مقالات معلم خصوصی

تاثیرات معلم خصوصی خوب و معلم خصوصی بد!

استادبانک نویسنده
3618 0
13 دی 1399
اهمیت انتخاب معلم خصوصی حرفه‌ای و تاثیری که بر روان فرزندتان می‌گذارد

روانشناسان طی تحقیقات مختلف متوجه شده‌اند که اگر آسیب‌های روحی و روانی وارده به کودک درمان نشوند، ممکن است در بزرگسالی هم گریبان‌گیر شخص شده و زندگی او را با اختلال همراه کنند. در این مطلب آموزشی نقش معلم در تدریس خصوصی را بررسی خواهیم کرد و می‌بینیم که این افراد می‌توانند چه تاثیری بر شالودۀ فکری فرزندتان داشته باشند.

یک معلم خصوصی حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

تدریس یکی از حساس‌ترین کارها و مسئولیت‌هایی است که یک انسان قبول می‌کند آن را انجام دهد. در بسیاری از مواقع تدریس اشتباه باعث می‌شود شخص نسبت به چیزی که در حال یادگیری آن است بدبین شود. یا مدت زمان یادگیری و پیشرفت او بسیار طولانی شود یا در موارد جدی‌تر ممکن است تدریس اشتباه به کل شخص را از یادگیری و رسیدن به چیزی که برایش جذاب بود منصرف کند.

برای مثال یک مدرس موسیقی که با تدریس خشک یا غیراصولی هنرجو را از فراگیری موسیقی دلزده می‌کند، یا مدرس شطرنجی که با تدریس پیچیده و غیرقابل فهم، لذت یادگیری و بازی شطرنج را برای شخص نابود می‌کند.

پیشنهاد ویژه:

چگونه بهترین نتیجه را از کلاس‌های تدریس خصوصی بگیریم؟

یک معلم خصوصی ضعیف، می‌تواند لذت یادگیری را در شخص نابود کند.

در سایت استادبانک می‌توانید برای هر درس و مقطعی بهترین معلمان خصوصی کشور را بیابید؛ برای دیدن لیست معلمان تدریس خصوصی کشور به همراه قیمت کلاس‌ها کلیک کنید.

در قدم اول بهتر است بدانیم یک معلم خصوصی حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد:

1 – معلم خوب عاشق موضوع و رشته تحصیلی خودش است

شنیده‌اید که سعدی چه زیبا می‌گوید: “هر چه از جان برون آید، نشیند لاجرم بر دل”؟ این موضوع کاملا درست بوده و درباره تدریس خصوصی هم صِدق می‌کند. استادی که یک رشته تحصیلی را با عشق دنبال کرده، همیشه این عطش و اشتیاق را در خود می‌بیند که دانسته‌هایش را با مردم به اشتراک بگذارد.

اگر کسی در رشته تحصیلی او با مشکلی مواجه بود، با خوشحالی سعی می‌کند مشکل او را برطرف کند. پس یک معلم خصوصی حرفه‌ای باید عاشق رشته تحصیلی خودش باشد.

یک معلم خصوصی حرفه‌ای عاشق رشته تحصیلی خودش است.

2 – یک معلم خوب به‌روز بوده و هیچوقت یادگیری را متوقف نمی‌کند

کسی که به دیگران آموزش می‌دهد، باید به فکر خودش هم باشد و مرتب آموزش ببیند. بعضی از اساتید با فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه دیگر دور یادگیری بیشتر را خط می‌کشند و هیچوقت سراغ یادگیری مباحث جدید رشته خودشان نمی‌روند. با توجه به ریتم تند پیشرفت تکنولوژی و تغییرات سریع که در دنیا اتفاق می‌افتد، استادی که خودش را با تغییرات وقف ندهد از گردونه رقابت حذف خواهد شد. پس یک استاد حرفه‌ای همیشه در حال یادگیری است.

3 – برقراری ارتباط موثر با دانش‌آموز وظیفه معلم خوب است

شاید بتوانیم این مورد را مهم‌ترین عامل موفقیت یک معلم در تدریس بدانیم. منظور از ارتباط موثر این است که معلم با توجه به شرایط دانش‌آموز بهترین مِتد آموزشی را برای او انتخاب می‌کند. می‌دانید که هیچ دو انسانی را نمی‌توانید پیدا کنید که دقیقا شبیه به هم باشند. معلم و استاد در طول دوران تدریس خود با هزاران یا ده‌ها هزار دانش‌آموز جدید ملاقات می‌کند که هر کدام شخصیت مستقلی دارند.

بزرگترین اشتباه معلم این است که با تمامِ این دانش‌آموزها به یک شکل برخورد کند. این کار نمی‌تواند بازدهی کلاس خصوصی را به بالاترین حد ممکن برساند. یک معلم خصوصی حرفه‌ای به خوبی با هر دانش‌آموزی و با توجه به شخصیت دانش‌آموز با او ارتباط موثری برقرار می‌کند.

4 – معلم خصوصی خوب ارتباط مناسبی با خانواده دانش‌آموز برقرار می‌کند

یک معلم خصوصی حرفه‌ای علاوه بر ارتباط صمیمی و مناسبی که با دانش‌آموز برقرار می‌کند، باید با والدین دانش‌آموز هم به خوبی تعامل داشته باشد. رفتار یک معلم خصوصی حرفه‌ای با والدین دانش‌آموز باید به شکلی باشد که خانواده بتوانند به معلم و روش‌های تدریس او اعتماد کنند. به این ترتیب والدین هم کمتر نگران وضعیت تحصیلی فرزندشان می‌شوند و خیالشان از کار معلم خصوصی راحت است.

یک استاد حرفه‌ای نیازهای دانش‌آموزان در مقاطع مختلف را به خوبی تشخیص می‌دهد. برای مثال برای دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم، برنامه‌ریزی تحصیلی و موفقیت در امتحانات و کنکور اولویت بالایی دارد. برای مقطع ابتدایی بررسی هوشِ عملی، نظری و هیجانی کودک بسیار مهم است.

مثلا اگر هوش عملی دانش‌آموز بالا بود، معلم خصوصی حرفه‌ای به خانواده توصیه می‌کند که او را به کلاس‌های موسیقی یا نقاشی هم بفرستند. یا بعضی از دانش‌آموزها که جُثه و اندام کوچیک و لاغری دارند و این موضوع ممکن است در روانشان تاثیر منفی بگذارد؛ به خانواده آن‌ها توصیه می‌شود فرزندشان را به باشگاه‌های ورزشی رزمی بفرستند تا اعتماد به نفس او را بالا ببرد. این موضوع تاثیر بسیار مثبتی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموز دارد. به این شکل که دانش‌آموز از آموزش و یادگیری رضایت داشته و لذت می‌برد. این حس بسیار باارزش است.

خانم نجمیه رستمی یکی از اساتید برتر استادبانک، موفق شدند چندین دانش‌آموز خود را که شبه‌اوتیسم بودند و حتی دارو مصرف می‌کردند، از مدارس خاص به مدارس عادی هدایت کنند.

یک معلم خصوصی خوب علاوه بر مباحث آموزشی چه تاثیری بر روان دانش‌آموز دارد؟

یکی از کارهای معلم خصوصی آموزش مباحث درسی به دانش‌آموز است. در کنار آن معلم نقش پررنگی در شکل‌گیری شخصیت او می‌تواند داشته باشد. معلم خصوصی می‌تواند با رفتار مناسب به دانش‌آموز آرامش و اطمینان خاطر بدهد و عزت نفس او را بالا ببرد. مثلا دانش‌آموزی که موفق به حل یک یا چند سوال واگذارشده نشده، موضوع را با خیال راحت و بدون ترس با دبیر خود در میان بگذارد.

معلم حرفه‌ای با راهنمایی دانش‌آموز به او کمک کرده و سوال را باهم حل می‌کنند. تعداد زیادی از دانش‌آموزان بعد از این اتفاق از دبیر خود می‌خواهند که سوالات مشابه این مثال را در اختیارشان قرار دهد و با اشتیاق به دنبال یادگیری بیشتر می‌روند.

پیشنهاد ویژه:

معلم خصوصی آنلاین یا حضوری در منزل؟ 


بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، دانش‌آموزان زیادی در سراسر کشور به خاطر تعطیلی مدارس و آموزش‌های مجازی با اُفت تحصیلی مواجه شدند. البته اُفت تحصیلی فقط مربوط به دوران کرونا نیست و هر زمانی ممکن است برای دانش‌آموز اتفاق بیفتد. اگر وضعیت تحصیلی فرزندتان اُفت کرده و نیاز به کمک دارید مقاله زیر را مطالعه بفرمایید:


بزرگترین تاثیری که یک معلم خصوصی قوی می‌تواند روی دانش‌آموز داشته باشد، ایجاد آرامش است؛ مهم‌ترین عاملی که دانش‌آموز برای موفقیت در تحصیل نیاز دارد.

یک معلم خصوصی حرفه‌ای به دانش‌آموزان خود جرئت می‌دهد تا آینده‌شان را بسازند.یک معلم خصوصی بد چطور روی دانش‌آموز تاثیر منفی می‌گذارد؟

اول از همه باید ببینیم ضعف معلم خصوصی در کجاست و چطور این ضعف دانش‌آموز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعضی از ضعف‌های معلمان خصوصی این موارد است:

  • دانش کمی دارد؛
  • تجربه کافی ندارد؛
  • فن بیان مناسبی ندارد؛

1 – معلم خصوصی بد دانش کافی ندارد

اگر یک معلم خصوصی دانش کافی نداشته باشد، هنگام توضیح مباحث درسی به مشکل خورده و نمی‌تواند مشکل دانش‌آموز را حل کند. چطور می‌توان از کسی که خودش مطلب درسی را به خوبی درک نکرده، انتظار داشت مفاهیم را به خوبی منتقل کند؟ دانش‌آموز معمولا به شکلِ غریزی متوجه این موضوع خواهد شد و از خودش سوال می‌کند که دبیر این درس دانش کافی در آن حوزه ندارد و چطور از من انتظار دارند متوجه مفاهیم این درس بشوم؟ پس دانش کم معلم خصوصی می‌تواند دانش‌آموز را از درس دلزده کند.

2 – معلم خصوصی بد تجربه کافی ندارد

یک ضعف دیگر معلم خصوصی مربوط به کم‌تجربه بودن دبیر است. معلمی که تجربه کمی دارد، احتمالا روش تدریس درست را انتخاب نمی‌کند و با پیش‌فرض‌های ذهنی خود شروع به تدریس می‌کند. این کار لطمه بزرگی به دانش‌آموز وارد می‌کند. ممکن است دانش‌آموز در سطح پایینی باشد اما دبیرِ کم‌تجربه سطح بالا کار کند یا برعکس معلم برای یک دانش‌آموز قوی مباحث پیش‌پاافتاده را تدریس کند.

یک دبیر باتجربه بعد از گرم گرفتن با دانش‌آموز و محک زدن او به شکل کامل متوجه می‌شود که دانش‌آموز چه وضعیتی دارد و با توجه به شرایط او بهترین روش تدریس را پیش می‌گیرد. کم‌تجربه بودن دبیر ممکن است به حدی به دانش‌آموز فشار بیاورد که از آن درس منتفر شود.

پیشنهاد ویژه:

معیار انتخاب بهترین معلم تدریس خصوصی

3 – معلم خصوصی بد فن بیان مناسبی ندارد

فن بیان معلم خصوصی نقش بسیار مهمی در یادگیری دانش‌آموز دارد.یک ضعف دیگر مربوط به فن بیان است. اگر دبیر فن بیان مناسبی نداشته باشد، نمی‌تواند دانش خود را به خوبی منتقل کند. این موضوع باعث می‌شود که دانش‌آموز به طور کامل منظور درس یا مدرس را متوجه بشود. بعضی از اساتید دانش بالایی دارند، باتجربه هم هستند اما نمی‌توانند به خوبی مفاهیم را منتقل کنند. ممکن است دانش‌آموز با خودش فکر کند که شاید دبیر خودش هم موضوع را به خوبی بلد نیست و به خاطر همین نمی‌تواند موضوع را منتقل کند. به این ترتیب اعتماد خود را به دبیر از دست می‌دهد.


خاطره یکی از دانش‌آموزان استاد محمد پوررضا (از بهترین اساتیدِ فیزیکِ استادبانک)

در مدرسه یک استادِ فیزیک داشتیم که تسلط بسیار بالایی بر مباحث فیزیک داشت. هر مسئله‌ای که به او می‌دادیم به شکلِ عالی آن را حل می‌کرد و با در نظر گرفتن تمامِ جزئیات جواب درست را پیدا می‌کرد. اما وقتی از او می‌خواستیم که مثال را برای ما هم توضیح بدهد، این تدریس به شکلی بود که بیشتر دانش‌آموزان متوجه منظور او نمی‌شدند.

یا اگر از او می‌خواستیم که نکات مختلف مربوط به مسئله را توضیح دهد، از پس کار برنمی‌آمد. این بیانِ ضعیف باعث شد که ما درس فیزیک را مفهومی درک نکنیم و در سوالات مفهومی کنکور با مشکل مواجه شدیم.

آیا تاثیرگذاری یک معلم خصوصی خوب قابل سنجش است؟

یکی از دغدغه‌های اصلی والدین، نحوه سنجش تاثیر و کیفیت کلاس خصوصی بر فرزند آنهاست. والدین دوست دارند خروجی ملموسی از کلاس‌های خصوصی داشته باشند. مثلا نمره درسِ زیست شناسی فرزندشان از 14 در ترم اول به 18 در ترم دوم برسد.

یا مثلا رتبه کنکور فرزندشان با توجه به سطح او و ترازهایی که در آزمون‌های آزمایشی داشته دورقمی بشود. ما در استادبانک یک مطلب جامع درباره تشخیص تاثیر کلاس خصوصی آماده کردیم که می‌توانید از لینک زیر آن را مطالعه بفرمایید:

استادبانک چطور معلمان خصوصی خود را انتخاب می‌کند؟

استادبانک به عنوان بزرگترین مرکز درخواست معلم خصوصی ایران در مرکز رشد دانشگاه شریف مستقر بوده و همواره بر کیفیت تدریس معلمان خود نظارت می‌کند. همین نظارت باعث شده که بیشتر از 95% والدین و دانش‌آموزان از استادبانک رضایت کامل داشته باشند. واحد آکادمی اساتید استادبانک در تلاش است تا با ارائه محتوای آموزشی مفید مهارت‌های تدرس و ارتباطی اساتید را مرتب بالا ببرد و آن‌ها را به‌روز نگه دارد.

اساتید استادبانک با توجه به ویژگی‌های یک معلم خصوصی حرفه‌ای که بعضی از آنها را در لیست بالا مرور کردیم انتخاب می‌کند. واحد ارزیابی استادبانک صحت مدارک ارسالی توسط معلمان را بررسی کرده و آنها را اعتبارسنجی می‌کند. همینطور در صورت نیاز از اساتید می‌خواهد نمونه تدریس خود را ارسال کنند یا برای مصاحبه حضوری از آنها دعوت به عمل می‌آورد.

تقریبا 1% معلمانی که برای استادبانک رزومه ارسال می‌کنند، اجازه تدریس در این سامانه را کسب می‌کنند. آن 1% هم گلچینی از بهترین اساتید ایران هستند.

پیشنهاد ویژه:

تدریس خصوصی در منزل با بهترین معلمان تدریس خصوصی استادبانک

✒️ آیا تابحال معلم خصوصی داشته‌اید؟
به نظر شما گرفتن معلم خصوصی چقدر برای یک دانش‌آموز ضروری است؟
از یک معلم خصوصی باید چه انتظاراتی داشت؟
خاطره‌تان را از معلم خصوصی خود برای ما بگوئید، آیا از عملکرد او راضی بودید؟