معرفی و ثبت نام مدارس

شرایط ثبت نام مدارس غیرانتفاعی

استادبانک نویسنده
13771 3
06 مرداد 1399
شرایط ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی

مدارس غیرانتفاعی یکی از گزینه‌هایی است که پدرومادرها برای انتخاب مدرسه‌ی فرزندشان در برابر خود دارند. یکی از شرایط ثبت نام مدارس غیرانتفاعی پرداخت شهریه‌های نسبتا زیاد برای تامین هزینه های مدرسه است. البته این مدارس مانند تمام مدارس دیگر در کشور تحت نظر وزارت آموزش و پرورش اداره می شوند. این مدارس همیشه مخالفان و موافقان زیادی داشته‌اند.

عده‌ای آن را باعث تشدید روند اختلاف طبقاتی می‌دانند و اعتقاد دارند که این مدارس باعث می‌شود دانش‌آموز آمادگی کافی برای حضور در جامعه را پیدا نکند. عده‌ای هم اعتقاد دارند که این مدارس باعث بالاتر بردن سطح کیفی آموزش می‌شود و با تمرکز این مدارس بر اهداف خاص می‌توان نهایتا به پیشرفت دانش‌آموزان کمک کرد. در این مقاله فارغ از این دو دیدگاه به بررسی مدارس غیرانتفاعی، مزایا و معایب و  نحوه ثبت نام مدارس در آنها می‌پردازیم.

وضعیت آموزشی در مدارس غیرانتفاعی

مزایای مدارس غیرانتفاعی

مدارس غیرانتفاعی از نظر وضعیت آموزشی بسیار باهم تفاوت دارند. برخی از این مدارس با جذب بهترین معلم‌ها و بهترین دانش‌آموزان فضایی بسیار خوب برای درس خواندن فرزند شما فراهم می‌کنند و چون جدی‌تر از مدارس دولتی دغدغه‌ی آموزش دانش‌آموزان را دارند و مدرسه را صرفاً برای پول تاسیس نکرده‌اند می‌توانند مفید باشند.

حتی ممکن است این مدارس با آموزش باکیفیت‌شان استانداردهای دیگر مدارس را هم جابجا کنند. از این نظر ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی می‌تواند خیلی مفید باشد. مدارس غیرانتفاعی معمولا از کیفیت آموزش بالایی برخوردار هستند.

مزایای آموزشی مدارس غیرانتفاعی

مدارس غیرانتفاعی از نظر آموزشی نیز برنامه‌هایی علاوه بر ساعات مصوب آموزشی دارند. این ساعات اضافه معمولا به درس‌های سخت‌تر اختصاص داده‌ می‌شود. البته که جمعیت پایین مدارس غیرانتفاعی خود عامل بالقوه‌ی موثری بر بالا بردن کیفیت آموزش است.

کلاس‌های مدارس غیرانتفاعی نسبت به مدارس دولتی خلوت‌تر هستند.

معایب مدارس غیرانتفاعی

از طرفی هم بسیاری از مدارس غیردولتی در ساختمان هایی دایر شده اند که استانداردهای لازم برای فضای آموزشی را ندارند. ساختمان های مسکونی و اداری تغییر کاربری داده و با تبدیل اتاق‌های خواب به کلاس درس به امر آموزش فرزندان آنها می پردازند.

ما در مدرسه به دنبال رشد اجتماعی، عقلانی، عاطفی، اقتصادی و … هستیم که برخی از آموزش‌ها به‌صورت پنهان داده می شود. وقتی دانش آموزان در حیاط مدرسه بازی می‌کنند رشد اجتماعی در حال شکل گیری است. در همان حیاط مدرسه رشد عاطفی در ارتباط گرفتن با دیگر دانش آموزان رخ‌ می‌دهد. این درحالی است که محوطه حیاط برخی مدارس غیر انتفاعی ظرفیت این ارتباط گرفتن را ندارد.

معایب آموزشی

در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی نمره فروشی باب شده است و معلمین برای اینکه استاندارد پایین آموزش کلاس خود را پنهان کنند به ناچار نمراتی بالاتر از نمرات واقعی را در کارنامه دانش آموزان ثبت می‌کنند و عمق فاجعه هنگامی که دانش آموز در امتحانات نهایی که بصورت کشوری برگزار می شود شرکت می‌کند مشخص می شود.

برخی از مدارس غیردولتی هم که از طریق معدل بالا دانش آموزان خود را جذب کرده و در آخر اعلام می‌کنند که در کنکور درصد قبولی بالایی داشته‌اند و این درحالی است که اگر همین مدارس دانش آموزان معدل پایین را جذب می کردند و آموزش می‌دادند نتیجه چیز دیگری می‌شد.

معلمان برخی از این مدارس فارغ التحصیلان تازه‌کار یا بیکار دانشگاه‌ها هستند که تجربه لازم در امر آموزش را ندارند. در برخی موارد هم معلمان بازنشسته و خسته‌ از کار آموزش‌ و پرورش هستند که حاضرند در ازای مبلغی ناچیز به تدریس در این مدارس بپردازند.

وضعیت فوق‌برنامه‌ها در مدارس غیرانتفاعی

از مهم ترین ویژگی‌های مدارس غیرانتفاعی برنامه‌هایی است که علاوه بر برنامه‌های مصوب آموزش‌ و پرورش برای خود تعریف کرده‌اند. این برنامه‌ها در مدارس مختلف باهم تفاوت های زیادی دارند. خیلی از مدارس غیرانتفاعی چون محیط کوچک و نامناسبی دارند-همانطور که گفته‌شد- معمولا سالن‌های ورزشی مختلف و استخرها را برای فراهم کردن امکانات بهتر برای دانش آموزان اجاره می‌کنند.

بعضی مدارس هم هستند که محیط آموزشی کاملی را تدارک دیده‌اند و همه امکانات را در همان مدرسه برای دانش آموز فراهم می‌کنند. کلاس‌های غیردرسی و هنری و یا ورزشی هم از برنامه‌هایی است که مدارس غیرانتفاعی برای تکمیل فوق برنامه‌های خود تدارک می‌بینند. اصولا برخی مدارس غیرانتفاعی با این ادعا جلو می‌آیند که می‌توانند تمام ساعات روز فرزند شما را به بهترین شکل پر کنند. این کار را معمولا با چنین تدارک‌هایی انجام می‌دهند.

مدرسه غیرانتفاعی

شرایط ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی

هزینه‌های مدارس غیرانتفاعی

هزینه ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی یا شهریه مدارس غیرانتفاعی نسبت به دیگر مدارس بالاتر است و این بارزترین تفاوت مدارس غیرانتفاعی با آنهاست. شهریه مدارس غیرانتفاعی نیز همچون دیگر موارد باهم اختلاف زیادی دارد و به شهر و محله و کیفیت مدرسه بستگی دارد و هرسال نیز متغیر است.

میانگین حدودی میزان شهریه مدارس غیرانتفاعی با توجه به مقطع تحصیلی (منبع)

  • دوره ابتدایی (اول تا ششم) : 3 تا 10 میلیون
  • دوره اول متوسطه (هفتم تا نهم) : 5 تا 15 میلیون
  • دوره دوم متوسطه (دهم تا دوزادهم) : 5 تا 50 میلیون

این مبالغ به صورت نسبی هستند و نرخ ثابتی وجود ندارد. میزان شهریه مدارس بسته به امکانات و خدمات با یکدیگر متفاوت خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر و شهریه مدرسه مورد نظر خود، می‌توانید به دیگر مقالات استادبانک سر بزنید یا با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید. البته هزینه ثبت نام در برخی مدارس غیرانتفاعی محدود به شهریه نیست و ممکن است بعدا به علل مختلف هزینه‌هایی را از خانواده‌ها طلب کنند.

برخی مدارس هم از همان ابتدا تمام برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده‌اند و تمام هزینه‌ها را در همان موقع ثبت ‌نام به شما اعلام می‌کنند. شرایط پرداخت قسطی و اختیاری بودن برخی خدمات و فوق‌برنامه‌ها هم در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی دیده می‌شود.

مدارک موردنیاز برای ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی

  • دو قطعه عکس 4*3
  • کپی کارنامه سال قبل
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه پدر و مادر دانش آموز
  • اصل و کپی پشت و روی کارت ملی پدر و مادر دانش آموز
  • فرم مشخصات تکمیل‌شده (فرم مربوطه را از مدرسه دریافت کنید)
  • کپی و اصل کارت واکسن
  • یک قولنامه یا کپی از سند خانه برای اثبات سکونت محدوده جغرافیایی
  • همراه داشتن نمون برگ تحصیلی (هدایت تحصیلی) برای دبیرستانی‌ها
  • فرم مشخصات تکمیل‌شده در سایت سنجش برای کلاس اولی‌ها
  • اگر دانش‌آموز فرزند همکار فرهنگی است باید کپی حکم همکار در پرونده دانش‌آموز باشد.
  • برای دانش آموزان اتباع خارجی باید فرم تعهد اتباع بیگانه نیز در پرونده موجود باشد.
  • هم چنین ممکن است برخی مدارس شرایطی ویژه برای ثبت نام تعریف کنند. مثلا کسب معدل بالای 19،‌ نمره انضباط خوب و قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه که در مدارس غیردولتی سطح بالای تهران دیده می‌شود. البته این شرایط در برخی استان‌ها متفاوت می باشد. برای اطلاع از شرایط ثبت نام استان مربوط به خود می توانید با ما تماس بگیرید.

شرایط ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی خوب است یا بد؟

مدارس غیرانتفاعی هم همچون دیگر مدارس خوب و بد دارد. همانطور که در بالا بررسی شد بعضی از این مدارس صرفا یک بیزینس در کنار دیگر بیزینس‌ها برای سرمایه‌داران است. این مدارس اگر توسط متخصصین و افراد باسابقه در حوزه آموزش اداره نشود تنها میشود جریان سودی برای صاحبان آن.

اما برخی مدارس هم توسط متخصصین و افراد دغدغه‌مند حوزه آموزش تاسیس شده‌اند که می توانند بسیار به پیشرفت فرزند شما کمک کنند. نهایتا پدرومادرها باید با تحقیق و بررسی فراوان میان همه‌ی انواع مدارس به نتیجه برسند که آیا فلان مدرسه غیرانتفاعی از گزینه‌های دیگر برای فرزند من بهتر است یا نه؟

مناسب‌ترین گزینه ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی برای فرزند شما

پدر و مادر‌ها در وهله اول باید به شناختی که از فرزند خود دارند توجه کنند و رویا بافی‌های خود را درباره‌ی آینده فرزندشان کنار بگذارند. اجازه دهند تا فرزندشان خود علایق و استعدادهای خود را پیدا کند و مانعی بر سرراهش نشوند. گرچه که همیشه باید مراقب فرزندشان باشند و او را از خطرات هر راهی آگاه کنند.

پس پدر و مادرها باید بدون درنظرگرفتن آمال و آرزوهای خود و با توجه به علایق و استعدادهای فرزندشان آینده‌ای را که او برای خودش تصور می‌کند به رسمیت بشناسند و به او برای رسیدن به آن هدف کمک کنند. مثلا اگر فرزندشان واقعا به رشته‌ای همچون عکاسی علاقه دارد، مدارسی با زمینه هنری یا مثلا هنرستانی که فارغ التحصیلان موفقی در این رشته دارد برای او پیدا کنند. تا دانش آموز پدرومادرش را همراه و حامی برای خود بداند و هم‌چنین مسیر موفقیت را راحت‌تر طی کند.

استادبانک | بزرگترین سامانۀ انتخاب معلم خصوصی در ایران

استادبانک یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشدِ دانشگاه شریف است و خدمتِ اصلی آن درخواست معلم خصوصی به شکل حضوری و آنلاین در سراسر ایران می‌باشد. انتخاب و تایید اساتید در استادبانک با دقت بسیار بالا انجام شده و اساتیدی که اجازه تدریس می‌گیرند جزو بهترین‌های رشته خودشان به حساب می‌آیند.

هر ساله بیش از 20000 نفر از معلمان کشور برای تدریس در استادبانک ثبت نام می کنند و سیستم ارزشیابی استادبانک پس از بررسی های سخت گیرانه خود تنها 500 نفر از آن ها را جذب می کند.آکادمی اساتید استابانک، یک واحد مستقل در این شرکت می‌باشد که وظیفه آن آموزش مستمر به اساتید گلچین‌شده در سامانه است. بعضی از مباحثی که در آکادمی به اساتیدِ استادبانک آموزش داده می‌شوند عبارتند از:

  • مشخص کردن هدف کلاس
  • تعیین سطح شاگرد به صورت اصولی
  • تقویت حس اعتماد به نفس در شاگرد
  • انتخاب بهترین روش تدریس
  • نحوه سنجش میزان یادگیری شاگرد
  • تناسب حجم تکالیف با زمان و توان شاگرد
  • جمع بندی مطالب در پایان هر جلسه
  • گزارش دهی از روند برگزاری کلاس به والدین
  • و…

جمع‌بندی شرایط ثبت نام مدارس غیرانتفاعی

مناسب‌ترین مدرسه غیرانتفاعی برای فرزند شما مدرسه‌ای است که فرزندتان در آن احساس راحتی کند، آنجا را خانه‌ی دومش بداند، بتواند با دیگر دانش آموزان ارتباط خوبی بگیرد و به‌اندازه‌ی کافی تلاش کند و در مسیر موفقیت گام بردارد. فشار بیش‌ازحد روی دانش آموز و پیگیری رشته‌ای که به آن علاقه ندارد تنها اورا سرخورده می‌کند و اگرهم در کوتاه‌مدت رضایت پدرومادر-یا حتی خودش- را تامین کند، در بلندمدت این که به دنبال اهداف و آرزوهایش نرفته میزان رضایت اورا در زندگی کم خواهدکرد.

به نکات زیر توجه کنید:

  • بهترین مدرسه برای فرزند شما نه الزاما بهترین مدرسه شهر است، نه موفق ترین مدرسه در کنکور، نه گرانترین مدرسه غیرانتفاعی.
  • علایق و استعدادهای فرزندتان دو عامل اصلی در تعیین بهترین مدرسه برای او است. توجه خودتان را هیچ‌گاه از آن ها برندارید.
  • فشار آوردن بیش‌ازحد به فرزندتان هیچ فایده‌ای ندارد تنها رضایت اورا از زندگی در بلندمدت کم می‌کند.
✒️ چه معیاری برای انتخاب یک مدرسه غیرانتفاعی دارید؟
حاضرید برای ثبت نام فرزندتان در مدرسه غیرانتفاعی چقدر هزینه کنید؟
آیا یک مدرسه دور از محل سکونت خود را انتخاب می کنید یا یک مدرسه نزدیک؟
دوست دارید مدرسه‌ی فرزندتان چه امکاناتی داشته باشد؟
نظرات خود را برای ما و دیگر خوانندگان مقاله بنویسید.

هزینه‌های ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی چقدر است؟

دوره ابتدایی (اول تا ششم) : 3 تا 10 میلیون - دوره اول متوسطه (هفتم تا نهم) : 5 تا 15 میلیون - دوره دوم متوسطه (دهم تا دوزادهم) : 5 تا 50 میلیون

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در مدارس غیرانتقاعی چیست؟

1-دو قطعه عکس 4*3 - کپی کارنامه سال قبل 2- اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه پدر و مادر دانش آموز 3- اصل و کپی پشت و روی کارت ملی پدر و مادر دانش‌آموز 4- فرم مشخصات تکمیل‌شده (فرم مربوطه را از مدرسه دریافت کنید) 5- کپی و اصل کارت واکسن 6- یک قولنامه یا کپی از سند خانه برای اثبات سکونت محدوده جغرافیایی 7- همراه داشتن نمون برگ تحصیلی (هدایت تحصیلی) برای دبیرستانی‌ها 8- فرم مشخصات تکمیل‌شده در سایت سنجش برای کلاس اولی‌ها 9- اگر دانش‌آموز فرزند همکار فرهنگی است باید کپی حکم همکار در پرونده دانش‌آموز باشد. 10- برای دانش‌آموزان اتباع خارجی باید فرم تعهد اتباع بیگانه نیز در پرونده موجود باشد. 11- هم چنین ممکن است برخی مدارس شرایطی ویژه برای ثبت نام تعریف کنند. مثلا کسب معدل بالای 19،‌ نمره انضباط خوب و قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه که در م2دارس غیردولتی سطح بالای تهران دیده می‌شود. البته این شرایط در برخی استان‌ها متفاوت می باشد. برای اطلاع از شرایط ثبت نام استان مربوط به خود می توانید با ما تماس بگیرید.