برنامه ریزی درسی متوسطه دوم استادبانکمشاوره تحصیلی متوسطه دوم

در تابستان سال دهم چه کنیم؟ | جمع‌بندی دهم تجربی، ریاضی و انسانی

14459 1
11 خرداد 1401
در تابستان سال دهم چه کنیم؟ | جمع‌بندی دهم تجربی، ریاضی و انسانی

تابستان‌های قبل از سال دهم، همیشه نوید استراحت کامل، تفریح، بازی، مسافرت و اتلاف وقت‌های بی‌دغدغه را به دانش‌آموز می‌داد. اما بعد از ورود به مقطع متوسطه دوم و اتمام پایه دهم، همه‌چیز رنگ‌وبوی کنکور می‌گیرد و حتی تابستان هم قرار نیست مانند سال‌های گذشته باشد. البته اگر دانش‌آموز قصد موفقیت در کنکور سراسری را داشته باشد!

سوال “در تابستان سال دهم چه کنیم؟” نشانه‌ی خوبی از اهمیت دادن محصل برای مطالعه و شروع یادگیری منابع کنکور است. تابستان دهم به یازدهم، فرصت خوبی است تا درس‌های سال دهم مرور شوند و دانش‌آموز می‌تواند با خیالی آسود و بدون عجله، فرآیند جمع‌بندی دهم را انجام دهد. مجله استادبانک در یکی دیگر از مجموعه مقالات کاربردی برنامه‌ریزی درسی به سراغ جمع‌بندی دهم در تابستان رفته است.

شما در ادامه این مقاله با راهکارهای جمع‌بندی دهم به یازدهم آشنا می‌شوید، بهترین روش و منابع موردنیاز برای رسیدن به این هدف را می‌شناسید و نکات جالبی برای جمع‌بندی دهم تجربی، ریاضی و انسانی را می‌خوانید.

جمع‌بندی دهم در تابستان با کمک مشاوره تحصیلی

درس خواندن در تابستان برای بچه‌هایی که همچنان در حال‌وهوای دوران متوسطه اول هستند، سخت است. از نظر ذهنی آماده نیستند و تعیین برنامه‌ریزی درسی برای آن‌ها مشکل به‌نظر می‌رسد. از طرفی دیگر، وقتی درباره‌ی جمع‌بندی دروس صحبت می‌کنیم، تمرکز از روی جزئیات برداشته می‌شود و دانش‌آموز به فکر مرور کلی مباحث می‌افتد.

اما هدف از جمع‌بندی، تسلط کافی روی درس‌های پایه دهم و آماده شدن برای سال یازدهم است. بنابراین باید نقاط ضعف و قوت محصل، کامل و شفاف مشخص شود تا در برنامه‌ریزی جمع‌بندی دهم در تابستان، زمانی کافی برای رسیدگی به آن‌ها تعیین شود. بهترین کمک در این موقعیت برای هر دانش‌آموزشی، مشاوره تحصیلی و مشورت گرفتن از یک مشاور باتجربه است تا چشم‌اندازی دقیقی از توانایی‌ها و محدودیت‌های دانش‌آموز به او ارائه دهد.مشاوره تحصیلی استادبانک

در تابستان سال دهم چه کنیم؟ جمع‌بندی دهم در دو هفته یا بیشتر؟!

اشتباهاتی رایج در زمان جمع‌بندی دهم وجود دارند که به سادگی کل تابستان دانش‌آموز را هدر می‌دهند. یکی از بدترین اشتباهات، استفاده از جدول برنامه‌ریزی محصلان دیگر است. باید بدانید که اگر یک برنامه برای دانش‌آموزی جواب داده است، قرار نیست بهترین جدول برنامه‌ریزی برای شما هم باشد. توانایی هرکس متفاوت است و این واقعیت، روی بازه‌ی زمانی موردنیاز برای جمع‌بندی دهم در تابستان هر داوطلب تاثیر می‌گذارد.

شاید دانش‌آموزی با جمع‌بندی دهم در دو هفته به راحتی کنار بیاید و به صورت فشرده بتواند این برنامه را اجرا کند. در حالی‌که دانش‌آموز دیگر، نیاز به دو ماه یا سه ماه تابستان دارد تا آهسته و پیوسته دروس را بخواند و مرور کند. بنابراین این نکته بسیار مهم است که در مسیر آماده شدن برای کنکور، برنامه‌ریزی درسی شخصی داشته باشید.

برنامه‌ای که باتوجه به توانایی و نیازهای آموزشی شما نوشته شود و نقاط قوت و ضعف‌تان را در نظر بگیرد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود برای یافتن بهترین پاسخ به سوال “در تابستان دهم چه کنیم؟” به مشاوره تحصیلی یا یک معلم خصوصی آگاه مراجعه کنید. تیم استادبانک هم با انواع منابع آموزشی و کمک آموزشی در تابستان دهم به یازدهم و تا روز کنکور همراه شماست.

در تابستان سال دهم چه کنیم؟ جمع‌بندی دهم در دو هفته

چگونه در تابستان دهم به یازدهم جمع‌بندی کنیم؟

انجام هرکاری نیاز به ابزار خاص دارد و باید شرایط آن فراهم شود. جمع‌بندی دهم در تابستان باید طبق یک اصول پیش برود. شما در این مسیر ممکن است با موانع و مشکلاتی روبه‌رو شوید، اما وقتی چهارچوب کارتان مشخص باشد، پشت‌سر گذاشتن موانع سریع‌تر و راحت‌تر است. در ادامه با پنج گام مهم برای اجرای جمع‌بندی دهم در تابستان آشنا می‌شوید:

1.داشتن برنامه‌ریزی برای جمع‌بندی دهم در تابستان

بدون فکر قبلی و به اصطلاح خودجوش! نمی‌توانید در تابستان دهم به یازدهم دروس را جمع‌بندی کنید. بی‌خود وقت‌تان را هدر ندهید. اولین گام برای جمع‌بندی دهم، داشتن یک برنامه‌ی دقیق است که باید مطابق با توانایی‌های شما باشد.  جدول برنامه‌ریزی اصولی، چندین ویژگی دارد که به طور خلاصه به شما یادآوری می‌کنیم:

  • منعطف بودن برنامه (اگر بخشی از برنامه اجرا نشد، برای جبران آن زمان مناسب را پیش‌بینی کنید)
  • چیدمان جدول مطابق با توانایی شما (جوگیر نشوید!)
  • حتما جدول را بنویسید و فرآیند نوشتن را انجام دهید
  • اهداف و برنامه‌ی روزانه، هفتگی و در صورت نیاز ماهانه داشته باشید
  • برای همه‌ی بخش‌های مطالعه، زمان در نظر بگیرید (مطالعه، مرور، خلاصه‌نویسی و تست‌زنی)

رعایت این نکات در هنگام نوشتن برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا جدولی دقیق‌تر و قابل اجرا داشته باشید. به این صورت شما اولین و مهم‌ترین گام پاسخ به سوال “در تابستان دهم چه کنیم” را بر می‌دارید. مطالعه‌ی مقاله‌ی مدیریت زمان برای درس خواندن مجله استادبانک هم کمک خوبی در این بخش به شما می‌کند.

2.تعیین ساعات مطالعه معقول در هنگام جمع‌بندی دهم در تابستان

تاکید روی این نکته به دلیل جلوگیری از معظل دل‌زدگی از درس خواندن در تابستان است. به چند دلیل شما ممکن است تصمیم بگیرید ساعات مطالعه‌ی بالا را در جدول برنامه‌ریزی‌تان بگنجانید.

  1. جمع‌بندی دهم در دو هفته یا کمترین زمان
  2. فشرده درس خواندن با هدف آمادگی برای روزهای منتهی به کنکور
  3. رقابت با دیگر هم‌کلاسی‌ها

فرقی نمی‌کند به کدام دلیل شما قصد تعیین ساعات غیرمعقولانه برای‌ مطالعه را دارید، نتیجه‌ی این کار، دل‌زدگی و ول کردن درس است. ساعت مطالعه‌ی خود را باتوجه توان و نیازتان تعیین کنید. از روزی 1 ساعت مطالعه ناگهان به 8 ساعت در روز نرسید. به این نکته هم توجه کنید که در تابستات دهم به یازدهم، نیازی به فشار بالا برای مطالعه نیست. آهسته و پیوسته پیش بروید.

3.انتخاب منابع کمک آموزشی

منابع کمک آموزشی از بهترین ابزار برای ساده‌کردن روند مطالعه هستند. مشورت بگیرید و برای هر درس کتاب آموزشی و تست مناسب انتخاب کنید. کتاب‌های آموزشی باید توضیحات درسنامه‌ی قوی داشته باشند تا در کوتاه‌ترین زمان مفاهیم را به شما منتقل کنند. کتاب‌های تستی هم باید شامل؛ تست‌های طبقه‌بندی شده، سال‌های گذشته کنکور، پاسخ تشریحی و مفهومی، نکات تستی، راه‌حل‌های مختلف و سوالات ترکیبی باشند.

4.انتخاب روش مطالعه مناسب

روش مطالعه مناسب سرعت یادگیری، مرور و جمع‌بندی شما را چند برابر می‌کند. وقتی روش مطالعه خوبی دارید، عمق یادگیری‌تان بیشتر می‌شود، درس را بهتر درک می‌کنید و در صورت مشکل، می‌توانید بهترین راه‌حل را پیدا کنید. مجله استادبانک مقالات بسیار مفیدی را در این زمینه آماده کرده است که می‌توانید با مراجعه به بخش روش مطالعه کنکوری به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

5.در تابستان دهم چه کنیم؟ در کنار درس، حتما تفریح و استراحت کنید!

سخت‌کوشی و برنامه‌ریزی از تابستان سال دهم برای کنکور، فوق‌العاده است. اما شما همیشه به استراحت و تفریح نیاز دارید. وقتی تابستان هم باشد، بهانه‌ها برای گشت‌وگذار و بیرون رفتن با خانواده و دوستان بیشتر هم به وجود دارد. حتما به تفریحات و زمان‌های استراحت‌تان اهمیت دهید و در جدول برنامه‌ریزی خود برای آن بخش‌هایی را تعیین کنید. پس وقتی از خودتان می‌پرسید “در تابستان سال دهم چه کنیم؟”، علاوه بر جمع‌بندی دهم به فکر تفریحات تابستانی هم باشید!

در ادامه کمی جزئی‌تر به مسئله‌ی جمع‌بندی دهم درتابستان می‌پردازیم تا دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی با نکات کاربردی و خوبی آشنا شوند.

جمع‌بندی دهم تجربی و ریاضی در تابستان

جمع‌بندی دهم تجربی و ریاضی در تابستان

دروس تخصصی رشته ریاضی و تجربی در پایه دهم به یکدیگر نزدیک هستند. به همین دلیل برنامه‌ی پیشنهادی برای جمع‌بندی دهم این دو رشته را به صورت مشترک به شما توضیح می‌دهیم.

بچه‌های تجربی و ریاضی با دروس: زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی روبه‌رو هستند و دروس عمومی را هم دارند. اولویت در جمع‌بندی دهم به یازدهم تجربی ریاضی در تابستان با درس‌های تخصصی است. البته، داوطلبین تجربی نیازی نیست درس زمین‌شناسی را در تابستان بخوانند و بچه‌های ریاضی نیز می‌توانند درس هندسه را کنار بگذارند.

برنامه جمع‌بندی دهم تجربی و ریاضی:

زیست‌شناسی: مطالعه 5 فصل اول زیست دهم همراه با نکته‌بردرای و خلاصه‌نویسی. توجه کنید که این فصول، پیش‌نیاز زیست یازدهم و دوازدهم هستند. بعد از مطالعه و تسلط کافی، تست‌بزنید و عمیق یادگیری خود را افزایش دهید.

فیزیک: برای جمع‌بندی فیزیک دهم تجربی روی مباحث دما، گرما و قانون گازها تمرکز کنید و بهتر است از تکنیک خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری هم بهره ببرید.

ریاضی: مهم‌ترین مباحث جمع‌بندی ریاضی دهم تجربی مثلثات، تابع و معادله هستند. خوب روی مشکلات‌تان در این فصول تمرکز کنید و آن‌ها رفع نمایید تا در سال آینده دردسرساز نشوند.

شیمی: مباحث پایه‌ی شیمی دهم که در سال‌های آینده هم به آن‌ها نیاز دارید، آرایش الکترونی و استوکیومتری هستند.

برای بخش دروس عمومی نیز، ابتدا باید نقطه ضعف خود را اولویت قرار دهید. برای مثال اگر در عربی مشکل دارید، زمان بیشتری به آن اختصاص دهید. ولی مباحث پیشنهادی برای مطالعه در تابستان دهم در این بخش به شکل زیر است. (دروس عمومی برای هر سه رشته‌ی ریاضی، تجربی و انسانی یکسان است):

ادبیات: مباحث آرایه‌های ادبی، قرابت معنایی و دستور زبان

عربی: مباحث قواعد (تحلیل صرفی، اسم و فعل)

دین و زندگی: مطالعه‌ی روزنامه‌وار کل کتاب

زبان انگلیسی: در صورت ضعیف بودن از پایه هفتم به بعد در غیر این‌صورت مرور مباحث گرامری و لغات

اگر فکر می‌کنید چیدمان دروس تخصصی و عمومی در جدول برنامه‌ریزی برای شما مشکل است، حتما مقاله‌‌ی برنامه ریزی درسی یازدهم مجله استادبانک را مطالعه کنید. این مقاله مانند یک راهنما و دستورالعمل به شما برای آماده‌ کردن جدول برنامه‌ریزی دهم ریاضی، تجربی و انسانی کمک می‌کند.

جمع‌بندی دهم انسانی در تابستان

بچه‌های رشته انسانی در پایه دهم با تعداد دروس بیشتری نسبت به دیگر رشته‌های روبه‌رو هستند و باید که دروس ریاضی و آمار، عربی (تخصصی)، اقتصاد، منطق و علوم و فنون ادبی اولویت بالاتری دارند. پیشنهاد برنامه جمع بندی دهم انسانی به شکل زیر است:

ریاضی و آمار: مهم‌ترین مبحث تابع است که پیش‌نیاز ریاضی یازدهم نیز محسوب می‌شود.

عربی تخصصی: مشکل‌ترین و مهم‌ترین مطالب عربی تخصصی دهم، مربوط به بخش‌های قواعد است، این مباحث را خوب بخوانید و مشکلات را رفع کنید تا به پایه یازدهم منتقل نشود.

اقتصاد: اقتصاد دهم را باید به طور کامل بخوانید (حجم کمی دارد) و خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری انجام دهید.

علوم و فنون ادبی: مباحث عروض و قافیه بسیار مهم هستند و باید روی آن‌ها تسلط داشته باشید.

برنامه‌ی جمع‌بندی دروس عمومی انسانی، مانند رشته‌های ریاضی و تجربی است که در بخش قبل توضیح داده شد. یک نکته مهم و کاربردی دیگر نیز در مورد جمع‌بندی دهم در تابستان وجود دارد و شما می‌توانید از گوشی موبایل‌تان برای چیدمان جدول برنامه‌ریزی کمک بگیرید. خواندن مقاله‌ی بهترین نرم افزار برنامه ریزی درسی مجله استادبانک، شما را با چندین اپلیکیشن برنامه‌ریزی عالی آشنا می‌کند.

در تابستان دهم چه کنیم؟ جمع‌بندی دهم تجربی، ریاضی و انسانی

با کمک معلم خصوصی باکیفیت بدانیم در تابستان دهم چه کنیم!

درس‌خواندن فرآیندی ساده نیست و هر دانش‌آموزی ممکن است در زمان مطالعه دچار مشکل و دردسر شود. جمع‌بندی دهم در تابستان با هدف بهره بردن از زمان کافی، برای مرور و رفع اشکال دروس دهم انجام می‌شود. اما، گاهی محصل برای فهم موضوعی از درس مشکل دارد یا نقطه ضعفی از گذشته همراه او است که باید در اسرع وقت رفع شود.

وقتی شما در حال جمع‌بندی هستید، باید در مدت زمان مناسب مباحث را بخوایند و سراغ مبحث بعد بروید. گیر کردن سر یک درس یا موضوع، اختلالی شدید در اجرای برنامه‌ریزی جمع‌بندی دهم در تابستان ایجاد می‌کند و باید از مطمئن‌ترین راه‌حل استفاده کنید. ما در مورد اهمیت منابع موردنیاز برای جمع‌بندی به طور کامل صحبت کردیم و در اینجا به بهترین کمک برای جمع‌بندی را به شما معرفی می‌کنیم.

کمک گرفتن از معلم خصوصی باکیفیت پاسخ قطعی برای سوال “در تابستان دهم چه کنیم؟” است. معلم در هنگام برنامه‌ریزی همراه شما است و به طور پیوسته مشکلات تحصیلی‌تان را رفع می‌کند تا تجربه‌ی بسیاری خوبی از جمع‌بندی دهم در تابستان داشته باشید. تیم استادبانک برترین اساتید تدریس خصوصی دهم را در دسترس شما قرار داده است که با کلیک روی لینک زیر در دسترس شما هستند.

معلم خصوصی برای جمع بندی دروس دهم

جمع‌بندی دهم در تابستان با کمک خدمات آموزشی استادبانک

در این مقاله سعی کردیم به سوال “در تابستان دهم چه کنیم؟” دانش‌آموزان پاسخ دهیم تا راجع به همه‌ی ابعاد جمع‌بندی دهم اطلاعات کافی را به دست آورید. دانش‌آموز با کمی تلاش و انتخاب‌های هوشمندانه در منابع آموزشی، می‌تواند در کنار تفریحات تابستانی، پایه دهم را مرور کند تا آماده به سراغ سال یازدهم برود.

استادبانک هم بهترین و کاربردی‌ترین امکانات آموزشی نظیر: برترین اساتید تدریس خصوصی کشور، مقالات آموزشی و روش مطالعه، نمونه سوالات امتحانی، گام‌به‌گام کتب درسی، بسته‌های معلم خصوصی و اپلیکیشن استادبانک را در دسترس دانش‌آموزان سراسر کشور قرار داده است تا راحت‌تر و ساده‌تر درس بخوانند.

اگر برای انتخاب معلم خصوصی به راهنمایی نیاز دارید یا در صورت داشتن هرگونه مشکل یا سوال با شماره 91005343  021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک، آماده‌ی پاسخگویی به سوالات و نظرات شما کاربران عزیز است. مشاوره تحصیلی استادبانک

در تابستان سال دهم چه کنیم؟

بهترین پیشنهاد، جمع‌بندی دهم در تابستان است تا با قدرت وارد پایه یازدهم شوید. در این مقاله در مورد جمع‌بندی دهم تجربی، ریاضی و انسانی صحبت شده است.

آیا برنامه‌ریزی درسی برای جمع‌بندی دهم در تابستان متفاوت است؟

درس خواندن در تابستان، مناسبات خاص خودش را دارد و دانش‌آموز باید به نکات مختلفی برای مطالعه‌ی موفق تابستانی توجه کند. به همه‌ی این موضوعات در این مقاله پرداخته شده است.

آیا همه‌ی دورس تجربی، ریاضی و انسانی در جمع‌بندی دهم در تابستان مرور می‌شوند؟

اولویت با دروس تخصصی هر رشته است، اما پاسخ این سوال به سطح علمی و نقاط ضعف و قوت هر دانش‌آموز بستگی دارد.