برنامه ریزی درسی استادبانکمشاوره تحصیلی

11 نکته مهم برای یادگیری آسان ریاضی

استادبانک نویسنده
29022 21
12 شهریور 1400
روش های یادگیری سریع ریاضی در مجله استادبانک

آنچه مطالعه خواهید کرد

بهترین روش یادگیری ریاضی یا مهم‌ترین نکات برای یادگیری آسان ریاضی چیست؟ احتمالا این سوالات، مهم‌ترین دغدغه‌ی ذهنی دانش‌آموزان پایه‌های مختلف است که برای یادگرفتن این درس دشوار، همیشه مشکل دارند.

ما در مجله استادبانک به پیشرفت و مشاوره تحصیلی برای دانش‌آموزان همیشه اهمیت می‌دهیم و از تجربیات آن‌ها برای یافتن بهترین مسیر‌های موفقیت استفاده می‌کنیم.

این مقاله، تجربیات دانش‌آموزی است که مشکلات متعدد و مختلفی را برای یادگیری ریاضی داشته است، اما بعد از کمک گرفتن از معلم خصوصی ریاضی استادبانک، شروع به پیشرفت و موفقیت در درس ریاضی می‌کند.

این دانش‌آموز ابتدا خاطره‌ی تلخی از امتحان ریاضی را برای شما تعریف می‌کند و در ادامه 11 نکته مهم و بسیار کاربردی را برای یادگیری آسان ریاضی شرح می‌دهد.

خاطره تلخی که منجر به استفاده من از روش های یادگیری آسان ریاضی شد!

همیشه فکر می‌کردم که در این درس به هیج جایی نمی‌رسم. هیچ وقت یادم نمی‌رود که وقتی معلم برگه امتحان را جلویم گذاشت، هیچ‌چیز بلد نبودم! چون نوبت دکتر داشتم باید برگه را زودتر تحویل می‌دادم، ولی ترس و خجالت اجازه نمی‌داد تا برگه خالی و بدون جواب را به معلم بدهم. مشکلی که در روزها و امتحانات قبل نداشتم، چون معمولا تا پایان امتحان سرجلسه می‌نشستم و برگه‌ی امتحان را با همکلاسی‌های دیگرم تحویل می‌دادم تا همان لحظه جلوی معلممان شرمنده نشوم.

چاره ای نبود، مجبور شدم برگه را تحویل بدهم. شاید باورتان نشود که بدترین و تحقیرآمیزترین برخورد را در کل سال‌های تحصیلم آن لحظه تجربه کردم. معلم ریاضی در سکوت یک نگاه به برگه من کرد و بی‌ملاحظه از حضور سایر دانش آموزان گفت: “این همه وقت نشسته بودی که یک برگه سفید را به من تحویل بدهی” و با بدترین حالت ممکن برگه را به سمت من پرتاب کرد. حتی قبل از اینکه از کلاس بیرون بیایم، کار را برایم سخت‌تر هم کرد: “این برگه به درد خودت میخورد، قابش کن و بزن به دیوار اتاقت تا یادت باشد که حتی بلد نبودی یک سوالم جواب بدی!”

من از کلاس زدم بیرون در صورتی‌که سنگینی نگاه هم‌کلاسی‌هایم را روی خودم حس می‌کردم. خلاصه بگویم که آن روز نقطه عطف من در دوران تحصیلم شد و تصمیم گرفتم که تمام مشکلات درسیم در ریاضی را حل کنم. بیشتر که تلاش کردم دیدم چقدر راه‌حل های محتلف و روش‌های آسان یادگیری ریاضی وجود دارند که من آن‌ها را نادیده می‌گرفتم.

چگونه ریاضی را سریع یاد بگیریم؟

می‌خواهم بخشی از تجربیات یادگیری  ریاضی و آموزشم را در این درس که خودم به اسم روش‌های یادگیری آسان ریاضی می‌شناسم با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم این نکات و تجربیات به شما کمک کند تا بهترین روش یادگیری ریاضی را با توجه به توانایی خودتان پیدا کنید و از مطالعه‌ی این درس مهم لذت ببرید.

 

1. کمک گرفتن از معلم خصوصی؛ بهترین روش یادگیری ریاضی

وقتی دانش‌آموز مدت طولانی از یادگیری یک درس طفره می‌رود و بی‌انگیزه است، نیاز دارد تا یک راهنمای باتجربه به او کمک کند. در این مواقع شما هم از نظر روحی و هم از درسی باید حمایت شوید. خوشبختانه من به سرعت متوجه شدم که برای یادگیری ریاضی در مدت زمان مناسب و بالابردن اعتمادبه‌نفسم، راهی بهتر از کلاس خصوصی ندارم.

بعد از سرچ در اینترنت و جستجوی‌ها مختلف با سایت استادبانک آشنا شدم که به راحتی می‌توانستم بهترین اساتید تدریس خصوصی ریاضی را در این سایت پیدا کنم. استفاده از کلاس خصوصی، شروعی دوباره برای من بود تا این‌بار گام‌های یادگیری ریاضی را درست بردارم.

معلم خصوصی ریاضی به من کمک کرد تا مفاهیم این درس را درست درک کنم و با روش‌های یادگیری آسان ریاضی، مطالعه‌ی این درس برای من بسیار جذاب شد. من در ادامه نکات ساده و کاربردی دیگری را هم برای شما می‌گویم که تجربیات من در طول شرکت در کلاس خصوصی و یادگرفتن ریاضی هستند.

2. تغییر نگرش نسبت به درس ریاضی 

برای شروع باید دید مثبتی داشت. وقتی همچنان نگرش شما نسبت به یادگیری ریاضی منفی باشد و نسبت به توانایی خود در فهم این درس شک داشته باشید، نمی توانید پیشرفت چندانی کنید. من مهم ترین عامل در تغییر نگرشم در درس ریاضی را پیدا کرده بودم که همان معلم خصوصی ریاضی بود.

در اولین جلسه تدریس، معلمم یک سوال ریاضی که برای دانش آموزان تیزهوش طراحی شده بود جلوی من قرار داد و پرسید: “می‌توانی حلش کنی؟” من گفتم نه و به‌نظرم هیچ زمانی نمی‌تونستم به آن سوال پاسخ دهم. اما استاد ریاضی من با یک جمله، اعتمادبه‌نفس مرا برگرداند. معلمم خیلی ساده و راحت به نگاه کرد و گفت: “طوری بهت آموزش میدهم که در جلسه پنجم کلاس بتوانی به سوالات سخت‌تر از این هم جواب بدی”. من با همین یک جمله ذهنیتم نسبت به یادگیری ریاضی به کلی تغییر کرد.

3. برای فهم بیشتر فرمول‌ها، آن‌ها را می توان به زبان فارسی برگرداند

این تکنیک در درک فرمول‌ها، سوالات و مفاهیم ریاضی خیلی کمک کننده است. کتاب‌ها و منابع مهمی برای درک بهتر فرمول‌های ریاضی وجود دارد. لیستی که معلم خصوصی من بهم پیشنهاد کرد، بر اساس توانایی‌ و سطح علمی من در درس ریاضی بود. این منابع خیلی جامع هستند و توضیحاتی در حد فهم دانش آموزان (از سطح ضعیف تا متوسط) ارائه می‌دهند.

  • کتاب مجموعه کامل، جامع و ماندگار ریاضیات از پایه (اندیشه برتر) تالیف آقای احمد علی دارائی 
  • کتاب ریاضی انتشارات مبتکران 
  • کتاب‌های جامع انتشارات مهر و ماه 

به شما پیشنهاد می‌کنم در زمان خرید کتاب‌های آموزشی این نکته‌ی زیر را در نظر بگیرید:

  1. یک درسنامه جامع و کاملا مرتبط و هماهنگ با هر فصل کتاب
  2. داشتن سوالات تشریحی با سه سطح ساده، متوسط و دشوار بعد از هر فصل

البته، یادتان باشد حتما کتابی را انتخاب کنید که در سطح علمی و توانایی شما باشد تا بیشترین بهره را از آن منبع ببرید.

4. برای تسلط پیدا کردن روی مسائل ریاضی باید خیلی تمرین کنید

برای حل یک مسئله ریاضی بهتر است زمان بگیرید و شروع به حل آن مسئله کنید. در ابتدا ممکن است در حل مسائل سرعت پایینی داشته باشید. نباید عجله کنید و برای همه مباحث ریاضی تمرین زیاد انجام دهید. خوبی درس ریاضی این است که بعد از مدتی ذهن را برای فکر کردن باز می‌کند و دانش آموز به مرور قوی‌تر و سریع‌تر مسائل ریاضی را حل می‌کند.

من بعد از هرجلسه تدریس معلم خصوصی ام و آموزش کامل باید تمرین حل می کردم. در واقع دو عامل زیر، مهم‌ترین نقش را در یادگیری ریاضی برای من داشتند:

  • معلمی که خیلی‌خوب مباحث را به من آموزش داد.
  • تمرین زیاد و حل نمونه سوالات متنوعی که در خانه انجام می‌دادم.

5. دسته بندی مسائل و سوالات مشابه هم و حل آنها به مرور زمان

شاید شما به کتاب‌ها و منابع زیادی دسترسی داشته باشید. اما نباید از همه‌ی آن‌ها به صورت همزمان استفاده کنید. بهتر است که براساس اهمیت و درجه سختی سوالات به مرور زمان از آن‌ها استفاده کنید. تمرینات اکثر کتاب‌ها شبیه یکدیگر است، بنابرین حل همزمان این مسائل به شما کمکی نمی‌کند.

6. با تجزیه و تحلیل سوالات ریاضی، روش‌های مختلفی را پیدا کنید

برای تسلط بیشتر روی درس ریاضی، شما باید بتوانید یک مسنئله را از چند روش حل کنید. به همین دلیل، قبل از حل کردن هر سوالی به خوبی روی آن فکر کنید و با تجزیه و تحلیل به دنبال روش‌های متفاوت بگردید. این تکنیک عمق یادگیری ریاضی شما را افزایش می‌دهد و به مرور زمان تسلط شما هم بیشتر می‌شود.

مجله استادبانک، مجموعه مقالات بسیار خوبی را برای یادگیری و روش مطالعه صحیح دانش‌آموزان آماده کرده است. به شما توصیه می‌کنیم مقاله‌ راه‌های یادگیری بهتر را حتما مطالعه کنید. ابن مطلب شما را با تکنیک‌های متنوع مطالعه و روش‌های جدید یادگیری آشنا می‌کند.

7. پرهیز از حل ذهنی مسائل

همه‌ی ما می‌دانیم که ریاضی یک درس حل‌کردنی و فکری است که باید روی کاغذ آن را تمرین کنیم. ولی بعضی از دانش‌آموزان از روی تنبلی یا بی‌حوصلگی، تمرینات ریاضی ذهنی حل می‌کنند. این یک اشتباه بزرگ در مسیر یادگیری ریاضی است و آسیب زیادی به شما می‌زند.

تمرینات ریاضی را با حوصله روی کاغذ بنویسید و جواب آن‌ را کامل حل کنید. حتی اگر شما پاسخ اشتباه بدهید، مهم است که نوشتن راه‌حل‌ها را تمرین کنید. پس هیچ وقت فکر نکنید با حل ذهنی یک تمرین، آن را یادگرفتید. اگر برای حل تمرین‌های کتاب مشکل دارید، می‌توانید از گام به گام کتاب‌های درسی استادبانک استفاده کنید. البته فراموش نکتید که کمک گرفتن از حل المسائل باید اصولی باشد و شما نباید به آن عادت کنید.

8. حل نمونه سوالات؛ یکی از روش‌ های آسان یادگیری ریاضی

نمونه سوالات ریاضی یکی از بهترین منابع برای یادگرفتن این درس مهم هستند. در اینجا چند نکته مهم درباره‌ی شیوه‌ی حل نمونه سوالات ریاضی را به شما می‌گویم:

نکته اول: بهتر است در حل نمونه سوالات ریاضی، به سراغ سوالات طراحی شده بعد از هر درسنامه بروید.

نکته دوم:  به سراغ منابعی برای حل سوال بروید که طراحی سوالاتش شامل سه سطح ساده، متوسط و سخت است.

نکته سوم: خودتان اول سوال را هر طور شده حل کنید و بعد به سراغ پاسخ بروید و بارها بارها جواب را بخوانید و بعد مجدد بار دیگر خودتان سوال را حل کنید. این قلقی بود که من در حل سوالات انجامش می‌دادم. اول برایم خیلی سخت بود منتها کم کم ذهنم عادت به ایجاد راه حل‌های جدید کرد و کم کم یاد گرفتم که هر سوال را چطور تجزیه و تحلیل کنم.

نکته چهارم: اگر در ریاضی ضعیف هستید، برای شروع مثل من در مرحله اول به سراغ سوالات ساده بروید و بعد به مرور سطح سوالات را سخت‌تر کنید.

نکته پنجم: همه‌ی مراحل پاسخ دادن به سوال را روی کاغذ بیاورید و از حل ذهنی آن پرهیز کنید، حتی اگر آن سوال را بارها حل کرده باشید.

نکته آخر: سعی کنید برای حل سوالات آن‌ها را دسته‌بندی کنید. یعنی سوالات شبیه به یکدیگر و با درجه سختی مشابه به هم را در یک دسته قرار داده و بصورت پراکنده حل نکنید.

مجله استادبانک بانک نمونه سوال ریاضی بسیار خوبی را در دسترس شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید برای هر مقطعی، بهترین نمونه سوالات را در استادبانک پیدا کنید.

9. داشتن تمرکز در کلاس درس

ریاضی درس بسیار پیچیده‌ای است و برای یادگیری آن حتما در کلاس باید تمرکز کافی داشت و مطالب همان روز را باید در کلاس یاد گرفت. اگر شما متوجه مطلبی نشدید، نباید از مطرح کردن آن در کلاس خجالت بکشید و تا زمانی که این موضوع برای تان حل نشده است باید از معلم بخواهید که را توضیح دهد.

10. برای یادگیری ریاضی حتما خلاصه‌برداری کنید

خلاصه‌برداری کمک زیادی به شما می‌کند تا درس را عمیق‌تر و بهتر یادبگیرید. جدولی تهیه کنید و همه‌ی فرمول‌های آموخته شده به همراه نکات مهم هر مبحث را در این جدول وارد کنید. در این‌ صورت دیگر لازم نیست نگران پیدا کردن فرمول ها و نکات مهم در کتاب باشید.

11. تشخیص نقاط ابهام و ضعف خود

هنگام مطالعه‏‌ی هر مبحث، در کنار خود قلم و کاغذی داشته باشید تا مواردی را که متوجه نشده‌اید و یا سوالاتی که برایتان مطرح می‏‌شود را یادداشت کنید. حتما این سوالات را در ابتدای جلسه‏‌ی بعد از دبیر و یا استادتان بپرسید. این روش یادگیری ریاضی به شما کمک می‌کند تا به مطالب درسی به اصطلاح انبار نشود و به مرور مشکلات شما هم رفع می‌شود.

تمرین تمرکز برای حفظ کردن فرمول ها و حل سوالات

نگویم برایتان که من خدای عدم تمرکز و حواس‌پرتی در زمان درس خواندن بودم. اصلا هیچ تمرکزی نداشتم. برای همین برای درسی مثل ریاضی که به شدت نیاز به تمرکز داشت، با روزی یک ساعت تمرین را شروع کردم.

من برای هر روز، بهترین ساعتی را که می‌توانستم بیشترین تمرکز را داشته باشم، برای خواندن درس ریاضی انتخاب می‌کردم. وظیفه‌ اصلی من این بود که به این برنامه پایبند باشم و هر طور شده آن را اجرا کنم.

تمرین تمرکز برای درس‌های دیگر هم با همین حقه و با زمان کمتری شروع کردم و کم کم یاد گرفتم وقتی زمانی را برای شروع درس خواندنم گذاشتم، واقعا انجامش بدهم.

برای ایجاد تمرکز و به‌دنبالش تلاش و اراده برای درس خواندن، بهترین راه تمرین تمرکز با توجه به ساعتی است که بیشترین تمرکز را در آن محدوده‌ زمانی دارید. از بازه‌های زمانی کوچک شروع کنید، به مرور خواهید دید که تمرکز، انگیزه و تلا‌ش تان بیشتر می‌شود و مدت زمان بیشتری را به یادگیری ریاضی اختصاص می‌دهید.

خدمات آموزشی مختلف استادبانک، بهترین روش یادگیری ریاضی برای دانش‌آموزان همه مقاطع

در این مقاله، تجربیات یک دانش‌آموز را با هم خواندیم که برای یادگیری ریاضی بسیار مشکل داشت. اما با کمک گرفتن از معلمان خصوصی استادبانک در مسیر درست آموزش قرار گرفت و با استفاده ار روش‌های یادگیری آسان ریاضی، روی این درس تسلط پیدا کرد.

سامانه تدریس خصوصی استادبانک، خدمات آموزشی مختلفی را برای دانش‌آموزان فراهم کرده است. برترین اساتید تدریس خصوصی، مقالات متعدد برای پیشرفت تحصیلی، بسته‌های آموزشی، اپلیکیشن، گام به گام‌ها و مجموعه نمونه سوالات امتحانی از مهم‌ترین امکانات آموزشی باکیفیت استادبانک برای شما دانش‌آموزان هستند.

شما با کمک استادبانک، دیگر مشکلی برای یادگیری ریاضی نخواهید داشت. اگر به قکر انتخاب یک معلم خصوصی ریاضی هستید یا در صورت داشتن هر گونه سوال و راهنمایی، می‌توانید با شماره‌ی 91005343 – 021 تماس بگیرید.

این مقاله روش‌ یادگیری آسان ریاضی چه مقاطعی را آموزش می‌دهد؟

در این مقاله برای همه‌ی دانش‌آموزان مناسب است و شما می‌توانید از این روش‌ها برای یادگیری ریاضی استفاده کنید.

آیا با خواندن این مقاله به هیچ منبع آموزشی دیگری نیاز نداریم؟

این مقاله به بررسی روش‌های مختلف یادگیری ریاضی می‌پردازد، ولی دانش‌آموز همچنان برای یادگرفتن ریاضی باید از معلم خصوصی و منابع کمک آموزشی دیگر کمک بگیرد.

آین در استادبانک، خدمات آموزشی دیگر هم برای یادگیری ریاضی وجود دارد؟

بله، شما می‌توانید از معلم خصوصی ریاضی، گام به گام‌، نمونه سوالات ریاضی و دیگر خدمات آموزشی استادبانک، برای یادگیری ریاصی استفاده کنید.