برنامه ریزی درسی استادبانکمشاوره تحصیلی

مدیریت زمان برای درس خواندن؛ پرشی بزرگ به سمت موفقیت تحصیلی

4576 0
14 اسفند 1400
مدیریت زمان برای درس خواندن؛ مهارتی برای موفقیت تحصیلی

مدیریت زمان برای درس خواندن! احتمالا هر دانشجو یا دانش‌آموزی حداقل یکبار این عبارت به گوشش خورده و آن را میان توصیه‌ها‌ی والدین و مشاورین تحصیلی مدرسه، شنیده است. بسیاری از دانش‌آموزان نیز هدف و رویای بزرگی برای موفقیت در امتحانات و کنکور سراسری دارند که زمان، ارزشمندترین دارایی آن‌ها در مسیر رسیدن به این اهداف شناخته می‌شود.

اما مشغله‌ی ذهنی و درسی دانش‌آموزان و دانشجویان عزیز کم نیست و آن‌ها علاوه بر ساعات مدرسه، در کلاس‌‌های خصوصی نیز شرکت می‌کنند. بنابراین، زمان باقی‌مانده برای درس خواندن و مطالعه‌، محدود است و باید با کمک مهارت مدیریت زمان به بهترین نحو از آن استفاده کرد. خوشبختانه، رسیدن به این مهارت با کمی صبر و حوصله و رعایت نکات اصولی، کاملا امکان‌پذیر است و تاثیر شگفت‌انگیزی روی عملکرد دانش‌آموز می‌گذارد.

مجله استادبانک برای ارتقاء سطح علمی دانش‌آموزان سراسر کشور به طور پیوسته، مجموعه مقالات مختلفی را با موضوع برنامه ریزی درسی تولید می‌کند. در این مطلب به سراغ موضوع جذاب و کاربردی مدیریت زمان برای درس خواندن رفتیم. شما با خواندن این مقاله با تکنیک‌های مدیریت زمان در سه قالب ترم، هفتگی و روزانه آشنا می‌شوید.

مدیریت زمان برای درس خواندن | اولویت بندی دروس

مدیریت زمان برای درس خواندن؛ تکنیکی ساده ولی حیاتی

موفقیت تحصیلی و کسب نمره یا رتبه‌ی بالا، یک دستاورد شیرین برای هر دانش‌آموزی است. حتی گاهی محصلی که درس نمی‌خواند هم در فکر و خیالش دوست دارد نمره‌ی بالایی کسب کند. اما با رویای‌پردازی نمی‌شود در امتحانات و کنکور موفق شد. برخی از دانش‌آموزان هستند که با تلاش و کوشش بسیار هم به نتیجه‌ی دلخواه نمی‌رسند که دلیل اصلی آن نداشتن برنامه و مطالعه‌ی بی‌هدف است.

مسئله‌ی مهم در این‌جا این است که دانش‌آموز باید واقع‌بین باشد. مدیریت زمان و داشتن برنامه‌ریزی به محصل کمک می‌کند تا براساس فرصت و توانایی‌هایی که دارد، هدف مناسبی انتخاب کند و بیشترین بهره را از امکانات موجود، ببرد.مشاوره تحصیلی استادبانک

بعضی از دانش‌آموزان، هزینه‌ی سنگین کتاب‌های کمک‌درسی، منابع کمک‌آموزشی و معلمان خصوصی را می‌‌پردازند، ولی بدون هیچ برنامه‌‌ای به سراغ درس خواندن می‌روند. در حالی که مدیریت زمان و چیدمان دقیق مطالعه دروس، مهارتی رایگان و فوق‌العاده مهم است که بدون آن نمی‌توان در هیچ‌ آزمون یا امتحانی موفق شد. بنابراین، فراموش نکنید که ستون اصلی ساختمان موفقیت شما، مدیریت زمان و برنامه‌ریزی است.

شما دانش‌آموزان می‌توانید با کمک مقالات مشاوره تحصیلی مجله استادبانک، مهارت مدیریت زمان و برنامه ریزی درسی برای هر پایه‌‌ی تحصیلی را به صورت رایگان به دست آورید.

تکنیک‌های مدیریت زمان برای درس خواندن

مدیریت زمان مانند یک کار مهندسی دقیق، ولی ساده است که باید به جزئیات آن اهمیت زیادی بدهید. طول سال تحصیلی به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. یک سال‌ تحصیلی کامل، ترم‌، ماه‌، هفته و روز، واحدهای اندازه‌گیری یک مقطع تحصیلی هستند. بنابراین باید از این تقسیم‌بندی‌های زمانی برای ایجاد یک برنامه‌ی خوب کمک گرفت.

اگر از زمان درست و اصولی استفاده کنید، بهترین ابزار شما برای درس خواندن و موفقیت خواهد بود.

به طور کلی تکنیک‌های مدیریت زمان از سه روش کلی: روزانه، هفتگی و ترمی تشکیل می‌شوند. این سه شیوه کمک می‌کند تا شما همیشه روند درس‌ خواندن و یادگیری خود را بررسی کنید، نمرات را تحت‌نظر داشته باشید و در صورت کوچکترین افت تحصیلی – حتی در طول یک هفته – عکلس‌العمل کافی را نشان دهید. بهتر است، برای آشنایی کامل با این مشکل رایج میان دانش‌آموزان، مقاله‌ی جالب و جامع شناخت علت افت تحصیلی مجله استادبانک را مطالعه کنید.

در ادامه به طور کامل این سه تکنیک مدیریت زمان را برای شما مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1.تقویم ترمی برای مدیریت درس خواندن

ایجاد تقویم ترمی، بلندمدت‌ترین نوع نوشتن تقویم مدیریت زمان است و برای طول یک ترم تعیین می‌شود. شما باید در تقویم ترمی خود همه‌ی فعالیت‌ها، تکالیف و کارهایی که باید در آن ترم انجام دهید را بنویسید و برای هر کدام زمانی را تعیین کنید. الگوی کلی و کارهایی که شما باید در طول تقویم ترمی انجام دهید، شامل موارد زیر است:

  1. تعیین زمان برای تکالیف مدرسه یا دانشگاه
  2. برنامه‌ریزی برای حضور در مدرسه و کلاس‌های خصوصی
  3. تعیین زمان برای کارهای غیر درسی
  4. مشخص کردن زمان برای تست زدن (اگر دانش‌آموز متوسطه دوم یا داوطلب کنکور هستید)

همان‌طور که مشخص است، تقویم ترمی از کلیات یک برنامه‌ریزی شکل می‌گیرد و شما نیاز نیست وارد جزئیات برنامه‌ریزی درسی و دیگر فعالیت‌های آموزشی شوید. در ادامه با تکنیک‌ هفتگی و روزانه هم آشنا می‌شوید که می‌توان جزئیات بیشتری را در این دو نوع برنامه وارد کرد.

دانش‌آموز موفق در کنار مدیریت زمان و برنامه‌ریزی درسی از شیوه‌ی درس خواندن مناسبی هم استفاده می‌کند. شما با مراجعه به بخش روش‌های مطالعه مجله استادبانک به انوع مقالات این مجموعه دسترسی خواهید داشت.

2.برنامه هفتگی به صورت مدیریت زمان برای درس خواندن

متداول‌ترین تکنیک مدیریت زمان، نوع هفتگی آن است. برای تنظیم این نوع از برنامه باید قبل از شروع هر هفته، تکالیف و فعالیت‌ها را لیست کنید. اگر دانش‌آموز مدرسه‌ای هستید، طبق برنامه هفتگی برای هر درس، ساعت مطالعه و حل تمرین تعیین کنید. سعی کنید، روزهای آخر هفته را به انجام کارهای عقب‌مانده و جبران ساعات مطالعه‌ی از دست‌رفته، اختصاص دهید.

نکات زیر را در زمان بکاربردن تکنیک مدیریت زمان هفتگی، حتما درنظر داشته باشید:

  1. تعیین زمان کلاس‌های مدرسه و سایر کلاس‌ها خصوصی در برنامه هفتگی
  2. سعی کنید از برنامه عقب نمانید و در صورت عقب‌ماندگی، آن را جبران کنید.
  3. در برنامه‌ی هفتگی شما باید زمان کافی برای انجام تکالیف، پرسش‌ها، امتحان‌ها و پروژه‌ها وجود داشته باشد. زمان هرکدام را مشخص کنید تا فراموش نشوند.
  4. زمان‌های آزاد خود را به اهدافی که در برنامه‌ی ترمی تعیین کردید، اختصاص دهید.

برنامه هفتگی، پتانسیل خوبی برای ایجاد نظم در روند مطالعه شما دارد. در زمان نوشتن این برنامه، حوصله به‌خرج دهید و همه‌ی فعالیت‌های هفتگی را یادداشت کنید. داشتن برنامه‌ی هفتگی برای مدیریت زمان برای درس خواندن مانند گام‌های کوچکی است که نتیجه‌ی بزرگی به همراه خواهد داشت. شما می‌توانید در مسیر یادگیری از منابع آموزشی رایگان استادبانک مانند گام به گام کتاب‌های درسی استفاده کنید تا درس خواندن فرآیندی راحت‌تر باشد.

3.داشتن برنامه روزانه با هدف کنترل کردن زمان

انجام هرکاری با تقسیم‌بندی آن به بازه‌های زمانی کوچک‌تر، ساده‌تر می‌شود. این بهترین ویژگی تکنیک برنامه روزانه است. وقتی ریز جزئیات یک روز تحصیلی خود را می‌نویسید، بهتر می‌توانید عملکرد خودتان را بررسی کنید و نقاط ضعف را بشناسید. شاید تعیین برنامه روزانه، کمی برای شما سخت‌تر باشد، ولی نباید آن را نادیده بگیرید. مطمئن باشید، انجام روتین این‌کار، باعث بالا رفتن نمرات و کسب نتایج خیلی‌خوب می‌شود.

برای تعیین برنامه روزانه این چند نکته را در ذهن داشته باشید:

  1. قبل از هر کلاس (مدرسه و خصوصی) بدانید چه مطلبی تدریس می‌شود
  2. مطالعه درس بعد از هر کلاس
  3. تعیین زمان حل تمرین
  4. مشخص کردن زمان‌های استراحت کوتاه، ولی مفید

درس‌ها را بعد از هر کلاس، حتما مرور کنید، این یک تکنیک بسیار کارآمد است که روی تثبیت مباحث درسی در ذهن شما، تاثیر شگفت‌انگیزی دارد.

مقاله‌ی معرفی 5 اپلیکیشن برای مدیریت زمان و بهره‌وری بیشتر از آن به شما کمک می‌کند تا از گوشی موبایل خود، برای مدیریت زمان برای درس خواندن به بهترین شکل استفاده کنید.

مهارت های درس خواندن در هنگام مدیریت زمان

داشتن مدیریت زمان برای درس خواندن و نوشتن جدول برنامه‌ریزی، مانند کشیدن یک نقشه‌ی راه دقیق برای رسیدن به مقصد است. اما باید از این نقشه به بهترین شکل بهره برد تا به هدف رسید. رعایت برخی نکات در این مسیر الزامی است تا زمان و انرژی شما هدر نرود.

در ادامه به مهم‌ترین مهارت‌های درس خواندن که باید در کنار مدیریت زمان رعایت کنید، پرداخته می‌شود:

1.وظایف و تکالیف را اولویت‌بندی کنید

هر چه پایه‌ی تحصیلی شما بالاتر برود، مشغله‌ی آموزشی شما نیز بیشتر می‌شود. حضور در مدرسه یا دانشگاه و بعد از آن شرکت در کلاس‌های خصوصی و فوق‌برنامه، شما را در آخر روز خسته می‌کند. بنابراین باید درس‌ها را اولویت‌بندی کنید.

زمانی که به خانه می‌رسید از نظر ذهنی تحلیل رفته‌اید و انرژی شما کم است. به همین دلیل دروس سخت و سنگین را ابتدا مطالعه کنید تا فرآیند یادگیری راحت‌تر باشد. درس‌های ساده‌تر را هم در به همین ترتیب اولویت‌بندی کرده و بخوانید.

دانش‌آموزان با ورود به مقطع متوسطه اول، چالش درسی و برنامه‌ریزی بسیار زیادی دارد و محیط مدرسه روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. مقالات بخش برنامه ریزی متوسطه اول مجله استادبانک، می‌تواند کمک خوبی به محصلان این مقطع باشد.

بازه‌ی زمانی مطالعه‌ی را هنگام مدیریت زمان برای درس خواندن مشخص کنید

2.اولویت اول شما، تکالیف مدرسه باشد

انجام دادن تکالیف مدرسه در زمانی درست و مناسب، یک چالش سخت و مهم میان دانش‌آموزان است. شما در هر صورت باید تکالیف مدرسه را انجام دهید تا بتوانید به کارهای دیگر یا اوقات فراغت خود برسید. بنابراین در اولین فرصت به سراغ این فعالیت بروید و با انرژی کافی وظایفی را که معلم تعین کرده است را انجام دهید.

هرگز این دسته از تکالیف را به ساعت پایانی روز منتقل نکنید، انرژی شما با نزدیک شدن به شب کاهش پیدا می‌کند و به احتمال انجام این وظایف به صفر می‌رسد! اگر هم در هنگام حل تکالیف یا تمرین‌ها به طور مکرر دچار مشکل می‌شوید، باید از یک معلم خصوصی خوب کمک بگیرید. استادبانک بهترین اساتید تدریس خصوصی اول ابتدایی تا کنکور را در دسترس شما می‌گذارد. برای مثال: دانش‌آموزان پایه هفتم تا نهم می‌توانند با کلیک روی لینک زیر به بهترین معلمان دسترسی داشته باشند.

لینک دسترسی به بهترین معلم خصوصی متوسطه اول در استادبانک

3.محل مطالعه‌ی اختصاصی داشته باشید

معمولا دانش‌آموزان موفق، یک محل و محیط ثابت برای مطالعه دارند تا هر بار برای درس خواندن، زمانی را برای پیدا کردن جا تلف نکنند. این محل باید فضایی آرام باشد که نور و هوای مناسبی در آن جریان داشته باشد. از همه‌ مهم‌تر اینکه، شما باید در آنجا حس راحتی داشته باشید و تمرکزتان بهم نخورد.

محل مناسب مطالعه در زمان آماده شدن برای کنکور سراسری، نقش مهم‌تری نیز دارد. در هر صورت دانش‌آموز بیشتر زمان ممکن در این محل می‌گذارند و باید از نظر ذهنی و جسمی در شرایط مناسبی قرار داشته باشد.

4.فرصت را برای رفع اشکالات خود از دست ندهید

اگر در درسی ضعف دارید حتما برای رفع آن، به موقع اقدام کنید. چون ایام امتحانات زمان مرور درس‌ها است نه رفع مشکلاتی که در درس ها دارید. بهتر است در همان درس یا مبحثی که معلم در کلاس تدریس می‌کند اگر مشکل دارید با راهنمای معلم همان جلسه برطرف کنید. برای ساده شدن کار می‌توانید از محتوای آموزشی ویدیویی همان مبحثی که در آن مشکل دارید استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که با صرف کم‌ترین هزینه فقط ویدیوی بخشی که در آن مشکل دارید را خریداری و استفاده کنید. چنین شرایطی، تنها در سایت معلم خصوصی استادبانک فراهم شده است.

دیگر نیازی به خرید یک بسته کامل ویدیوی آموزشی و صرف هزینه بالا ندارید!

در حال حاضر، دانش آموزان پایه دهم تا دوازدهم می‌توانند ویدیوی جلسه به جلسه هر فصل یا هر بخش از دروسی مثل ریاضی و فیزیک را با بهترین اساتید مجموعه استادبانک با قیمتی مناسب، خریداری و مشاهده کنند. این محصول باارزش به زودی برای تمامی پایه‌ها و تمامی دروس در اختیار دانش‌آموزان عزیز قرار خواهد گرفت.

5.بازه‌ی زمانی مطالعه‌ی هر درس را تعیین کنید

بر اساس اهمیت یا نیازی که وجود دارد، بازه‌ی زمانی مطالعه هر درس را مشخص کنید. اگر طول مدت مطالعه درسی طولانی است آن را به بخش‌های 40 یا 50 دقیقه تقسیم کنید و چند دقیقه میان این بخش‌های مطالعاتی، استراحت کنید.

قدم زدن، کمی کنار پنجره ایستادن و خوردن میان‌وعده‌های معذی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در طول استراحت انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم، مقاله‌ی برنامه ریزی حجمی و زمانی مجله استادبانک را هم برای درک بهتر تنوع شیوه‌های برنامه‌ریزی، حتما مطالعه کنید.

6.از منابع آموزشی مفید برای درس خواندن استفاده کنید

بدون شک، منابع کمک آموزشی، کتاب‌ها، جزوات و فیلم‌های آموزشی از ابزار کاربردی و خوبی هستند که شما برای یادگیری دروس از آن‌ها بهره می‌برید. اما در زمان استفاده از این منابع به دو نکته دقت کنید. ابتدا به یاد داشته باشید که به بهترین و معتبرترین مولفین و انتشارات برای تهیه‌ی این منابع مراجعه کنید.

دومین نکته هم اینکه شما باید باتوجه به نیاز و نقاط ضعف خود از ابزار کمک‌آموزشی استفاده کنید. برای مثال، ممکن است ضعف شما در درسی با بهترین کتاب کمک‌آموزشی نیز رفع نشود و نیاز به شرکت در جلسات تدریس خصوصی یک معلم باتجربه داشته باشید.

معمولا این‌ شرایط میان دانش‌آموزان کنکوری رایج‌تر است و آن‌های در صورت بروز مشکل نمی‌دانند باید به سراغ معلم خصوصی کنکور بروند یا یک منبع کمک‌آموزشی کفایت می‌کند. به همین دلیل، همیشه توصیه می‌شود تا با برترین اساتید تدریس خصوصی در این زمینه مشورت شود.

لینک دسترسی به بهترین معلم خصوصی کنکور در سامانه استادبانک

7.ورزش، تغذیه و زمان استراحت مناسب را فراموش نکنید

حتما شنیده‌اید که “عقل سالم در بدن سالم” است. فرقی نمی‌کند در پایه اول ابتدایی هستید یا در آستانه‌ی کنکور سراسری قرار دارید، باید به سلامت بدن خود اهمیت دهید. همان‌طور که مدیریت زمان برای درس خواندن روی مطالعه‌ی شما تاثیر می‌گذارد، نداشتن نظم مناسب در خواب و خوراک نیز، همه‌ی تلاش‌های شما را بی‌ثمر می‌کند.

همیشه در طول روز از مواد خوراکی خوب تغذیه کنید و آب کافی بنوشید. ورزش و تحرک را هم کنار نگذارید. نیاز نیست حتما به باشگاه بروید و کلاس ثبت‌نام کنید، پیاده‌روی روزانه (حداقل 20 دقیقه) یک ورزش سبک و ساده است که روی جسم و ذهن شما تاثیر مثبت و خوبی می‌گذارد.

کسب بهترین نتیجه در امتحانات و کنکور با خدمات آموزشی استادبانک

در این مقاله موضوع مدیریت زمان برای درس خواندن کاملا بررسی شد و شما با تکنیک‌های مدیریت زمان و چند روش برای مطالعه‌ی بهینه‌تر آشنا شدید. رعایت این نکات به هر دانش‌آموزی کمک می‌کند تا راندمان و عملکردی تحصیلی بسیار بهتری داشته باشد.

اما برای کسب عالی‌ترین نتایج در امتحانات و کنکور سراسری، باید از دیگر ابزار آموزشی هم کمک گرفت. خدمات آموزشی سامانه تدریس خصوصی استادبانک که شامل مجموعه‌ای از برترین اساتید تدریس خصوصی کشور، بسته‌های معلم خصوصی، مقالات متنوع، گام به گام کتاب‌های درسی، نمونه سوالات امتحانی و اپلیکیشن آموزشی می‌شود، در دسترس دانش‌آموزان سراسر کشور قرار قرار دارد.

شما با کمک استادبانک، می‌توانید بهترین تجربه‌ی درس خواندن و یادگیری را داشته باشید. اگر برای انتخاب معلم خصوصی نیاز به راهنمایی دارید یا در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکل، می‌توانید با شماره 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استابانک آماده‌ی پاسخگویی به شما کاربران عزیز است.

مدیریت زمان برای درس خواندن چه اهمیتی دارد؟

رعایت اصول مدیریت زمان برای درس خواندن باعث بالا رفتن راندمان یادگیری، هدر نرفتن زمان و انرژی و در نهایت موفقیت در امتحانات و کنکور سراسری می‌شود.

دلیل اصلی کمبود زمان برای همه‌ی دروس چیست؟

عدم مدیریت زمان برای درس خواندن، دلیل اصلی کمبود زمان برای مطالعه‌ی همه‌ی دروس است.

بهترین روش مدیریت زمان برای درس خواندن کدام است؟

مجله استادبانک در این مقاله، بهترین تکنیک‌های مدیریت زمان و مهارت‌های درس خواندن را بررسی کرده است.

مشاوره تحصیلی استادبانک