مشاوره تحصیلی

معرفی چند آهنگ برای درس خواندن! تاثیر موسیقی را جدی بگیرید

ملیحه فراهانی نویسنده
3124 0
17 فروردین 1401
تاثیر موسیقی بر یادگیری

تاثیر موسیقی بر یادگیری و درس خواندن دانش‌آموزان را نمی‌توان انکار کرد. اگرچه که گوش دادن به موسیقی هنگام درس خواندن کاملاً به تیپ شخصیتی افراد بستگی دارد، اما تاثیرات مثبتی که آهنگ و موسیقی برای مغز و یادگیری دانش‌آموزان دارد، به قدری زیاد است که می‌توان از آن به عنوان یکی از روش‌های افزایش بازدهی در مطالعه استفاده کرد. در این محتوا سعی است که راجع به تاثیرات مثبت موسیقی برای یادگیری و درس خواندن دانش‌آموزان صحبت شود. در واقع این محتوا راجع به تاثیرات و فواید موسیقی حین مطالعه و قبل از آن صحبت کرده است و در آخر معرفی چند آهنگ ملایم برای کتاب خواندن و مطالعه و معرفی آهنگ‌های مناسب برای افزایش انگیزه و همچنین معرفی موسیقی برای بالا بردن تمرکز را نیز داشته است.

با مطالعه این محتوا به تاثیر مثبت موسیقی بر یادگیری و درس خواندن خود پی برده و در بخش آموزش برنامه‌‌ ریزی درسی خود، سعی نموده وقتی را نیز برای گوش دادن به موسیقی در کنار استفاده از سایر روش‌های مطالعه در نظر بگیرید.

تاثیر موسیقی بر یادگیری و درس خواندن دانش‌‌آموزان

موسیقی و گوش کردن به آهنگ حین درس خواندن و قبل از آن فواید زیادی برای دانش‌آموزان دارد که شامل این فواید و تاثیرات مثبت است:

۱. تاثیر مثبت بر نیمکره راست و چپ مغز

مطالعات نشان داده است که موسیقی تأثیرات مثبت فراوانی بر روی مغز و بدن انسان ایجاد می‌کند. موسیقی نیمکره چپ و راست مغز را به طور همزمان فعال می‌کند. فعال‌سازی جفت نیمکره‌ها می‌تواند یادگیری را به بالاترین حد ممکن رسانده و حافظه را تقویت نماید. پس می‌توان از موسیقی به عنوان یکی از  بهترین راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن در کنار استفاده از سایر روش‌های مطالعه نام برد. همچنین گوش دادن به موسیقی کلاسیک قبل از درس خواندن هم می‌تواند به ما در افزایش آرامش کمک کند.

۲. افزایش روحیه، انگیزه در درس خواندن

بارها برای همه ما پیش آمده است، زمانی که روحیه و انگیزه بالایی داریم، در حل مشکلات و انجام هر کاری موفق‌تر هستیم. گوش کردن به موسیقی باعث افزایش انگیزه و روحیه در دانش‌‌آموزان می‌شود. موسیقی به عواطف انسان آزادی بیشتری داده و سطح هورمن دوپامین را در درون او افزایش می‌دهد. در واقع گوش کردن به موسیقی باعث آزاد شدن دوپامین در مغز انسان می‌شود.مشاوره تحصیلی استادبانک

هورمون دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که باعث بالا بردن سطح احساسات عاطفی ما نظیر شادی و هیجان می‌شود. زمانی که دانش‌آموزان قبل از درس خواندن یا حین آن، احساس بی انگیزگی کرده، خود‌به خود روحیه خود را از دست داده و هیچ بازدهی بالایی برای درس خواندن ندارند. به طور کل یکی از عوامل افت تحصیلی در دانش‌آموزان نیز نداشتن انگیزه و روحیه برای درس خواندن است. بنابراین آن‌ها می‌توانند از معجزه موسیقی قبل از درس خواندن و هنگام آن استفاده کرده و با تحریک هورمن دوپامین در بدن‌شان، حس شادی و هیجان هنگام درس خواندن را بالا ببرند.

بیشتر بخوانید: دلایل افت تحصیلی و راه‌ جبران آن 

۳. کاهش استرس هنگام درس خواندن

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی در واقع سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد. کورتیزول هورمونی است که معمولاً مسئول احساس استرس و اضطراب درون ما است. از آنجایی که موسیقی باعث آرامش شما می‌شود، در نتیجه خواب شما را نیز بهتر می‌کند. از طرفی وقتی عادات خواب بهتری داشته باشید، استرس شما به میزان چشم‌گیری کاهش می‌یابد. بدین ترتیب می‌توان گفت که شما می‌توانید به کمک موسیقی تا حد زیادی از عدم تمرکز هنگام درس خواندن جلوگیری کنید.

۴. افزایش تمرکز و افزایش قدرت ذهن

نظریه باهوش‌تر شدن افراد هنگام گوش کردن به موسیقی، مخصوصا، از نوع موسیقی کلاسیک، سه دهه قبل بیان شد. بر طبق این نظریه، موسیقی و موسیقی کلاسیک باعث تمرکز بهتر افراد هنگام فعالیت و مطالعه می‌شود.  نظریه تاثیر موسیقی موتسارت می‌گوید، که سطح IQ شما هنگام گوش کردن به موسیقی کلاسیک، افزایش پیدا می‌کند و نتیجه مثبتی بر میزان یادگیری و متمرکز بودن شما می‌گذارد. طبیعتاً افزایش تمرکز باعث سرعت درس‌ خواندن، سرعت اجرای برنامه درسی و در نتیجه مدیریت بهتر زمان می‌شود.

بیشتر بخوانید: مدیریت زمان برای درس خواندن 

۵. رفع خواب‌آلودگی، خستگی و کسلی هنگام مطالعه

درس خواندن و مطالعه به طور کلی برای همه دانش‌آموزان لذت بخش نیست. بلکه اگر با تکرار همراه شود، باعث افزایش بی‌حوصله‌گی و کسلی دانش‌آموز می‌شود. یکی از راه‌هایی که نشاط و شادی هنگام درس‌خواندن را بالا می‌برد، گوش دادن به موسیقی قبل از درس ‌خواندن یا حین مطالعه است. پیشنهاد می‌شود زمانی که ذهن‌تان به شدت از درس خسته شده، حتماً یک استراحت به نسبت طولانی به ذهن خود داده و با نوشیدن یک فنجان قهوه و گوش دادن به یک موسیقی بی کلام یا حتی یک آهنگ هیجانی بالا، سطح دوپامین در بدن خود را بالا برده و با انرژی بهتری به سراغ درس‌های خود باز گردید یا آماده شرکت در کلاس معلم خصوصی شوید.

۶. امید به موفقیت هنگام مواجهه با درس‌های سخت و مشکل‌دار

یادگیری درسی مثل ریاضی و سایر درس‌های سخت نیاز به تمرکز، روحیه و انگیزه بالا دارد. خیلی از مواقع دانش‌آموزان به دلیل نداشتن انگیزه در برابر مشکلاتی که در درس‌های سخت مثل ریاضی دارند، نمی‌توانند از پس حل آن‌ها بر آمده و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. یکی از بهترین راهکارها در کنار استفاده از روش‌های یادگیری سریع ریاضی، این است که به آهنگ‌ها و موسیقی‌های انگیزشی قبل از مطالعه ریاضی گوش دهیم. آهنگ‌هایی که متن ترانه‌شان، راجع به توانستن و قدرت و توانایی انسان در مواجهه با مشکلات است. همانطور که خواندن داستان موفقیت افراد به ما انگیزه و انرژی مضاعفی در برابر مشکلات می‌دهد، آهنگ گوش دادن قبل از امتحان و گوش دادن به آهنگ‌های انگیزشی نیز همین تاثیرات مثبت را بر روحیه و انگیزه ما می‌گذارد.

معرفی آهنگ‌های تاثیرگذار بر یادگیری و درس خواندن

موسیقی کلاسیک برای افزایش آرامش و تمرکز هنگام درس خواندن

تحقیقات نشان می‌دهد گوش کردن به موسیقی کلاسیک باعث افزایش تقویت حافظه و یادگیری می‌شود. همچنین گوش کردن به این موسیقی، باعث کاهش نگرانی و استرس شده و خواب دانش‌آموزان را نیز تنظیم می‌کند. به چند مورد از بهترین آثار کلاسیک برای درس خواندن اشاره می‌کنیم:

۱. رقص شمشیر اثر آرام خاچاتوریان

بهترین اثر برای زمانی است که از برنامه درسی خود عقب مانده‌اید.

دانلود اثر رقص شمشیر

۲. Canon In D Major از پاخلبل

Canon In D Major شاهکاریست که بیش از هر چیز بوی زندگی می‌دهد. آن‌هنگام که از همین «زندگی» سرخورده‌اید، از هر آن‌ چیزی که هست، فارغ شوید و تن‌ و روح‌تان را به‌دست این شاهکار پاخلبل بسپارید.

دانلود اثر Canon In D Major

۳. پیر گینت از ادوارد گریگ

این قطعه، سرشار است از آرامشی که انسان از موسیقی کلاسیک انتظار دارد.

دانلود اثر پیر گینت از ادوارد گریگ

موسیقی بی‌کلام برای افزایش آرامش و تمرکز

آهنگ‌های بی‌کلام در هنگام درس خواندن یک گزینه مناسب است. گاهی ذهن دانش‌آموز به شدت خسته شده و نیاز به یک محرک برای تمرکز حواس دارد. گاهی گوش دادن به آهنگی به همراه متن و ترانه باعث حواس‌پرتی بیشتر دانش‌آموز می‌شود. اما گوش کردن به موسیقی بی‌کلام با صدای کم می‌تواند آرامش و افزایش تمرکز حواس او را به همراه داشته باشد. در واقع مدیتیشن صوتی برای درس خواندن همان درس خواندن با موسیقی بی کلام است که می‌توانید با سرچ آهنگ‌های بی کلام در اینترنت بهترین آثار این سبک موسیقی را برای درس خواندن خود گلچین کنید.

موسیقی انگیزشی برای افزایش انگیزه، هیجان، شادی و روحیه قبل از درس خواندن

یکی از بهترین روش‌های افزایش انگیزه گوش دادن به آهنگ‌های فوق العاده انگیزشی است که هیجان و انگیزه شما را قبل از شروع به درس خواندن بالا می‌برد. موارد زیر می‌تواند از بهترین انتخاب‌ها برای گوش دادن به آهنگ‌های انگیزشی شما باشد:

۱. دوست دارم زندگی رو از سیروان خسروی

۲. یه چیزی میشه دیگه از رضا صادقی 

۳. انرژی مثبت از فرزاد فرخ 

دانلود آهنگ انرژی مثبت

۴. قله از امیر عباس گلاب 

دانلود آهنگ قله

۵. نمیرم عقب از سیروان خسروی

دانلود آهنگ نمیرم عقب

۶. ستاره از سینا حجازی 

دانلود آهنگ ستاره

۷. امروز روز منه از پور فرخی 

دانلود آهنگ امروز روز منه

۸. اینجا آینده از حسین شریفی 

دانلود آهنگ اینجا آینده

بیشتر بخوانید: معرفی ۵ اپلیکیشن برای مدیریت زمان و بهره‌وری بیشتر از آن 

استفاده از معلم خصوصی روشی دیگر برای افزایش تاثیر یادگیری در دانش‌آموزان

در این محتوا راجع به تاثیر موسیقی بر یادگیری دانش‌آموزان و معرفی آهنگ‌های انگیزشی صحبت شد. منتها شرط موفقیت هر دانش‌آموزی در کنار گوش کردن به موسیقی و خواندن کتاب‌های انگیزشی یا دیدن فیلم‌های موثر و سازنده، استفاده از روش‌های مناسب تحصیلی یعنی معلم خصوصی است. در واقع هیچ راه‌حلی به اندازه کلاس معلم خصوصی نمی‌تواند برای دانش‌آموزانی که دچار مشکلات تحصیلی و درسی بوده، جوابگو باشد.

معلم خصوصی با در نظر گرفتن مشکلات درسی دانش‌آموز تدریس را شروع می‌کند، متناسب با توان و درک یادگیری شاگردش آموزش داده و تمرین حل می‌کند. به دلیل نزدیکی و صمیمیت بین معلم و شاگرد، دانش‌آموز بعد از چند جلسه نتایج شگفت‌انگیز کلاس خود را مشاهده کرده و به درس‌خواندن و ادامه آن راغب‌ می‌شود. بنابراین هر دانش‌آموزی می‌تواند در کنار استفاده از تمام روش‌های موثر مثل گوش کردن به موسیقی، از کلاس معلم خصوصی برای پیشرفت درسی خود استفاده کند.

برای درخواست کلاس معلم خصوصی می‌توانید به سایت استادبانک مراجعه کنید. مجموعه تدریس خصوصی استادبانک به دلیل داشتن بهترین اساتید تدریس خصوصی در ایران می‌تواند گزینه مناسبی برای انتخاب معلم خصوصی شما باشد. برای درخواست معلم خصوصی خود یا وارد سایت به نشانی www.ostadbank.com شوید یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ جهت راهنمایی و مشاوره از کارشناسان استادبانک، تماس بگیرید.

مشاوره تحصیلی استادبانک