برنامه ریزی درسی استادبانکمشاوره تحصیلی

چگونه گوشی را ترک کنیم و درس بخوانیم؟ | موثرترین راهکارهای ترک اعتیاد به گوشی

18217 3
21 فروردین 1401
ترک اعتیاد به گوشی برای درس خواندن

ضرب‌المثلی قدیمی وجود دارد که می‌گوید “ترک عادت موجب مرض است”، اما باید بدانید که گاهی “ترک عادت” تنها راه موفقیت و رسیدن به هدف شما است! مخصوصا وقتی درباره‌ی “ترک گوشی برای درس خواندن” صحبت می‌کنیم.

گوشی‌های موبایل با هدف سرگرمی، ایجاد ارتباطات راحت‌تر و کاربرد در حوزه‌های مختلف حتی آموزش، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که از شیوه‌، مدت زمان و در موقعیت اشتباهی به صورت دائمی در جریان زندگی ما قرار می‌گیرند. یکی از بدترین آسیب‌های گوشی‌های موبایل، اختلال در روند درس خواندن دانش‌آموزان است.

مجله استادبانک این‌بار به سراغ موضوع ترک گوشی برای درس خواندن رفته و این دغدغه‌ی دانش‌آموزان مقاطع مختلف را دقیق مورد بررسی قرار داده است. شما با خواندن این مقاله یاد می‌گیرید چگونه گوشی را برای مطالعه‌ی بهتر، ترک کنید و چطور در زمان مناسب از اپلیکیشن‌های موبایل برای اجرای روتین درس خواندن بهره ببرید.

عوارض خطرناک اعتیاد به گوشی و تاثیر منفی در مطالعه

متاسفانه، انجام هرکاری که نیاز به فکر کردن زیاد نداشته باشد، برای ذهن انسان جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد. چرخیدن در فضای مجازی و ایجاد یک چرخه‌ی باطل میان اپلیکیشن‌های مختلف، همین شرایط را پیش‌روی دانش‌آموز می‌گذارد و محصل مدت زمان طلایی مطالعه را از دست می‌دهد.مشاوره تحصیلی استادبانک

عادت کردن به گوشی موبایل در مدت زمان بسیار کمی، تبدیل به نوعی اعتیاد می‌شود که کاملا روند مطالعه دانش‌آموز را مختل می‌کند. موارد زیر را به دقت بخوانید:

  • تنبلی ذهن
  • عدم تمرکز
  • حواس پرتی
  • خستگی و بی‌حوصلگی برای درس خواندن
  • افت تحصیلی
  • کاهش راندمان ساعات مطالعه
  • هدر رفتن زمان‌های مفید و طلایی روز برای درس خواندن
  • کسب نمرات پایین در کارنامه
  • عدم موفقیت در کنکور با تراز پایین

این لیستی از پررنگ‌ترین تاثیرات منفی و مخرب عادت به گوشی موبایل است. هرچند از گوشی موبایل، می‌توان برای درس خواندن، مطالعه، آموزش آنلاین و در مجموع ارتقاء سطح علمی نیز استفاده کرد، اما جذابیت شبکه‌های اجتماعی و جبنه‌های سرگرم‌کننده‌ی آن‌ها، موجب می‌شود تا گوشی موبایل، عامل عدم موفقیت محصل در درس شود.

قبل از اینکه، راهکارهای ترک اعتیاد به گوشی را توضیح دهیم، اپلیکشین کاربردی استادبانک را به شما معرفی می‌کنیم که برخلاف بسیاری از نرم‌افزارهای موبایل، همگام و پشتیبان دانش‌آموز از مشاوره تحصیلی تا موفقیت در کنکور سراسری است.

اپلیکیشن آموزشی استادبانک برای ترک اعتیاد به گوشی برای درس خواندن

اپلیکیشن استادبانک؛ بهترین روش استفاده از موبایل برای درس خواندن!

گوشی‌های موبایل امکانات متعددی دارند که فرصت خوبی را برای یادگیری دورس و اهداف آموزشی فراهم می‌کنند. هرچند کار کردن مداوم با گوشی موبایل، باعث ضررهای مختلفی به دانش‌آموز می‌شود، اما می‌توان با استفاده از اپلیکیشن‌های معتبر، زمان استفاده از گوشی را به بهترین شکل و نحو سپری کرد.

اپلیکیشن استادبانک، یک نرم‌افزار آموزشی کامل و جامع است که از اول ابتدایی تا سال کنکور همراه دانش‌آموز خواهد بود. اگر دانش‌آموزی علاقه دارد حتما از گوشی موبایل در فرآیند یادگیری استفاده کند، گزینه‌ای بهتر از اپلیکیشن استادبانک در پیش‌ ندارد.

خدمات آموزشی نرم‌افزار استادبانک بسیار گسترده است که مهم‌ترین آن‌ها را در لیست زیر مشاهده می‌کنید:

  • گام‌به‌گام کتاب‌های درسی اول ابتدایی تا پایه دوازدهم متوسطه‌ی همه‌ی رشته‌ها
  • فایل نمونه سوالات امتحانی اول دبستان تا دوازدهم دبیرستان
  • فایل نمونه سوالات کنکور سراسری همه‌ی رشته‌ها
  • فایل Pdf کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی تا متوسطه دوم
  • امکان بررسی و انتخاب معلم خصوصی از میان برترین اساتید تدریس خصوصی استادبانک
  • مشاوره تحصیلی و راهنمایی

البته باید بدانید که همه‌ی اپلیکیشن‌های آموزشی، ارزش صرف زمان و ریسک کار کردن با گوشی در زمان درس خواندن را ندارند. اپلیکیشن استادبانک، حاصل چند سال فعالیت و ایجاد یک بستر مناسب برای مطالعه از طریق دنیای مجازی است.

نصب آسان اپلیکیشن استادبانک تنها با >> یک کلیک! <<


برای نصب اپلیکیشن استادبانک، می‌توانید از طریق لینک‌های زیر اقدام کنید. در حال حاضر امکان استفاده از این برنامه روی سیستم‌عامل اندروید وجود دارد. به زودی شرایط دانلود و نصب اپلیکیشن استادبانک، برای گوشی‌های آیفون و سیستم‌عامل IOS نیز فراهم می‌شود.

بنابراین بدون مشورت با خانواده و مشاوره تحصیلی به بهانه‌ی استفاده از برنامه‌های آموزشی، گوشی موبایل را وارد فرآیند درس خواندن نکنید.در ادامه راهکارهای ترک اعتیاد به گوشی و فضای مجازی را برای شما توضیح می‌دهیم.

راهکارهای ترک اعتیاد به گوشی برای بهتر درس خواندن

اولین نکته‌ای که باید در زمان کنار گذاشتن گوشی بدانید، این است که ترک کردن هر عادتی زمان‌بر است و شما باید صبور و باحوصله باشید. باید پذیرفت که کارکردن با گوش‌های موبایل ساده و لذت‌بخش است و وارد ناخودآگاه همه‌ی ما می‌شود.

بنابراین به نکاتی که در ادامه توضیح می‌دهیم خوب دقت نمایید و به طور پیوسته و البته آهسته! این راه‌حل‌ها را وارد چرخه‌ی روزمره‌ی زندگی‌تان کنید.

1.صبح را با چک کردن گوشی آغاز نکنید

یکی از بدترین عادات ممکن برای شروع یک روز، چک کردن گوشی در تخت‌خواب است. از همان ابتدای روز، ذهن خود را درگیر فضای مجازی، اخبار و اطلاعات بی‌اهمیت نکنید. اولین قدم در راه ترک اعتیاد به گوشی، کار نکردن با آن در شروع روز است.

اگر از گوشی به عنوان آلارم برای بیدار شدن استفاده می‌کنید، بعد از قطع کردن آن را رها کنید و از تخت بلند شوید. در صورتی که فکر می‌کنید قطع کردن زنگ آلارم، بهانه‌ی برای چرخیدن در اپلیکیشن‌های مختلف موبایل می‌شود، ساعت رومیزی را برای بیدار‌شدن، کوک کنید. هدف این است که از همه‌ی امکانات، برای رها شدن از پرسه‌زنی در محیط گوشی بهره ببرید.

چگونه گوشی را ترک کنیم و درس بخوانیم؟

2.مطالعه فشرده، منسجم و با برنامه

وقتی غرق در کاری شوید، حواس‌پرتی و دنبال بهانه بودن برای شما تقریبا غیرممکن می‌شود. خوب و اصولی درس بخوانید. تلاش مستمر داشته باشید و از هر ترفندی برای لذت بردن از مطالعه استفاده کنید. انسجام داشتن به شما کمک می‌کند تا به طور ناخواسته نسبت به کارتان (درس خواندن) احساس تعهد داشته باشید.

برای ایجاد فرآیند مطالعه‌ی منسجم، حتما برنامه‌ریزی کنید و جزئنیات مراحل آن را یادداشت بنویسید. به زمان مطالعه و اوقات فراغت خود اهمیت دهید. مدیریت زمان و داشتن نظم در شما انگیزه و هیجان ایجاد می‌کند تا درس خواندن اولویت زندگی روزمره‌ی شما شود و به مرحله‌ای برسید که طفره رفتن و اتلاف وقت را ناخوشایند بدانید.

خواندن مقاله‌ی مدیریت زمان برای درس خواندن به شما کمک می‌کند تا راه موفقیت تحصیلی و داشتن نظم را سریع‌تر پیدا کنید.

3.فاصله گرفتن از گوشی در مدت مطالعه

لمس گوشی، زدن دکمه پاور، دیدن صفحه نمایش، باز کردن قفل صفحه کلید و بررسی‌های بی‌هدف برخی برنامه‌ها، لیستی از کارهایی است که در زمان قرار داشتن موبایل در نزدیکی خود انجام می‌دهید. همه‌ی این تصمیمات به ظاهر سطحی یا کوچک، روند مطالعه و تمرکز شما را پاره می‌کنند. درس خواندن با ذهنی پریشان که دائم به فکر حواشی است، کاری بعید است.

گوشی موبایل را در طول مدت زمان مطالعه با فاصله از خود قرار دهید. برای مثال اگر روی میز تحریر درس می‌خوانید، گوشی را در کتابخانه، بالای یا کنار تخت بگذارید. طوری که نتوانید بدون نیاز به بلند شدن و راه رفتن آن را بردارید. اگر هم فکر می‌کنید، این‌کار برای خلاصی از موبایل برای شما کفایت نمی‌کند، گوشی را خاموش یا سایلنت کنید و آن در سالن یا اتاق یکی از افراد خانه قرار دهید.

پاک کردن اپلیکیشن‌های اعتیادآور گوشی

4.مفید مطالعه کنید

کاربردی‌ترین راه ترک اعتیاد به گوشی، مطالعه‌ی مفید است! زمانی که شما در مدت زمان مطالعه، حداکثر راندمان را داشته باشید، درس را خوب یادبگیرید و عملکرد مثبتی داشته باشید، به طور ناخودآگاه از استفاده‌ی نابجا از موبایل هم فاصله می‌گیرید. وقتی بتوانید به این روند برسید، علاوه بر ترک اعتیاد به گوشی از نظر سطح علمی و تحصیلی نیز، ارتقاء پیدا می‌کنید.

موفقیت شیرین است و شما برای انگیزه‌ی بیشتر برای درس خواندن باید خوب مباحث را بفهید. رسیده به این هدف با بکارگیری بهترین روش‌ های مطالعه دروس ممکن می‌شود. برای هر درس باتوجه به ساختار و محتوای آن، مناسب‌ترین روش مطالعه را انتخاب کنید یا از معلم خصوصی در این زمینه کمک بگیرید.

5. صدای نوتیفیکیشن گوشی را قطع کنید

اعلان‌ها یا نوتیفیکیشن‌های گوشی، مانند صدا زدن انسان هستند. اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف به واسطه‌ی این اعلان‌ها به طور پیوسته از شما دعوت می‌کنند تا از گوشی استفاده کنید و در دنیای مجازی غرق شوید.

نوتیفیکیشن مانند داد و فریاد یک انسان، تمرکز و حواس شما را پرت می‌کند؛ اعلان گوشی را خاموش کنید، چیزی را از دست نخواهید داد!

خوشبختانه راه‌حل رفع این مشکل بسیار ساده است، همه‌ی نوتیفیکیشن‌های گوشی را در زمان درس خواندن قطع کنید و گوشی را در حالت سایلنت قرار دهید. حتی، می‌توانید از گزینه‌ی Do Not Disturb (DND) – مزاحم نشوید، گوشی برای این‌کار استفاده کنید. این گزینه معمولا در نوار اعلانات گوش‌ها وجود دارد و با فعال کردن آن همه‌ی نوتیفیکشن‌ها به جز تماس، قطع می‌شود.

6.برنامه‌های ترک اعتیاد به گوشی را نصب کنید

از امکانات گوشی بر علیه‌ی خودش استفاده کنید! میان همه‌ی اپلیکیش‌های فریبنده و زمان‌بری که در دنیای موبایل‌ها وجود دارد، برنامه‌هایی هم طراحی شده است که به توقف این چرخه‌ی بیهوده کمک می‌کند. نرم‌افزارهای ترک اعتیاد به گوشی با هدف کمک به کاربران برای کمتر استفاده کردن از گوشی تولید می‌شوند.

اپلیکیشن‌های ترک اعتیاد؛ ضد حمله به گوشی موبایل!

نوع کاربرد و کارایی این اپلیکیشن‌های ترک اعتیاد به گوشی متفات است و شما گزینه‌های مختلفی را برای انتخاب دارید. در هر صورت باتوجه به سلیقه خود یک یا چندتا از این برنامه‌ها را نصب کنید تا روند ترک کردن گوشی برای درس خواندن ساده‌تر طی شود. مجله استادبانک هم در مقاله‌ی برنامه قفل گوشی چند اپلیکیشن کاربردی و خوب را به شما معرفی کرده است.

7.برای استفاده از گوشی جایگزین‌های متنوع پیدا کنید

اگر در زمان‌های آزاد خود از گوشی برای پرکردن اوقات فراغت استفاده می‌کنید، سعی کنید تفریحات سالم و جذاب‌تری را جایگزین این روتین نچندان جالب کنید. به سالن یا کلاس‌های ورزش بروید، پیاده‌روی کنید یا یک فعالیت مشترک را با دوستان‌تان انجام دهید.

درست است که در زمان فراغت با گوشی کار می‌کنید، اما افزایش و تکرار این کار روی عملکرد و ذهنیت شما در زمان مطالعه تاثیر می‌گذارد. در حالی‌که ورزش کردن یا دورهمی دوستان باعث بالا رفتن روحیه‌ی شما می‌شود که در ناخودآگاه به نفع درس خواندن و مطالعه است.

8.اپلیکیشن‌های اعتیادآور گوشی را پاک کنید

موجودیت و اعتبار برخی اپلیکیشن‌ها در این است که کاربران بیشترین زمان ممکن از روز را صرف آن‌ها کنند. اینستاگرام، توئیتر، فیس‌بوک و تلگرام به سادگی می‌توانند چندین ساعت شما را درگیر فضای مجاز نمایند و بعد از این ساعات، ذهن شما خسته و کلافه است. در واقع ترک اعتیاد به گوشی، ترک اعتیاد از این برنامه‌ها است.

توصیه می‌شود اگر داوطلب کنکور هستید یا دانش‌آموز سال یازدهم، به طور کلی مدت زمان یک تا دو سال را بدون این اپلیکیشن‌ها سر کنید. پاک کردن نرم‌افزارهای اعتیادآور شبکه‌های مجازی، بخش بزرگی از جذابیت گوشی را برای شما از بین می‌برد و راحت‌تر می‌توانید گوشی را برای درس خواندن ترک کنید.

شب قبل از خواب با گوشی کار نکنید

9.قبل از خواب با گوشی کار نکنید

خواب، اگر مهم‌ترین فرآیند آمادگی برای یادگیری نباشد، بدون شک یکی از مهم‌ترین فاکتورها است. انجام هرکاری، نیازمند ذهنی آماده و سرحال دارد، بنابراین شما به عنوان دانش‌آموز باید خوب و آسوده بخوابید. در حالی که کار کردن با گوشی تا دقایقی قبل از خواب، تمرکز و آرامش ذهنی شما را بهم می‌ریزد.

استفاده از گوشی در هنگام خواب، روی بینایی نیز اثر منفی می‌گذارد و از طرفی دیگر باعث دیرخوابیدن شما هم می‌شود. وقتی دیر بخوابید، صبح کسل و بی‌حوصله هستید و شروع خوبی نخواهید داشت که در این شرایط، کیفیت درس خواندن و تمرکز شما هم کاهش پیدا می‌کند.

اهمیت ترک اعتیاد به گوشی برای داوطلبین کنکور

سال کنکور به سال تعیین سرنوشت تحصیلی مشهور است. همه‌ی جنبه‌های درس خواندن در سال منتهی به کنکور سراسر، اهمیت چند برابر پیدا می‌کنند. شیوه‌ی مطالعه، شرکت در کلاس خصوصی، آزمون‌های آزمایشی، منابع کمک درسی و برنامه‌ریزی درسی، توسط دانش‌آموز و والدین سخت پیگیری می‌شوند تا در بهترین شرایط باشند. اما استفاده نابجا از گوشی تلفن همراه، می‌توانید اثر بسیار مخربی روی روند آماده‌سازی هر داوطلب کنکوری بگذارد.

بیشترین خطر اعتیاد به گوشی را داوطلبین کنکور متحمل می‌شوند. یک‌سال با برنامه از گوشی موبایل استفاده کنید

متاسفانه گوشی‌های موبایل به واسطه‌ی انواع اپلیکیشن‌ها و فضای اینترنت به سرعت روی ذهن و افکار بچه‌ها تاثیر می‌گذارند. کمی حواس‌پرتی و عدم تمرکز برای عدم موفقیت در کنکور سراسر کافی است. گوشی به سادگی می‌تواند ساعت مطالعه شما را کاهش دهد یا آن‌ها را بی‌ثمر کند. یک‌سال بدون گوشی ماندن یا بدون شبکه‌های مجازی سر کردن، شاید در ابتدای مسیر کمی سخت جلوه کند، اما به آرامش ذهنی و روحی شما می‌ارزد.

مدیریت استفاده از گوشی برای دانش آموز ابتدایی

توصیه به والدین دانش‌آموزان ابتدایی برای مدیریت استفاده از گوشی

گوشی‌های موبایل زمانی فقط در دسترس بخش خیلی کوچک‌ جامعه بود و تا قبل از دوران کرونا نیز، هنوز وارد زندگی بچه‌های مقطع ابتدایی نشده بود. اما بعد از پاندمی کرونا و ترویج آموزش آنلاین مدارس، شاگردان 8 – 9 ساله هم گوشی موبایل دارند و زمان قابل‌توجه‌ای از روز را با آن سر می‌کنند.

مدیریت استفاده از گوشی میان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی باید توسط والدین انجام شود. نمی‌توان انتظار داشت کودک 7 ساله با خواندن این مقاله به فکر ترک اعتیاد به گوشی باشد! بچه‌های کوچک از گوشی بیشتر برای بازهای آنلاین استفاده می‌کنند که به مروز زمان باعث اعتیاد در آن‌ها می‌شود.

انجام بازی‌های اینترنتی اگر به صورت مدیریت‌شده باشد، ایرادی ندارد. سعی کنید با یک برنامه و روتین مناسب، ساعت مشخصی را برای بازی یا هرگونه کار تفریحی با گوشی فرزندتان تعیین کنید. در هر صورت گوشی‌های موبایل یکی از ابزارهای کاربردی در زندگی نسل جدید هستند و نمی‌توان آن‌ها را به طور کامل از کار با گوشی موبایل منع کرد.

استادبانک با انواع خدمات آموزشی در کنار دانش‌آموزان و والدین

این مقاله به بررسی دقیق و مرحله‌به‌مرحله‌ی ترک اعتیاد به گوشی برای درس خواندن پرداخت. وقتی به سوال “چگونه گوشی را ترک کنیم و درس بخوانیم” فکر می‌کنید، راه‌حل‌های مختلفی به ذهن می‌رسد، اما ترک کردن گوشی کار چندان ساده‌ای نیست. راهکارهایی که در این مقاله معرفی شد، موثرترین روش‌های برای خلاصی از استفاده بیش‌ازحد موبایل هستند.

برای اینکه در مدرسه و کنکور سراسری موفق باشید، باید نسبت به رفتارها و عادت بد خود تجدید نظر کنید و با کمک منابع و امکانات آموزشی معتبر در مسیر درست گام بردارید. سامانه تدریس خصوصی استادبانک خدمات آموزشی مختلفی را برای دانش‌آموزان و والدین آماده کرده است.

شما می‌توانید از مقالات آموزشی، گام‌به‌گام‌ها، نمونه سوالات امتحانی و کنکور، بسته‌های معلم خصوصی، اپلیکیشن آموزشی و برترین اساتید تدریس خصوصی استادبانک برای موفقیت تحصیلی استفاده کنید. در صورت نیاز به راهنمایی برای انتخاب معلم خصوصی یا در صورت بروز هرگونه مشکل و سوال با شماره 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک، آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز است. مشاوره تحصیلی استادبانک

اعتیاد به گوشی بیشتر از همه چه دانش‌آموزانی را تهدید می‌کند؟

داوطلبین کنکور، بیشترین آسیب را از معضل اعتیاد به گوشی می‌بینند. زمان مطالعه در سال کنکور محدود است و نمی‌توان آن را بیهوده صرف چرخیدن در محیط گوشی موبایل کرد. استفاده از راهکارهای معرفی شده در این مقاله به دانش‌آموز کنکوری کمک می‌کند تا استفاده‌ی افراطی از گوشی موبایل را ترک کند.

 

تاثیر اعتیاد به گوشی در مطالعه دانش‌آموزان چیست؟

عدم تمرکز، حواس پرتی، بی‌حوصلگی زمان درس خواندن، کم شدن ساعات مطالعه و در نهایت افت تحصیلی از مهم‌ترین و مخرب‌ترین تاثیرات منفی اعتیاد به گوشی موبایل برای دانش‌آموزان است.

منظور از اعتیاد به گوشی میان دانش‌آموزان چیست؟

متاسفانه، بسیاری از دانش‌آموزان ساعات بسیاری از روز را میان اپلیکیشن‌های گوشی موبایل صرف می‌کنند که به مرور زمان این فرآیند تبدیل به نوعی اعتیاد می‌شود.