگر از شاخه‌های علوم نظری است و هر ساله دانش‌آموزان بسیاری آن را انتخاب می‌کنند. اما قبل از ورود به این رشته، دانش‌آموز باید شرایط پذیرش در رشته علوم تجربی را مطالعه کند و با دروس مختلف و دشوار آن آشنا شود. شما می‌توانید در این بخش از مجله استادبانک، راهنمای انتخاب رشته تجربی نهم را بخوانید.

شرایط انتخاب رشته نهم انسانی

رشته علوم انسانی سومین شاخه از علوم‌نظری است و دانش‌آموزان زیادی در زمان انتخاب رشته نهم به دهم، به انتخاب این رشته فکر می‌کنند. رشته علوم انسانی به نسب رشته‌های ریاضی و تجربی از دروس حل‌کردنی خیلی کمتری برخوردار است، ولی وجود درس‌های مفهومی و حفظ‌کردنی فراوان، باعث دشواری این رشته شده است و دانش‌آموز باید از پیش نیازهای این رشته به خوبی آگاه باشد. برای به دست آوردن اطلاعات کافی درباره شرایط انتخاب رشته انسانی، به لینک زیر مراجعه کنید.

راهنمای انتخاب رشته هنرستان پایه نهم به دهم

یکی از رشته‌های که دانش‌آموز در آن به مهارتی مسلط می‌شود و می‌تواند از طریق آن به کسب درآمد برسد، رشته هنرستان یا فن حرفه‌ای است. برخلاف باور عموم که دانش‌آموزان تنبل این رشته را انتخاب می‌کنند، هنرستان به دانش‌آموز کمک می‌کند تا با توجه به استعداد و توانایی خود، یک حرفه را به خوبی بیاموزد. مطالعه راهنمای انتخاب رشته هنرستان پایه نهم به دهم، به شما کمک می‌کند تا با دید بازتری به این رشته نگاه کرده و انتخاب بهتری داشته باشید.

راهنمای انتخاب رشته نهم کاردانش

رشته کاردانش از رشته‌های عملی سیستم آموزشی کشور است که شرایط ادامه تحصیل را برای بسیاری از دانش‌آموزان فراهم می‌کند. معمولا دانش‌آموزی که در دروس تئوری و حل‌کردنی ضعیف است یا علاقه‌ای به آن‌ها ندارد، به سراغ این رشته می‌رود. اما بهتر است قبل از انتخاب رشته کاردانش، به خوبی با همه بخش‌های آشنا شده و سپس برای مسیر آینده خود تصمیم بگیرد. دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته کاردانش برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانند راهنمای انتخاب رشته نهم کاردانش مجله استادبانک را مطالعه کنند.

انتخاب رشته نهم به دهم؛ تعیین مسیر تحصیلی و شغلی دانش‌آموز

دانش‌آموزان تا قبل از ورود به دوره متوسطه دوم و رسیدن به دوره پیش دانشگاهی و کنکور، درس‌های مشترک و یکسانی را یاد می‌گیرند و پایه علمی خود را آماده می‌کنند. اما در پایان مقطع نهم دبیرستان، شاگرد باید یک تصمیم سرنوشت‌ساز برای آینده خود بگیرد. این انتخاب، تاثیر بسیاری زیادی روی روند تحصیلی و شغلی او خواهد داشت. انتخاب رشته نهم به دهم باید با آگاهی و شناخت کامل از توانایی، علایق و استعداد دانش‌آموز انجام شود.
به همین دلیل است که وزارت آموزش و پرورش با ایجاد سیستم هدایت تحصیلی، سعی به راهنمایی کردن محصلان و خانواده‌های آن‌ها دارد. معمولا والدین بعد از انتخاب رشته فرزندان خود، به دنبال بهترین معلم خصوصی متوسطه دوم بوده و قصد دارند دانش‌آموز را برای آزمون کنکور آماده کنند. اما قبل از شروع دوران متوسطه دوم، باید با دقت و کمک گرفتن از مشاوران تحصیلی، دانش‌آموز را به بهترین مسیر هدایت کرد. با ایجاد چنین شرایطی، صرف هزینه برای معلم خصوصی و دیگر مخارج آموزشی، بسیار عاقلانه‌تر خواهد بود.

زمان انتخاب رشته نهم به دهم

انتخاب رشته نهم به دهم، در پایان نیمه سال دوم تحصیلی و بعد از آزمون‌های هدایت تحصیلی امکان پذیر است. زمان برگزاری آزمون‌های هدایت تحصیلی نیز هر ساله از طریق آموزش و پرورش اعلام شده و مدارس نیز به دانش‌آموزان یادآوری خواهند کرد. دانش‌آموز باید طی مدت زمان اعلام شده، در آزمون‌ها شرکت نماید، در غیر این صورت فرصت انتخاب رشته نهم به دهم را از دست خواهد. دانش آموزان پایه نهم، باید از طریق سایت hamgam.medu.ir با وارد کردن کد ملی و رمز ورود همگام، وارد صفحه شخصی خود شوند و فرم هدایت تحصیلی را تکمیل نمایند.

راهنمای انتخاب رشته نهم به دهم همه رشته‌ها در استادبانک

در این بخش از مجله استادبانک، با موضوع مهم هدایت تحصیلی و انتخاب رشته نهم به دهم آشنا شدید. شما می‌توانید با خواندن مقالات و مطالب آموزشی مجله، به بهترین شکل فرزندان خود را برای ادامه تحصیل آماده کنید. سایت استادبانک در همه سال‌های فعالیت خود، سعی کرده بهترین خدمات آموزشی را برای محصلان کشور فراهم کند.
کلاس‌ خصوصی استادبانک به دو صورت آنلاین و حضوری (درمنزل) برگزار می‌شود و هیچ محدودیتی برای دانش‌آموزان سراسر کشور وجود نخواهد داشت. می‌توانید برای استفاده از سرویس‌های استادبانک وارد سایت شده یا در صورت داشتن هرگونه سوال یا نیاز به راهنمایی با تیم پشتیبانی استادبانک با شماره 02191005343 تماس بگیرید.

×
درخواست مشاوره انتخاب رشته نهم