انتخاب رشته کنکور انسانی

راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲ + نکات بسیار مهم در زمان انتخاب رشته

استادبانک نویسنده
2376 0
09 فروردین 1398

انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲ یکی از مهم‌ترین مراحل قبولی در این رشته در کنکور سراسری ۱۴۰۲ است. در حال حاضر رشته انسانی یکی از پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور سراسری محسوب می‌شود. در واقع بعد از کنکور رشته تجربی، رشته انسانی پرطرفدارترین رشته کنکور به حساب می‌آید. به دلیل اهمیت این رشته، انتخاب رشته کنکور انسانی نیز بسیار مهم است. باتوجه به حساسیت انتخاب رشته انسانی، همراهی و حضور افراد متخصص نظیر مشاوره تحصیلی کنکور الزامی است.

رشته انسانی از آن دسته رشته‌هایی است که بازار کار بسیار خوبی خواهد داشت. دورس پایه این رشته شامل عربی و ادبیات اختصاصی است. داوطلب علاقمند به این رشته، باید این دو درس را به خوبی یاد بگیرد. همان‌طور که می‌دانید رشته‌های مختلفی برای انتخاب و تحصیل در گروه آزمایشی انسانی وجود داشته که در مقاله انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲ از مجله استادبانک به آن می‌پردازیم. این محتوا را تا انتها دنبال کرده تا بهتر و با آگاهی بیشتری بدانید برای انتخاب رشته کنکور انسانی چه اقداماتی باید انجام دهید.

مشاوره تحصیلی انتخاب رشته کنکور، اولین قدم برای موفقیت

فرقی نمی‌کند که دانش‌آموخته کدام رشته تحصیلی و زیر گروه آزمایشی در کنکور باشید، برای یک انتخاب هوشمندانه و آگاهی کامل از ضوابط انتخاب رشته کنکور، باید به خوبی اطلاعات کسب کنید. مشاوره انتخاب رشته کنکور، یکی از مهم‌ترین فرآیند‌های ضروری در زمان انتخاب رشته است. زیرا شما نیاز داشته تا فردی متخصص براساس تجربه سال‌ها مشاوره در زمینه کنکور، براساس اطلاعات وسیع خود و همچنین براساس تغییرات دفترچه کنکور سراسری هر سال و ضوابط و ظرفیت قبولی هر دانشگاه، شما را به بهترین نحو راهنمایی کند.

بررسی رتبه و تراز کسب شده داوطلب، توجه به زمان‌های مهم و خاص نظیر تاریخ اعلام نتایج اولیه کنکور، زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، زمان اعلام نتایج نهایی کنکور و سایر زمان‌ها، شرایط پذیرش در هر دانشگاه و ظرفیت‌های قبولی آن، توجه به پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی و سایر اطلاعات، به تنهایی برای داوطلب کمی گنگ و گیج‌کننده به نظر می‌رسد. اما مشاوره انتخاب رشته انسانی با اطلاع و آگاهی کامل از تمامی این ضوابط و قوانین، می‌تواند راهنمای مناسبی برای انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲ باشد. به همین جهت می‌توانید با کلیک روی لینک زیر، با کمک بخش مشاوره انتخاب رشته کنکور استادبانک، با موفقیت از این مرحله کنکور نیز گذر کنید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور

راهنمای انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲

در زمان انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲ توجه به یک سری از نکات بسیار مهم و ضروری است. در ادامه مطلب، راجع به هر کدام از این نکات کلیدی، توضیحاتی ارائه شده است. این نکات عبارتند از:

۱. به حباب رتبه کنکور توجه کنید!

حتماً تابه حال اصطلاح حباب رتبه کنکور را شنیده‌اید. کارشناسان معتقدند به دلیل وجود دو نوع سهمیه متفاوت مناطق و ایثارگران و احتمال اعمال هر دو آن‌ها برای یک داوطلب، احتمال درصدی از حباب رتبه بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور وجود دارد. در واقع سازمان سنجش دو نوع سهمیه مناطق و ایثارگران را برای داوطلبان کنکور اعمال می‌کند و هنگامی که یک داوطلب از خانواده شاهد و ایثارگران بوده و همزمان از سهمیه مناطق نیز برخوردار باشد، در اعلام نتایج اولیه یعنی اعلام رتبه‌های کنکور هر دو این سهمیه‌ها در رتبه او تاثیر می‌گذارد.

این تاثیر‌گذاری بعد از انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی کنکور مشاهده می‌شود. در واقع سازمان سنجش یکی از سهمیه‌های نام‌برده را که برای داوطلب مفید‌تر است در نتایج او اعمال می‌کند و سهمیه‌ دیگر برای نفرات بعدی داوطلب، آزاد می‌شود. به همین ترتیب اگر این اتفاق برای جمعیت زیادی از داوطلبان بیافتد، هنگام اعلام نتایج نهایی با بسیاری از داوطلبان بر اساس رتبه‌های کمتری نسبت به رتبه‌ای که کسب کرده‌اند، رفتار خواهد شد.

قطعاً در این خصوص مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی و افراد باتجربه در این زمینه بهتر از هر فرد دیگری می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

۲. در زمان انتخاب رشته انسانی، فرصت‌ها را دریابید!

شما در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، در زیر گروه انسانی، مجاز به انتخاب ۱۵۰ کد رشته محل هستید. می‌توانید هر ۱۵۰ انتخاب خود را پر کنید. بنابراین باتوجه به رتبه و تراز کسب شده از رشته‌های پرمخاطب و محبوب خود شروع کرده و سپس به رشته‌هایی که شانس قبولی‌تان در آن‌ها بسیار بالا بوده و در انتها به رشته‌های با محبوبیت کم بپردازید.

نکته بعدی اگر بعد از اعلام نتایج کنکور انسانی ۱۴۰۲، رتبه و تراز مورد نظر خود را کسب نکرده‌ و توانایی و انرژی درس خواندن در سال‌های بعد هم ندارید، پیشنهاد می‌شود با کمک یک مشاور انتخاب رشته کنکور و بدون عجله، فرم انتخاب رشته را به صورت واقع‌بینانه و با نکته سنجی بسیار پر کنید. با وجود حباب رتبه در کنکور و با افزایش ظرفیت ورودی دانشگاه‌ها، احتمال اینکه شما نیز امسال بتوانید قبول شوید، بسیار است.

۳. رشته‌های انسانی را قبل از انتخاب رشته شناسایی کنید!

یکی از مهم‌ترین مشکل داوطلبان کنکور این است که در انتخاب رشته بسیار عجله کرده و رشته‌ای را انتخاب می‌کنند که هیچ آشنایی و پیش زمینه‌ای با آن ندارند. بنابراین بهتر است بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور تا زمان انتخاب رشته انسانی، با هدف مشاوره انتخاب رشته انسانی، پیش افراد متخصص نظیر مشاور، دانشجویان رشته‌های مختلف انسانی، کارشناسان و اساتید رشته‌های مدنظر خود و شاغلین در آن رشته رفته و سعی کنید تحقیقات گسترده‌ای راجع به هر کدام انجام دهید.

رشته‌های محبوب خود را شناسایی کرده و دروس عمومی و تخصصی آن‌ها را دانشگاه به همراه میزان واحدهایی که باید در دانشگاه پاس شود را بررسی کنید. در مورد بازار کار و درآمد آن رشته در ایران و خارج از ایران تحقیق کرده و با دید باز به سراغ انتخاب رشته کنکور انسانی بروید.

همچنین مطالعه مقاله زیر می‌تواند به شما در شناخت بهتر رشته‌های انسانی کمک کننده باشد.

۴. در زمان انتخاب رشته انسانی، علاقه و ذوق اولویت دارد

می‌توان بیشتر داوطلبین در زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ انسانی نسبت به علائق شخصی خود بی توجهی می‌کنند. این موضوع را می‌توان به دو شکل بررسی کرد. حالت اول اینکه داوطلب نسبت به علائق خود ناآگاه بوده و دوم اینکه فرد به دلیل احتمال قبولی در رشته‌ای پرتقاضا یا معروف در دانشگاهی خوب، علاقه‌های خود را در نظر نمی‌گیرد.

هر دوی این مثال مطرح شده در زمان انتخاب رشته کنکور می‌تواند داوطلبین را به سمت انتخاب‌های نامناسب هدایت کند. در این شرایط کمک از مشاوره انتخاب رشته انسانی بسیار ضروری است. در واقع در صورتی که داوطلب علائقش را در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ انسانی به روشنی شناسایی نکرده باشد، مشاور انتخاب رشته او می‌تواند از طریق آزمون شخصیت شناسی MBTI تیپ شخصیتی، علائق او را تا حدودی استخراج کرده و با کمک اطلاعات بررسی شده، رشته‌های مناسب را به او پیشنهاد دهد.

همچنین کشف و شناسایی رشته‌‌های دارای مصاحبه در کنکور، رشته‌‌های بورسیه‌دار و غیره نیز از وظایف مشاور انتخاب رشته کنکور است که با مشورت گرفتن از او می‌توانید در این زمینه نیز به خوبی راهنمایی شوید.

۵. در زمان انتخاب رشته انسانی، هر ۱۵۰ گزینه را پر کنید!

یکی دیگر از نکات راهنمای انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲ این است که بعضی از داوطلبان تمامی گزینه‌های فرم انتخاب رشته را پر نمی‌کنند، چراکه شنیده‌اند کسی که شرایط مشابه آن‌ها را داشته در کد رشته مشابه و در همان دانشگاه قبول‌ شده است. اما این متقاضیان به این نکته توجه نکرده که سازمان سنجش ممکن است هرسال قوانین کنکور را تغییر دهد. یا ممکن است تغییراتی در دفترچه آزمون به وجود آید که تصور شما را بر هم زند. بنابراین بهتر است ریسک نکرده و هر ۱۵۰ گزینه انتخاب رشته را پر کنید.

در انتخاب رشته انسانی شماری از داوطلبین به شکلی کاملاً احساسی و تحت تاثیر دیگران و سایرین اقدام انتخاب رشته کنکور می‌کنند. اگر یک راهنمای انتخاب رشته انسانی معتقد بوده که بازار کار این رشته زیر گروه انسانی خیلی خوب است یا اینکه فلان شغل جذابیت‌های زیادی دارد، نباید روی انتخاب شما تاثیری بگذارد. زیرا شما قرار است برای علاقه و تحقیقات خود فرم انتخاب رشته کنکور را پر کنید.

توجه به دانشگاه‌هایی با شرایط خاص مانند دانشگاه امام صادق یا دانشگاه شاهد، توجه به انتخاب شهر محل تحصیل و تحصیل در شهرستان که ممکن است دوری از خانواده و مستقل شدن برای‌تان تبعاتی داشته باشد و دیگر موارد از مهم‌ترین نکاتی بوده که خود شما باید به آن فکر کرده و تصمیم نهایی را بگیرید.

۶. در زمان انتخاب رشته انسانی با اطمینان انتخاب کنید

می‌توان داوطلبان کنکور انسانی را  به چند دسته تقسیم کرد:

  • دسته اول آن افرادی بوده که از نتیجه آزمون خود رضایت دارند!

این گروه پس از کنکور انسانی و چند روز استراحت، بایستی به فکر انتخاب رشته کنکور انسانی باشند. همچنین با توجه به اهمیت این انتخاب در مسیر شغلی، تحصیلی و حتی خانوادگی این افراد، بایستی از فرصت بعد از آزمون کنکور انسانی تا زمان اعلام نتایج در اواسط ماه مرداد، اطلاعات عمومی خود را درباره رشته‌های مختلف و علاقه‌مندی‌های خود را تکمیل نمایند.

  • دومین گروه داوطلبان انسانی آن‌هایی هستند که نسبت به نتیجه آزمون خود تردید دارند!

این دسته نیز درست مثل دسته اول بایستی اصل را بر قبولی در آزمون گذاشته و نسبت به جمع آوری اطلاعات پس از کنکور انسانی اقدام کنند.

  • دسته سوم کسانی اند که به هیچ وجه از کنکور انسانی راضی نیستند!

آن‌ها تصمیم دارند در سال آینده برای بار دوم در آزمون شرکت کنند. این دسته می‌توانند تا زمان اعلام نتیجه اولیه صبر کرده و در آن زمان در خصوص انتخاب رشته کنکور انسانی و ورود یا عدم ورود به دانشگاه‌های رشته انسانی تصمیم‌گیری کنند.
دلیل توصیه ما در خصوص شروع انتخاب رشته و تحقیق برای دو دسته اول از داوطلبان بلافاصله بعد از آزمون از این روست که، اگر انتخاب رشته انسانی ۱۴۰۲ را صرفاً به چند روز پس از اعلام نتایج اولیه کنکور موکول نمایید، این احتمال نیز وجود دارد که نظر افراد دیگر بدون در نظر گرفتن علائق و استعدادهایی که داشته، در انتخاب رشته انسانی شما اثر گذار باشد.

معرفی انواع دانشگاه‌ها در ایران

معرفی انواع دانشگاه‌ها در ایران، دانشگاه‌های ایران را بهتر بشناسید!

انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲ یکی از مهم‌ترین مراحل قبولی در این رشته در کنکور سراسری ۱۴۰۲ است. در حال حاضر رشته انسانی یکی از پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور سراسری محسوب می‌شود. در واقع بعد از کنکور رشته تجربی، رشته انسانی پرطرفدارترین رشته کنکور به حساب می‌آید. به دلیل اهمیت این رشته، انتخاب رشته کنکور انسانی نیز بسیار ...

۷. پرطرف‌دارترین رشته‌های انسانی را بشناسید!

رشته‌‌های پرطرف‌دار کنکور انسانی براساس علاقه داوطلبین و همچنین بازار کار این رشته‌ها شامل موارد زیر است:

  • اقتصاد و مشاورین مالی
  • مدیریت و مدیریت مالی
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت بیمه
  • روانشناسی بالینی
  • مشاوره و مشاوره تحصیلی و بالینی
  • حقوق
  • علوم سیاسی
  • علوم اقتصادی
  • هتلداری

سایر رشته‌هایی که برخی از داوطلبین ترجیح می‌دهند آن‌ها را نیز در لیست انتخاب‌های خود قرار دهند موارد زیر است:

  • آمار
  • ادبیات داستانی
  • الهیات و معارف اسلامی
  • تاریخ
  • باستان شناسی
  • رشد و پرورش کودکان پیش‌دبستانی
  • مدیریت آموزشی
  • زبان و ادبیات عربی
  • زبان و ادبیات فارسی
  • علوم اجتماعی

۸. پس از اعلام نتایج کنکور انسانی سریع اقدام کنید!

توصیه می‌شود که در چند روز ابتدایی بعد از اعلام نتایج کنکور انسانی و پس از کمی استراحت، اقدام به جمع‌آوری مطالب درباره رشته‌ها و راهنمای انتخاب رشته کنکور انسانی نموده و فرآیند انتخاب رشته انسانی ۱۴۰۲ را شروع کنید.

توصیه ما این است که انتخاب رشته کنکور انسانی را به روز آخر مهلت آن موکول نکنید. زیرا به دلیل ازدحام برای انتخاب رشته کنکور انسانی در روز آخر، ممکن است مشکلی در خدمات‌دهی سایت سازمان سنجش و آموزش ایجاد شده و در فرآیند انتخاب رشته شما، خللی ایجاد کند.

۹. به شهر محل تحصیل خود دقت کنید!

تحصیل در شهرهای دیگر جز شهر محل زندگی‌تان، مشکلات خاصی را با خود به همراه دارد. در این خصوص حتماً لازم است با دیگر افراد و خصوصاً خانواده و مشاوره خود مشورت کنید. هزینه‌های مالی رفت و آمد بین شهر محل سکونت تا شهر محل تحصیل‌تان، اقامت در خوابگاه‌ها یا پیدا کردن مکانی برای اسکان، اختلاف فرهنگی بین استان‌های ایران، جدا شدن از محیط خانواده و امکانات  رفاهی که قبلا در خانواده فراهم بوده است و همچنین مسائل مربوط به تنها شدن در شهر تحصیل و سایر موارد، از جمله نکاتی است که باید در هنگام انتخاب رشته انسانی ۱۴۰۲ درنظر بگیرید.

این مسئله به خصوص در انتخاب‌ رشته‌‌ها و دانشگاه‌های روزانه، از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا در صورتی که در رشته و دانشگاه روزانه شهری دیگر قبول شوید در صورت انصراف، سال بعد از شرکت در کنکور سراسری انسانی محروم خواهید شد.
بنابراین فراموش نشود که با بررسی دقیق واقعیت‌های تحصیل در یک شهر نسبت به دیگر شهرها و سنجش شرایط خود، اقدام به انتخاب کدرشته منطقی و مطمئن نمایید.

۱۰. کمک از اساتید خبره استادبانک برای موفقیت در انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲

می‌توانید علاوه بر موفقیت در کنکور سراسری و کسب رتبه بالا با کمک اساتید تدریس خصوصی استادبانک، از بخش مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲ این مجموعه نیز برای یک انتخاب رشته موفق بهره ببرید. تنها کافیست روی لینک معلم خصوصی استادبانک کلیک کنید.

همچنین تیم پشتیبانی این مجموعه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ به صورت دائمی در دسترس شما هستند تا بتوانند شما را در زمینه استفاده بهتر از خدمات آموزشی استادبانک نظیر معلم خصوصی، مشاوره تحصیلی و سایر امکانات این مجموعه، یاری و راهنمایی کنند. در نهایت شما بتوانید با این امکانات ویژه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ به موفقیت برسید.

چگونه در زمان انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲، در رابطه با رشته‌های مختلف اطلاعات جمع‌آوری کنیم؟

بهترین منبعی که می‌توانید استفاده کنید افرادی بوده که در رشته انسانی تحصیل‌کرده و اکنون در بازار کار مشغول هستند. همینطور مشاورین انتخاب رشته باتجربه و مجرب از مهم‌ترین افراد برای مشورت گرفتن هستند.

مهم‌ترین نکات در زمان انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲ چیست؟
  • توجه به علاقه و استعداد در انتخاب رشته انسانی
  • توجه و اهمیت به نظر مشاوره انتخاب رشته کنکور
  • بررسی رشته‌‌های پرطرف‌دار و پردرآمد در دانشگاه‌ها و بازار کار آن‌ها
چطور مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲ را دریافت کنیم؟

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲، می‌توانید وارد سایت استادبانک شده یا روی لینک مشاوره انتخاب رشته کنکور کلیک کنید.

همچنین شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ جهت راهنمایی و مشاوره با شما عزیزان فعال است.